Gå til innhold

FORBANNA VEKTERE!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har jo akkurat dørvaktene helt ok lønn. Mange vektere som hopper over gjerdet til dørvaktgresset.

Dørvaktene tjener bra? 130 kr timen selv om de jobber natt, og de jobber kun 4-timers skift. Det er ikke annet enn en særs dårlig betalt deltidsjobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dørvaktene tjener bra? 130 kr timen selv om de jobber natt, og de jobber kun 4-timers skift. Det er ikke annet enn en særs dårlig betalt deltidsjobb.

130 kr timer er overhodet ikke normal lønn. Jeg vet om et firma som lønner rundt den satsen der, men det er for dagtidsvakthold, og de sliter med å få tak i vakter, for å si det slik.

Normalen i de byene (5 stk) jeg har jobbet som dørvakt, er rundt 200 (noen lønner litt over, andre under). Jeg har jobbet i dette yrket i flere år, og 130 kr er sett på som utrolig dårlig lønn (og de som takker ja til disse tilbudene, er enten: folk som har fått kurset gratis mot å jobbe på disse drittbetalte oppdragene/plassene, utrolig naive, og har null peiling på hvordan lønnsnivået generelt er, ellers får de ikke jobb noen annen plass.)

Jeg hadde mer enn 130 når jeg sto i baren liksom..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då har du valt "fel" turnus då, de måste ju ha fler alternativ eller är ni en liten avdelning?

Har aldrig hört att man binder sig till en viss firma i ett år. Det måste vara någon bara ni har skrivit under på... Och det spelar väl ingen roll att det tar tre dagar? Den är ju lika enkel för det. :)

De problemen med turnus, har ALLA som jobbar turnus. Vektare vet det innan de blir vektare.

Som sagt så har jag aldrig hört att det är svårt att få fast jobb men det kanske beror på hur duktig man är och hur stor avdelningen är. Det är ju väldigt dumt om cheferna medvetet låter bli att ge fasta ställningar när det gör sån skillnad på lönen!!

Jag har inget emot vektare, tvärtom. :) Allt jag menar är bara det att den yrkesgruppen egentligen inte har något att strejka för.

Man kan dessverre ikke velge turnus, jeg jobber forøvrig i en av Norges største avdelinger i ett av Norges største selskap. Jeg har forøvrig ingenting imot å jobbe turnus, jeg vil derimot ha litt mer en enn ukes varsel når de endrer noe i turnusen min. Dagvaktene våre begynner teknisk sett på natten og dette kompenseres vi svært lite for med tanke på de helsemessige konsekvensene.

Det med ett års bindingstid er helt vanlig, når bedriften bruker en del penger på kursing så er det logisk at de ønsker valuta for pengene. Alle hvor jeg jobber har denne avtalen hvis de ikke hadde kursingen fra før.

Hvis du hadde lest hva jeg skrev så ville du sett at det kun var del 1 av opplæringen som er på tre dager, det er krav om to påfølgende deler. Nei, jeg har aldri påstått at den obligatoriske opplæringen er vanskelig - det jeg ønsker er å beholde de erfarne vekterne som har noen år i yrket og som klarer å tenke selv. Med den turnoveren som er nå vil vi ikke klare å bygge opp en base av kompetente folk som vet hva de gjør og bli kvitt "cowboyene".

Når det gjelder å få heltidsstilling så er nok dette vanskeligere en du tror. Det er ikke uvanlig med flere års ventetid og bedriftene spekulerer villt i å gi deltidsansatte akkurat under 154 timer i måneden så de etter ett år ikke har krav på heltidsstilling.

Det du nevnter om dyktighet og størrelse på avdelingen skal ikke ha noe å si da ansenietet spiller inn på hvem som tildeles heltid. De som ikke er kompetente ligger dessverre også i denne tildelningen og da er vi tilbake til at jeg gleder meg til endringene i lov om vaktvirksomhet.

Og til info - jeg har aldri noensinne ønsket å søke politihøyskolen, jeg trives godt i den jobben jeg har men det er som på de fleste arbeidsplasser behov for visse endringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg kjenner at jeg reagerer på ideen om at vekterne ikke gjør noe, at de bare dasser rundt på kjøpesentre og sitter og ser på skjermer og derfor ikke har krav på noe mer enn en gjennomsnittlig kassabemanning på Rimi. På senteret hvor gubben jobber er det for eksempel kun vekterne som har trening i å bruke hjertestarteren, mens de ansatte ellers ikke kan det... Det er klart at i sammenligning med høyere utdannede yrkesgrupper som lærere og sykepleiere ser det ut som om vekterne tjener vanvittig bra, men det har mer å gjøre med at disse andre gruppene tjener altfor altfor dårlig.

Jag menar inte att de "dasser runt" men vet också hur de flesta dagarna är för dem. Jag vet också att det stämmer det med hjärtestartare (många vet nog inte det) och det är ett otroligt ansvar. Trots detta så tycker jag att de tjänar bra med tanke på hur enkela krav det ställs för att bli vektare (rent rulleblad).

Den sista meningen är jag fullständig enig i, det är dags att de som har ansvar för mina barn, föräldrar och andra får en lön som motsvarar det de faktiskt gör!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...