AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #1 Skrevet 6. juni 2012 I dag var det kun en kasse åpen i butikken og det hadde samlet seg en rimelig lang kø. Plutselig skriker noen i bakgrunnen "har dere ikke flere folk her?". Ny kasse åpnes og damen som tydeligis hadde ropt(knallbrun, tatovering og utfordrende bekledning, dere kjenner typen)strener frem til kassa. Det var visst det største selvfølgelighet at hun skulle først, selv om kassadamen trolig allerede var i ferd med å åpne nye kasse for kundene i køen. Ble litt sjokka, hvorfor er folk så egoistiske?
Wednesday Skrevet 6. juni 2012 #2 Skrevet 6. juni 2012 når det skjer meg, pleier jeg bare å si "unnskyld, men tror jeg var før deg jeg" også trykker jeg meg inn foran mens jeg smiler slikt finner jeg meg ikke i !! 1
Gjest finurlig Skrevet 6. juni 2012 #3 Skrevet 6. juni 2012 Slikt skjer hele tiden dessverre. Prøvd å ta buss i de større byene? Hvertfall i kristiansand virker det som at ungdommer spesiellt tror at bussen kun tar med seg de 5 første som venter. Da gjelder det å klatre over den gamle dama med rullator og presse seg inn i bussen så fort som mulig. Hva skjer med verden? 1
Gjest Rosaleen Skrevet 6. juni 2012 #4 Skrevet 6. juni 2012 Vet ikke om jeg er den eneste som har dette synspunktet. Men når jeg bare kjøper èn pose med pastiller, og du har stappfull handlevogn med mat for de tre neste ukene, så kan du godt slippe meg foran deg Jeg er egentlig ikke en utålmodig sjel, men slikt reagerer jeg litt på. 9
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #5 Skrevet 7. juni 2012 Vet ikke om jeg er den eneste som har dette synspunktet. Men når jeg bare kjøper èn pose med pastiller, og du har stappfull handlevogn med mat for de tre neste ukene, så kan du godt slippe meg foran deg Jeg er egentlig ikke en utålmodig sjel, men slikt reagerer jeg litt på. Er ikke så lett å vite om personen bare skal ha den ene pastillesken hun har i neven. Jeg har opplevd å slippe foran folk som "bare skal ha", og så når de skal betale så skal de plutelig ha paracet (som kassamannen må gå og hente et annet sted), tippe, ta ut penger, betale i kronestykker, dra frem en gammel kvittering og klage på ett eller annet de vil ha penger igjen for, osv osv. Det er som regel ikke bippingen av varene som tar tid, men betaling og alt annet folk styrer med. 9
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #6 Skrevet 7. juni 2012 det er noen som er av den oppfatning at deres tid er så mye mer verdt enn andres, at de bare må gå foran. Lenge leve egoismen, det blir verre og verre i vårt samfunn
Bachata Skrevet 7. juni 2012 #7 Skrevet 7. juni 2012 Vet ikke om jeg er den eneste som har dette synspunktet. Men når jeg bare kjøper èn pose med pastiller, og du har stappfull handlevogn med mat for de tre neste ukene, så kan du godt slippe meg foran deg Jeg er egentlig ikke en utålmodig sjel, men slikt reagerer jeg litt på. Hva om du ikke er den eneste med "bare få varer" bak den som handler for 3 uker av gangen istendenfor 10 ganger i uka? Hva om den som planlegger, handler og tenker igjennom handlingen sin for di neste tre ukene, har tre, fire eller flere mennesker bak seg som "bare har en vare eller tre".. Og hvor mange varer mener du man skal ha for å slippe foran folk med bare en synlig vare? Hvor få synlige varer skal gi pass til å slippe forbi? For min del er det førstemann til mølla! Står jeg foran deg i køen, var jeg tidligere en deg i køen og det er min tur før deg. Om du har en ting og jeg mange, og du høflig spør om du kan få gå foran meg fordi du har dårlig tid, så slipper jeg deg foran meg. Ikke fordi jeg bør det, men fordi du var høflig og jeg kanskje hadde helt ok med tid. 5
forum88 Skrevet 7. juni 2012 #8 Skrevet 7. juni 2012 Slikt skjer hele tiden dessverre. Prøvd å ta buss i de større byene? Hvertfall i kristiansand virker det som at ungdommer spesiellt tror at bussen kun tar med seg de 5 første som venter. Da gjelder det å klatre over den gamle dama med rullator og presse seg inn i bussen så fort som mulig. Hva skjer med verden? Jeg opplever det faktisk at det som oftest er de eldre damene som skviser seg frem i busskøen.. Er utrolig irriterende, særlig når folk ikke kan vente på at de som er på bussen går av og klemmer seg innimellom. Jeg står alltid å venter til de fleste har gått av bussen, noe som ofte resulterer i at alle som skal på bussen skviser seg forbi meg og jeg ender bakerst.. Sånn går det når en er høflig.. 3
Birgitta Skrevet 7. juni 2012 #9 Skrevet 7. juni 2012 Lurer på om det er verst i sånne halvstore byer. I Oslo har jeg i hvert fall inntrykk av at det er bedre, nettopp fordi at der er det så mange mennesker at man av hensyn til hverandre må ha litt køkultur. Ellers er det kanskje bare fordi utlendinger er mer høflige enn nordmenn, og dem er det også flere av.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #10 Skrevet 7. juni 2012 Førstemann til mølla sier jeg. Det dannes jo en ny kø der så jeg ser ingen grunn til at den var før meg i kø 1 også skal være før megh i kø to. Det er en helt ny kø. Men man trenger selvsagt ikke å breie seh inn og kaste seg forran alle heller. Jeg ville gått i et rolig tempo. 6
Gjest Rosaleen Skrevet 7. juni 2012 #11 Skrevet 7. juni 2012 Er ikke så lett å vite om personen bare skal ha den ene pastillesken hun har i neven. Jeg har opplevd å slippe foran folk som "bare skal ha", og så når de skal betale så skal de plutelig ha paracet (som kassamannen må gå og hente et annet sted), tippe, ta ut penger, betale i kronestykker, dra frem en gammel kvittering og klage på ett eller annet de vil ha penger igjen for, osv osv. Det er som regel ikke bippingen av varene som tar tid, men betaling og alt annet folk styrer med. Men så er det jo lov å se an vedkommende også da. Ei jente på 10 år skal vel neppe ha røyk eller tippe - og det er som oftest voksne som klager. det er noen som er av den oppfatning at deres tid er så mye mer verdt enn andres, at de bare må gå foran. Lenge leve egoismen, det blir verre og verre i vårt samfunn Men hvorfor er det en egoistisk tankegang? Hvorfor er det ikke like gjerne personen med mange varer som er egoisten? Er "jeg var her først" mindre egoistisk enn å slippe foran seg en unge som bare skal kjøpe en is, mens du skal ha 400 varer? Hva om du ikke er den eneste med "bare få varer" bak den som handler for 3 uker av gangen istendenfor 10 ganger i uka? Hva om den som planlegger, handler og tenker igjennom handlingen sin for di neste tre ukene, har tre, fire eller flere mennesker bak seg som "bare har en vare eller tre".. Og hvor mange varer mener du man skal ha for å slippe foran folk med bare en synlig vare? Hvor få synlige varer skal gi pass til å slippe forbi? For min del er det førstemann til mølla! Står jeg foran deg i køen, var jeg tidligere en deg i køen og det er min tur før deg. Om du har en ting og jeg mange, og du høflig spør om du kan få gå foran meg fordi du har dårlig tid, så slipper jeg deg foran meg. Ikke fordi jeg bør det, men fordi du var høflig og jeg kanskje hadde helt ok med tid. Selvfølgelig skal man ikke slippe foran seg 3-4 kunder selv om alle bare har en vare hver. Verden er ikke svart/hvitt, man må jo se an situasjonen. Det fins jo ingen grense på det, men dersom forskjellen i antall varer er ekstrem, synes jeg det er normal folkeskikk å slippe folk foran. Fatter ikke hvorfor dette er egoistisk. Jeg slipper folk foran om jeg føler det er behov for det. 1
Gjest Rosaleen Skrevet 7. juni 2012 #12 Skrevet 7. juni 2012 Førstemann til mølla sier jeg. Det dannes jo en ny kø der så jeg ser ingen grunn til at den var før meg i kø 1 også skal være før megh i kø to. Det er en helt ny kø. Men man trenger selvsagt ikke å breie seh inn og kaste seg forran alle heller. Jeg ville gått i et rolig tempo. Vil ikke si at det dannes en ny kø. En del av den allerede eksisterende køen flyttes. Om du sto bakerst i forrige kø, er det ganske dust å stille seg først. Ikke alle klarer å gå like fort heller. 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #13 Skrevet 7. juni 2012 Lurer på om det er verst i sånne halvstore byer. I Oslo har jeg i hvert fall inntrykk av at det er bedre, nettopp fordi at der er det så mange mennesker at man av hensyn til hverandre må ha litt køkultur. Ellers er det kanskje bare fordi utlendinger er mer høflige enn nordmenn, og dem er det også flere av. jeg synes ikke det er bedre i Oslo enn andre mindre steder i Norge, tvertimot. Å komme seg med buss og bane i Oslo er et mareritt. Derimot er det ingen problemer med det i byer som København, ganske rart,mye vennligere by tross den er mye større enn Oslo 2
Gjest Peaches Skrevet 7. juni 2012 #14 Skrevet 7. juni 2012 Vet ikke om jeg er den eneste som har dette synspunktet. Men når jeg bare kjøper èn pose med pastiller, og du har stappfull handlevogn med mat for de tre neste ukene, så kan du godt slippe meg foran deg Jeg er egentlig ikke en utålmodig sjel, men slikt reagerer jeg litt på. jeg spør aldri om å få gå foran noen selv om dem har full handle vogn. vis dem spør meg om jeg bare skal ha den ene tingen der,å sier jeg kan gå foran så sier jeg bare takk å smiler.vis man skal slippe alle forbi som har lite kommer man jo uansett aldri frem. 1
Gjest Armule Skrevet 7. juni 2012 #15 Skrevet 7. juni 2012 Vil ikke si at det dannes en ny kø. En del av den allerede eksisterende køen flyttes. Om du sto bakerst i forrige kø, er det ganske dust å stille seg først. Ikke alle klarer å gå like fort heller. Her er det ganske stor uenighet blant folk. Jeg er av den oppfatning at ny kasse betyr ny kø, og at de som står i kø i kasse 1 ikke har "førsterett" når kasse 2 åpner. Førstemann til mølla, enkelt og greit, så lenge man viser hensyn og ikke brauter seg frem. 7
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #16 Skrevet 7. juni 2012 Fint å bo i ei bygd. Blir sjeldent veldig lange køer her... 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #17 Skrevet 7. juni 2012 Jeg står alltid å venter til de fleste har gått av bussen, noe som ofte resulterer i at alle som skal på bussen skviser seg forbi meg og jeg ender bakerst.. Sånn går det når en er høflig.. Jeg venter også til alle har gått av, og når jeg da endelig kommer meg på, så er det kanskje ikke flere sitteplasser igjen. Da stiller jeg meg gjerne mellom setene for eldre og gravide (er veldig synlig gravid) og okker meg litt på pur faen (jeg har ikke såå vondt egentlig, men hadde jeg hatt det ville jeg foretrukket å fått et sete uten å måtte legge ut om det til fremmede og tigge. Man tilbyr setet uansett, i tilfelle den gravide har vondt, mener jeg.). Har opplevd at fire stykker later som om de sovner omtrent samtidig når de ser meg så de slipper å flytte seg, mens to andre plutselig blir veldig interessert i det som er utenfor vinduet. Så de VET jo at man skal reise seg for høygravide damer (og eldre osv.), men de er vel flaue fordi de har trengt seg på bussen og gribbet til seg seter på bekostning av folk som trenger det. Selv er jeg rask til å tilby sete/hjelpe med vogn osv., så jeg får vel ikke akkurat igjen for innsatsen ser jeg nå som jeg selv er gravid, men jeg kommer nok til å fortsette å være høflig likevel. Det er ikke jeg som ser ut som en dust der jeg sitter og "sover".
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #18 Skrevet 7. juni 2012 Hvorfor skal man automatisk reise seg for en som er gravid? Sist jeg sjekket var graviditet en tilstand man velger selv, og ingen sykdom... Hva om personen som allerede sitter der har vondt i ryggen eller lignende? Har ikke den da like stor "rett" på dette setet? Personlig hadde jeg reist meg for en gravid selv, jeg skjønner bare ikke hvorfor man alltid skal få "fortrinn" som gravid. 4
Kjetil E Skrevet 7. juni 2012 #19 Skrevet 7. juni 2012 Her er det ganske stor uenighet blant folk. Jeg er av den oppfatning at ny kasse betyr ny kø, og at de som står i kø i kasse 1 ikke har "førsterett" når kasse 2 åpner. Førstemann til mølla, enkelt og greit, så lenge man viser hensyn og ikke brauter seg frem. Enig, og det er da ganske vanlig og i de butikker jeg handler i.
Aussie Skrevet 7. juni 2012 #20 Skrevet 7. juni 2012 (endret) Verste var når jeg var i Oslo, og når jeg skulle reise med t-banen, da hendte det at folk presset seg på for å komme inn, før de som skulle ut, hadde kommet seg ut. En annen like ille ting er ombord på fly, når folk stopper helt opp for å begynne å ordne seg, fikle med kofferten og sette dem i hattehylla UTEN hensyn til at køen bak dem vokser. Nordmenn eier overhodet ingen køkultur. Endret 7. juni 2012 av Aussie 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå