AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #21 Skrevet 5. juni 2012 Har brukt blant annet Venlafaksin, og de var jeg veldig fornøyd med. Fikk massevis av bivirkninger i begynnelsen, men sammenlignet med depresjonen og angsten jeg hadde så var disse bivirkningene piece of cake De gradvis etter noen måneder og eneste bivirkninger som jeg hadde hele tiden var at det tok litt lenger tid å få orgasme, var litt mer trøtt enn før (og sov utrolig godt om natta) og at jeg ikke merket at jeg ble full når drakk (vennene mine derimot, de merket det ). Etter noen år trappet jeg ned og nå er det et halvt år siden jeg sluttet! Det går kjempebra og angsten/depresjonen er ikke kommet tilbake Lykke til! Og IKKE hør på skremselspropaganda.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #22 Skrevet 5. juni 2012 Jeg er fullstendig klar over at det ikke er snakk om noen "mirakelmedisin" her, og sant å si ble jeg litt overrasket da jeg fikk brev om at jeg hadde fått avslag på henvisning til psykolog og at det ble anbefalt forsøk med SSRI med oppfølging av fastlege. Riktignok har jeg klageadgang, men jeg sliter sånn med store humørsvingninger og nedstemthet at jeg ikke orker å gi meg i kast med det akkurat nå. Ellers prøver jeg så godt jeg kan å jobbe med meg selv, jeg trener jevnlig, passer på kostholdet, sørger for at jeg ikke stenger meg selv inne, går på jobb som vanlig osv. Det er heller ikke sånn at jeg føler at jeg er konstant deprimert, men flere ganger i uka har jeg raserianfall og/eller gråteanfall, og det eneste som hjelper da er faktisk at jeg går og legger meg så jeg får roet meg ned. Det har vært etpar episoder da jeg har måttet forlate jobb pga gråteanfall også, og sånn kan jeg jo ikke ha det i lengden. På hjemmebane går det utover den stakkars mannen min, noe som heller ikke er særlig holdbart. Få mannen din til å hjelpe deg med klagen. Skjønner at du ikke orker det nå!!! Man må ofte ta litt i for å bli hørt.. Hvis du sier til legen din at du er i ferd med å gi opp alt og ikke lenger ser noen mening med livet, så skal jeg love deg at pipen får en annen tone. Det er også uforsvarlig å gi en alvorlig deprimert person antidepressiva uten veldig tett oppfølging, etter som selvmord er en mulig bivirkning i starten av behandlingen...
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #23 Skrevet 12. februar 2014 Jeg fikk venlafaxin 75 mg (efexor) i 2008 grunnet sterk depresjon. Fungerte stort sett godt i hele perioden, ingen store bivirkninger, unntatt at stemningsleie ble borte for meg som jeg har innsett nå som jeg er fri for medisin. Etter 6 år ønsket jeg trappe ned, jeg spurte legen om å redusere til 37,5 mg. Stod på den i en mnd. Deretter tok jeg gradvis ut frø fra depotkapselen. I denne reduksjonsperioden opplevde jeg det man kaller for nedtrappingssyndrom. Var konstant svimmel, kvalm, søvnproblemer, gikk stadig rundt og "brygget" på noe, og fikk elektriske støt i hodet som forplantet seg ut i hender som var det aller værste. Dette varte i en mnd og 4 dager etter jeg hadde sluttet helt. Holdt på å gi opp og starte opp igjen med 75 mg. Takket være noen innlegg på nettet holdt jeg motet oppe og klarte meg gjennom. Legen informerte ikke om dette på forhånd i oppstart eller ved reduksjon/seponering. Anbefaler på det sterkeste å forsøke andre metoder før man begynner med medikamenter. Går nå selv til en relativt ny behandlingsform som kalles psykomotorisk fysioterapi for å vedlikeholde og forhindre tilbakefall. Anonymous poster hash: eb6a3...28e
Porrik Skrevet 12. februar 2014 #24 Skrevet 12. februar 2014 Jeg fikk venlafaxin 75 mg (efexor) i 2008 grunnet sterk depresjon. Fungerte stort sett godt i hele perioden, ingen store bivirkninger, unntatt at stemningsleie ble borte for meg som jeg har innsett nå som jeg er fri for medisin. Etter 6 år ønsket jeg trappe ned, jeg spurte legen om å redusere til 37,5 mg. Stod på den i en mnd. Deretter tok jeg gradvis ut frø fra depotkapselen. I denne reduksjonsperioden opplevde jeg det man kaller for nedtrappingssyndrom. Var konstant svimmel, kvalm, søvnproblemer, gikk stadig rundt og "brygget" på noe, og fikk elektriske støt i hodet som forplantet seg ut i hender som var det aller værste. Dette varte i en mnd og 4 dager etter jeg hadde sluttet helt. Holdt på å gi opp og starte opp igjen med 75 mg. Takket være noen innlegg på nettet holdt jeg motet oppe og klarte meg gjennom. Legen informerte ikke om dette på forhånd i oppstart eller ved reduksjon/seponering. Anbefaler på det sterkeste å forsøke andre metoder før man begynner med medikamenter. Går nå selv til en relativt ny behandlingsform som kalles psykomotorisk fysioterapi for å vedlikeholde og forhindre tilbakefall.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #25 Skrevet 13. februar 2014 Jeg tar Wellbutrin. Det er ikke en ssri og virker dermed ikke på seretoninopptaket. Wellbutrin virker på noradrenalin- og dopaminopptaket. Jeg føler det har hjulpet en del, men jeg har ikke gått på det så lenge enda (9 uker) så får vente å se. Jeg har ikke hatt noe plagsomme bivirkninger annet enn kvalme og munntørrhet i oppstartsfasen. Husk at legemidler virker ulikt fra person til person. Anonymous poster hash: 15c47...1d9
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #26 Skrevet 20. mars 2014 9 uker er vel en stund? Du burde vel merkrt noe nå? Uansett lykke til !Anonymous poster hash: 74f0d...a60
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå