Gå til innhold

Klarer/klarte 11-åringen din dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Klarer/klarte din 11-åring helt selvstendig å følge opp egne morgenrutiner uten bistand eller assistanse fra en voksen? Dette inkluderer å sette på egen vekkerklokke, passe på å komme seg opp i tide, foreta morgenstell, ordne seg frokost, smøre matpakke, pakke sekk og passe på eventuelle ting som skal med (gymsekk, forkle til mat&helse etc) og komme seg av gårde til skolen i god tid (jeg forutsetter at ungen kommer seg til skolen selv ved hjelp av buss/sykkel/egne ben)?

Bør man forvente at en gjennomsnittlig 11-åring klarer å ordne dette selv? Hvor gamle var barna deres da de fikk til å gjøre dette rutinemessig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da mine var 11 ,klarte de det ja.Men noen unger er mer "uryddige" i sine rutiner og kan dermed trenge litt mer hjelp/tilrettelegging.

Men å stå opp,kle seg ,pusse tenner osv burde en klare.

Pakke sekken kan gjøres på kvelden før,samme med matpakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var vel 20 år når jeg klarte dette uten mamma.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde dette før jeg var 11, uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, dette klarte jeg utmerket selv fra 3.-4.klasse, da var vel vi 10-11. Før det var jeg såpass morgengretten at akkurat det med å komme seg opp kunne bli et problem! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fort de har kommet seg opp, har det vært mulig for dem å ordne seg selv, ja. Spise frokost, ordne seg, passe klokka og få med seg det de trenger på skolen.

Men akkurat å stå opp har de trengt litt hjelp til. I hverdagene, da. Pussig nok har de alltid klart å stå opp tidlig i helgen... :sprettoy:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjorde disse tingene selv da jeg var 11(var mye alene fra jeg var svært ung så fiksa det meste selv), da begynner man jo snart på ungdomsskolen og bør kunne klare å komme seg på skolen selv, men unger er jo forskjellige og man bør ta hensyn deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde disse tingene selv fra jeg var 9-10 år. Bortsett fra det med å komme meg ut av senga. Mamma og pappa måtte alltid vekke meg minst to ganger, og selv da var jeg ordentlig treg med å stå opp. Når jeg først var ute av senga ordnet jeg alt selv. Mamma og pappa skar riktignok brød og ofte ordnet en av de matpakken klar kvelden før, men dersom de ikke hadde gjort det ordnet jeg det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det da jeg var 11 ja. Var vel fra jeg var 9-10 år at jeg sto opp, så vekket jeg mine to år yngre småsøsken, og vi gjorde oss alle klar for skolen sammen. Smurte matpakke og frokost selv. Sånn måtte det bare være i og med at mamma var alenemor og dro på jobb før vi måtte opp. Kom alltid på skolen til tida (var morgenfugl da, men er ikke det nå :ler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Jeg klarte alle de tingene selv da jeg var 11, men mamma og pappa fulgte jo med og minnet meg på ting selv om jeg ikke trengte å minnes på det, og tittet innom soverommet på morgenen for å se om jeg var våken.

Så selv om jeg gjorde det selv uten problemer så hadde jeg foreldrene mine til å dobbeltsjekke. Og det hadde jeg vel egentlig helt til jeg flyttet hjemmefra som 16åring, det var på en måte mere en vane enn en nødvendighet å følge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matpakke fikk jeg til jeg var ferdig med ungdomsskolen :sjenert: for at jeg i det hele tatt skulle spise noe. Jeg har alltid hatt problemer med å forholde meg noe særlig til mat og synes som oftest det er kjedelig å lage til og spise, så å måtte ta ansvar for det selv ville betydd at jeg sluttet å spise annet enn middag...

Jeg kunne komme meg opp selv på gode dager, men jeg har alltid hatt søvn- og døgnrytmeproblemer og var sjelden uthvilt. Jeg måtte tynes ut av dyna selv om jeg hadde egen vekkerklokke som jeg faktisk satte på. Ikke var det stort som fristet med å stå opp for å gå på skolen heller, men det er en annen sak. Jeg tror jeg begynte å jevnlig stå opp uten foreldrevekking i 12-13-års alder.

Jeg måtte rutinemessig fikse resten fra litt ut i første klasse, når jeg hadde vent meg til skolehverdagen. Det ble forventet av meg at jeg pakket sekken kvelden i forveien og holdt styr på min egen timeplan. Morgenstell hadde jeg gjort selv lenge, husker ikke når det ble innført og overvåkning avviklet.

Ut fra de barna jeg kjenner nå ser det ut som at bortsett fra vekking og matpakke (det later til å gå igjen) må de ordne resten av det TS nevner fra en eller annen gang i løpet av andre klasse, det går antagelig litt gradvis med å venne dem til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dette gjorde jeg fra jeg var 7 år og begynte i 1. klasse jeg. Det første året hadde mamma skåret opp brød til meg så det lå klart med usmurte skiver til frokost og lunsj. Men ellers gjorde jeg alt selv. Det var ikke noe vei utenom annahver dag, for da begynte hun på jobb 0630 og jeg var alene. Det var aldri noe problem, det gikk helt fint og jeg syntes det var helt naturlig å klare seg selv da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror dette kommer litt an på ungen... Jeg har en jente på 11 år, og hun klarer alt dette på egen hånd, men jeg pleier alltid å forsikre meg om at hun har stått opp i rimelig tid - det er jo tross alt vårt ansvar for foreldre. Gutten min på 13 år er en vimsekopp, så han må jeg fortsatt passe på at står opp, pakker sekk og gymtøy, får med seg matpakken (men han smører den selv) og jeg må minne ham på å følge med på klokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vekker og lager matpakke, men ellers går alt av seg selv. Kan tenke meg det har vært sånn siden 9-10 års alderen. Det er jo ikke sånn at alt er på plass i løpet av en dag, det er jo en glidende overgang. Jenta på 7 år steller og kler på seg selv, men blir vekt og vi lager frokost og matpakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, vår 12-åring klarer dette uten bistand fra mor og far. Men det er ikke alltid at hun hører vekkerklokken når den ringer om morgenen, så vi vekker henne, men det er det eneste. Men siden hun har 2 yngre brødre, så lager jeg matpakke til alle sammen og sjekker at de har med seg alt de skal ha med seg av skoleting/svømmetøy/gymtøy/lekser osv.

Påkledning klarer alle ungene selv og det er jo spesielt viktig for 12-åringen i den alderen. Er ikke klærne mor finner frem godkjent av henne, så finner hun fram andre klær :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Meridius

Klarer/klarte din 11-åring helt selvstendig å følge opp egne morgenrutiner uten bistand eller assistanse fra en voksen? Dette inkluderer å sette på egen vekkerklokke, passe på å komme seg opp i tide, foreta morgenstell, ordne seg frokost, smøre matpakke, pakke sekk og passe på eventuelle ting som skal med (gymsekk, forkle til mat&helse etc) og komme seg av gårde til skolen i god tid (jeg forutsetter at ungen kommer seg til skolen selv ved hjelp av buss/sykkel/egne ben)?

Bør man forvente at en gjennomsnittlig 11-åring klarer å ordne dette selv? Hvor gamle var barna deres da de fikk til å gjøre dette rutinemessig?

Jeg sykla 4km eller tok buss til skolen i den alderen. Jeg stod opp selv (Mekanisk vekkerklokke som gir deg tinnitus), klarte smøre matpakke selv, pakket selv, og kom til rett tid.

Endret av Meridius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og gjorde alt selv. Far måtte være min vekkerklokke nr2 et par ganger bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ladybug

Mine døtre på 2 og 4 år gjør mye av det der. De står opp, går på do, vasker seg og tar på klær. Vi voksne er bare til stede eller går litt mellom som support ved behov. Vi pusher dem ikke til å gjøre dette selv, men de har en god indre driv.

En elleveåring som har fått prøve seg på å mestre slike oppgaver over tid vil vel ofte klare det helt utmerket. Vesentlig at ungen gradvis vennes til å være selvstendig for å kunne forvente slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...