Gå til innhold

Brekker meg av lukta til naboen!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi bor i 2. etasje i et hus hvor det bor en utenlandsk familie under oss, det er ikke det at de lager vedig krydret mat som er problemet, men det er frityr/fett lukta som kommer i gangen og inn til oss.

Nå har jeg i tillegg blitt gravid og reagerer enda sterkere på den lukta, og det er HELE tiden. I tillegg har de vinduet oppe så lukta kommer rett opp til oss. Det har til og med kommet flekker i taket i gangen av matfett!

Jeg har brekt meg flere ganger daglig i det siste og når jeg går ned trappa og i gangen så må jeg holde pusten så jeg ikke kaster opp!

Hva søren gjør man med dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

anyone??

Finne det en maske mot vond lukt eller noe ? =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten kjøp deg gassmaske, eller flytt. :P Det er ikke forbudt å stinke. :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Spør om oppskriften så blir det etterhvert en vanesak, det er mange matretter som man i utgangspunktet har en viss aversjon mot grunnet lukten som en i ettertid synes ikke lukter så ille.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det samme problemet hadde jeg også da jeg delte utgang med en annen person. Han stekte egg hver bidige dag og mat med veldig sterk lukt, og en kunne kjenne lukta utenfor. Det var så ille at lukta kom inn i leiligheten min om jeg lot døra stå åpen. Og det var ikke bare jeg som var prippen, huseieren som bodde i andre etasje sendte mail om denne sterke matlukta, da lukta kom opp til andre etasje :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lag en skikkelig langkoket gryte med fårikål, og pass på at døra til gangen åpnes ofte?

Det hjelper nok ikke på kvalmen, men kanskje litt på moralen? :ler:

Det skjedde faktisk meg en gang. Mine indiske naboer lagde mat som luktet sterkt hver eneste dag (den luktet ikke vondt, altså, men det var matlukt i oppgangen bestandig). Den ene gangen jeg lagde fårikål på høsten, kom jeg hjem til alle vinduer og dører på full lufting, dette var tydeligvis too much!

Men det er ikke så mye du kan gjøre, er jeg redd. Som Puremercy sier, det er ikke forbudt å stinke. Mye verre enn mine indiske naboer var for øvrig en pensjonist i første etasje, som sørget for at alle som kom inn i blokka møtte DEN skyen av innrøkt, gulnet nikotinstank. Usj.

Kjøp deg sterk Fisherman's Friend og pust gjennom munnen...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, skjønner deg veldig godt. Hater også lukten av frityr..kanskje du kan bruke graviditeten som en undskyldning og si at du er ekstra følsom for lukt om dagen og si at det er ganske sjenerende. Kanskje de ikke er klar over det. Jeg ville også sagt noe om flekkene hvis det virkelig er så ille.

Men det er en sjanse å ta, kanskje de tar det helt greit, men hvis ikke så er det egentlig ikke så mye mer du kan gjøre. Men jeg hadde prøvd å si noe på en pen måte hvis det virkelig er plagsomt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Min nabo røyker, og brukar ein utruleg sterk og rar parfyme. I kombo med ei variabel personleg hygiene og ei kroppslukt av ei anna verd så er det lett å merke når ho har gått i oppgangen, eller luftar, eller skal reise bort, slik at ho har døra ståande open ein times tid. Du kunne ikkje budd her, det er heilt tydeleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva man kan gjøre med det? Holde ut eller flytte. Man kan ikke nekte folk å lage maten de ønsker (eller røyke inne, for den del) bare fordi man ikke liker lukten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nå har jeg i tillegg blitt gravid

----

Jeg har brekt meg flere ganger daglig i det siste

---

Hva søren gjør man med dette??

Kanskje en bør se nærmere på hva det er en spiser istedenfor å klage på naboen? :balltre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Kanskje en bør se nærmere på hva det er en spiser istedenfor å klage på naboen? :balltre:

Uansett hva en spiser selv, kan en lukte og bli dårlig av sterk matlukt. Skjønner godt at TS blir kvalm, og spesielt siden hun er gravid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Dessverre er det svært lite du kan gjøre... Det eneste jeg kommer på er å prate med dem og være åpen om du er gravid og reagerer på lukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mildrid

Et tips er å bruke munnbind (slike man bruker på sykehuset) med en dråpe Vademekum i, da lukter det frisk tannkrem mens du løper forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er å bruke munnbind (slike man bruker på sykehuset) med en dråpe Vademekum i, da lukter det frisk tannkrem mens du løper forbi.

Eller hold pusten. Tar ikke akkurat kjempelang tid å komme seg forbi en etasje i en blokk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mildrid

Eller hold pusten. Tar ikke akkurat kjempelang tid å komme seg forbi en etasje i en blokk...

Noe hun skrev at hun gjorde, men at hun ønsket andre/flere tips ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Frisk duft

Du må rett og slett prate med naboen, og spørre om de kan ta litt hensyn. Det er lov å si ifra, uten at du skal være redd for å være rasist! :fnise:

Kanskje naboen din kan være flinke til å sette på vifta og å ha oppe kjøkkenvinduet når de lager mat?

Eller siver lukta gjennom veggene og taket?

En venninne av meg bor i blokk, og der røyker naboen under. Han røyker inne, og røyker konstant. Det som er dumt er at røykelukta siver inn i soverommet til venninnen min, så hun kan ikke sove der. Hun sover på stua...

Hun har sagt i fra flere ganger, og han sier jada, men får jo ikke gjort noe med det.

Jeg mener at når sterke lukter plager andre, må man ta hensyn, og da er det viktig å si ifra, for da kan de kanskje være flinkt til å bruke vifte, og å lufte ut slik at ikke lukta plager andre.

Det samme gjelder jo for lyder, man spiller jo ikke høy musikk til alle døgnets tider?

Lukt og lyd er jo de fleste veldig var for. Jeg vil heller ha sure og gretne naboer, fremfor å bli plaget med lyd og lukt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Uansett hva en spiser selv, kan en lukte og bli dårlig av sterk matlukt. Skjønner godt at TS blir kvalm, og spesielt siden hun er gravid.

Jada..

Jeg har brekt meg flere ganger daglig i det siste

som sagt.. i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må rett og slett prate med naboen, og spørre om de kan ta litt hensyn. Det er lov å si ifra, uten at du skal være redd for å være rasist! :fnise:

Kanskje naboen din kan være flinke til å sette på vifta og å ha oppe kjøkkenvinduet når de lager mat?

Eller siver lukta gjennom veggene og taket?

En venninne av meg bor i blokk, og der røyker naboen under. Han røyker inne, og røyker konstant. Det som er dumt er at røykelukta siver inn i soverommet til venninnen min, så hun kan ikke sove der. Hun sover på stua...

Hun har sagt i fra flere ganger, og han sier jada, men får jo ikke gjort noe med det.

Jeg mener at når sterke lukter plager andre, må man ta hensyn, og da er det viktig å si ifra, for da kan de kanskje være flinkt til å bruke vifte, og å lufte ut slik at ikke lukta plager andre.

Det samme gjelder jo for lyder, man spiller jo ikke høy musikk til alle døgnets tider?

Lukt og lyd er jo de fleste veldig var for. Jeg vil heller ha sure og gretne naboer, fremfor å bli plaget med lyd og lukt!

Haha, hvis naboen hadde kommet og bedt meg roe ned matlaginga fordi det lukter uti gangen (jepp, vi kjenner godt hva naboen har til middag når vi går forbi), hadde jeg ikke trodd mine egne ører, for kanskje å på trass ha dør ut i gangen åpen litt lenger enn nødvendig når det "stinker".

I borrettslaget vårt kom det for øvrig forslag om grillforbud og røykeforbud på verandaene av samme grunn. Forslagene ble ikke realitetsbehandlet en gang, da man juridisk ikke hadde grunnlag til å begrense bruk av egen eiendom på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere :)

Til dere som sier at det bare er å holde pusten, lukta er godt inne i leiligheten, i dag tidlig lå jeg og kastet opp pga lukta.

Det er den fett lukta som er ille, ikke det at folk bruker krydder.

Jeg lager selv sterk krydret mat ofte og det er ikke noe problem, men naboene mine må jo drive med frityrkokern 24/7 !

Altså, huset er 2 etasjer, hvor det ikke er noe tak i gangen der hvor trappa går opp. Taket er da ikke før i 2. etasje. Når det da er matfett flekker i taket i 2. etasje fra leiligheten under er ikke det en smule spesielt?

Og de i tillegg har vinduet ut til gangen oppe så den stanken dems kommer rett opp til meg?

SOrry at jeg virker sur og grinete, jeg er absolutt ikke det, for til og med før jeg ble gravid brakk jeg meg. Nå er bare forskjellen at jeg kaster opp i tillegg!

Jeg får bare henge hodet mitt ut av vinduet mens jeg knasker fishermans friend pastiller ^^,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...