Gå til innhold

Undervektig, men spiser?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde lyst å ta opp dette for jeg merker selv at det er et tema i dagens samfunn, og sikkert mange som lurer, men syns dette med undervektige som sier de spiser "hele" tiden men går fortsatt ikke opp i vekt er nå noe jeg hører veldig ofte.

Er det virkelig slik er det folk som spiser og spiser men aldri går opp? Tror jeg ikke på, og vil gjerne høre fra KK lesere om de er enig eller kan gi informasjon om hva de/dere mener.

Jeg selv har hvert hjemme hos folk som påstår de spiser og spiser, men jeg ser mengden og det kalles ikke å spise seg "ihjel". Merker jeg syns det er et veldig vanlig tema, og vet er mange som provoserer seg over at noen bare kan spise, men ikke legger på seg.

Noen som har noen kommentarer på det? Er dette fakta? Finnes det en "høy" forbrenning?

Personlig mener jeg at det ikke gjør det, og at folk spiser mer ute enn hva de gjør hjemme. Og en vakker dag slår det tilbake for ingen kan spise junk døgnet rundt og veie 50 kilo.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har alltid vært tynn og slank, og kansje hatt litt mer fett på kroppen noen tider enn andre pågrunnav kostholdet mitt. Men jeg har ikke lagt på meg noe selvom jeg har hatt tider jeg har bare spist junk og ikke løfta ræva av sofaen. Har ganske høy forbrenning, så det er fult mulig at jeg nesten spiser meg ihjel og nesten ikke legger på meg.

Har aldri veid mer enn 55 kilo og er 175 cm høy.

Men jeg tror ikke det går ann å spise og spise i veldig lange perioder uten å legge på seg en del uansett hvor høy forbrenning man har.

Endret av Lilac
AnonymBruker
Skrevet

Forskjellen på noen med høy basalforbrenning og de med lav ligger på rundt 50 kcal... Det som kjennetegner de som er syltynne til tross for at de spiser mye, er at de ofte har høyt hverdagsaktivitetsnivå. Det er vist at disse med selverklært superforbrenning har mye ubevisst aktivitet, som at de sitter og vipper med føttene, vimser omkring, har stort kroppsspråk, osv. De beveger seg rett og slett veldig mye, uten at de nødvendigvis er klar over det selv, for det er jo ikke trening eller slikt det er snakk om.

En annen ting er at mange har liten matlyst, og da føles det gjerne som om de spiser utrolig mye når de må tvinge maten i seg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har heller aldri sett undervektige som spiser og spiser med unntak av tennåringsgutter, men venninnen min har alltid hatt problemer med å legge på seg (fordi hun ikke klarer å spise mer). Så hun føler at hun spiser mye.

Jeg har sett en dokumentar på dette med høy forbrenning, og det forsøket de gjorde viste at asiateren gikk ned i vekt av å spise masse. Men over lang tid vil nok forhøyet inntak av rett mat funke på alle.

AnonymBruker
Skrevet

TS Her :)

Ja det er mulig å ha en god forbrenning noe man også oppnår ved å trene jevnlig.

Jeg selv er egentlig helt normalt men om jeg dropper treninga går jeg opp i løpet av 1 mnd noe som da tilsier at jeg kanskje har en dårlig forbrenning, men trener jeg jevnlig går jeg ned i vekt.

Har lagt merke til at om jeg trener 3 ganger i uken kan jeg egentlig spise noe usunt så å si hver dag og fortsatt være stabil, men er treninga dårlig en uke så går det rett opp :jepp:

Så er som noen nevnte her at de har en hverdagslig aktivitet, og jeg tror at mengden de spiser ikke er mye selv om de varierer det i løpet av en dag.

Men er så utrolig mange som klager på at de ikke går opp i vekt, og jeg må innrømme er umotiverende å høre når noen sitter å forteller om deres inntak hvorav de later seg, men fortsatt er 50 kilo .

Føler sjalusien tæærer på da :gjeiper:

Gjest Slankegjest
Skrevet

Jeg har alltid vært tynn, og noen perioder har jeg både spist kaker, hvitt brød, massevis med pasta og bare ligget på soffaen. Har ikke lagt på meg én kg, men pshykisk dårlig føler man seg... :)

Skrevet

Jeg er slank og er en av de som spiser ekstremt mye til tider. Har merket nå når jeg har bikket 30 årene at jeg har bittelitt mer fett rundt magen men er fremdeles slank. Nå er ikke jeg det beste eksempelet siden jeg går mye turer pga hunder og er i bevegelse det meste av dagen ellers pga jobb men likevel.

Jeg personlig bryr meg ikke så mye om folk sine kommentarer om at jeg kan jo umulig spise så mye som jeg påstår jeg gjør for jeg er jo så tynn (jeg er ikke unormalt tynn i det hele tatt) men jeg vet flere som er lik meg som blir direkte lei seg når de nesten blir anklaget for å ha noen slags spiseforstyrrelse på grunn av at de er naturlig slank.

Det har blitt allment akseptert å rakke ned på tynne mennesker idag, det er tydeligvis ikke mulig å ha en naturlig høy forbrenning ifølge enkelte.

Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg er en av de som synes jeg spiser mye, men det er bare i perioder. Jeg kan spise mye i to uker før matlysten blir borte i en ukes tid. Tror den ene uken er mye av grunnen til at jeg ikke går opp i vekt.

Men det som gjør mest utslag er nok maten jeg spiser og at jeg beveger meg mye. Jeg liker ikke brus, junkfood, sjokolade eller kaker, og annet godteri blir jeg fort kvalm av. Liker rett og slett ikke usunn mat så veldig godt.

Jeg har ikke trent før nå siste halvåret, men jeg har alltid vært rastløs, klarer ikke sitte stille lenge av gangen, danser mye hjemme alene i stuen, har ikke lappen på bil og pleier stort sett å gå hvis jeg skal fra A til B.

Før trodde jeg at jeg var en av de som kunne spise hva jeg ville uten å gå opp. Jeg tror ikke det nå, men jeg synes fortsatt det er vanskelig å gå opp. Tror aldri jeg har veid over 60 kg og målet mitt er 65 :sukk:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere som sier dere er tynne, men som spiser og går faktisk ikke opp. Tror det hadde hvert greit å vite hva dere spiste og hvor mye for tror det har mye å si. Mennesker som legger på seg spiser som regel myyye mer og oftere sammenlignet med dere som mener at jo dere har høy forbrenning. Hvis vi da hadde tatt en tynn person VS en som er litt over det normale, og observerer en uke så ser man nok hvorfor den ene personen er tynn og omvendt.

Skrevet

Jeg er en tynn person, i hvert fall får jeg vite det av andre hele tiden. Jeg er ca. 163 høy og veier 51 kg, bruker 34 på overkroppen og størrelse 36 over rumpa, så får dere en anelse om hvordan jeg er bygget.

Mat for én dag:

Frokost kl 07: en brødskive med pålegg

Lunsj 1 kl 10: to brødskiver, eller halvparten av hva jeg enn har laget (noen ganger salat!)

Lunsj 2 kl 13: en til to skiver til, eller resten av matpakken

Middag kl 17: en porsjon middag, gjerne wok med brun ris, lapskaus, fiskesuppe, thaimat, spaghetti og kjøtt. Alltid noe grønt til, ellers blir det litt stusselig...

Kanskje noe "godt" i løpet av kvelden, som f.eks popcorn eller jordbær i disse tider.

Jeg synes ikke at jeg er småspist, men jeg begynte ikke å legge på meg før etter at jeg begynte på universitetet. Om det er fordi jeg var en strek i tenåra og ventet en stund med å få kvinnelige former kan godt være. Det kan også være at jeg ble mer stillesittende, mer stressa osv. P-piller kan også ha noe å si.

• Liker 1
Gjest Raindrops
Skrevet (endret)

Frokost: Omelett (med brød, bacon, masse ost og smør), havregrøt med frukt eller to skiver og et glass melk om jeg har det travelt.

Lunsj: To rundstykker i kantina med ost, skinke, salat og agurk, eller diverse salat med kylling.

Middag: Stort ett laget fra bunnen, det går mye i supper av forskjellige typer der jeg hiver oppi det jeg har i kjøleskapet, eller kyllingkjøtt med ris og saus, hjemmelaget pizza, fisk og poteter osv. Prøver å få med en del grønnskaker, synes jeg spiser store porsjoner da jeg fyller en hel middagtallerken med mat og spiser opp alt, men jeg spiser bare én porsjon.

Kveld: Da spiser jeg helst frokostblanding, sjokoladekuler eller wetos, definitivt det mest usunne måltidet mitt :gjeiper:

Gjennom dagen så blir det også småspising hvis jeg har noe liggende, som frukt, kjeks, rester av stekt bacon eller noe annet digg. Og jeg baker en del kanelboller.

Men så er problemet de periodene jeg ikke spiser så mye, for da kan jeg gå en hel dag uten å spise mer enn en brødskive og et eple. Vekten min har vært stabil mellom 54-58 kg i flere år, ca 178 cm høy.

Endret av Raindrops
  • Liker 2
Skrevet

Jeg sliter med å legge på meg. Det jeg spiser i løpet av en dag er ca dette:

Frokost, ca kl 08: havregrøt eller to brødskiver med ost

Kl 10: 2 brødskiver til

kl 12/13: 3 brødskiver med smørost og avokado

kl 16: Salat/knekkebrød

kl 19: Middag. Ganske variert, for eksempel spagetti, fiskegrateng, wok, fisk osv.

I tillegg til dette må jeg alltid ha kveldsmat. Da lager jeg gjerne macaroni med pesto, eller hvis middagen ble senere enn vanlig holder det med en appelsin eller annen frukt.

Jeg trener i perioder, men fordi jeg vil legge på meg trener jeg lite kondisjon. Hvis jeg begynner å trene kondisjon går jeg bare enda mer ned i vekt, og det vil jeg jo ikke. :sjenert:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her :)

Gøy å se hva folk spiser, men ja jeg ser at dere er tynne fordi dere faktisk spiser normalt og ikke for mye :)

Så ser ikke på det dere spiser som noe som gjør at dere legger på dere i lengden nettopp fordi dere er aktive på samme tid.

Er mange som tenker at de spiser mye men klarer å holde seg tynn.

Jeg var kanskje ikke overvektig men litt i det tykkeste laget for noen år siden altså ca 15 kilo siden :P

Husker jeg kunne sitte å spise så å si store deler av dagen, spiste to porsjoner av alt, og godt ganske ofte. Pluss at jeg spiste mye på kvelden noe som innebær i søtsaker.

Så derfor gikk jeg oppi vekt, men nå spiser jeg det som faktisk dere har skrevet dere selv spiser, så å si nesten samme kosthold, og jeg er faktisk normalvektig nå.

Syns er det mange misforstår det handler litt om å se forskjellen på det folk spiser .

Og til deg som prøver å gå opp i vekt. Tror du spiser altfor lite for å gå opp i vekt :)

Skrevet

TS her :)

Gøy å se hva folk spiser, men ja jeg ser at dere er tynne fordi dere faktisk spiser normalt og ikke for mye :)

Så ser ikke på det dere spiser som noe som gjør at dere legger på dere i lengden nettopp fordi dere er aktive på samme tid.

Er mange som tenker at de spiser mye men klarer å holde seg tynn.

Jeg var kanskje ikke overvektig men litt i det tykkeste laget for noen år siden altså ca 15 kilo siden :P

Husker jeg kunne sitte å spise så å si store deler av dagen, spiste to porsjoner av alt, og godt ganske ofte. Pluss at jeg spiste mye på kvelden noe som innebær i søtsaker.

Så derfor gikk jeg oppi vekt, men nå spiser jeg det som faktisk dere har skrevet dere selv spiser, så å si nesten samme kosthold, og jeg er faktisk normalvektig nå.

Syns er det mange misforstår det handler litt om å se forskjellen på det folk spiser .

Og til deg som prøver å gå opp i vekt. Tror du spiser altfor lite for å gå opp i vekt :)

Jeg spiser til jeg blir kvalm. Høyde har vel også litt å si? Litt usikker.. Eneste måten jeg kan legge på meg blir vel da å spise junkfood hver dag. Og det er ikke særlig sunt. Jeg spiser med en gang jeg blir litt sulten, og spiser store porsjoner til middag. Vet ikke hva annet jeg kan gjøre jeg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er da for pokker ingen poeng å gå opp i vekt hvis man ikke bygger muskler. Skal de liksom feite opp magen og rumpa da eller?

Skrevet

Jeg hadde lyst å ta opp dette for jeg merker selv at det er et tema i dagens samfunn, og sikkert mange som lurer, men syns dette med undervektige som sier de spiser "hele" tiden men går fortsatt ikke opp i vekt er nå noe jeg hører veldig ofte.

Er det virkelig slik er det folk som spiser og spiser men aldri går opp? Tror jeg ikke på, og vil gjerne høre fra KK lesere om de er enig eller kan gi informasjon om hva de/dere mener.

Jeg selv har hvert hjemme hos folk som påstår de spiser og spiser, men jeg ser mengden og det kalles ikke å spise seg "ihjel". Merker jeg syns det er et veldig vanlig tema, og vet er mange som provoserer seg over at noen bare kan spise, men ikke legger på seg.

Noen som har noen kommentarer på det? Er dette fakta? Finnes det en "høy" forbrenning?

Personlig mener jeg at det ikke gjør det, og at folk spiser mer ute enn hva de gjør hjemme. Og en vakker dag slår det tilbake for ingen kan spise junk døgnet rundt og veie 50 kilo.

Fant dette etter et kjapt googlesøk. En ernæringsrådgiver svarer på et spørsmål fra en som sliter med å legge på seg:

Jeg vet ikke om du har fått målt ditt stoffskifte, men det kan være en mulighet for at du kan ha en unormalt høy forbrenning. Forbrenningen hos oss mennesker er ulik, og det kan godt være at du i utgangspunktet har en høy forbrenning som er normalt for deg. Men det kan være greit å få sjekket det ut.

Kilde: Min lenke

Virker som hun mener det finnes i hvertfall.

• Liker 2
Skrevet

Jeg spiser til jeg blir kvalm. Høyde har vel også litt å si? Litt usikker.. Eneste måten jeg kan legge på meg blir vel da å spise junkfood hver dag. Og det er ikke særlig sunt. Jeg spiser med en gang jeg blir litt sulten, og spiser store porsjoner til middag. Vet ikke hva annet jeg kan gjøre jeg.

Det gjør jeg også. Ts: Vi alle er forskjellige. Noen legger på seg lettere enn andre. Det at du mener andre spiser lite har egentlig ikke så mye å si. Kanskje du har større magesekk enn de du snakker med? Ikke alle orker å spise mat hele dagen.

Skrevet

Jeg kjenner mange som er slik, men det er nesten bare menn. Kvinner (i min erfaring) vokser dette av seg.

Tror også mange tynne føler at de spiser og spiser fordi de er lagt opp genetisk til å ikke spise utover nødvendig så de spiser når de er sultne, men stopper når de er mette. Slik kan mange spise omtrent hva de vil men fortsatt være slanke.

Skrevet

Det er da for pokker ingen poeng å gå opp i vekt hvis man ikke bygger muskler. Skal de liksom feite opp magen og rumpa da eller?

Hvis man er undervektig, slik som TS skriver i tittelen, så ønsker man kanskje å gå opp litt?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid vært tynn, gjennom 20 årene fikk jeg noen kommentarer som ikke var så kjekke, og jeg prøvde å legge på meg. Men nå når jeg er noen å 40, har jeg for lenge siden akseptert og er glad i meg selv slik jeg er. Jeg er 167 høy og 50 kg. Alltid vært aktiv som hunde og hesteeier, rastløs som person og sjelden i ro. Ut på tur, aldri sur :)

Min meny:

Frokost - havregryn med melk

10 tiden - 1 eple eller 1 pære

Lunsj - 2 brødskiver med magert kjøttpålegg og tomat eller agurk eller egg

14 tiden - 1 eple eller 1 pære

Middag - fiskefilet/kyllingfilet/renskåret svinflet med potet/ris eller pasta, hjemmelaget lasagne og hjemmelaget bolognese nå og da.

Kveldsmat - fullkornsskorper eller rugsprø med sukkerfri appelsinjuice

Hjemmelaget italiensk pizza på lørdagene, kanskje pannekaker som noe lettvint og godt, og litt sjokolade eller smågodt eller chips i helgene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...