Gå til innhold

Nr 2 er på vei! :)

cypress

Anbefalte innlegg

:sjokk:

Nå oppdaget vi akkurat at det lekker vann ned fra leiligheten over vår!!! Det drypper ned fra taket og ned på vår kjøkkenbenk!!! IKKE det vi trenger nå som vi skal på ferie om en uke!! Eller noengang egentlig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi, det bør dere ordne opp i raskest mulig.. Æsj, så kjedelig! Får dere sagt i fra til de over dere nå?

Håper det ordner seg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun over var heldigvis hjemme, men vi skjønner ikke hvor vannet kommer fra, for hos henne ser det tørt ut inne i skapet ved vasken. Vi må ringe rørleggervakta og åpne sokkelen på kjøkkenøya hennes (der vannet kommer fra) og se. Forsikringsselskapet kunne egentlig bare bidra med noen til å rydde opp i vannskaden, ikke å finne årsaken nå i helgen. Og foreløpig er det jo bare noen dråper vann vi snakker om, så det trenger vi ikke hjelp til å tørke opp. Lurer på hvor mye vann som ligger i taket som vi ikke ser da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å puh, faren over. Rørleggeren fant årsaken og fikset den med én gang. Så nå kommer det i hvert fall ikke mer vann. Men det er jo en liten skade i taket vårt, og det har rent vann inn i en lampe som vi ikke vet om er blitt ødelagt. Men det er absolutt ikke noen big deal. Det går vel på borettslagets forsikring tenker jeg.

Da kan vi sove godt i natt og!! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt og høre at det ordnet seg med lekkasjen :jepp: finnes ikke kjedeligere ting en det altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjedelig med sånt, vi hadde eksakt det samme for et par år sida her - det bare kom vann fra taket uten at vi eller han fra forsikringa kunne skjønne helt hvorfor. Men det ordna seg og vi har ikke hatt problemer siden. Godt det ikke var noe stort hos dere heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi skal jo på ferie til helga, og blir borte et par uker. Hadde det skjedd da, kunne det fort blitt en stor skade, for hun over her ville nok ikke ha oppdaget det.

Da jeg hentet i bhg i dag fikk jeg beskjed om at de "vurderer" (hva nå det betyr) å flytte A over på storbarnsavdelingen fra høsten. Flere av de på hennes alder skal dessverre slutte, og alle 2010-barna flyttes uansett opp. Hun som er født januar 2011 er da eldst av 2011-barna. Allikevel ser jeg på henne som en av de små, hun har jo vært sammen med de minste hver gang de har delt opp avdelingen når de har dratt på turer og sånt i år. Jeg kjenner jeg er veldig skeptisk til å flytte henne allerede, så hun blir minst igjen. Hva har hun felles med 5-6-åringene på storbarnsavdelingen liksom?? Og det er enda ferre voksne pr barn?!? Jeg lurer på om vi kan nekte??? Det vil ikke bli noen jenter på hennes alder hvis hun blir på småbarn, men flere som jo er noen måneder yngre som hun kjenner. Og gutter på hennes alder da, som hun leker godt med.

Jeg lurer på hvorfor de vil flytte henne?? Om det er noe å "tjene" på det for bhgs sin del, eller om dette bare er i As interesse?? Noen som kan se noen skjulte motiver her?? Hun jeg snakket med mente A var så trygg og snakket så bra at det ikke ville være noe problem, men jeg er ikke lysten på å dytte henne uti noe hun ikke er klar for. Hennes 2 beste venninner skal slutte i bhg (flytte), så jeg tenkte at det ville være forandring nok egentlig..

Noen som har innspill??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marmot

Ja, selvsagt tjener barnehagen på dette, de får jo én ekstra ledig plass på småbarnsavdelingen. Barnehagene er subsidiert, og barnehagen får mer penger for hvert småbarn (barn under 3 år) enn for hvert store barn, pga. bemanningskravet/-normen. Det er mulig de ikke har nok barn til å fylle opp storebarnsavdelingen, og dermed flytter A for å få fylt den opp og frigjøre hennes plass.

Men, når hun er født så tidlig i 2011, tror jeg nok jeg hadde gått med på det, forutsatt at det stemmer at hun er sterk språklig. Det er jo ikke stor forskjell på Murmel som er født i desember 2010 og A som er født i januar 2011, og jeg har absolutt ingen bekymringer for at han skal begynne på storbarnsavdeling, jeg tror derimot det blir kjempebra for ham. Men han trenger jo nye utfordringer da. Jeg ville bekymret meg mer for hvor kjedelig det kan bli for henne å bli igjen og være eldst, spesielt til vinteren/våren igjen.

Om dere kan nekte vet jeg faktisk ikke, men om du føler det er feil, må du nesten bare prøve. Det er ditt barn og du skal jo føle at det som skjer i barnehagen er trygt og godt for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bhg vår flytter de som fast regel barna fra småbarn til større avdeling neste sesong etter de fyller 2 år, så tulla har vært på stor avdeling siden januar. Her gjør de det med alle da og vi tenkte ikke så mye over det før jeg skjønte ved å prate med venner og bekjente at det er veldig tidlig. Marmot her inne skrev noe om at er lønnsomt for barnehagene da de får mer tilskudd for barn opp til 3 år.

Jeg kan jo også si ar i vårt tilfelle har det gått veldig bra. Venninna hennes flytta over et halvt år før og en gutt til ble med over. De ser hvert enkelt barn på avdelingen hun er på nå, selvom de er flere pr voksen. De har tatt veldig hensyn til at tulla er minst og sett hennes behov. Hun har nok vært litt sjenert de første månedene, men trivdes godt og ikke merket noe til at hun har vegret swg for bhg etter flyttinga. Her så deler de mye inn i alder da, så hun leker jo ikke så mye med de eldste, men blir aktivisert sammen med de på egen alder. Og tre dager i uka blander de avdelingene og er sammen med barn på samme alder. Om dette er vanlig vet jeg ikke, men for oss har det gjort overgangen mye tryggere iallefall.

Skjønner at du er skeptisk da, og du har absolutt lov å lure på hvorfor. Jeg tror også du kan si nei, de kan vel ikke tvinge dere akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være forsiktig med å spekulere, men det er jo plass til flere barn på storebarnsavd, som kanskje vil frigjøre plass for nye småbarn.. ;)

Men jeg håper og tror at barnehagen har barnas interesse i første rekke! Og at de kanskje tror det blir kjedelig for A å være på småbarn helt fram til jul? Bolla er overklar for flytting og kjeder seg noe voldsomt på småbarn nå.. Han og venninna er på tilvenning med storebarna ganske ofte, og han synes det er SÅ gøy der :) En assistent fra storbarn som har vært litt hos småbarna nå sa også det; ham er overmoden for flytting. Og jeg skjønner dem jo! Når de andre er så små at de ikke kan snakke i det hele tatt blir det nok litt lite stimulerende.. Kanskje A er mer klar enn du tror? Det er jo ikke SÅ stor forskjell på henne og Bolla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

S begynner også på ny avdeling til høsten, og det synes jeg egentlig er greit. Det er bare de aller minste som blir igjen, og resten flytter opp et hakk. Hun går i basebarnehage, så hun skal sånn sett dele områder med de større/største barna, men hun er likevel på en gruppe med bare 2010/11-barn, så det er dem hun skal forholde seg til i det daglige. Jeg tror det er bra for henne å få litt større utfordringer, større områder å bevege seg på osv, særlig til høsten når det kommer påfyll av "babyer" på lukket avdeling hvor hun er nå. Det kan umulig være særlig stimulerende verken for språk eller utvikling generelt å bare henge med småttiser som ikke kan "noen ting".. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marmot

Det kan umulig være særlig stimulerende verken for språk eller utvikling generelt å bare henge med småttiser som ikke kan "noen ting".. ;)

Nettopp. I den alderen der tror jeg det er en mye større ulempe å være eldst enn å være yngst. Men det kommer anpå hvordan barnehagen takler det også. Barnehagen vår har taklet det veldig godt at Murmel er yngst av 2010-barna, og han blir behandlet som "en av de eldste" også. I barnehagen der jeg jobbet var den yngste av 2010-barna sett på som "en av de yngste" og ble alltid holdt sammen med 2011-barna. Det så jeg at var lite heldig.

Jeg tror det hadde vært temmelig kjipt for Murmel om han skulle fortsatt på samme avdeling når babyene (som han kaller de på rundt 1 år) begynner. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg som jobber i bhg ser absolut mer fordel med det om hun er såpass bra i språket som jeg tror hun er :) Jeg ser der det ikke har vært plass å flytte 2(nesten 3) åringer før de nesten fyller 4, og vettu......det kan bli utrolig kjedelig for de om de er langt fra disse små i utvikling. En 1 og 3 åring har mindre til felles en 3 og 5 åringer føler jeg.....Nå vet jeg hun blir ikke helt 3 år, men vet at ihvertfall i bhg jeg har vært i flytter de som regel barn etter hvem er klar først.

Om jeg var deg ville jeg spurt bhg om de føler hun er klar for det rett og slett. DU har jo rett som forelder å lure og spørre, men sånn som det er her om det er kommunal bhg så får man desverre ikke bestemme...er det privat ville jeg tro man har mer å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er privat barnehage, men om det har noe å si vet jeg ikke.

Jeg tror faktisk de bare flytter barna fra avdeling til avdeling én gang i året, altså på høsten. Det var i hvert fall ingen som flyttet opp til jul. Så hun blir i så fall værende et helt år til på småbarn. Det blir kanskje for kjedelig for henne ja...

Jeg var akkurat inne hos naboen som har vært i permisjon de siste månedene og har utsikt ned i bhg om hun har lagt merke til hvem A henger med når de leker ute. Som jeg mistenkte leker hun mest med en som skal flytte, men faktisk også noen av de største barna, som alt går på storbarn. Pluss at hun også durer en del rundt alene, og utforsker busker og kratt.. :ler:

Språket hennes er i en rivende utvikling om dagen. jeg syns jeg hører nye ord omtrent hver dag, og stadig mer avanserte setninger. Innen høsten er jeg ganske sikker på at hun kommer til å snakke veldig bra, så det er jeg ikke bekymret for at skal være noe hinder for henne.

Endret av cypress
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell gjerne barnehagen om bekymringen din, og smør gjerne litt på, så tar de ekstra vare på henne på stor avdeling ;) Jeg vet at hvis jeg selv hadde tatt en avgjørelse som jeg visste at foreldrene ikke var helt enige i, så hadde jeg gjort mitt for at det skulle gå bra. Når det er sagt, så kommer det nok til å gå veldig bra. M leker mye med eldre barn i bhg og er veldig opptatt av gutten på 5 år. Nå skal det sies at det bare er ett barn som er yngre enn henne der. De er bare 10 barn der. Ser hun lærer mye av de eldre barna.

Godt lekkasjen løste seg. Vi har hatt vannlekkasje fra badet i 3 etg her, men nå er det fiksa. Helt nytt hus. Det burde ikke skje. Slurvete arbeid.

Ha en god ferie :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har mottatt problem. Har tenkt at det er trygt og greit at han må være på småbarn lenger, men det kan nok bli kjedelig ja. Men tror ikke det tar lang tid Før han blir flyttet. Syns det kommer og går unger i bhg hans hele tiden. Mange som flytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...