Gå til innhold

Fugler som vil starte familie

Gjest notetur nomen

Anbefalte innlegg

Gjest notetur nomen

Fuglene mine ser ut som de vil ha unger.

Er det noe spesielt man må tenke på?

Er det stor sjans for at det går galt og det ender med at fugleungene ikke overlever?

Og ennå viktigere: Er det stor sjans for at det blir veldig mange unger?

De driver altså å lager et rede. I en potteblomst som henger ned i en kurv i en krok i stua. Det er ikke en ekte blomst, men en sånn silke en, som damen har hengt opp så det skulle se dekorativt ut.

Der har fuglene likt å lande når de er ute og flyr og det er iorden for oss, siden det bare er å vaske bort når det kom noe fugleskitt på kanten.

Men nå vil de ha rede der...

Noen som har erfaring med at fugler får egg og unger på KG?

Jeg har kjøpt en bok i dag, og der står det om redekasse og spesiell mat med egg. Så det har jeg fått med meg.

Men, ja.

Det er jo alltid fint å høre fra noen som har opplevd det selv.

Jeg skal ikke ha noen oppdrett med ringmerking, passe på farven på ungene, og ha fulger med på utstilling og sånt som boken har et helt kapittel om.

Bare passe på at fuglene mine har det fint. Street-miks er utgangspunktet her.

Takk for svar.

Endret av notetur nomen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest notetur nomen

Oki, nå har de lagt seg til å sove oppi redet sitt også.

Bør man ta dem inn i buret deres om natten, eller kan de bare sove der?

Det bør de kanskje hvis de skal få noen unger?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen

Parodi- nice try

?

Kan du linke til den tråden du mener jeg parodierer?

For mine pippipper driver og vil ha rede med egg.

Nå har de fått noe kokkosgreie fra zoo-sjappa som jeg kjøpte i dag, og hannfuglen driver og fikser i redet dems.

Jeg kjøpte også en type kurv som jeg har hatt opp inne i buret deres, som det var bilder av i fugle-boka.

Jeg har ikke kjøpt en kasse, for det hadde ikke butikken.

Kjæresten har klipt et lite hull i en billig pute og tatt ut noen fjær, så de kan få noe mykt å ha inni kurven, men foreløpig er de mest intressert i kokkos-ullen.

Også skal vi henge inn en ekstra skål med egge-mat som vi har skaffet. Det er en egen pakke.

Jeg bare håper det går fint og at det ikke blir noen problemer. Det står advarsler om legge-nød i fugleboka, om hunnfuglen ikke har spist nok kalsium, men hun vil jo aldri gnage på kalk-steinen de har i buret, så det er jeg litt bekymret for.

Endret av notetur nomen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke fugler er det du har da? Jeg har god erfaring med både undulater og diverse Finker og Goulds. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

?

Kan du linke til den tråden du mener jeg parodierer?

For mine pippipper driver og vil ha rede med egg.

Nå har de fått noe kokkosgreie fra zoo-sjappa som jeg kjøpte i dag, og hannfuglen driver og fikser i redet dems.

Jeg kjøpte også en type kurv som jeg har hatt opp inne i buret deres, som det var bilder av i fugle-boka.

Jeg synes din åpninspost det lignet en kopi av denne posten:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=637329&st=0

Derfor mitt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen

Hvilke fugler er det du har da? Jeg har god erfaring med både undulater og diverse Finker og Goulds. :)

Det heter beltefinker.

Nå har de innredet i kurven som jeg kjøpte til dem hele kvelden, og nå har de gått inn der og lagt seg for å sove der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Tillater meg å spørre litt jeg :)

Korthalet beltefink, spisshalet beltefink, Spisshalet beltefink Isabell eller maskebeltefink ?

(Jeg vet frytkelig lite om finker, men vil gjerne følge med tråden din, - for å lære :sjenert: )

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen
Gjest Lille-pus

Det var en god side du linket til :)

- og med fantastiske bilder av en nydelig fugl :)

Så til kalken og den eventuelle kalkmangelen; Du/dere har selvsagt prøvd med god, fin skjellsand og sepiaskjell går jeg ut fra ?

Har du snakket med f.eks. Oslo Zoo Senter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du merker at fuglene begynner å hekke når du hører små murrelyder fra kassen du har satt opp. Etterhvert vil du merke at hun-finken holder seg inne i kassen for det meste, hun kommer kanskje ut noen turer bare for å hente mat og drikke vann. Det er viktig at de har tilgang på rent friskt vann hele tiden og så er det lurt å gi de hirse da finkefruen kan bli både utmattet og veeldig tynn når hun hekker. Jeg har også brukt Kalktilskudd i vannet en liten stund før jeg har satt sammen par til hekking. Insekts-for er også noe som hjelper på at hunnen holder seg frisk + at barna gjerne spiser litt av dette den første tiden og at det er veldig næringsrikt. Jeg blandet dette med eggefor.

Har du ordnet med redemateriale? Dette kan kjøpes i dyrebutikken og ligner litt på masse tråder som er sullet sammen som en ball. Du må også huske å IKKE ÅPNE hekkekassen for mye underveis, dette kan skremme mamma'n og rett og slett sørge for at hun hakker sund sine egne egg + at de små ungene er veldig skjøre og tåler veldig lite trekk og har lett for å bli smittet av bakterier fra andre fugler.

Du må heller ikke bli lei deg om det ikke går på første forsøk, for det er helt vanlig at en Fink må prøve litt først før det klaffer. Så om du finner knuste egg og/eller tomme egg eller at det går lang tid uten noe som helst tegn til liv inne i kassen fordi eggene ikke er befruktet ordentlig, så er det bare å gi henne en liten pause, men la fortsatt kassen stå slik at hun blir vant til den.

Også til det videre holdet om ting faktisk ordner seg. Når man først har begynt å få fuglene til å hekke, så kan man sette flere kull på de i løpet av ett relativt kort tidsrom. Du vil tilslutt sitte igjen med mange fugler og kanskje ikke har midler eller ork til å beholde alle. Derfor er det viktig at du loggfører og merker (med fot-ringer) alle ungene, slik at du kan holde styr på fødselsdato, mor og far og ikke minst kjønn. Da kan du begynne og selge de eller eventuelt levere de til dyrebutikker.

Det er vel alt fra en til ti unger per kull i allefall.

LYKKE TIL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen

Det var en god side du linket til :)

- og med fantastiske bilder av en nydelig fugl :)

Så til kalken og den eventuelle kalkmangelen; Du/dere har selvsagt prøvd med god, fin skjellsand og sepiaskjell går jeg ut fra ?

Har du snakket med f.eks. Oslo Zoo Senter ?

Joda, de har skjellsand i buret sitt.

Jeg har og sånt sepiaskall, men det blir ikke brukt. Det var det jeg mente med kalk som hun ikke vil spise på.

Men vi skal gi mineraler i drikkevannet har vi funnet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest notetur nomen

Du merker at fuglene begynner å hekke når du hører små murrelyder fra kassen du har satt opp.

Du vil tilslutt sitte igjen med mange fugler og kanskje ikke har midler eller ork til å beholde alle. Derfor er det viktig at du loggfører og merker (med fot-ringer) alle ungene, slik at du kan holde styr på fødselsdato, mor og far og ikke minst kjønn. Da kan du begynne og selge de eller eventuelt levere de til dyrebutikker.

Det er vel alt fra en til ti unger per kull i allefall.

LYKKE TIL

De har ikke kasse men en kurv med tak på.

Ser sånn ut: http://www.tropehagen-zoo.no/nettbutikk/display.aspx?menuid=123456946&prodid=2503

Ga dem kokkos-ull i går, som de liker å styre med. De driver og styrer med den i dag også. Har tatt ut igjen litt og ommøblerer visst.

De sov der inne i natt.

Hører små murrelyder hele tiden jeg, fra fuglene..

TI unger :blink: Jajja, da kan det bli liv i heimen...

Men det vil si at jeg bør ta på ringer på beina deres det da.

Er det noen steder men kan kjøpe ringer i plastikk som er enkel å sette på beina deres?

Jeg har jo tatt av ringene på de to som jeg har her, siden jeg likte ikke at de hadde tykke metallringer på beina.Den ene fuglen hadde tilogmed fått et slags arr på foten sin av ringen.. Klipte dem over med tang og fjernet dem.

Mne hvis det blir tolv fugler som alle ser like ut, så må de få feks ringer i forskjellige farger på beina. Men helst ikke sånne som er i boka somm skal tres over tærne til de pittesmå fuglene, for det tror ikke jeg at jeg får til uten at det gjør vondt for dem.

Nå har de ikke noen egg ennå, men jeg syns det er best å forberede det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest notetur nomen

Det ser litt dårlig ut for at det blir kyllinger allikevel, på det nåværende tidpunktet. :sjenert:

Fuglene hadde av en eller annen grunn ikke noe tro på det første prosjektet sitt, så de ville ikke passe på eggene sine lenger.

Kanskje de ikke var befruktet, men det vet jeg ikke.

Jeg tittet med en lommelykt gjennom dem, men jeg så ikke noe skygge i midten av egget eller sånne ting.

Så da tok jeg det vekk, og vasket redekurven. Og nå har de begynt å innrede den på nytt med noen strå, i stedet for kokkos-ull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Nytt forsøk, nye sjanser :)

She_Leiva hadde så mye fornuftig å komme med synes jeg.

Og dette er vel kanskje litt prøve & feile for både fuglene og dere ?

Krysser fingrene for at 'prosjekt strå' går bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...