Gå til innhold

Familiemedlem som sløser bort penger


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg har en lillebror som sløser bort altfor mye penger. Han finnes ikke økonomisk og bruker masse penger på unødvendige ting (eller nødvendig ting, som han selv sier). Jeg har flere ganger tatt dette opp med ham og prøver å få ham til å innse at han ikke kan holde på slik, at han må begynne å tenke på fremtiden og tenker mer på å spare, men det går inn det ene øret og ut det andre.

Han gått på en prestisjetung tung skole, har god utdannelse og tjener ganske mye. For to år siden kjøpte han en bil til 1,1 milloner og nå for tre uker siden kjøpte han en bil til 800 000,-. For ikke så lenge siden kjøpte han en sykkel til 20 000,- Jeg forstår ikke hva han tenker med, jeg blir helt himmelfallen av alt han bruker penger på. I tillegg til dette bruker han mye penger på huset han kjøpte for en stund siden + vedlikehold av bilen. Han jobber hardt og han kjøper alt med selvtjente penger, så det går ikke utover noen, men det er ikke holdbart slik han holder på med i lengden.

Jeg vil gjerne få han til å høre på meg, men jeg vet ikke hvordan jeg skal få ham til å gjøre det, derfor spør jeg om råd her på forumet, om det er noen som vet hva en skal si til et familiemedlem for å få ham til å forstå alvoret? Hva er det jeg som søster kan si for å få ham til å tenke økonomisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SnowLeopard

Er du sur fordi han ikke deler med deg? Greit nok at det neppe er fornuftig, men så lenge han ikke er dynket i gjeld er det vel strengt tatt ikke familiens problem?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Hva broren din bruker sine egne penger på angår faktisk ikke deg. Hvorfor skal du blande deg inn i hans økonomi?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du med hvor mye han bruker på bil, sykkel etc? Det er vel strengt tatt en privatsak. Han har god utdannelse sier du, og tjener godt, så da bruker han vel pengene sine på det han ønsker da?

Hadde vært en helt annen sak om han tok seg opp forbrukslån for å finansiere guttedrømmene, men jeg ser virkelig ikke problemet med situasjonen slik du beskriver den.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge han ikke har økonomiske problemer, så skjønner jeg ikke hvorfor du skal legge deg opp i hva han bruker penger på. Skjønner at du vil det beste for broren din, men han er tross alt en voksen mann som må lære av sine egne feil.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er myndig og har ansvar for seg selv. Han vil sannsynligvis ikke høre på deg uansett hva du sier, og det er ikke din sak hvordan han steller seg i livet.

Du kan faktisk ikke få ham til å gjøre noe som helst, han er voksen og ansvarlig for seg selv.

Hva må han gjøre for å få storesøstra si til å la ham være i fred og heller passe sine egne saker?

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge han ikke drukner seg i forbrukslån og sliter med å betale regningene sine så er det vel opp til ham hvordan han velger å bruke pengene sine? Noen tjener penger og investerer, andre tjener penger og bruker dem, og de fleste gjør en ting midt i mellom. Det velger han jo selv. Tjener han nok til å kjøpe bil til 1,1 mill. så tipper jeg han er smart nok til å vite selv hvordan han prioriterer og hvilke fordeler/ulemper det har.

..Et lite PS: Sykkel til 20.000 begynner å bli helt normalt, det er ikke noe "sløsesymptom" i seg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Swipper

Så lenge han tjener pengene selv uten å dra på seg masse gjeld så ser jeg ikke problemet. Virker som han har jobbet hardt for de pengene han har i dag og jeg skjønner godt at han har lyst å bruke dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vel du strengt talt ingenting med. Hans opptjente penger,og skulle alt gå til helvete er heller ikke det problemet ditt.

La han nyte sitt liv,så kan du nyte ditt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste sparer jo nettopp til bolig og bil da. Nå er det sånn at han har råd til å kjøpe seg det med egne penger. Det er jo bare positivt. Hva annet mener du han skal spare til? Så mye som han tjener så har han sikkert råd til å bruke en del uten at det går uteover fremtiden hans.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nei, jeg klarer meg jeg, tenker bare på broren min, vil at han skal bli mer økonomisk og slutte å sløse bort så mye. Nei, det ikke mitt problem, men jeg bryr meg om ham og vil gjerne få ham til å forstå at han ikke kan holde på sånn. Jeg vil jo bare det beste for ham.

Han har ikke mye gjeld, nei, men han skulle ha spart pengene istedenfor å bruke de på tull. Han klarer seg med 1 bil og trenger ikke å kjøpe bil til flere millioner. Det finnes gode biler som er mye billigere.

Jeg vil ikke diskutere om dette er min sak eller ikke, jeg vil bare få råd om hvordan jeg kan snakke ham til fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adriane

Beklager, men jeg klarer virkelig heller ikke å se hvordan dette egentlig er et problem, og på hvilken måte du har noe som helst med det å gjøre? Utfra et objektivt perspektiv om forbrukersamfunnet osv kan man kanskje reagere på dette - men på den annen side høres det jo ikke ut som han kjøper mengder av ting han ikke har behov for heller. Bil, hus og sykkel er vel noe mange av oss har? Han har bare valgt å kjøpe dyrere sådane enn kanskje flertallet av oss har ;)

Hvor gammel er denne broren din, siden du er så opptatt av at han må begynne å tenke på å spare for fremtiden? Jeg vil uansett tro at han vil få en del igjen både for biler og hus om han velger å selge disse på noe tidspunkt, så det er jo ikke som om han kaster penger ut av vinduet akkurat ;)

Jeg kan ikke noe for det, men får en følelse av at det hele kanskje bunner i litt misunnelse? Eller ergrelse i det minste, over at lillebror har lyktes bedre enn deg, har det friere økonomisk, og kan leve litt livets glade dager?

Selv har jeg ingen problemer med å innrømme at om jeg hadde økonomisk mulighet til det, ville jeg også levd litt livets glade dager - vi lever jo bare én gang, og har ingen garantier for morgendagen. Hvorfor ikke nyte livet nå?! :jepp:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Adriane

Nei, jeg klarer meg jeg, tenker bare på broren min, vil at han skal bli mer økonomisk og slutte å sløse bort så mye. Nei, det ikke mitt problem, men jeg bryr meg om ham og vil gjerne få ham til å forstå at han ikke kan holde på sånn. Jeg vil jo bare det beste for ham.

Han har ikke mye gjeld, nei, men han skulle ha spart pengene istedenfor å bruke de på tull. Han klarer seg med 1 bil og trenger ikke å kjøpe bil til flere millioner. Det finnes gode biler som er mye billigere.

Jeg vil ikke diskutere om dette er min sak eller ikke, jeg vil bare få råd om hvordan jeg kan snakke ham til fornuft.

Men.... hvorfor?! Jeg klarer virkelig ikke å forstå hvorfor du mener dette er så feil - og dermed klarer jeg heller ikke å gi deg noen råd om hvordan du skal "snakke ham til fornuft"! For utfra det du forteller her, høres det nemlig ikke ut som om han sløser vilt og ufornuftig - han bare unner seg en livsstil han har råd til - og hva er galt med det?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg klarer meg jeg, tenker bare på broren min, vil at han skal bli mer økonomisk og slutte å sløse bort så mye. Nei, det ikke mitt problem, men jeg bryr meg om ham og vil gjerne få ham til å forstå at han ikke kan holde på sånn. Jeg vil jo bare det beste for ham.

Han har ikke mye gjeld, nei, men han skulle ha spart pengene istedenfor å bruke de på tull. Han klarer seg med 1 bil og trenger ikke å kjøpe bil til flere millioner. Det finnes gode biler som er mye billigere.

Jeg vil ikke diskutere om dette er min sak eller ikke, jeg vil bare få råd om hvordan jeg kan snakke ham til fornuft.

Men hvorfor mener du at han ikke kan holde på slik hvis han har råd til det? Hva tror du kommer til å skje? Han bruker jo sine egne penger. Hadde skjønt det om det handlet om lånte penger. Men det gjør det jo ikke.

Du kan ikke påtvinge dine egne verdier på folk. Om han liker dyre biler og dyre ting så er jo det hans fulle rett. Han må ikke følge dine råd bare fordi du mener at det er mer fornuftig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Så lenge han ikke drukner seg i forbrukslån og sliter med å betale regningene sine så er det vel opp til ham hvordan han velger å bruke pengene sine? Noen tjener penger og investerer, andre tjener penger og bruker dem, og de fleste gjør en ting midt i mellom. Det velger han jo selv. Tjener han nok til å kjøpe bil til 1,1 mill. så tipper jeg han er smart nok til å vite selv hvordan han prioriterer og hvilke fordeler/ulemper det har.

..Et lite PS: Sykkel til 20.000 begynner å bli helt normalt, det er ikke noe "sløsesymptom" i seg selv.

Han har ikke forbrukslån og han har betalt ned studielånet, han tjener ganske bra, men han sløser særdeles mye. Jeg blir ærlig talt bekymret for ham, hva om det skjer en ulykke og han blir ufør eller noe lignende, hva skal han da med den dyre bilen og alt det andre han bruker penger på?

Sykkel til 20 000 er kanskje normalt, med han bruker penger på mye mer enn bare en sykkel til 20 000,- Det var bare et eksempel på hva han har kjøpt i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det som er rett for deg er ikke nødvendigvis rett for ham. Ærlig talt. Snakk om å prakke egne meninger og verdier på folk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan han vel bare selge tingene igjen. Han ligger hvertfall bedre an enn meg som har 20 tusen på konto, foreløbig ikke jobb og ikke livsforsikring engang..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har ikke forbrukslån og han har betalt ned studielånet, han tjener ganske bra, men han sløser særdeles mye. Jeg blir ærlig talt bekymret for ham, hva om det skjer en ulykke og han blir ufør eller noe lignende, hva skal han da med den dyre bilen og alt det andre han bruker penger på?

Sykkel til 20 000 er kanskje normalt, med han bruker penger på mye mer enn bare en sykkel til 20 000,- Det var bare et eksempel på hva han har kjøpt i det siste.

De tingene kan han da selge. Men er du sikker på at du har så innsyn i din brors økonomi at du vet at han ikke sparer, selv om han bruker litt også? Er ikke sikkert han forteller deg alt vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel.. Nå har han jo en 2 biler han eventuelt kan selge om han blir ufør. Så egentlig ved å kjøpe seg ting til stor verdi er en innvistering så lenge han ikke trenger pengene til noe annet. Hvorfor skal han spare når han ikke har mer å bruke pengene sine på?

Jeg ser virkelig ikke problemet.

Selvom du syns det er unødvendig med en dyr bil så syns ikke han det, om jeg hadde hatt rå til en bil som koster 1 mill. så hadde jeg kjøpt meg det. Spesielt om jeg allerede hadde mitt eget hus

Han lever tross alt nå og har opparbeidet seg pengene helt selv.

Du uroer deg for noe som du ikke trenger å uroe deg for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...