Gå til innhold

Hva er galt med Freud?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har hørt mye negativt snakk om Freud av diverse folk i Norge. Noen ler hvis man sier "Freud" sa det. Men i amerikanske filmer, selv nye, så høres det som at det Freud sa var rett.

Men hva er det egentlig Freud sa. Sa han ting som var feil, hva da? Hva er så spesielt med han og hvorfor har mange i Norge et så negativt syn på han, mens i USA (i hvertfall fra filmer å bedømme) så er det helt motsatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du burde begynne å lese bøker og ikke bare se på TV... :filer:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sigmund Freud er fantastisk. Han er jo mest kjent for den psykodynamiske teorien og psykoanalysen, som han er grunnlegger av.

Hvorfor mange misliker han, har vel med at de ikke er enig i hans teorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freud var vel han som la grunnlaget for psykoterapien, som også brukes stor grad i dag. Så han har rett i mye av det han fant ut av. Mye av det brukes også i norsk psykiatri.

Men tror noe av det som gjør at man ler er hans tanker om barn og foreldre, det at jentebarn blir sjalu på sin mor og guttebarn blir sjalu på sin for fordi foreldrene er sammen...

Hmmm...Nei, dette kunne jeg mindre om enn om jeg trodde, gitt. Det var ihvertfall dette som først falt meg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du burde begynne å lese bøker og ikke bare se på TV... :filer:

Men jeg finner vel ikke svar der hvorfor så mange i Norge i hvertfall har mye negativt å si om han, mens i usa det motsatte. Jeg vet jo at film ikke er ekte, men hvorfor blir han alltid nevnt på en positiv måte på film?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Freud har, som nevnt, gjort veldig mye for klinisk psykologi. Han har skapt en egen terapiform, og selve tanken om at opplevelser i barndommen kan prege den voksne personligheten stammer fra Freud. Han var også kanskje den aller første som skapte en helhetlig teori om den menneskelige natur.

Men det finnes også mange problemer med Freud. For det første baserer teorien hans seg på casestudier av hans egne pasienter, og enkelte ting har han tatt ut av sitt eget hode og sitt eget forhold til sin far. Og generalisere slike ting til å gjelde menneskeheten forøvrig er litt.. drøyt kanskje. Han hadde også et voldsomt fokus på sex og vold, dette var menneskets primære drifter i følge ham. Han hadde et veldig negativt menneskesyn.

En annen ting er at han ikke lot teorien sin bli testet eksperimentelt. Han mente at teorien hans var så kompleks at den ikke kunne bli fanget av en rekke laboratorieforsøk. Han forlmulerte den også slik at den ikke kan motbevises, den baserer seg veldig på "hindsight", "Har du et vanskelig forhold til din mor? Det er fordi xyz.." "Men jeg har ikke et dårlig forhold til min mor.." "Du har fortrengt de dårlige følelsene du har for henne". Alt kan forklares, ingen ting kan motbevises.

Og du burde virkelig finne andre kilder til kunnskapen din enn amerikanske filmer, TS. Freud var fra Østerrike, tradisjonelt sett var det Amerikanske psykologer som, hvertfall i starten, var mest skeptisk til ham. Men han har preget kulturen veldig mye, dette gjenspeiles vel også i media.

Endret av Murder
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freud var den første som gjorde psykologi til vitenskap. Han kom med mange viktige teorier, likevel så har mye endret seg siden den gang. Fordi man ikke snakket så mye om sex den gangen, så svinget kanskje pendlen andre veien, Freud trodde "nesten" all menneskelig adferd var motivert av seksualitet. Noe man senere gikk tilbake på. Det gjør at han kanskje blir latterliggjort i en del filmer. Feks om noen liker banan så kanskje det skyldes undertrykt seksualtitet og begjær for menn, osv, osv. Som andre fag så har jo psykologi/psykoanalysen utviklet seg. Etter Freud, ble teoriene forbedret og vidre utviklet av Jung, og mange andre etter ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og du burde virkelig finne andre kilder til kunnskapen din enn amerikanske filmer, TS. Freud var fra Østerrike, tradisjonelt sett var det Amerikanske psykologer som, hvertfall i starten, var mest skeptisk til ham. Men han har preget kulturen veldig mye, dette gjenspeiles vel også i media.

Jeg bruker ikke amerkikanske filmer som informasjon nei, men har bare lagt merke til at han blir fremstilt på en annen måte der. Er det kun fordi det er film, eller er det fordi amerikanerene har et annet syn på han lurer jeg da på. For jeg vtiler på det er for morroskyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker ikke amerkikanske filmer som informasjon nei, men har bare lagt merke til at han blir fremstilt på en annen måte der. Er det kun fordi det er film, eller er det fordi amerikanerene har et annet syn på han lurer jeg da på. For jeg vtiler på det er for morroskyld.

Det du skriver stemmer ikke. Tror heller det er fordi du ikke forstår ironi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freud var den første som gjorde psykologi til vitenskap.

Dette stemmer vel ikke helt..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosaleen

Det er mange av teoriene hans som har vist seg å være feilaktige, men jeg vet ikke om det er det som er årsaken. Han har jo også rett i mye.

Han regnes som psykoanalysens far. Jeg syns han er en flott mann, all ære til mennesker som er interessert i menneskesinnet.

Han fokuserte mye på menneskets seksualitet, samt drømmetydning. Vet ikke om det kan være grunnen? Eller at pasientene hans lå på en sofa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det du skriver stemmer ikke. Tror heller det er fordi du ikke forstår ironi.

Eller kanskje det er vi som ikke har sett samme film/tv serie?

Jeg forstår ironi, enten så har jeg bare ikke sett det i dette tilfelle eller noe. Nå er det heller ikke slik at jeg har sett et hundretallsfilmer der Freud blir nevnt, men i de jeg har sett så virker det da helt klart og tydelig at karakterene tar det som fakta. Det er også lenge siden da og jeg kom plutselig å det så husker ikke noen eksempler og kan jo være bare jeg som surrer også.

Men hva er det du har sett du mener er ironi da?

Men nå var det nå egentlig ikke det jeg har sett på film jeg lurte mest på, det var vel heller all den negativiten mot han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kan jo også legge til at hvis nooen av teoriene hans er sanne så kan jo være de jeg har sett fra amerikanske filmer, men folk misliker han for andre ting, jeg ikke helt har fått med meg. Har hørt noe om det med sex, men ikke noe detaljert. Kan ikke huske at sexteoriene hans har blitt tatt frem i amerikanske filmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Du kan sammenligne Freud med det første hjulet. Først i sin tid, og noe som banet vei for utrolig mye annet. I dag er ett shabby steinhjul verdt lite, men uten det hjulet, ville samfunnet sett helt annerledes ut.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freuds nevnes oftere i amerikanske filmer av vel to grunner:

1. Psykoanalysen brukes mer aktivt og har mer støtte i USA enn i Europa i dag. Her har vi gått mer over til f.eks kognitiv terapi, hvor fokuset er på blant annet å endre negativt tankemønster gjennom bevisstgjøring og teknikker for å snu tanker og dermed også følelser (for å si det enkelt, jeg er ingen psykolog). I kognitiv terapi har man liten tro på at det å grave i barndommen skal ha noe å si, da nyere forskning viser at man ikke nødvendigvis blir noe bedre av dette. I stedet fokuserer de på selve problemet og å løse dette.

2. Generelt sett ligger befolkningen etter vitenskapen - naturlig nok, fordi folk flest ikke følger nyere vitenskaplige funn. Derfor kan man fortsatt finne popkulturelle uttrykk om ting som er tilbakebevist for flere tiår siden, som f.eks at vi bare bruker 10 % av hjernen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Så vidt meg bekjent var Freuds nevø som gjorde Freud kjent i USA, og Freuds teorier ble i svært stor grad omfavnet av reklame og PR industrien i USA. Og den industrien har utrolig mye makt. Freud var viktig for å skape en masseforbrukerkultur i USA mener jeg å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Som Tabris skriver, har Freud og psykoanalysen fokus på det å grave i barndommen. Psyokanalysen har også et negativt menneskesyn og mener at mennesket er bestemt av sin fortid.

Mange synes dette er en vanskelig og tidkrevende modell å jobbe etter, og finner f.eks den eksistensielle eller den behavioristiske modell enklere, der pasientens ressurser og resultater står mer i fokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Hva betyr ordet kognitiv? Hva er det ordet kognitiv rommer?

For å si det enkelt, så har det med tankeprosesser å gjøre. Sanser, fornuft, i motsetning til følelsesliv. Altså kan kognitiv terapi være å snu negative tanker og negativ atferd til positiv tenkning og mestring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...