Gå til innhold

Rasisme mot hvite


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article1995634.ece#.T8YNGmthiSM

Hvorfor skal ikke en etnisk norsk kunne si noe mindre positivt om en innvandrer uten å bli kalt rasist?

Mens andre veien er det bare fritt frem. Rasisme mot hvite heter dette og det er helt ok.

Hvorfor skal det være sånn?

(Vær vennlige å ikke henge dere opp i årstallet artikkelen ble publisert. Denne problemstillingen er like aktuell i dag.)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sånn fordi folk er inkonsekvente og korttenkte, enkelt og greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fiolett

Det har nok med historien å gjøre. Det er jo ikke akkurat slik at hvite og fargede har vært likestilte tidligere, og dermed blir det et mer sårbart emne for fargede. Rasisme mot hvite har (så vidt jeg vet) aldri vært en reell problemstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det irriterer meg !

jeg hadde en krangel med en mørk kar,og pga jeg ikke tåler å være i nærheten av han så er jeg rasist! det er personligheten jeg ikke klarer ikke huden hans!

men de har all rett å kalle hos hva dem vil!

rasist korte er oppbrukt!!!! og jeg er pisse lei av det.

når de er rasistiske mot oss. er det ikke rart mange blir mere rasebevist

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest "gjest"

Det har nok med historien å gjøre. Det er jo ikke akkurat slik at hvite og fargede har vært likestilte tidligere, og dermed blir det et mer sårbart emne for fargede. Rasisme mot hvite har (så vidt jeg vet) aldri vært en reell problemstilling.

Jo, det sosiale klimaet i Sør Afrika er ikke helt som det burde være. De som ble undertrykt er nå de som undertrykker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fiolett

Jo, det sosiale klimaet i Sør Afrika er ikke helt som det burde være. De som ble undertrykt er nå de som undertrykker.

Men om det er slik, vil jo dette være et resultat av at hvite tidligere har undertrykket fargede? Jeg sier ikke at dette er en unnskyldning for undertrykkelse, men vil poengtere at også denne situasjonen er knyttet opp til historien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Det har nok med historien å gjøre. Det er jo ikke akkurat slik at hvite og fargede har vært likestilte tidligere, og dermed blir det et mer sårbart emne for fargede. Rasisme mot hvite har (så vidt jeg vet) aldri vært en reell problemstilling.

Jeg tror også det går i at mørkhudede føler at de har "lov" til å ta igjen på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starlit

Ble beskyldt for å være rasist, da jeg ba en innvandrergutt betale like mye som de andre kundene i butikken..

Var en eldre dame som var snar å hakke på meg da.

Huff, sosialister altså...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok med historien å gjøre. Det er jo ikke akkurat slik at hvite og fargede har vært likestilte tidligere, og dermed blir det et mer sårbart emne for fargede. Rasisme mot hvite har (så vidt jeg vet) aldri vært en reell problemstilling.

Det er bare i den vestlige verden at det er mest normalt med rasisme mot brune mennesker... I resten av verden, der folk stort sett ikke er hvite, er det masse rasisme mot oss, og mye drøyere enn den du ser i vår del av verden, fordi de føler at det er helt greit å være sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble beskyldt for å være rasist, da jeg ba en innvandrergutt betale like mye som de andre kundene i butikken..

Var en eldre dame som var snar å hakke på meg da.

Huff, sosialister altså...

Hvor kom den fra? :klo:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fiolett

Det er bare i den vestlige verden at det er mest normalt med rasisme mot brune mennesker... I resten av verden, der folk stort sett ikke er hvite, er det masse rasisme mot oss, og mye drøyere enn den du ser i vår del av verden, fordi de føler at det er helt greit å være sånn.

Jeg skal ikke motsi deg her, vet egentlig lite om dette emnet, så det blir mest spekulering fra min side. Men jeg lurer jo litt på hva det er som gjør at de føler det er "helt greit å være sånn", da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bare i den vestlige verden at det er mest normalt med rasisme mot brune mennesker... I resten av verden, der folk stort sett ikke er hvite, er det masse rasisme mot oss, og mye drøyere enn den du ser i vår del av verden, fordi de føler at det er helt greit å være sånn.

Hvordan definerer du rasisme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare i den vestlige verden at det er mest normalt med rasisme mot brune mennesker... I resten av verden, der folk stort sett ikke er hvite, er det masse rasisme mot oss, og mye drøyere enn den du ser i vår del av verden, fordi de føler at det er helt greit å være sånn.

Hvem føler det? De, usj, brune mennneskene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du hvit i Sør-Afrika, og går på feil områder, er du ille ute ...

En venninne av meg var i Afrika(husker ikke hvor) og de ble stoppet av noen afrikanere som spurte "Are you americans?"

Og de svarte "No, we are norwegians"

Da svarte afrikanerene "Good, 'cause if you were, we'd kill you!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er noe som heter fremmedfrykt, og det må ikke blandes med rasisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article1995634.ece#.T8YNGmthiSM

Hvorfor skal ikke en etnisk norsk kunne si noe mindre positivt om en innvandrer uten å bli kalt rasist?

Mens andre veien er det bare fritt frem. Rasisme mot hvite heter dette og det er helt ok.

Hvorfor skal det være sånn?

(Vær vennlige å ikke henge dere opp i årstallet artikkelen ble publisert. Denne problemstillingen er like aktuell i dag.)

Hanne stine nabintu herland er jo rimelig sprø. :filer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Det er noe som heter fremmedfrykt, og det må ikke blandes med rasisme.

trodde de to gikk som hånd i hanske jeg..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...