AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #1 Skrevet 8. juni 2012 Jeg har termin om en uke, og har allerede fått litt smågaver av tanter og besteforeldre. Blant annet av moren min. Synes det var kjempehyggelig å få. En sommerdrakt og en matchende body til, fra et ganske så bra og dyrt dansk barnemerke. Men likevel er dette noe jeg aldri kunne kjøpt selv... Er det da frekt å bytte det til noe som blir brukt? Vet mamma kjøpte det fordi hun synes det var fint. Og får dårlig samvittighet dersom jeg skal bytte det.. Jeg og mamma har kanskje ikke helt lik smak på ting og tang. Det samme er strikket klær til de andre barna mine også. Er takknemlig for at vi har noen som strikker så mye til dem, og at de har varme ullklær til høst/vintersesongen. Men hun spør aldri hva vi trenger, hvilken farge eller mønster jeg liker.. Ender som regel opp med noe som ikke er min smak. Er det frekt å bytte slike gaver fra nære familiemedlemmer? Er det noe dere gjør? Og informerer dere dem evt. om at dere har byttet?
Silfen Skrevet 8. juni 2012 #2 Skrevet 8. juni 2012 Jeg syns det vil være best å informere om at dere har ulik smak og at du syns det er supert at dere får ting, men om dere av og til kunne blitt spurt om farger og sånt. Ellers er det ikke frekt å bytte, stort sett.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #3 Skrevet 8. juni 2012 Gjør det egentlig noe om ungen en dag eller to har på seg noen plagg du ikke liker så godt selv, dersom du vet at det gleder moren din? Det er det jeg prøver å slå meg til ro med når familie og venner kommer med gaver som ikke helt matcher min smak. For sånn vil det jo alltid være. Foreldregenerasjonen har jo gjerne en annen formening om hva som er pent og ikke. Selv har jeg en mor som utelukkende kjøper ting på tilbud. Av gavene vi har fått til knøttet, har det foreløpig ikke vært noe som kan brukes NÅ. Det meste er til å bruke om et år eller to (!!). Men en anbefaling: hva med å fortelle moren din konkret hva dere ønsker dere til den lille? Det har forsåvidt fungert ganske greit her, for hun vil veldig gjerne kjøpe noe, og føler seg tidvis usikker på hva vi faktisk liker. Generelt kommer vi ikke til å bytte gaver vi får, med mindre det helt åpenbart er feil størrelse til feil sesong (shortser som vil passe til vinteren osv). 1
Gjest Adriane Skrevet 8. juni 2012 #4 Skrevet 8. juni 2012 Vi har også opplevd med jevne mellomrom å få klær i gave til ungen, som ligger et godt stykke utenfor hva vi selv ville valgt å kjøpe. Men jeg tenker som så, at den som har kjøpt det, har kjøpt det med vårt barn i tankene. De har kjøpt noe de håper og tror at vil passe til barnet, og noe de selv ville like å se barnet i. Så, da takker jeg pent for gaven, legger den til vask som jeg gjør med alt nytt tøy, og når det er vasket, legger jeg det sammen med de andre klærne til barnet. Så passer jeg på å bruke det når vi skal være sammen med de som har gitt gaven Det blir med andre ord kanskje ikke brukt så mye, men det blir brukt. Og de som har kjøpt det lyser opp når de ser at barnet har på seg klær de har kjøpt. Det er en god følelse, og jeg ser ingen grunn til å ikke unne dem den gleden Når barnet så har vokst fra de klærne, så havner de sammen med de andre klærne jeg sender til Fretex Det er ikke direkte frekt å bytte. Men det er heller ikke veldig nødvendig Barn vokser fort ut av klærne sine, og det koster så uendelig lite å glede giveren med å la barnet bruke de klærne en gang i blant
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå