Gå til innhold

er det flere jenter som kjører langtransport?


KVINNE

Anbefalte innlegg

Hei som emne sier skulle det vært hyggelig å "høre" fra andre jenter som er langtransportsjåfør. Jeg er selv i dette yrket men føler meg ganske alene.

Hilsen cowgirl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fortsetter under...

Gjest Ms Chanandler Bong

Hei

Jeg har nylig utdannet meg til yrkessjåfør på buss og lastebil. Har ikke begynt å kjøre aktivt ennå siden jeg skal utdanne meg til trafikklærer fra høsten av, men jeg ville ha satt pris på å høre mer om hvilke positive/negative erfaringer du har med dette yrket. Som du sier så er det ikke mange jenter å se bak rattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er bussjåfør på 4 året !!!! :D

Men det teller vel ikke det ? :cry: :cry:

Uansett jeg er stolt av å være kvinne bak rattet på et så stort kjøretøy :D :kul:

Er utdannet yrkessjåfør og har ADR, truck og lastebilkran i tillegg, mangler bare sertifikatet på lastebil med henger, for planen er på sikt å ta fagbrev som yrkessjåfør :kul::kul:

Pludre, en bussjåfør med godt humør :D

QUEEN OF THE ROAD !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms Chanandler Bong

Hei

Mangler også førerkort klasse CE siden jeg bestemte meg for å legge det på is slik at jeg kunne få kjøre mer buss mens jeg gikk yrkessjåførutdanning for voksne på en videregående skole.

Tenker og på sikt å ta fagbrev slik at jeg kan være trafikklærer på store kjøretøy, men er nødt å avlegge kranprøver for å ta det.(synes kran er pyton.) Og hva skal man egentlig med kranførerbevis når man vil kjøre buss? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D :D :D

Jeg tok "storbil"lappen for fem år siden.Har både for lastebil-og henger og buss med henger,i tilleg til truck,ADR og kran.Hadde først tatt ett år på skolebenken, VK1 Transportfag.

"Drømmen" var å kjøre langtransport,nemlig!!!

Jeg søkte etter lærlingplass, men der hvor jeg bor var det ikke så mange firma som tok inn lærlinger,så det tok litt tid.Men så fikk jeg plass!!!Hurra!!! Men det var hos en anlegg/enteprenør-bedrift.Stor sådan. Etter to år som lærling tok jeg fagbrev som yrkessjåfør - med beste karakter "bestått meget godt"!!! Hadde aldri i livet trodd jeg skulle gjøre det så bra, men litt flaks må man også ha iblant!!!Og det var moro!!

Under læretiden kjørte jeg brøytebil om vintern,og om sommern var det asfalt eller annet anleggsarbeid.Veldig lærerikt og morsomt!!! Jeg var eneste jente blant masse menn, men det var (og er fortsatt) en veldig trivelig arbeidsplass.Jeg er ikke en typisk guttejente, tvert imot!!! Men allikevel gikk det over all forventning å gli inn i "mannfolk"-miljøet.Ikke minst fordi jeg hadde veldig trivelig og forståelsesfulle kolleger som respekterte meg. Selvfølgelig har jeg opplevd en del ganger at menn har rynket på nesen, men jeg har aldri brydd meg om dette.

Iløpet av læretiden skaffet jeg meg sikkerhetskurs for maskinkjørere,slik at jeg hadde bredere kompetanse for å få meg fast jobb.Dessuten var jeg også "utplassert" hos en bedritft som driver godstransport.Så jeg fikk prøvd litt forskjellige ting.Både langtransport og stykkgods-utkjøring. Dessuten kjørte jeg buss i en måned.Men godstransport-yrket passet meg egentlig ikke.Det ble altfor lite fritid og dårlig betalt.Så jeg bestemte meg for å satse på anleggs-rettet kjøring.Stress-faktoren er en helt annen dær, selv om man jobber lange skift der også.Men til gjengjeld syns jeg det er bedre ordninger for avspassering og sånt.

Etter læretiden fikk jeg fast ansettelse i lærebedriften.Endelig!!! Så fortsatt kjører jeg brøytebil om vintern,og om sommern er det forskjellig arbeid, både på lastebil og maskiner.

Jeg stortrives i jobben , men det hender av og til at jeg føler meg litt ensom som eneste kvinne.Selv om kollegene mine er greie, så har menn en helt annen måte å kommunisere på enn kvinner.Og det er ikke alt man kan snakke med menn om heller :roll: !! Kjenner flere jenter som har tatt storbil-lappen,men ingen av dem har klart å gjort noe med det.De har idag helt vanlige jobber.Og det er litt dumt!!! Tror det er mange jenter som kunne trives med dette yrket, og jeg skulle så gjerne ha flere "søstre" som kolleger!!!

Så JENTER; HAR DERE LYST,SÅ GJØR NOE MED DET!!!! :wink::wink:

Klemz!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms Chanandler Bong

Koselig å høre at det er flere jenter som ratter "storbil" der ute. Er ikke akkurat overflod av dem på veien. Var selv eneste jente på et 21 ukers yrkessjåførkurs.

Mitt mål er på sikt å bli førerprøvesensor på storbil. (Har alltid vært sær)

Men før den tid vil jeg prøve å skaffe meg mer kjøreerfaring på buss og lastebil, muligens også vogntog etterhvert.

SmellyCat, kan du fortelle litt om hvordan fagprøven foregikk?

Ønsker alle kvinnelige(og mannlige) storbilsjåfører lykke til.

Samtidig slutter jeg meg til SmellyCats oppmuntring: om dere har lyst til å kjøre storbil jenter, så gjør det. Det er kjempemoro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fagprøven var noe jeg grudde meg helt sinnsykt til da læretiden begynte å løpe ut.Var bombesikker på at jeg kom til å stryke.Selv om jeg aldri var itvil om at jeg kunne kjøre lastebil - for det visste jeg at jeg kunne,og jeg hadde fått bekreftet dette fra alle mine kolleger og andre yrkessjåfører.

Kjøring er en ting - en annen ting er tekniske kunnskaper om bil og motor......!!!! Det var dette jeg grudde for!!!

Siste uka før fagprøven pugget jeg som en tulling.Jeg hadde bilen oppå bukk i verksted og ga meg ikke før jeg kunne alt om bremsesystem, styring m.m.

Dagen før selve den praktiske prøven, fikk jeg utlevert oppgavene jeg skulle gjøre.Og jeg måtte da skrive ned hvordan jeg skulle utføre dette, hva slags utstyr jeg skulle bruke og HMS-punkter (helse,miljø og sikkerhet).HMS er en veldig viktig del av fagprøven, og fagprøve-nemda er VELDIG opptatt av at du utfører ting sikkert og miljøvennlig.Da er det f.eks. viktig at du bruker hjelm og personlig verneutstyr som krevs i forskjellig arbeidssituasjoner, at du er nøye med sikring av last osv. osv.

Alt dette skrev jeg nøye ned.Jeg fikk lov å bruke notater som jeg hadde med også.MEN - det viktige her er også at du HUSKER hva du har skrevet ned, for du skal utføre alt dette dagen etter, UTEN notatene dine!!!

Så til prøven: Jeg startet med klargjøring av bilen.Dritnervøs som jeg var, og livredd for å glemme noe; plapra jeg hele tiden og forklarte HVA jeg gjorde og HVORFOR.Klargjøring går ut på å sjekke at f.eks. sjekk av motorolje,hydraulikkolje,servo,kjølevæske,spylervæske, slakk i reimer, at ingen dekk er punkterte, at lysene virker osv.osv. Alt dette lærte du nok da du kjørte opp!!!???!!!!

Neste punkt var tekniske sjekk av bilen.Så da var det inn på bukken og under bilen og peke og forklare.(O' skrekk O' gru!!!! :-)) Her skravla jeg også slik at sensor ikke kom så veldig ofte til for å stille "ekle" spørsmål....ha-ha!!! Jeg raste gjennom bremse-og styresystemet, så verkstedfolket stod å måpte....:-) !!!!(jeg fikk det ikke med meg da,men fikk det fortalt etterpå!!!) Men det gikk bra!!!

Så var det ut med bilen , og nå skulle jeg laste en maskin opp på maskinhenger og klargjøre den for slep.Dvs. sikre og surre den fast. Så var det en liten rund-tur med bil og henger, og satte hengern fra meg.

Nå skulle jeg hente et lass med grus, og spre dette på en vei. Her kom også økonomisk kjøring inn i bildet.....!!! VIKTIG VIKTIG!!!

Det siste jeg gjorde av praktiske ting var å koble snø-plog på bilen , og stille denne inn og klargjøre for brøyting.Meningen var at jeg skulle brøyte, men snøen var ikke kommet enda...ha-ha!!! Istedet fikk jeg en masse tilleggspørsmål om ditt og datt (og dette var jeg ikke forberedet på....!!!), men jeg klarte å berge meg sånn noen-lunde gjennom.

Nå var jeg ferdig, og måtte vente en times tid,mens sensorene gikk gjennom prøven og satte karakter.Deretter ble jeg kalt inn for å få resultatet......og det var jo over all forventning beste karakter, som jeg visste ikke deles ut altfor ofte.!!! Så tårene trillet, og det ble kake fra arbeidsgiver ( den hadde de bestilt dagen i forveien, for dem var bra sikre på at jeg skulle klare det....snufs!!! hadde aldri klart det uten dem,nei!!!!)

....Og snipp,snapp,snute......så var fagprøven ute!!!! (Og nå henger'n på veggen.......fagbrevet,altså!!!!)

Lykke til!!! :wink::wink::wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Du verden!!! Hvordan fant du egentlig ut at du skulle bli akkurat dette,da?? Og var du aldri i tvil om at dette var noe for deg????

Selv, så er jeg arbeidsledig.Har tatt videregående almen-administrative fag.Har prøvd å jobbe i snart et år nå,men finner ikke noe som passer for meg.Burde vel kanskje gå videre på skole,men er fryktelig usikker på hva jeg vil.Har alltid likt å kjøre bil og kunne forsåvidt tenke meg et yrke som det du har valgt.Men det er så mye som spiller inn.Hvordan skal man f.eks. gå frem den dagen (hvis,altså) man får barn,jeg mener; jeg har en oppfatning av at slike "manns"-yrker ofte gjør det vanskelig for kvinner som etterhvert ønsker familie og barn.???? Dessuten er jeg redd for å bli oppfattet som "gutte"-jente, for det er jeg jo ikke!!!

Nei,det er jammen ikke enkelt!! Det er jo tross alt fremtiden man skal velge, og det er alvor.Men ska ha det som yrke og vite at man vil trives og ha det bra.Jeg vet ikke hva snart.....!!! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjære deg!!! Du høres nesten litt deppa ut??? Det må da være NOE du kunne tenke deg å jobbe med???

Jeg var aldri helt sikker på at dette var det jeg ville satse på.Jeg var veldig "prøvende" i begynnelsen,men med en positiv innstilling,selvsagt!!! For DET er viktig; positiv innstilling og vilje til å gjennomføre det du starter på!!! Jeg tror man finner fort ut om man vil eller ikke vil satse på dette!!!

Det er allltid skummelt i starten på en ny jobb.Især når man ikke kjenner noen av kollegene.Man er kanskje redd for ikke å bli godtatt, og er litt usikker på om man er flink nok osv.

Men dette går jo over etterhvert!!! :D Hvis du er positiv og samarbeidsvillig, så går det helt sikkert bra!!!

Og det du skrev om gravide kvinner i mannsyrker,tror jeg ikke du skal frykte så mye. Det finnes lover og regler for slikt,vet du.Og man skal ikke finne seg i ALT!!! Det er kanskje en fordel om du organiserer deg også, da har du noen i ryggen om det skulle by på problemer når du blir gravid!!!

Så stå på og prøv det du har lyst!!! Livet er for kort til å sitte på rompa og tro at du ikke kan få til noe........FOR DET KAN ALLE!!! :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...