Gå til innhold

FORBANNA VEKTERE!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest ¤ Pikekyss ¤

Syns vektere gjør en viktig jobb og har hørt uten at jeg vet at de ikke har verdens beste lønn.

Når det er sagt syns jeg det er så forbanna at de skal streike akkurat nå. Er ikke sikkert at jeg får fullført bacheloren nå i vår da jeg har en eksamen igjen og jeg må ta fly til studieplassen. Det medfører at jeg ikke kan gå opp i lønn i jobben jeg skal ha i sommer og og taper da penger der. I tillegg viss jeg må ta eksamen i høst så stiller jeg kanskje svakere enn andre jobbsøkere til stillinger jeg har søkt på da jeg ikke har noe vitnemål å vise til. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, UTDANNELSE! Hvilken utdannelse trengte jeg for å sitte i kassa som 18 åring? Ingen. Hva trengte jeg for å få en jobb som vekter? Jo, kurs! Kurs som koster penger og tar tid. Hvordan de forskjellige vekterselskapene i Oslo prioriterer ansatte kan jeg ikke forsvare, men her jeg kommer i fra måtte vi igjennom kurs der både fysikk og kunnskap ble testet.

Ab 20 her. Her jeg er i fra, måtte vi også igjennom kurs og tester, tror ikke det er noen vekterselskaper som ansetter vektere uten kurs lengre nå. (ikke som jeg vet i alle fall)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O___o

Med tanke på at vekterne på Gardermoen med 10 (!) års ansiennitet tjener 290.000 i året, synes jeg de bør få lov til å streike.

Hvor i alle dager har du det tallet fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En deltidsansatt vekter tjener 20-30 kroner mer enn en deltidsansatt på Kiwi. Vil heller at de som selger meg mat enn drittunger som leker politi skal ha bedre lønn.

Det er så søtt når folk driver å uttaler seg om ting de ikke har peiling på.

Jeg jobbet selv som vekter i noen år. Fulltid, utelukkende 10 timers nattskift med faste kunder + alarmutrykning og assistanseutrykning.

Merket jo at de som jobbet f.eks på gatekjøkken/bensinstasjon var glad i å snakke nedsettende om udugelige vektere, men merkelig nok var jeg vist god å ringe etter når butikken var overfylt ov fulle folk som stjal og sloss klokka 3 på natta. Og da skulle lille jeg med mine beskjedne 80kg fordelt på 175cm komme og ordne opp i hele røkla, uten å hisse opp situasjonen men fortsatt "autoritær" nok til å bli tatt seriøst uten å gå over streken til det du kaller lekepoliti.

For dette tjente jeg ca 350.000kr i året. I dag jobber jeg i byggebransjen, tjener 50-60k mer i året jobber 7-15, har fri i helgene, firmabil og alt dette uten utdannelse innen det jeg driver med.

Så ja, jeg skjønner godt at vekterne streiker.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, UTDANNELSE! Hvilken utdannelse trengte jeg for å sitte i kassa som 18 åring? Ingen. Hva trengte jeg for å få en jobb som vekter? Jo, kurs! Kurs som koster penger og tar tid. Hvordan de forskjellige vekterselskapene i Oslo prioriterer ansatte kan jeg ikke forsvare, men her jeg kommer i fra måtte vi igjennom kurs der både fysikk og kunnskap ble testet.

Hvis du ser på det der som utdannelse er du enten tilbakestående eller bare en kverrulant. Det der er like mye utdannelse som et jobbkurs på nav.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du kan gjerne være irritert på streiken, men det er da ingen poeng i å latterliggjøre en arbeidsgruppe som faktisk gjør en viktig jobb. Det er vanskelig å ta deg seriøst når du er så usaklig.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er vekter, og jeg skal ærlig innrømme at jeg syntes vi tjener godt i forhold til butikkansatte eller barnehageassistenter. Nå har jeg dette som en jobb ved siden av studiene, så for meg som ikke skal forsørge barn, bil osv. funker det bra.

Tjener ikke butikkansatte og barnehageassistenter sånn ala 124kr/timen? Jeg tjener 159kr/timen, og har kun et 3dagers kurs (som koster 6000kr ell no, men fikk det gratis). Jeg må jo etterhvert ha flere kurs, men som jeg får gjennom firma jeg jobber i.

For å si det sånn, med alle tilleggene tjener jeg like bra som venninna mi som nettopp har en bachelor i Økonomi fra BI.

Når det nå skal sies så er tillegene for vektere alt for dårlig. Kveldstillegget får vi først etter kl. 21 på 25kr/timen og helgestillegget etter kl. 18 på lørdag på 45kr/timen. Som Personlig assistent gjennom Uloba har jeg 155kr + 60kr etter kl. 17 og 40kr fra 00.00 på lørdag. Samme er det med de som har fagbrev. De tjener kun 5kr i timen mer enn de som ikke har fagbrev.

Men man kan ikke se det på den måten, jeg føler mange av jobbene er så utrolig forskjellig betalt. Jeg studerte informatikk et år, og hadde jeg fullført bacheloren ble jeg lovet en startlønn på 500 000kr. Sammenlignet med lærerutdanningen jeg skal begynne på til høsten, som er et år lengre, så er det utrolig forskjellig lønnet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du ser på det der som utdannelse er du enten tilbakestående eller bare en kverrulant. Det der er like mye utdannelse som et jobbkurs på nav.

Det er iallefall mer utdannelse enn det som kreves for å sitte bak kassa på kiwi- altså INGEN!

Har du tatt vekterkurs modul 1, 2 og 3? Nei, trodde ikke det.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gift med en vekter, og kan understreke at de ikke tjener bra nok. I tillegg til at grunnlønna ikke er noe å skryte av, får de der han jobber dårlig med tillegg for ubekvem arbeidstid eller overtid, veldig uoversiktlig turnus (som ofte endres på kort varsel), samt blir pålesset en rekke andre arbeidsoppgaver av kunden som ikke har noe med vekteryrket å gjøre. I min manns avdeling er det omtrent utelukkende voksne mennesker som har dette som sin hovedinntekt som jobber. Nå har kunden måtte gjøre jobben til vekterne selv, og jammen kom det ikke klager etter to dager om at de måtte komme tilbake snart fordi "dette var så tungt arbeid".

Dette er stasjonærvektere som jobber lange dager på tungt underlag. Jeg ser belastningsskadene dukker opp over tid på grunn av feilbelastning av knær og rygg.

Nå er vi i en småby da, jeg har ikke hørt noe klaging herfra om at vekterne bare er liksompoliti som ikke kan brukes til noe. En kan jo sende en stille takk neste gang en er på kjøpesenter, tinghus, togstasjon eller museum til "liksompolitiet" som sørger for at det ikke ligger uteliggere og sover på benkene, at ungdomsgjengene faktisk er utafor senteret og ikke inni, og at de lokale narkotikamisbrukerne ikke lager kaos i matbutikkene.

Nei, la dem streike, de fortjener bedre vilkår. Og som i enhver annen situasjon, så kan det lønne seg å gå noen arbeidsdager i det aktuelle yrket før en uttaler seg.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i alle dager har du det tallet fra?

Referanse på at vektere med 10 års ansiennitet har grunnlønn på 290.000, finner du her.

Vær så god. :-)

Endret av Cerasus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor i alle dager streiker vekterne? Ingen får så ufortjent høy lønn som liksompolitiet. De skulle søren meg ikke hatt bedre betalt enn noen som jobber på Kiwi engang.

Hvorfor uttale seg om noe man ikke har peiling på?

Min kjære "liksompoliti" jobber natt 3 uker i måneden og en uke med dag, og han får sporadiske fridager. Se for deg å jobbe 5 netter 1 dag fri også på igjen med 4 netter også 1 dag fri, 1 natt jobb, 2 dager fri. Også prøver du dette i et par år! Utbetalt ligger han på 17-22.000,- etter flere år i bransjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NerdMedSverd

Jeg trodde alle visste at vektere ikke har sjel, akkurat som dørvaktene. Nei, jeg synes ikke de skal ha høyere lønn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektere er dårlig lønnet og har helt jævlig slitsomme jobber. Jeg unner dem bedre lønn.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde alle visste at vektere ikke har sjel, akkurat som dørvaktene. Nei, jeg synes ikke de skal ha høyere lønn.

Nå har jo akkurat dørvaktene helt ok lønn. Mange vektere som hopper over gjerdet til dørvaktgresset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer jo skattepengene i tide, så de pokkers vekterne kan streike til krampa tar dem for alt jeg bryr meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At man ikke trenger kompetanse eller fysikk for å bli vekter kan jeg skrive under på.

Eksen min, som er deprimert, lat og det mest initaitivløse mennesket jeg vet om, jobber som vekter. Han droppet ut av indøk-studiet for å bli vekter.

Han fikk kursene sponset av jobben, kostet vel ikke så mye for begge kursene. 20-30.000 til sammen, mener jeg. Han tjente mellom 140-160 kr timen. Synes det er bra uten utdannelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vektare tjänar bra!!! Tar de EN natt extra på en lördag tjänar de 278kr/timmen. Det är bra för att i princip inte göra någonting. De har dessutom ledigt var tredje vecka eller liknande beroende på vilken turnus man har. Kurserna får de gratis och får betalt för att delta, de får också övertidsbetalt för varje kvart de jobbar extra. 50% extra på vardagar och 100% på helgerna.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektare tjänar bra!!! Tar de EN natt extra på en lördag tjänar de 278kr/timmen. Det är bra för att i princip inte göra någonting. De har dessutom ledigt var tredje vecka eller liknande beroende på vilken turnus man har. Kurserna får de gratis och får betalt för att delta, de får också övertidsbetalt för varje kvart de jobbar extra. 50% extra på vardagar och 100% på helgerna.

150kr/timen er ikke god lønn for å være i samme situasjon som politiet uten politimyndighet eller våpen.

Jeg tjener ikke så mye mindre på å sitte på en stol på callsenter natt til søndag.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man ikke trenger kompetanse eller fysikk for å bli vekter kan jeg skrive under på.

Eksen min, som er deprimert, lat og det mest initaitivløse mennesket jeg vet om, jobber som vekter. Han droppet ut av indøk-studiet for å bli vekter.

Han fikk kursene sponset av jobben, kostet vel ikke så mye for begge kursene. 20-30.000 til sammen, mener jeg. Han tjente mellom 140-160 kr timen. Synes det er bra uten utdannelse.

Jeg tror et av problemene her er at vektere jobber i veldig forskjellige situasjoner. Noen sitter på en stol og scanner kofferter og sjekker inngangskort, mens andre går på Oslo S og avverger knivstikking. Mange ønsker seg bort fra de "dårlige" miljøene, noe som fører til at mange suspekte typer tar akkurat de jobbene, som ikke akkurat gjør arbeidsmiljøet bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahaha "utdannelse..."

Hvis du tror det stilles noe som helst krav til å bli vekter inviterer jeg deg til Oslo sentrum for å se alle de feite grisene, eller småpikene i securitasuniformer sprade rundt. Og nei, ikke hvem som helst kan bli kassemedarbeider. Folk med tålmodighet til å ta imot dritt fra kunder, fysikk til repetetive armbevegelser, og evne til å ikke eksplodere ( imotsetning til så mange vektere) trengs for å overleve i yrket.

Jeg visste ikke at feit mann / liten ung kvinne = ikke utdannelse.

Pussig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...