Gå til innhold

FORBANNA VEKTERE!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg visste ikke at feit mann / liten ung kvinne = ikke utdannelse.

Pussig.

Det pussige her er at du ikke forstår at jeg mener den jævla vekter"utdannelsen" ikke er de vanskeligste greiene å komme seg gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vektere er dårlig lønnet og har helt jævlig slitsomme jobber. Jeg unner dem bedre lønn.

Det er bare å finne seg ny jobb hvis de ikke er fornøyde. Har aldri hørt så mye sutring før.

Og når man vet at det holder med et 3-dagers kurs for å jobbe som vekter så er ikke kravet høyt akkurat. Og kan man virkelig stole på en vekter? Etter alle de avsløringene som har vært om folk i yrket? Deltakere i alvorlige ran osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektare tjänar bra!!! Tar de EN natt extra på en lördag tjänar de 278kr/timmen. Det är bra för att i princip inte göra någonting. De har dessutom ledigt var tredje vecka eller liknande beroende på vilken turnus man har. Kurserna får de gratis och får betalt för att delta, de får också övertidsbetalt för varje kvart de jobbar extra. 50% extra på vardagar och 100% på helgerna.

I prinsipp ikke gjøre noe som helst? Hvor i landet har vekterne det så bra? Stasjonærvakter er en ting, men de som kjører rundt om natten har det ganske annerledes. Og på denne delen av landet har de ikke en hel uke med fri, som nevnt er det sporadisk.

Enkelte steder trenger de nok bare en oppryddning i rutinene sine (evt mangel på disse) for at vekterene skal trives.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kan man virkelig stole på en vekter? Etter alle de avsløringene som har vært om folk i yrket? Deltakere i alvorlige ran osv.

Med den tankegangen kan du ikke stole på noen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det pussige her er at du ikke forstår at jeg mener den jævla vekter"utdannelsen" ikke er de vanskeligste greiene å komme seg gjennom.

Å så sur.

Hvis det er utdannelsen / kurset / tidsinvesteringen vekterne har som irriterer deg, hvorfor drar du inn vekt og størrelse?

Hvor mye veier hjernen din?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på; hvem står streikevakt for vekterne? :popcorn:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest O___o

Jeg er vekter, og jeg skal ærlig innrømme at jeg syntes vi tjener godt i forhold til butikkansatte eller barnehageassistenter. Nå har jeg dette som en jobb ved siden av studiene, så for meg som ikke skal forsørge barn, bil osv. funker det bra.

Tjener ikke butikkansatte og barnehageassistenter sånn ala 124kr/timen? Jeg tjener 159kr/timen, og har kun et 3dagers kurs (som koster 6000kr ell no, men fikk det gratis). Jeg må jo etterhvert ha flere kurs, men som jeg får gjennom firma jeg jobber i.

For å si det sånn, med alle tilleggene tjener jeg like bra som venninna mi som nettopp har en bachelor i Økonomi fra BI.

Når det nå skal sies så er tillegene for vektere alt for dårlig. Kveldstillegget får vi først etter kl. 21 på 25kr/timen og helgestillegget etter kl. 18 på lørdag på 45kr/timen. Som Personlig assistent gjennom Uloba har jeg 155kr + 60kr etter kl. 17 og 40kr fra 00.00 på lørdag. Samme er det med de som har fagbrev. De tjener kun 5kr i timen mer enn de som ikke har fagbrev.

Men man kan ikke se det på den måten, jeg føler mange av jobbene er så utrolig forskjellig betalt. Jeg studerte informatikk et år, og hadde jeg fullført bacheloren ble jeg lovet en startlønn på 500 000kr. Sammenlignet med lærerutdanningen jeg skal begynne på til høsten, som er et år lengre, så er det utrolig forskjellig lønnet.

Eksempelet du viser her, stemmer litt mer med mitt inntrykk.

Som vekter tjener du jo nesten like mye som meg,

som sitter med en bachelorutdanning og 200 000 i gjeld / studielån.

Endret av O___o
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O___o

Referanse på at vektere med 10 års ansiennitet har grunnlønn på 290.000, finner du her.

Vær så god. :-)

Vel, i følge SSB.no tjener vektere gjennomsnittlig 326 400

I følge Norsk sykepleierforbund tjener sykepleiere med en bachelorgrad i gjennomsnitt i underkant av 350 000 kr.

Jeg vil si at vektere tjener svært godt og at sykepleiere tjener svært dårlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prinsipp ikke gjøre noe som helst? Hvor i landet har vekterne det så bra? Stasjonærvakter er en ting, men de som kjører rundt om natten har det ganske annerledes. Og på denne delen av landet har de ikke en hel uke med fri, som nevnt er det sporadisk.

Enkelte steder trenger de nok bare en oppryddning i rutinene sine (evt mangel på disse) for at vekterene skal trives.

I två olika fylken, två olika städer, tre olika vekter firmor så har de det "så bra". Dessutom på tre olika typer ställningar och två olika många stripor.

Till den andra som citerade mig: Nej, de flesta hamnar inte och har inte ens risk för att hamna i samma situation som poliser. Många är receptionister, centervektare, leder bilar när det är omkörning och sitter på alarmstation. De som kör ute har fasta rutor och ibland tar de larm, de flesta av de här alarmen är falska. Men visst, vissa dagar är mer stressande än andra, precis som på vilken arbetsplats som helst.

Tror de största problemen vektarbransjen har är att många kommer upp i ställningar pga att de är "kompis" med chefen, inte för att de är de bästa. Det finns inget reellt sätt att måla de egenskaper och uppgifter som en vektare har för att göra det rättvist. Det tar också många år att ta sig upp och många slutar som ett resultat av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns de bør være glade og takknemlige for de i det hele tatt har en jobb. Som regel er det unge folk som jobber som vekter, og ser man utover Europa for tiden, ser det ikke lyst ut for de unge uten noe utdannelse.

Gå på jobb og slutt og klag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke at det er mulig å hisse seg sånn opp over en yrkesgruppe.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de skal få lov til å streike og kjempe for sine krav. Tenk på alle de som i tidligere år har stått på kravene for at vi har de rettighetene vi har i dag...

Skal fly ut fra Gardermoen torsdag kl. 08, og håper jeg slipper å overnatte for å komme tidsnok til gaten. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, i følge SSB.no tjener vektere gjennomsnittlig 326 400

I følge Norsk sykepleierforbund tjener sykepleiere med en bachelorgrad i gjennomsnitt i underkant av 350 000 kr.

Jeg vil si at vektere tjener svært godt og at sykepleiere tjener svært dårlig.

Fiffig. Verdt å understreke at jeg skrev 290.000 for vektere som grunnlønn. Vil anta det betyr uten UB-tillegg.

Synes definitivt at sykepleiere bør tjene mer en vektere.

Endret av Cerasus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektare tjänar bra!!! Tar de EN natt extra på en lördag tjänar de 278kr/timmen. Det är bra för att i princip inte göra någonting. De har dessutom ledigt var tredje vecka eller liknande beroende på vilken turnus man har. Kurserna får de gratis och får betalt för att delta, de får också övertidsbetalt för varje kvart de jobbar extra. 50% extra på vardagar och 100% på helgerna.

Jeg skulle likt å vite hvilken type vekterarbeid du tar dette fra. Gubben min er ikke i nærheten av den timelønna om han jobber aldri så mye natt. Han får heller ikke i nærheten av den prosenten overtidsbetalt, verken hverdag eller helg. Det var noe av det de gikk til streik på for to år siden, men det ble ikke bedre. Han må slåss for å få noe som ligner på 80% stilling, og jobber da seks dagers uke.

I två olika fylken, två olika städer, tre olika vekter firmor så har de det "så bra". Dessutom på tre olika typer ställningar och två olika många stripor.

Till den andra som citerade mig: Nej, de flesta hamnar inte och har inte ens risk för att hamna i samma situation som poliser. Många är receptionister, centervektare, leder bilar när det är omkörning och sitter på alarmstation. De som kör ute har fasta rutor och ibland tar de larm, de flesta av de här alarmen är falska. Men visst, vissa dagar är mer stressande än andra, precis som på vilken arbetsplats som helst.

Tror de största problemen vektarbransjen har är att många kommer upp i ställningar pga att de är "kompis" med chefen, inte för att de är de bästa. Det finns inget reellt sätt att måla de egenskaper och uppgifter som en vektare har för att göra det rättvist. Det tar också många år att ta sig upp och många slutar som ett resultat av det.

Igjen, jeg skulle likt å vite nøyaktig hvor i landet du er. I vårt fylket (Telemark) har politiet svært få patruljebiler som skal dekke et stort område, og det hender at de ikke kan komme på tilkall. Gubben min ringte etter dem for å komme og ta en mann som truet andre med kniv på et kjøpesenter, og fikk da beskjed om at de ikke kunne komme, men at han skulle "ringe hvis det ble kritisk". Det betyr at han, som ikke har politiutdanning, måtte snakke en psykisk forstyrret person fra å bruke kniven på andre mennesker. Greit nok, dette er ikke malen for en vanlig dag, men de kommer opp i nok syke situasjoner til at det må vurderes om det i det hele tatt er verdt det for den lønna de får.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det skiljer sig mycket beroende på firma, små firmor har det inte lika bra. Vi har aldrig haft problem med att få fast jobb men de fast ansatta har bättre tillägg. Klart din man inte får extra tillägg på extra vakter när han varken har fasta dagar eller procent. Annars hade han haft det.

Inget av de fylkene jag nämt är Telemark men det borde vara ganska likt ändå... Vektare KAN hamna i tuffa situationer men de flesta vektarna går igenom en karriär utan något sånt. I den händelsen som du nämer så ska polisen egentligen komma.

I mindre städer så är det mycket mera stress än på större städer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror det skiljer sig mycket beroende på firma, små firmor har det inte lika bra. Vi har aldrig haft problem med att få fast jobb men de fast ansatta har bättre tillägg. Klart din man inte får extra tillägg på extra vakter när han varken har fasta dagar eller procent. Annars hade han haft det.

Inget av de fylkene jag nämt är Telemark men det borde vara ganska likt ändå... Vektare KAN hamna i tuffa situationer men de flesta vektarna går igenom en karriär utan något sånt. I den händelsen som du nämer så ska polisen egentligen komma.

I mindre städer så är det mycket mera stress än på större städer..

Han er fast ansatt i Securitas da, men han hadde først bare en bitteliten kontrakt på noen få prosent. Alle skift utover det var usikre. Nå fikk han i fjor kontrakt på 70% eller noe sånt, så da er han i alle fall garantert de skiftene. Han har jobbet for firmaet i mange år... Jeg snakket med kollegene hans, og det de får av tillegg er 40 kroner for natt og 25 kroner for helg. Så det er ikke mye å skryte av.

Det er klart, politiet burde ha kommet i den situasjonen jeg beskrev. De har jo ved flere tilfeller hatt godt samarbeid, blant annet når det har vært brann. Men jeg kjenner at jeg reagerer på ideen om at vekterne ikke gjør noe, at de bare dasser rundt på kjøpesentre og sitter og ser på skjermer og derfor ikke har krav på noe mer enn en gjennomsnittlig kassabemanning på Rimi. På senteret hvor gubben jobber er det for eksempel kun vekterne som har trening i å bruke hjertestarteren, mens de ansatte ellers ikke kan det... Det er klart at i sammenligning med høyere utdannede yrkesgrupper som lærere og sykepleiere ser det ut som om vekterne tjener vanvittig bra, men det har mer å gjøre med at disse andre gruppene tjener altfor altfor dårlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektare tjänar bra!!! Tar de EN natt extra på en lördag tjänar de 278kr/timmen. Det är bra för att i princip inte göra någonting. De har dessutom ledigt var tredje vecka eller liknande beroende på vilken turnus man har. Kurserna får de gratis och får betalt för att delta, de får också övertidsbetalt för varje kvart de jobbar extra. 50% extra på vardagar och 100% på helgerna.

Vi har ihvertfall ikke fri hver tredje uke, jobber derimot annenhver helg og mildt sagt slitsomme turnuser som krysser dag/natt i hytt og pine. Jobber fulltid i et av Norges største selskap.

Overtidsbetaling er i følge tariff 50% hvis vakten blir avtalt på forhånd (noe de fleste blir) og 100% hvis det blir avtalt samme dag. 100% gjelder også på søndager. Dette gjelder kun de få som jobber heltid, har man en deltidsstilling så påløper kun mertid frem til heltidstimene per måned er oppfyllt og da får man som regel ikke flere timer.

Kursene er i praksis ikke gratis da man binder seg til selskapet i minst ett år etter godkjenning og kurslengden er på mer en tre dager (dette inkluderer kun trinn 1, det er to trinn til).

De fleste blir avspist med deltidsstillinger og har liten mulighet til å søke lån og etablere seg, veldig mange i yrket velger også bort barn da turnusen vi jobber oftest ikke er forenlig med små barn (den dagen det finnes døgnåpne barnehager - men vil jeg virkelig ha det ?).

Når det er sagt så er jeg i og for seg enig i at lønnen er grei nok men det er de andre tingene det streikes for som ikke kommer frem i media. Som foreksempel flere heltidsstillinger og lengre varsel på endring av turnus (per i dag er det kun en ukes varsel). Det er disse sakene jeg og mange andre ønsker en endring på.

Jeg ser frem til revideringen av "lov om vaktvirksomhet" og endrede krav om utdanning av vektere men for å heve kompetansen og få inn folk som gjør en god jobbb og som ikke søker seg vekk og tar med kompetansen etter noen år i yrket så trenger man goder som gjør at de blir.

Vekteryrket har kommet for å bli enten man liker det eller ikke og det burde være i alles interesse at man legger til rette for at de dyktige folkene med kunnskap og erfaring blir og at man blir kvitt de som ikke har noe i yrket å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er bare de som jobber i barnehage som fortjener å streike? Da må jeg jammen si at du ikke vet mye om andre arbeidsområder.

Du er vel en butikkansatt som har barn i barnehage.

Nope, har nok ikke kids..=P

Mener de som jobber i barnehage har større grunn til å streike enn feks. vekterne og purkene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ihvertfall ikke fri hver tredje uke, jobber derimot annenhver helg og mildt sagt slitsomme turnuser som krysser dag/natt i hytt og pine. Jobber fulltid i et av Norges største selskap.

Overtidsbetaling er i følge tariff 50% hvis vakten blir avtalt på forhånd (noe de fleste blir) og 100% hvis det blir avtalt samme dag. 100% gjelder også på søndager. Dette gjelder kun de få som jobber heltid, har man en deltidsstilling så påløper kun mertid frem til heltidstimene per måned er oppfyllt og da får man som regel ikke flere timer.

Kursene er i praksis ikke gratis da man binder seg til selskapet i minst ett år etter godkjenning og kurslengden er på mer en tre dager (dette inkluderer kun trinn 1, det er to trinn til).

De fleste blir avspist med deltidsstillinger og har liten mulighet til å søke lån og etablere seg, veldig mange i yrket velger også bort barn da turnusen vi jobber oftest ikke er forenlig med små barn (den dagen det finnes døgnåpne barnehager - men vil jeg virkelig ha det ?).

Når det er sagt så er jeg i og for seg enig i at lønnen er grei nok men det er de andre tingene det streikes for som ikke kommer frem i media. Som foreksempel flere heltidsstillinger og lengre varsel på endring av turnus (per i dag er det kun en ukes varsel). Det er disse sakene jeg og mange andre ønsker en endring på.

Då har du valt "fel" turnus då, de måste ju ha fler alternativ eller är ni en liten avdelning?

Har aldrig hört att man binder sig till en viss firma i ett år. Det måste vara någon bara ni har skrivit under på... Och det spelar väl ingen roll att det tar tre dagar? Den är ju lika enkel för det. :)

De problemen med turnus, har ALLA som jobbar turnus. Vektare vet det innan de blir vektare.

Som sagt så har jag aldrig hört att det är svårt att få fast jobb men det kanske beror på hur duktig man är och hur stor avdelningen är. Det är ju väldigt dumt om cheferna medvetet låter bli att ge fasta ställningar när det gör sån skillnad på lönen!!

Jag har inget emot vektare, tvärtom. :) Allt jag menar är bara det att den yrkesgruppen egentligen inte har något att strejka för.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...