Tropic Skrevet 29. mai 2012 #1 Skrevet 29. mai 2012 Tenker å lage en stoor bolledeig i morgen og lage mange kanelboller og vanlig boller. Er det noen annet fantastisk godt man kan lage med bolledeig? Ellers: På kanelbollene smører jeg ut smør og strør kanel og sukker på, tips til en bedre/annen måte å gjøre det på slik at de blir enda bedre? De på bakeri smaker jo så utrolig mye bedre enn de hjemme, det er så tjukt godt lag med fyll.. Hvordan får de det til?
Gjest Mahareth Skrevet 29. mai 2012 #2 Skrevet 29. mai 2012 Kringle med vaniljekrem og mandler og rosiner Eventuelt små snurrer med samme fyll. Jeg tror trikset med kanelbollefyllet er å bruke mer smør og mer sukker, og blande sukkeret og kanelen i smøret før det smøres på.
Brunhilde Skrevet 29. mai 2012 #3 Skrevet 29. mai 2012 Jeg gjør som Mahareth, rører sammen smør, kanel og sukker før jeg smører det utover deigen. Det blir ekstra godt med brunt sukker! Skoleboller kan du også lage. Fyll med hjemmelaget eggekrem og ha på melisglasur og kokos når de skal spises.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #4 Skrevet 29. mai 2012 Kringle med ønsket fyll. Jeg bruker bare smeltet smør, sukker og kanel. Skolebrød med vaniljekrem i midten.
Gjest Offensive Pie Skrevet 29. mai 2012 #5 Skrevet 29. mai 2012 Daimsjokoladeboller er utrolig digg! Knus opp daimplaten, og bak den inn på samme måte som du gjør med rosiner
Tinelise Skrevet 29. mai 2012 #7 Skrevet 29. mai 2012 Jeg rører også sammen smør, sukker og kanel før jeg smører på. Og da har jeg et godt lag på! Og så strør jeg litt mer sukker oppå etter at de ligger ferdig på brettet Og så synes jeg det er gøyere å lage knuter enn snurrer. De ser så pene ut
Øydis Skrevet 29. mai 2012 #8 Skrevet 29. mai 2012 (endret) På kanelbollene kan du i tillegg til smør, sukker og kanel strø over raspet eple. Nam! Og kanskje litt hakkede mandler til slutt. Og strøsukker på toppen når de er ferdigformet. Og støtter forslaget om melkesjokoladepletter! Har tidligere brukt kokesjokolade, men likte melkesjokolade bedre da jeg prøvde det sist. Ha uansett i sjokolade etter at du er ferdig med å elte, hvis ikke blir deigen bare brun, uten gode biter i (og ja, jeg snakker av bitter erfaring ). Du spurte ikke om det, men jeg vil bare legge til: Elt deigen til du er kjempelei, og så litt til! Da blir i alle fall mine boller mye større og luftigere. Endret 29. mai 2012 av Øydis
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #9 Skrevet 29. mai 2012 Bruk nok smør i skillingsbollene, pensle med melk og strø over perlesukker. Min lenke
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #10 Skrevet 29. mai 2012 Bruk nok smør i skillingsbollene, pensle med melk og strø over perlesukker. Min lenke Pensle med EGG mener jeg
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #11 Skrevet 29. mai 2012 Jeg gjør som Mahareth, rører sammen smør, kanel og sukker før jeg smører det utover deigen. Det blir ekstra godt med brunt sukker! Skoleboller kan du også lage. Fyll med hjemmelaget eggekrem og ha på melisglasur og kokos når de skal spises. Det er vel ikke eggekrem, men vaniljekrem. Er det det samme?
Tropic Skrevet 29. mai 2012 Forfatter #12 Skrevet 29. mai 2012 Nam nam, her var det mange gode forslag, takker!
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #13 Skrevet 29. mai 2012 - Rosinboller - Sjokoladeboller - Skoleboller - Kringle - Boller med blåbær i. :-)
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #14 Skrevet 29. mai 2012 Jeg hakker mørk kokesjokolade og har den sammen med kanel/sukker/smør i kanelsnurrer - alltid en slager :-)
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2012 #15 Skrevet 30. mai 2012 Sjokolade har ingenting i boller å gjøre! For å få ekstra saftige kanelboller har jeg først et tynt lag eplemos, så godt med brunt sukker eller perlesukker og masse kanel. 1
Brunhilde Skrevet 30. mai 2012 #16 Skrevet 30. mai 2012 Det er vel ikke eggekrem, men vaniljekrem. Er det det samme? Det skal være eggekrem i skoleboller!
Belima Skrevet 30. mai 2012 #17 Skrevet 30. mai 2012 (endret) Jeg lager også snurrer med makronfyll. Kjempegodt. Fyll: 100 gr malte mandler 100 gr sukker 1 eggehvite. Rør alt sammen og smør et tykt lag på et rektangel. Jeg snurrer de på en litt spesiell måte. Kjevler ut et rektangel. Smører så fyll på hele og "bretter" tre ganger. Skjærer så remser på 2-3 cm og snurrer de. Uff vanskelig å forklare. Fant bilder på dette, så jeg legger ved de. http://matmisjonen.wordpress.com/2011/11/04/verdens-beste-kanelsnurrer/ Du kan også bake boller med vanilje eller eggekrem. Da gjør du sånn: Del deigen i bolleemner. Kjevle de ut til en firkant. Legg fyll i midten og brett deigen godt rundt fyllet. Må bli tett i "bunnen" så fyllet ikke renner ut. Sett de på brett med "bunnen" ned. Endret 30. mai 2012 av Belima
Tropic Skrevet 30. mai 2012 Forfatter #18 Skrevet 30. mai 2012 Makronfyll skal jeg prøve! På bakeri får man kjøpt wienerstang med noe svart fyll i, noen som vet hva det er?
klumsa Skrevet 30. mai 2012 #19 Skrevet 30. mai 2012 Jeg pleier å forme de som horn å ha hakka sjokolade og valnøtter blanda med smør og sukker inni. Det er utrolig godt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå