Gå til innhold

Undervektig, men spiser?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg spiser til jeg blir kvalm. Høyde har vel også litt å si? Litt usikker.. Eneste måten jeg kan legge på meg blir vel da å spise junkfood hver dag. Og det er ikke særlig sunt. Jeg spiser med en gang jeg blir litt sulten, og spiser store porsjoner til middag. Vet ikke hva annet jeg kan gjøre jeg.

Jeg skjønner ikke hvorfor du ser på junk som usunt. Det er kaloririkt, men det er ikke noe mindre verdig mat enn alt annet kjøtt osv.

Det er også masse kaloririkt du kan spise som ikke gir samme metthetsfølelse.

Drikk olje og H-melk og spis nøtter. Det klarer alle.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var en av disse syltynne som aldri la på meg samme hvor mye jeg spiste. Jeg spiste godteri, junkfood, potetgull og akkurat det jeg ville men la ikke på meg. Og jeg prøvde i perioder å legge på meg. Var ikke spesielt aktiv. Har også en far som er like syltynn og kan spise tre middager uten å gå opp en kilo.. Det var i grunn veldig behagelig.

Da jeg begynte å studere begynte jeg på p-piller igjen. Plutselig la jeg på meg 10 kg. på 3 måneder. Det er ikke tull en gang. Etter det økte vekten en del, og jeg fikk det ikke bort. Da jeg ble gravid gikk jeg plutselig ned 6 kg. selv om jeg spiste som jeg hadde gjort i et år. Så forbrenning og hormoner kan nok påvirke vekt ganske mye...

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du ser på junk som usunt. Det er kaloririkt, men det er ikke noe mindre verdig mat enn alt annet kjøtt osv.

Det er også masse kaloririkt du kan spise som ikke gir samme metthetsfølelse.

Drikk olje og H-melk og spis nøtter. Det klarer alle.

Joda, og jeg spiser junk også. Veldig glad i McDonalds for eksempel :sjenert:

Poenget mitt var vel at det er ikke sunt å kun spise slik mat. Er viktig med grønnsaker og fisk også ;)

H-melk og nøtter glir ned på høy kant!

• Liker 1
Skrevet (endret)

jeg fikk høre at jeg var altfor tynn som liten (selv fra den eneste som var god venn mot meg sa noe som "du er tynn. Jeg er normal) og en mange stygge kommentarer vedrørende min tynnhet. Vet også at jeg hadde ganske synlige ribbein.

Jeg:

• hadde loffeskiver med nugatti som skolemat hver dag (i perioder ble det byttet ut med salami, svært kresen på pålegg)
  • spiste sjokolade flere ganger i uken
  • spiste potetgull ofte
  • hadde kjøttmiddager + poteter uten grønnsaker til middag som oftest
  • sa aldri nei takk til mat
  • spiste brød 3-4 ganger i løpet av dagen + middag(se punkt over)
  • fikk nå og da baguetter som skolemat + bolle med sukker på/skolebrød/osv

Jeg var likevel like tynn helt til jeg startet med p-piller på ordentlig(10 klasse). Med p-piller la jeg på meg 5 kg. Da jeg flyttet for meg selv startet jeg å spise sunnere, og har gått ned to av de kiloene.

edit: bare så dere ikke tror jeg var treningsjunky - jeg gikk til og fra skolen hver dag (10 min en vei), hadde dans en gang i uka og var vanlig ute med venner. Tiden da gikk til å gå rundt. Fra 4.-5. klasse fikk jeg sosial angst og satt bare inne foran dataen (men gikk fortsatt til skolen + danset).

Endret av melly666
Skrevet

Jeg har heller aldri sett undervektige som spiser og spiser med unntak av tennåringsgutter, men venninnen min har alltid hatt problemer med å legge på seg (fordi hun ikke klarer å spise mer). Så hun føler at hun spiser mye.

Æsj, er det problemet jeg har. Er enn 178 cm, å veier 58 kg. Jeg føler at jeg spiser kjempemasse, pga at jeg ikke får i meg mer enn det jeg allerede gjør. Og likevel maser folk om spisinga mi, å at jeg mååå legge på meg.. :filer:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner mange syltynne mennesker som har en subjektiv følelse av metthet som treffer inn lenge før min gjør. Jeg er også tynn, men det er fordi jeg begrenser meg. Jeg kan spise og spise til jeg blr kvalm fordi jeg er så trolig glad i mat. Har flere ganger spist middag med vennene mine og vi har laget for mye mat og de tar en porsjon og 'trenger ikke mer'. I mitt hode er det ikke hva jeg trenger som er saken, men hva jeg har lyst på. :D

Hvis alle tjukkasene i verden hadde hatt samme forhold til mat som vennene mine, at de uten problemer hadde stoppet når de hadde fått i seg det de følte var nok, hadde det jo ikke vært så mye fedmeproblemer i verden. Jeg føler det handler mer om dette med å stoppe å spise og ikke føle at man MÅ ha snack enn om genetikk (forbrenning, benbygning etc.)

Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg kjenner mange syltynne mennesker som har en subjektiv følelse av metthet som treffer inn lenge før min gjør. Jeg er også tynn, men det er fordi jeg begrenser meg. Jeg kan spise og spise til jeg blr kvalm fordi jeg er så trolig glad i mat. Har flere ganger spist middag med vennene mine og vi har laget for mye mat og de tar en porsjon og 'trenger ikke mer'. I mitt hode er det ikke hva jeg trenger som er saken, men hva jeg har lyst på. :D

Godt mulig det er noe i dette. Jeg spiser meg aldri stappmett, og jeg hater følelsen av å være det. "Mett" holder lenge det :gjeiper:

• Liker 2
Skrevet (endret)

Noen dager spiser jeg masse, som folk her sier, men så har jeg dager hvor jeg ikke orker mat, føler meg mett og spiser mindre.

I hverdagen spiser jeg gjerne to måltider + snacks ..

Har ikke spiseforstyrrelse,men vil heller ikke legge på meg,er ikke syltynn,har 19 i bmi og er fornøyd med her jeg er.

Altså,jeg vet at grunnen til at jeg er tynn og aldri trenger å slanke meg er min "feil",men syns det er rart at noen nesten aldri spiser og er overvektige,og jeg spiser hva jeg vil uten å slite med det..

Endret av Mobillader
AnonymBruker
Skrevet

TS her :)

Jeg kjenner jo et par stykker som har problemer med dette stoffskiftet, og de trener "døgnet" rundt men går minimalt ned i vekt tar veldig lang tid. Så er noen som har problemer når det gjelder å være litt mer enn normalt.

Men igjen tror er sjeldent med en så høy forbrenning at det aldri påvirker deg.

Noen legger plutselig på seg mens andre er syltynne ut livet, men samtidig så handler det om det som skjer i kroppen, og at innvendig er kroppen et eneste stort fettlager mens utenpå er man syltynn. SÅ er ulike måter å se det på da.

Og som noen skrev så er det jo det at noen stopper før de er mett mens andre fyller seg slik at de ikke orker mer. Så igjen tror har noe med personen selv å gjøre. Jeg kan aldri gå en dag uten å spise, og leser at det er noen som gjør det bare fordi de kanskje ikke har lyst på mat, og jeg er nok ikke der jeg liker å ha en liten mengde mat hverdag :)

Skrevet

TS her :)

Jeg kjenner jo et par stykker som har problemer med dette stoffskiftet, og de trener "døgnet" rundt men går minimalt ned i vekt tar veldig lang tid. Så er noen som har problemer når det gjelder å være litt mer enn normalt.

Men igjen tror er sjeldent med en så høy forbrenning at det aldri påvirker deg.

Noen legger plutselig på seg mens andre er syltynne ut livet, men samtidig så handler det om det som skjer i kroppen, og at innvendig er kroppen et eneste stort fettlager mens utenpå er man syltynn. SÅ er ulike måter å se det på da.

Og som noen skrev så er det jo det at noen stopper før de er mett mens andre fyller seg slik at de ikke orker mer. Så igjen tror har noe med personen selv å gjøre. Jeg kan aldri gå en dag uten å spise, og leser at det er noen som gjør det bare fordi de kanskje ikke har lyst på mat, og jeg er nok ikke der jeg liker å ha en liten mengde mat hverdag :)

Men da fikk du jo svar på spørsmålet ditt at det er mulig å spise og spise uten å legge på seg :) Selv om man kun består av fett er jo 50 kg 50 kg :)

Skrevet (endret)

Dere som sier dere er tynne, men som spiser og går faktisk ikke opp. Tror det hadde hvert greit å vite hva dere spiste og hvor mye for tror det har mye å si. Mennesker som legger på seg spiser som regel myyye mer og oftere sammenlignet med dere som mener at jo dere har høy forbrenning. Hvis vi da hadde tatt en tynn person VS en som er litt over det normale, og observerer en uke så ser man nok hvorfor den ene personen er tynn og omvendt.

Kan jo fortelle hva jeg spiste igår så får du vurdere om du synes det er mye eller "lite". Nå er jeg veganer så det har nok sikkert litt å si.

05.30 - frokost - et par skiver og et glass rismelk

11.00 - lunsj - to bananer og en pose nøtter (nøtteposen inneholder 600 kcal)

Så går jeg og småspiser fra nøttepose nummer to og gjerne en halvliter cola fram til jeg er ferdig på jobb 14.30

16.30 - 2 pizzastykke fra dagen før. Vegansk men dog.

ca.18.00 - 4 forholdsvis store poteter med masse grønnsaker og tomatsaus

ca 20.00 - 2 poteter til med masse grønnsaker og tomatsaus.

ca 21-22 - Linsesuppe og litt potetgull.

ca 23.00 går og legger meg men skulle gjerne spist litt til. :fnise:

Mener du dette er lite kalorimessig?

Nå spiser jeg selvsagt ikke det samme hver dag men mengden er ganske lik, en sjelden gang iblant har jeg ikke så bra matlyst men det er sjelden.

Huff, nå ble jeg sulten igjen

Endret av Sinner
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

05.30 - frokost - et par skiver og et glass rismelk

11.00 - lunsj - to bananer og en pose nøtter (nøtteposen inneholder 600 kcal)

Så går jeg og småspiser fra nøttepose nummer to og gjerne en halvliter cola fram til jeg er ferdig på jobb 14.30

16.30 - 2 pizzastykke fra dagen før. Vegansk men dog.

ca.18.00 - 4 forholdsvis store poteter med masse grønnsaker og tomatsaus

ca 20.00 - 2 poteter til med masse grønnsaker og tomatsaus.

ca 21-22 - Linsesuppe og litt potetgull.

ca 23.00 går og legger meg men skulle gjerne spist litt til. :fnise:

Kroppen din må jo skrike etter protein?

• Liker 1
Skrevet

Kroppen din må jo skrike etter protein?

Nei, det gjør den ikke.

Som jeg skrev så var dette igår og ikke noe jeg spiser hver dag. Men mengde mat er ca den samme. Jeg spiser jo ikke samme maten hver dag, hvem gjør da det?

Linser inneholder proteiner og min linsesuppe inneholder også bønner (proteiner).

Nøtter inneholder også proteiner så jeg skjønner ikke helt hvor den påstanden din kom fra?

Du kunne valgt noe annet som f.eks fett? eller noe?.. :fnise:

Skrevet

vet ikke om jeg er direkte undervektig.. jeg er 165 høy og veier til vanlig 52-53 kilo. Har vært nede på 47 og har vært oppe på 55, men ikke noe mer eller mindre enn det.

Jeg kan gomle godteri og usunn mat når jeg vil, og til tider blir det store porsjoner. Jeg hører snakk om venninner som føler de knapt kan unne seg noe "junkfood" fordi de da legger på seg ganske fort. Jeg trenger ikke tenke sånn i det hele tatt.

Kjøper jeg en pose popcorn eller ostepop eller noe, så spiser jeg gjerne hele på en gang, pluss godteri og brus. Hvi jeg skal kose meg.

Både faren min, broren min og kjæresten min er også tynne (jeg vet ikke hvor mye de veier da), og de spiser mer enn meg, men de forblir like tynne. Pappa lesser på med en svær haug på tallerkenen hver gang vi spiser, og kjæresten min kan fint spise en hel grandiosa alene.

Jeg driter blankt i hva jeg spiser, sålenge det er variert, og jeg spiser meg alltid mett. Både til frokost, lunjs, middag og kvelds, og småspiser gjerne mellom måltidene.

Jeg ELSKER mat, så kan gjerne lage meg selv forretter, hovedrett og dessert hjemme på hybelen xP og kveldsmat består gjerne av flere ting. 3-4 brødskiver med digg pålegg, to egg, noen baconbiter, kanskje litt ost og pølse til.. stort glass med sjokolademelk og noenganger en kopp te. Elsker å sitte å se på serier mens jeg koser meg med god mat:)

Har veid ca det samme helt siden ungdomsskolen. nå er jeg 23 :P Bruker fremdeles klær jeg hadde på ungdomsskolen.

så jeg vil si det er mulig. Kroppen tar vel ikke til seg alt som kommer inn...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Tror fortsatt ikke at man opp gjennom årene fortsette å være tynn om man spiser en god del mat som ikke er sunt. Er jo folk som passerer 35 og går opp 10 kilo sånn plutselig.

Igjen om to personer med vidt forskjellig vekt bytter kosthold ser man nok forskjell selv om personen som er tynn mener at han/hun spiser mye "søppel". Tror har mye med hvordan personen er og driver på ellers i hverdagen. Samt sikkert litt hjelp fra en noe høyere forbrenning, men ikke så ekstremt at man kan sitte på sofaen og bare spise.

For man er som regel aktiv om man er tynn da, mener jeg :)

Skrevet

jeg er ikke aktiv i det hele tatt :P greit, den sommeren jeg veide 47 gikk jeg mye fordi jeg hadde sommerjobb langt unna og det aldri gikk buss... men ikke lenge etter gikk det kun opp til 52-53 kg. så ja aktivitet kan vel ha noe å si, men etter hva jeg erfarte den sommeren så betyr det vel at jeg burde spise enda mer om jeg skal begynne å være i så mye aktivitet igjen...

• Liker 1
Skrevet

Angående forbrenning, jeg er ganske overbevist om at jeg har høy forbrenning. Ikke nødvendigvis høy basalforbrenning, men jeg forbrenner iallefall mye uten å gjøre noe bevisst. Om dagene mine består av å sitte ved skrivebordet, lese til eksamen og gomle Maryland Cookies og potetgull, så legger jeg fortsatt ikke på meg.

Jeg havna på sykehuset og måtte opereres en gang, og fikk derfor ikke lov å spise på noen uker. Fikk derfor parenteral ernæring i 4 måneder. Første uka fikk jeg en stakkarslig mengde på 1400 kcal per døgn. Selv i morfinrusen reagerte jeg på det, og sa at jeg kom da aldri til å overleve på en sånn mengde - men personalet mente at jeg som var så lita og tynn ikke tålte mer næring enn det. Jeg raste selvfølgelig ned i vekt, og kalorimengden ble økt til jeg til slutt endte på maks, altså 3500 kcal per dag. Da hadde jeg i tillegg begynt å spise en god del selv. Først da begynte jeg å legge på meg igjen. Nå vet jeg ikke helt hvor mange kalorier som er normalt å spise i vanlige måltider, men jeg fikk nok i meg 5500 kcal per dag. Over en periode på 2-3 måneder. Og da gikk jeg litt opp i vekt - var oppe i 52 kg før jeg ble tatt av parenteral ernæring og raste ned i vekt igjen.

Så noe må det da være med forbrenninga. Varierende aktivitet av tyroideahormoner kan da for eksempel ha stor innvirkning på basalmetabolismen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...