Gå til innhold

Student som ikke får sommerjobb


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg vet det er lenge til sommeren, men dette begynner å henge over meg som en plage nå: Hva skjer hvis jeg som student ikke greier å få sommerjobb? Jeg jobber ikke i semesteret, lever på kun studielån. Jeg skal selvfølgelig gjøre hva jeg kan for å få meg jobb, men jeg skulle gjerne visst om jeg har noen rettigheter hvis det i verste fall ikke skulle ordne seg. Jeg kan jo ikke tigge på gata heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous
Sosialkontoret.

Har mine tvil om hvor hjelpsomme de er, til det har jeg lest for mange historier om folk som har gått inn dit og fått beskjed om å selge barnas konfirmasjonspresanger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

Kommer vel an på. Hvis du av sosiale eller helsemessige årsaker ikke kan tjene til livets opphold har du rett på penger. Men de kommer nok til å spørre om du ikke har foreldre eller venner som kan hjelpe deg istedenfor.

Jeg kjenner folk som har fått hjelp fra sosialkontoret pga lav lønn og høye utgifter, men de ber deg først prøve alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ingen rettigheter.

Men det er nå bare februar da. Så ut å finn deg jobb!

Har aldri hatt problemer med å få meg jobb. Ring kommunene der du bor å spør om de har noen muligheter, hva med den retningen du utdanenr deg innen?

Jorbærplukking, epleplukking, avløser på gård, i kjøpesenter, vikar i bhg, vaktmester i et borettslag etcetc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo hva du er villig til å gjøre da. Sykehjem og hjemmetjenester har bestandig bruk for hjemmehjelpere eller pleieassistenter, da får du garantert jobb. Butikker har kanskje bruk for feriehjelp, hoteller likeså. Prøv et vikarbyrå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Det blir nok jobb på deg, spørs hva du vil. Butikk, hotell,jordbærplukking. Blir som ufaglært da vet du. Det er penger du er ute etter?

Studenter kan ikke være kresne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tull at du ikke skulle finne deg jobb... :wink::)

Man må lete, ingen jobb som banker på døra di :blunke: , og ikke vær kresen!! :D

Se her:

http://www.agaton.net/jobbsok.html

eller her:

http://www.asker.unginfo.no/Jobb/jobbsoek.htm

I en tid da "ingen" finner jobb fant jeg og fikk 2!!! :enig::hoppe:

Det er bare å starte - LYKKE TIL!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Aldri har jeg gått uten jobb fordi det er nok av jobber bare man leter. Sykehjem og aldershjem trenger ALLTID folk. :)

Jepp - skjønner ikke hva folk snakker om at det ikke finnes jobber. Jeg har _alltid_ hatt jobb, fordi jeg ikke er kresen. Butikkjobber, vasking, sortering på posten, lager jobber osv osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest the imp

tja, jeg har vel heller aldri vært kresen, men på en del små steder kan det være utrolig vanskelig å få seg jobb likevel. Da får man ofte høre at nei, vi skal bruke ekstrahjelpene våre i sommer vi, men kommer du dit på høsten og spør om ekstrajobb så skal de bruker dem de hadde i sommerferien. De som kjenner noen som kjenner noen som kjenner noen som jobber et sted er gjerne de som får jobbene, selv om arbeidsplassen uka tidligere ikke trengte noen ekstra.

Begynn allerede nå med å lete etter jobb, venter du til etter påske så er mange av jobbene allerede tatt. Selv om du får veldig inntrykk av at du kommer til å få jobben på intervjuet så fortsett å let, om de så nesten sier uoffisielt at du har fått jobben. Stå på til du har fått et 100% sikkert svar.

Meld deg gjerne hos vikarbyråer, men da må du være klar over at du må mase, mase, mase og mase. Stikk innom, og stå på. På vikarbyråer er det gjerne sånn at hvis de ikke har jobb akkurat den dagen du er innom, men får en jobb som passer deg perfekt dagen etter får noen andre den hvis de er innom akkurat den dagen.

Begynner du allerede nå så bør du få deg en sommerjobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg blir 18 nå i år, noen som vet om de er strenge på alder når de ansetter ekstrahjelp/sommervikarer på aldershjem og sykehjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir 18 nå i år, noen som vet om de er strenge på alder når de ansetter ekstrahjelp/sommervikarer på aldershjem og sykehjem?

Vet ikke. Men husk at også vaskepersonalet, vaskeriet og kjøkkenet/oppvasken på slike steder kan ha behov for folk. Da jobber man ikke alltid like mye med mennesker, så alder kan ha mindre å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale å se etter stuepikejobb også. En enkel og grei sommerjobb..

I tillegg til butikker og helsetjenesten.

Lykke til da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg blir 18 nå i år, noen som vet om de er strenge på alder når de ansetter ekstrahjelp/sommervikarer på aldershjem og sykehjem?

Det eneste er at du må være gammel nok til å løfte, og det er du jo nå som du fyller 18 år. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skrulla
Jeg vet det er lenge til sommeren, men dette begynner å henge over meg som en plage nå: Hva skjer hvis jeg som student ikke greier å få sommerjobb? Jeg jobber ikke i semesteret, lever på kun studielån. Jeg skal selvfølgelig gjøre hva jeg kan for å få meg jobb, men jeg skulle gjerne visst om jeg har noen rettigheter hvis det i verste fall ikke skulle ordne seg. Jeg kan jo ikke tigge på gata heller...

Hei du!!

Jeg vet om en veldig god sommerjobb, og det er sjanse for at du faktisk får den. Det er på hydro aluminium. Der skal du være med å produsere aluminium, det er en grei jobb,men det kan bli varmt. Men det er norges beste sommerjobb for studenter. Får du jobb, så får du jobbe i 8 uker. I fjor jobbet jeg i 2,5 mnd, og jeg tjente 60000 kroner ;)

Og det beste med slike jobber, er at du er sikret sommerjobb året etter.

For å få en slik jobb, må du ha førerkort klasse B. Du skal blandt annet kjøre truck, så har du ikke truck sertifikat, så får du det der.

Denne jobben klarer alle, både jenter og gutter.

Etter som jeg vet, så kan du få jobb på karmøy, sunndalsøyra, årdal og høyanger. Alt etter som.

Dem søker personer som er studenter, fordi da er sjansen større for at du vil komme tilbake året etterpå, slik at de slipper å lære opp folk hver år! Du kommer ikke til å angre ;)

Jeg tror de søker etter slike folk på mongstad og porsgrunn, men er ikke sikker på om de krever litt kjemi utdannelse der..

Men på de 4 andre stedene som jeg nemte over, trenger du ikke noe spesiell utdannelse. Bare du er 18 år. Og en ting til... Du må igjennom en helsetest, for å måle lungene dine. Men så lenge du ikke har astma, så går det greit.

Jeg vet ikke når de legger ut desse stillingene.. Men tror kanskej du kan finne noen på hydro.no eller hydro.com...Du får lete.. VIss ikke, er det bare å ta kontakt med de ulike hydro avdelingene på de plassene du vil jobbe.l.

Der tener du mye penger,,,.og du jobber dag, ettermiddag og natt. Og i noen helger.. Det er værdt det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...