Gjest airam90 Skrevet 1. juni 2012 #1 Skrevet 1. juni 2012 Hei! Jeg er en jente på 22 år som har hatt en lang vei å gå når det kommer til mensen og blødninger. Prøver å gjøre historien kort: Fikk mensen når jeg var 12 år, hadde den stort sett i 10-14 dager med sterke blødninger og sterke mensensmerter. Når jeg var 17 begynte det hele med mellomblødninger, jeg prøvde p-piller dette hjalp fint i 1 år. Så brøt det ut igjen, prøvde mye forskjellig i mange år uten å lykkes. Det siste alternativet jeg prøvde var hormonspiral, dette ble det vondeste året da legen(en lege jeg aldri kommer til å anbefale til noen!) fikk meg til å gå med denne i over 1 år for det kunne ta så lang tid for at den virket skikkelig på blødningene. Jeg har aldri vært så dårlig med smerter og blødninger hver dag. Hadde til og med smerter utenom blødningene også. Da jeg kom til en annen gynekolog sa han at denne burde jeg ha tatt ut for lengesiden, jeg fikk prøve p-ring og ble straks MYE bedre!! Han sa mensensmertene mine var som rier(i begynnelsesfasen). Jeg har endelig mensen bare litt over 1 uke, uten smerter da jeg ikke blør! MEN! Det jeg lurer på er. Mensen når den kommer, er så vond at jeg ikke klarer å gå på jobb eller andre ting. Jeg utsetter mensen så mye jeg kan så jeg klarer å gå på jobb, men det funker ikke lengre enn tre måneder så blir jeg nødt å få den pga blødningene kommer selv. Jeg har så vondt når jeg tisser og jeg gråter, jeg har vondt i rumpen når jeg sitter/må slippe luft og ender opp med forstoppelse. Jeg klarer ikke gå oppreist, paralgin forte hjelper ikke og heller ikke paracet og ibux. Er det MULIG å få en ordning med jobb fremover når man skal ha mensen? At jeg slipper å drive å sykemelde meg hver gang jeg skal ha mensen. Siden jeg er på jobbsøking vil jeg gjerne ha noe løsning når jeg skal ha jobb på 100 %. Ellers kommer jeg til å få problemer hver gang jeg må sykemelde meg en hel uke eller stresse livet av meg for å gå på jobb når helvete bryter løs!! Jeg har for tiden ingen lege da legen jeg hadde ble pensjonert og den nye begynner i august. Så føler meg litt lost der også..... Håper dere kan svare, det må være noen der ute som sliter med at mensen tar over mer enn det skal! (sitter å puster å peser her nå som om jeg skulle føde...)
Aaa1 Skrevet 1. juni 2012 #2 Skrevet 1. juni 2012 Hmm, jeg tror egentlig du bare må snakke med arbeidsgiver å høre om det går ann å finne en løsning på det. Går som regel mye greier med en samtale enn det man regner med Har du forresten prøvd ut cerazette? Veldig mange mister menssmertene med dem
Betty2 Skrevet 1. juni 2012 #3 Skrevet 1. juni 2012 om jobben din kan lage en ordning for derg, er det kun arb giver som kan svare på, og hvilken type jobb du får. du må opparbeide deg et godt forhold til arb giver, for å få til en slik avtale, de er nemelig ikke forpliktet å gi deg fri pga mensen. Forøverig kan du bytte fastlege, mann har som beboer i dette land, rett på en fastlege til enhver tid, hvis din lege er i pensjon og den nye ikke starter før i aug, så er legekontoret pliktig til å gi deg en vikar, evt en annen lege på kontoret må se på deg. Du kan også bruke legevakta, men de foretrekker å behandle folk som er akutt syke, og kan nekte å ta imot deg dersom problemet ditt ikke er akutt og nødvendig.
MalloryK Skrevet 1. juni 2012 #4 Skrevet 1. juni 2012 (endret) Evt p-sprøyte Ang jobb: Du burde se om du kan finne en kontorjobb hvor det er muligheter for hjemmekontor Endret 1. juni 2012 av MalloryK 2
Sugerøret Skrevet 1. juni 2012 #5 Skrevet 1. juni 2012 Har du blitt sjekket for endometriose eller andre sykdommer i eggstokker/leder/livmor? Hadde selv slike smerter at jeg svimte av,kunne ikke stå.Føltes som jeg hadde en stang i baken og oppover.Sykt vondt. En gynlege med bred kunnskap hjalp meg.Diagnosen ble endometriose. Nå går jeg på Ppiller (diane) og hopper over mensen.De få gangene jeg har den,bruker jeg pinex forte 1
Gjest airam90 Skrevet 1. juni 2012 #6 Skrevet 1. juni 2012 Har du blitt sjekket for endometriose eller andre sykdommer i eggstokker/leder/livmor? Hadde selv slike smerter at jeg svimte av,kunne ikke stå.Føltes som jeg hadde en stang i baken og oppover.Sykt vondt. En gynlege med bred kunnskap hjalp meg.Diagnosen ble endometriose. Nå går jeg på Ppiller (diane) og hopper over mensen.De få gangene jeg har den,bruker jeg pinex forte Jeg har vært til gynekolog så mange ganger uten at noen tror det kan være endometriose, og jeg har selv spurt de om jeg kan ha det. Hvordan blir man sjekket for dette? Han gynekologen jeg hadde sist var privat og jeg har lest så mye bra om han og han er ekspert på feks barnløshet osv.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #7 Skrevet 1. juni 2012 Hvordan er kostholdet ditt, får du i deg det du skal av vitaminer og mineraler?
Sugerøret Skrevet 1. juni 2012 #8 Skrevet 1. juni 2012 (endret) En må for å få sjekket 100% ta en lapraskopi undersøkelse. Hos meg var kulene/cystene så tydelig med ultralyd og ved trykking/kjenning på livmor osv at de ikke trengte lapraskopi. Men jeg ble operert senere samme år og da fikk de bekreftet endoen. http://www.endometriose.no/ ps. Jeg er mamma til 2 barn. Så ikke alle med endo har problemer med å bli gravid Endret 1. juni 2012 av Kårky 1
Gjest Gjest_Dreamdrops Skrevet 1. juni 2012 #9 Skrevet 1. juni 2012 Hei på deg! Jeg har hatt mye av de samme smertene som deg. Smertene var helt forferdelige og jeg kan tenke meg at det føltes som noe ala rier, uten at jeg kan si noe sikkert siden jeg ikke har født barn. Jeg fikk også mensen da jeg var 12 år og det var alltid et lite helvete etter det. Frem til jeg prøvde akupunktur og soneterapi; etter det var det litt vondt den første dagen (men likevel fullt mulig å gå på jobb/skole), også var jeg helt fin resten av perioden. Dette er en stund siden nå. Jeg gikk også lenge på p-piller, men siden det gikk litt skeis etter hvert, prøvde jeg p-ring akkurat som deg, men det funket ikke helt på meg. Nå går jeg på p-sprøyte og det må være et av de beste valgene jeg har tatt. Ikke har jeg smerter mer, og ikke har jeg mensen mer heller. Om du av ulike grunner ikke kan ta p-sprøyten eller ikke har penger til akupunktur-timer, anbefaler jeg deg i alle fall å gjøre det en over meg har skrevet: Vær ærlig om dette med arbeidsgiver slik at han/hun er klar over hvordan du har det! Eventuelt få noe tilrettelagt. Bare å spørre mer detaljert om du lurer på noe mer ang behandlingene e.l.
Gjest airam90 Skrevet 1. juni 2012 #10 Skrevet 1. juni 2012 Hmm, jeg tror egentlig du bare må snakke med arbeidsgiver å høre om det går ann å finne en løsning på det. Går som regel mye greier med en samtale enn det man regner med Har du forresten prøvd ut cerazette? Veldig mange mister menssmertene med dem Er på jakt etter jobb nå da forgje jobb ikke ville ta hensyn til noe som helst + en god del andre ting da. Men føler det blir feil å sitte på jobbintervju og sitte å snakke om mensen.... Er redd jeg skal slite med å finne jobb vist jeg tar det opp da. Men jeg kan jo som du sier vente noen måneder og så ta det opp når jeg har blitt kjent osv. Har ikke prøvd cerazette nei, men har prøvd maange typer p-piller og p-plaster men fikk bare mellomblødninger.
Gjest airam90 Skrevet 1. juni 2012 #11 Skrevet 1. juni 2012 Hei på deg! Jeg har hatt mye av de samme smertene som deg. Smertene var helt forferdelige og jeg kan tenke meg at det føltes som noe ala rier, uten at jeg kan si noe sikkert siden jeg ikke har født barn. Jeg fikk også mensen da jeg var 12 år og det var alltid et lite helvete etter det. Frem til jeg prøvde akupunktur og soneterapi; etter det var det litt vondt den første dagen (men likevel fullt mulig å gå på jobb/skole), også var jeg helt fin resten av perioden. Dette er en stund siden nå. Jeg gikk også lenge på p-piller, men siden det gikk litt skeis etter hvert, prøvde jeg p-ring akkurat som deg, men det funket ikke helt på meg. Nå går jeg på p-sprøyte og det må være et av de beste valgene jeg har tatt. Ikke har jeg smerter mer, og ikke har jeg mensen mer heller. Om du av ulike grunner ikke kan ta p-sprøyten eller ikke har penger til akupunktur-timer, anbefaler jeg deg i alle fall å gjøre det en over meg har skrevet: Vær ærlig om dette med arbeidsgiver slik at han/hun er klar over hvordan du har det! Eventuelt få noe tilrettelagt. Bare å spørre mer detaljert om du lurer på noe mer ang behandlingene e.l. Jeg ønsker barn om en liten stund, så legen anbefalte meg å ikke begynne på noe p-sprøyte før dette. Men det er absolutt et alternativ å prøve ut dette etter jeg har fått barn. Fikk også anbefalt å få barn for det pleier som regel og "løsne" smertene under mensen. Det gjorde det hvertfall med farmor, hun slet med det samme som meg og da hun fikk barn forsvant det. Vi får jo ikke barn av den grunn heller da, men det er jo et håp at det skal stemme det legen sier der også hehe. Har ikke hørt noe om slik behandling faktisk. Og er absolutt villig til å prøve det meste, for dette er for drøyt å gå slik jeg går nå... :/
Aaa1 Skrevet 1. juni 2012 #12 Skrevet 1. juni 2012 Er på jakt etter jobb nå da forgje jobb ikke ville ta hensyn til noe som helst + en god del andre ting da. Men føler det blir feil å sitte på jobbintervju og sitte å snakke om mensen.... Er redd jeg skal slite med å finne jobb vist jeg tar det opp da. Men jeg kan jo som du sier vente noen måneder og så ta det opp når jeg har blitt kjent osv. Har ikke prøvd cerazette nei, men har prøvd maange typer p-piller og p-plaster men fikk bare mellomblødninger. Skjønner at du ikke syntes det er noe kult å ta det opp på ett jobbintervju, men du kan jo eventuelt si at du skal gjennom en "utredning" for å prøve å få orden på problemet. Er dessverre mange som sliter med mellomblødning av p-piller/mini-piller.. Jeg krysser fingrene for at det er en løsning på problemet ditt så du slipper unna smertene etterhvert!
Gjest airam90 Skrevet 1. juni 2012 #13 Skrevet 1. juni 2012 En må for å få sjekket 100% ta en lapraskopi undersøkelse. Hos meg var kulene/cystene så tydelig med ultralyd og ved trykking/kjenning på livmor osv at de ikke trengte lapraskopi. Men jeg ble operert senere samme år og da fikk de bekreftet endoen. http://www.endometriose.no/ ps. Jeg er mamma til 2 barn. Så ikke alle med endo har problemer med å bli gravid Er SÅ redd for å ikke kunne få barn! Går ofte å tenker på dette Å få barn er noe det jeg ønsker meg mest her i livet, så jeg er nesten redd for å ta en sånn undersøkelse. Huff. Men jeg vurderer det. Men nå er planen å begynne på "barn" etter sommeren, så om ikke noe skjer da så blir det nok å undersøke seg.
Gjest airam90 Skrevet 1. juni 2012 #14 Skrevet 1. juni 2012 Hvordan er kostholdet ditt, får du i deg det du skal av vitaminer og mineraler? Har et sundt kostkold vil jeg si. Mye grønnsaker, salat og lite brus og snop. Jeg har en periode nå frem til bryllupet jeg ikke skal spise mye sukker pga jeg vil ha fin hud til bryllupet :D fnis Men har alltid hatt et relativt sundt kosthold ja
Gjest airam90 Skrevet 1. juni 2012 #15 Skrevet 1. juni 2012 Evt p-sprøyte Ang jobb: Du burde se om du kan finne en kontorjobb hvor det er muligheter for hjemmekontor Hvilke steder kan jeg se etter dette? Det hadde vært en drøm og hatt kontojobb hjemmenfra ja. Men føler det er umulig :/
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #16 Skrevet 1. juni 2012 Jeg slet med noe av det samme, og det som lettet litt var akupunktur, samt en kiropraktor som mente låsninger i ryggen hang sammen med smerter. Jeg prøvde homeopati også, men det gjorde ting verre(!). Det gikk fra uutholdelig til vondt, så vil ikke gi deg så store håp. Jeg startet på jasminelle fordi en lur lege mente de kunne virke - jeg var premenstruell i to måneder (urk!) men nå er det knapt snev av plager igjen.
Gjest airam90 Skrevet 1. juni 2012 #17 Skrevet 1. juni 2012 Skjønner at du ikke syntes det er noe kult å ta det opp på ett jobbintervju, men du kan jo eventuelt si at du skal gjennom en "utredning" for å prøve å få orden på problemet. Er dessverre mange som sliter med mellomblødning av p-piller/mini-piller.. Jeg krysser fingrene for at det er en løsning på problemet ditt så du slipper unna smertene etterhvert! Huff, ja det håper jeg også! Det tar bare så lang tid å finne ut av ting i dette landet
Anje Skrevet 1. juni 2012 #18 Skrevet 1. juni 2012 De fleste kontorjobber har mulighet for en hjemmekontor-løsning om de tjener på det i forhold til sykedager, o.l. så lenge det er mulig i forhold til arbeidsoppgavene... Når det gjelder ny jobb ville jeg ikke nevnt noe om det, men opparbeidet et godt forhold til sjefen og kollegaene. Sykedager har de ikke noe med uansett - du kan si det er mageproblemer (min standardforklaring) uten at det er løgn. Etter hvert ville jeg tatt en samtale med rette vedkommende om problemet, muligens fremhevet at det er fordi dere prøver å få barn (så ser de at det er midlertidig), og tatt det derifra. Et forslag om hjemmekontor-løsning (eller at du arbeider deg frempå i forkant) vil nok være med på å gjøre det lettere.
Aaa1 Skrevet 1. juni 2012 #19 Skrevet 1. juni 2012 Huff, ja det håper jeg også! Det tar bare så lang tid å finne ut av ting i dette landet Ja, helsevesenet er noe av det tregeste som finnes her i Norge, det vet jeg ALT om! Men med mye mas og puching så går som regel ting litt fortere Skaff deg en midlertidig lege frem til august, kjør på å få full undersøkelse, ikke gi deg før dem kan komme frem til en løsning eller ett svar til deg Du må jo kunne få fungere normalt du også!
Gjest Gjest_Dreamdrops Skrevet 1. juni 2012 #20 Skrevet 1. juni 2012 (endret) Jeg ønsker barn om en liten stund, så legen anbefalte meg å ikke begynne på noe p-sprøyte før dette. Men det er absolutt et alternativ å prøve ut dette etter jeg har fått barn. Fikk også anbefalt å få barn for det pleier som regel og "løsne" smertene under mensen. Det gjorde det hvertfall med farmor, hun slet med det samme som meg og da hun fikk barn forsvant det. Vi får jo ikke barn av den grunn heller da, men det er jo et håp at det skal stemme det legen sier der også hehe. Har ikke hørt noe om slik behandling faktisk. Og er absolutt villig til å prøve det meste, for dette er for drøyt å gå slik jeg går nå... :/ Nei, da er ikke p-sprøyte et lurt alternativ! Og det med barn har jeg også hørt, men for mange er jo det uaktuelt, spesielt for unge. Da anbefaler jeg i alle fall å finne en akupunktør som kanskje i tillegg også driver med soneterapi Det hjalp i hvert fall helt utrolig for meg! Har ikke hatt slike veer-smerter på utrolig lenge pga det. Fraværet mitt på skolen gikk drastisk ned, og jeg var heller ikke lenger redd for å søke jobb med tanke på at jeg kanskje måtte være borte derfra i perioder. Edit: skrivefeil Endret 1. juni 2012 av Dreamdrops
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå