Gå til innhold

Orkide-hjelp....


Gjest Hulderjenta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min orkidè er herved flyttet til vinduet :wink: Nå som våren nærmer seg er det vel heller ingen fare for trekk, og sola steiker ikke i kontorvinduet mitt pga skyggefulle trær på utsiden :-)

Da er det bare å vente i spenning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det,en orkide trenger mye mer mer vann enn ett eggeglass i uken!

Det er derfor det er lurt å ta den under springen og la den renne av seg etterpå,da får den nemlig akkurat så mye vann den trenger! Så lar den tørke lett ut før du vanner den neste gang.

:blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedforskjellen du og jeg har hva gjelder disse flotte blomstene ser ut til å være mengden vann de får. Jeg vanner også ca. en gang i uken, men da holder jeg planten under springen til jeg ser at all barken er gjennomvåt, også lar jeg planten stå i vasken til overflødig vann har rennt unna. Prøv det, så skal du se at det blir blomster i massevis!

:blomst_opp:

Her er vi tydeligvis flere med samme erfaring, så glem eggeglasset og vann under springen. Good luck!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi tydeligvis flere med samme erfaring, så glem eggeglasset og vann under springen. Good luck!

Da går jeg over til det jeg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørnsdatter

Snakket med "orkideguruen" vår for et par dager siden. Orkideguruen er en eldre herre som har begynt å vanke i butikken vår, pensjonist som har jobbet i botanisk hage i mange mange år. Hyggelig fyr som vet alt om orkideer. Jeg spurte ham om gule, inntørka knopper, og han sa at det kom av for mye kalk i vannet. Dvs dersom du har hardt vann i springen, bør du koke det før du vanner orkideen din. Jeg hadde det før, og pleide alltid å koke for mye vann når jeg kokte meg te - og så stod vannet jeg fikk til overs i vannkokeren og ble lunkent før jeg vannet orkideene mine.

Grunnen til at vi sier ett eggeglass i uka til orkideer, er at de aller aller fleste overvanner blomstene sine - de vanner, og lar alt stå igjen i potta. Så lenge du lar blomsten renne av seg etter vanning, kan du vanne både to og tre ganger i uka, orkidejorda er uansett så godt drenert at vannet som blir til overs renner rett ut igjen. Jeg gjør selv på samme måte som fler her har beskrevet, gjennomvanner og lar den renne av en gang i uka.

Men altså: Gule knopper kommer av for mye kalk i vannet. Bruk regnvann eller kokt vann - lunkent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drepet min første orkide fordi jeg vanna den som en vanlig blomst..... :(

Men nå gir jeg alle mine (jeg har vel ca. 10 stk) vann når jeg vanner de andre plantene, hvilket er ca. 1 gang i uka.

De får "en liten skvett", litt mer enn ett eggeglass, men mye mindre enn de andre.

Jeg bruker vanlig gjødsel, sånn en gang i blandt.

Ikke mye stell her, altså.

I stua der de står (har dem i den stua som er i minst bruk, men som har vinduer som vender mot gata så alle som går forbi kan se dem) er det litt kaldere enn resten av huset, ca. 18-19 grader vanligvis.

De står alle så de får godt med lys.

JEg har til enhver tid blomstrende orkideer, det er minst to eller tre som blomstrer hele tiden.

Men det går LANG tid fra de skyter stengel og knopp til de springer ut!

Veit ikke om du ble klokere av dette, lykke til uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Pussig, alle mine (5 stk, kjøpt på forskjellig tid på året, alle i blomst) setter knopper og blomstrer omtrent samtidig... akkurat som om de har kommet inn i en naturlig syklus med årstider osv.

Snodig at dine gjør det motsatte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at orkideer skal stå i gjennomsiktig plastkrukke, ikke i noe tett, for da blir det mørkt på røtttene og orkideer er oprinnelig planter som vokser på andre trær. Har også fått beskjed om å vanne min en gang i måneden og unngå direkte sollys.

Håper dette stemmer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også fått beskjed om å vanne min en gang i måneden og unngå direkte sollys.  

Håper dette stemmer...

:riste: Hvis du vanner en gang i måneden tror jeg planten din tørker helt ut...... Mine står alle i vinduer med sollys - og jeg har en som snart er 4 år....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Jeg har hørt at orkideer skal stå i gjennomsiktig plastkrukke' date=' ikke i noe tett, for da blir det mørkt på røtttene og orkideer er oprinnelig planter som vokser på andre trær. [/quote']

Stemmer, de fleste orkideer (inkl. Phalaenopsis) er epifytter, dvs de vokser på andre trær. Nettopp derfor skal de ikke har vanlig blomsterjord, men en barkblanding som minner mye om nettopp en grein de normalt sett ville klort seg fast på. Siden røttene da fra naturens side henger fritt, har de også klorofyll, og fotosyntese foregår både i bladene og i røttene. Derfor blir de levert i en gjennomsiktig plastpotte (som regel), og vil helst stå i den så lenge som mulig. De liker ikke å bli klådd på røttene, kan du si.

Nå på vinteren er ikke sola så sterk, så de fleste orkideer vil tåle å stå i et vindu med direkte sol nå. Nærmere sommeren blir sola mye, mye sterkere, og kommer til å steke orkideen din dersom den står i direkte sol. Flytt den til et vindu med morgensol, f.eks, eller sett den på et bord litt lenger inn i rommet.

Når det gjelder vann en gang i måneden, må jeg få si at den som sa det, ikke har peil... Håper du hørte feil, for å si det sånn, ellers har vedkommende mange døde orkideer på samvittigheten. En gang i uka er det beste når de står i potte. Det ideelle ville jo vært å hatt et tre inne i stua som den kunne vokse på, og dusja røttene og bladene med vann hver dag. Men det er det vel de færreste som har mulighet til... (Kul ide, forresten, tror jeg skal prøve å mekke det en gang ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Når det gjelder vann en gang i måneden, må jeg få si at den som sa det, ikke har peil... Håper du hørte feil, for å si det sånn, ellers har vedkommende mange døde orkideer på samvittigheten. En gang i uka er det beste når de står i potte. Det ideelle ville jo vært å hatt et tre inne i stua som den kunne vokse på, og dusja røttene og bladene med vann hver dag. Men det er det vel de færreste som har mulighet til... (Kul ide, forresten, tror jeg skal prøve å mekke det en gang ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

La blomstene falle av, og la stilken visne. Den vil stoppe ved et ledd. Du skal klippe rett over det leddet, slik at du ikke klipper i den friske stilken. Orkideen din vil bryte i det leddet, for det er et skudd som ligger og "sover" der. Dersom stilken visner helt ned, så klipp den helt ned. Da kommer det en helt ny stilk nedenfra, men det tar litt lenger tid. Vær tålmodig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...