Gjest Nikki ikke innlogget. Skrevet 4. februar 2004 #1 Del Skrevet 4. februar 2004 Hei. Så kom mine to små til 3 mnd alderen og de har litt rare vaner for øyeblikket vil jeg påstå... Det ene øyeblikket er de kjempe gode venner for så i neste hoppe rundt hverandre og smånafse i hverandre.. Jeg vurderer nå å sterilisere dem.. Er det noen som vet prisen på dette? Det er snakk om hunnkaniner.. Håper noen kan svare... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarah_Michelle Skrevet 5. februar 2004 #2 Del Skrevet 5. februar 2004 Hvorfor vurderer du å sterilisere hunnkaninene dine? Jeg trodde ikke sterilisering av hunndyr hjalp på adferds- og temperamensproblemer, jeg, siden det helst er hanndyrs adferds- og temperamentsproblemer som er direkte knyttet til hormonene. Jeg tviler altså på at sterilisering av jentekaniner vil hjelpe på det sosiale forholdet dem i mellom! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nikki ikke innlogget. Skrevet 5. februar 2004 #3 Del Skrevet 5. februar 2004 I følge dyrlegene så kan det hjelpe og sterilisere dem da de ikke får så sterke hormonforstyrrelser som de kan få når de ikke er sterilisert og de blir da roligere. En annen ting er at det er ganske vanlig at hunnkaniner som ikke er sterilisert har lettere for å få livmorkreft i 2-8 års alderen. Så det forebygger det (også i følge spesialistene på gnagere) Selv vil jeg egentlig ikke sterilisere da jeg ikke er noe særlig for å bryte inn og "ødelegge" det naturlige. Men må man så må man.. Sterilisering blir siste utvei hvis det andre ikke hjelper. Jeg følger med på dem og vi får se hvordan de utvikler seg. Jeg vil derfor vite prisen på det så får vi se hva fremtiden bringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarah_Michelle Skrevet 5. februar 2004 #4 Del Skrevet 5. februar 2004 Er du SIKKER på at det ligger i hormonene hos hunnkaninene? Jeg vet at det som oftest gjør det hos hannene, men hunnene fungerer på en annen måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~BATgirl~ Skrevet 7. februar 2004 #5 Del Skrevet 7. februar 2004 Har aldri opplevd slik adferd som noe stort problem hos mine hunnkaniner. Og jeg har hatt MANGE... Tror du virkelig det er nødvendig? Et slikt inngrep krever vel narkose også, som innebærer en ganske stor risiko for smådyr som kaniner om jeg ikke tar feil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarah_Michelle Skrevet 7. februar 2004 #6 Del Skrevet 7. februar 2004 Jeg hadde ikke tatt sjansen. Anbefaler deg å ta kontakt med erfarne oppdrettere som har drevet med kaniner i årevis. De vet gjerne MYE mer om adferd knyttet til hormoner og sterilisering enn det dyrlegen gjør! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trude29 Skrevet 7. februar 2004 #7 Del Skrevet 7. februar 2004 Tenkte jeg kunne nevne prisen. I Bærum kosta det 1300, Asker 900, Veterinærhøysskolen 800. Dette var ca.priser, det jeg husker i hodet. Hadde tenkt å sterilisere hannkaninen vår. Men han er noe roligere nå, og vi syntes det var mye penger å bruke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarah_Michelle Skrevet 7. februar 2004 #8 Del Skrevet 7. februar 2004 Tenkte jeg kunne nevne prisen. I Bærum kosta det 1300' date=' Asker 900, Veterinærhøysskolen 800. Dette var ca.priser, det jeg husker i hodet. Hadde tenkt å sterilisere hannkaninen vår. Men han er noe roligere nå, og vi syntes det var mye penger å bruke.[/quote'] Var disse prisene for hannkaniner? Det blir ikke samme type inngrep på hunnkaniner som på kannkaniner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. februar 2004 #9 Del Skrevet 9. februar 2004 Jeg hadde ikke tatt sjansen. Anbefaler deg å ta kontakt med erfarne oppdrettere som har drevet med kaniner i årevis. De vet gjerne MYE mer om adferd knyttet til hormoner og sterilisering enn det dyrlegen gjør! Jeg har snakket med oppdrettere og oppdretteren til mine kaniner. Jeg har ikke sagt at jeg skal 100% sikkert sterilisere dem, spørsmålet mitt var om noen visste prisen i tilfelle det ble aktuelt. Og jeg har skrevet det tidligere.. Jeg er ikke noe fan av og måtte sterilisere dyr eller kasterere... Det gjelder alle dyr til og med så foretrekker jeg hingster fremfor valaker. SÅ jeg håper du skjønner hva jeg mener nå Sarah_Michelle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. februar 2004 #10 Del Skrevet 9. februar 2004 Glemte igjen å logge meg inn men det var Nikki som svarte på innlegget over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 10. februar 2004 #11 Del Skrevet 10. februar 2004 Hunnaniner kan være skikkelig bitcher mot hverandre. Og de kan gjøre store skader med tenner og klør. Jeg har ennå ikke greid å få de til å gå bra sammen. Den ene jeg hadde ble voldtatt gang på gang av den andre hunnen i slike domineringsceanser- og i anfall i hormonell og seksuell frustrasjon. Det gikk ikke an lenger - og de måtte skilles .....Ellers så hører brumming og slåssing og angrep mot gitteret med. Kaniner er ikke beregnet på å bo så tett oppi hverandre. De han bo i flokk sammen - men - de har egne steder de bor. Om man stenger de inne i et bur - vil de slåss. Det kan også ende med at den ene nekter den andre å spise og drikke. kaniner ser søte ut sammen .......men ...... Følg nøye med. Er de likeverdige eller er det en som får julingen hele tiden? Jeg aner ikke om sterelisering vil hjelpe. Jeg vville tro det kunne hjelpe en del- da de på en måte blir litt kjønnsløse ...ikke har så sterke behover .... Men - deter en stor operasjon - og den er smertefull i ettertid. jeg hadde et hvelvete med kastrering av et hannmarsvin- det gikk betennelse i det og han var frem og tilbake på klinikken i 14 dager og mye sykestell fallt på meg. Men - det var en uheldig hendelse også da .. jeg ville foreslå hvert sitt bur -og så heller at de fikk være løse sammen .... Evt at de fikk større plass å være på - og at de får masse plaser å gjemme seg. hvert sitt hus, hyller å hoppe opp på .....at de kan utfolde seg litt for seg selv også Egentlig - så synes jeg det er fælt å ha dyr i bur ........... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nikki ikke innlogget Skrevet 10. februar 2004 #12 Del Skrevet 10. februar 2004 Nå har mine kaniner 55 m2 å hoppe på og jeg har ingen planer om å la dem bli burkaniner.. Jeg hater å se dyr i bur. Det er ikke det rette element for dem. Jeg har nå fulgt med på atferden til dem og det ser ut som de er gode venner og ingen mer dominerende enn den andre. jeg tipper at de hadde en litt dårlig dag og hvem er det som ikke blir lei av sine søsken innimellom?? Så jeg har slått meg til ro, men har dem selvsagt under oppsikt. De har mange hjemmeplasser og esker over alt samt hus og andre bygg som de kan gjemme seg bort i. Hvis det viser seg at de ikke forblir så gode venner som de er nå så blir det til innkjøp av et nytt bur og det er jo ikke noe problem. Takler de ikke å være løse samtidig så får vi legge opp utetid til hver og en av dem. Det er alltid en løsning. Mine to små skal uansett ikke bli burkaniner, da jeg synes det er rett og slett GRUSOMT å se på!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 10. februar 2004 #13 Del Skrevet 10. februar 2004 Meget bra ! Da ordner det seg sikkert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå