Gå til innhold

til religiøse: hva er verst av ateister og agnostiker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 5/29/2012 at 4:48 PM, AnonymBruker said:

ja, hvem av gruppende synes dere er verst, og hvorfor? erfaringer, sitater o.l.??

vil ha svar fra de religiøse. ikke ateister/agnostikere.

Jeg synes man burde utvide spørsmålet til : Hva er verst av ateister, agnostikere og religiøse?

Og å utbe seg svar bare fra religiøse blir for trangsynt.7

Endret av senior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns ingenting er verst. Man har fornuftige, reflektere mennesker i alle leire - og omvendt, trangsynte vriompeiser i begge leire. 

Anonymkode: e6d17...f4a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.5.2012 den 16.48):

ja, hvem av gruppende synes dere er verst, og hvorfor? erfaringer, sitater o.l.??

Jeg er kristen og hvem jeg synes er verst; som kristen forstår jeg ikke helt spørsmålet siden det står i Bibelen at vi ikke skal dømme. Det står også i Bibelen at heller ikke Jesus/Gud fordømmer så hvorfor skal jeg kunne skille mellom de?

Du ber oss også om å skille grupper av mennesker og innad i de gruppene er det vel også forskjeller på hvem man skulle evt dømme som verre enn andre.

Hvis vi skal holde oss til hva Bibelen sier så er det en ting mennesket ikke får tilgivelse for såvidt jeg har forstått og det er spott mot den Hellige Ånd. Tror det er Paulus som sier det og da kan man spørre seg da om hvem som er verst i Guds øyne; Han ser ikke synden hos den som har tatt mot Jesus fordi Jesus tok på seg synden deres slik at i Hans øyne er de rene. Jesus tok på seg syndene til ALLE andre også; både ateister og agnostikere i utgangspunket så skulle de ta mot Jesus en dag så skilles det ikke eller er vanskelig for dem å bli tilgitt heller siden det bare er å komme til Han. Gud har ennå ikke til dags dato frelst noen som helst som er syndefrie og kommer aldri til å gjøre det heller så jeg er jo heller ikke skryteemne. For å kunne tilgis må en nesten ha syndet en og annen gang og krstne synder de også fordi synden bor i alle og helhetlig er det vel slik at folk flest helst ønsker å gjøre godt, men ingen klarer det. Det er derfor vi fikk Jesus nåde; for at vi skulle slippe å bli straffet for noe som bor i oss (synden - som er en forbannelse) og den blir løftet av oss pga nåde.

Derfor tenker jeg heller at jeg heller vil si; hvem har det verst; de som har tatt mot Jesus og fått tilgivelse uten å ha fortjent det eller de som har fått tilbud om tilgivelse, men velger å ikke ta i mot den fordi de har valgt å ikke tro Gud på Hans ord og stemme (Bibelen) som taler til oss når vi åpner for å høre/lese og vi derfor har anledning å høre Hans stemme, løfter og råd, Hans svar på våre bønner som er nedskrevet og vi bare kan slå opp når vi vil for å høre hva Han har å si til den situasjonen vi er oppi til enhver tid. Hans ord gir oss råd, svar, trøst, visdom og gir fred i vårt indre. Når det er noe vi ikke forstår eller finner kan vi bare lbe den Hellige Ånd vise oss og forklare. Når vi holder oss i nærheten til Jesus så vil vi etterhvert oppdage hvor høyt vi er elsket - med en ubetinget kjærlighet - alle sammen og det er åprnbart at når noen kjenner Guds kjærlighet etter en tvil finnes det ikke tvil lenger om at Han hjelpet oss også; til hva som helst vi ønsker som ikke går mot Hans vilje. Vi ber jo ikke om hjelp til å myrde noen og tror Han hjelper oss til å ikke bli tatt. Når vi kommer til et punkt hvor vi ikke har tvil om hva Han har gitt oss og stoler på at Han hjelper oss i situasjoner kommer hjelpen. Alltid. Den kommer ikke alltid hvis vi ikke tror Han på hva Han har sagt; siden vi får ved å tro/stole på/tillitt.

Mange kristne tror de må streve og be seg i hjel eller lese Bibelen mest mulig for å få noe fra Gud og de har derfor kommet ut av tillittsforholdet til hva Jesus GAV allerede og hva vi HAR fått, nåde - til å gå tilbake til hva loven (GT) sier; 'arbeid så får vi lønn'. Da får de ikke noe glede eller hjelp, fordi de stoler på at det er dem selv som må prestere for å oppnå noe. Det er vel der ateister og agnostikere er; bortsett fra å ikke be Gud om hjelp; så strever de for å føle seg rettferdige og oppnå noe i livet. Hverken den som da kaller seg kristen eller de andre har det den som lever i nåden har. De hører hva andre sier, de gjør så godt de kan, men de HAR ikke lyttet til hva Jesus sier og går glipp av mye. De vet de ikke, men det er ikke Guds feil, for de HAR hørt om Bibelen og Gud og Jesus, de er bare uinteressert i at Han elsker dem minst like mye som Han elsker oss kristne, men Han kan ikke tvinge dem til seg siden Han vil vi skal komme frivillig. Det er kun en som godter seg når de ikke tror da, den onde, for hans eneste ønske er å stjele, ødelegge og drepe mennesket og hindre dem å komme til Gud. Det er mye motstand mot Gud, kristne, mange løgner og misforståelser som verserer. Kommer det fra ateister eller agnostikere; nja; de er blitt fortalt en løgn og tror den, de har møtt hyklerene, de spør andre og får tredjehåndsinformasjon av hvem Gud er og hva Han vil/mener og får derfor avsmak, men de åpner ikke Bibelen for å bli kjent med Gud/Jesus - kristendommen handler om relasjon til Gud/Jesus og ikke å ikke kjenne Han og kjennskapet øker etterhvert som man tilbringer tid med noen og da vokser jo troen/tillitt etterhvert (litt etter litt). 

Derfor ingen er verst i Guds øyne siden Han elsker alle. Hvis ikke ville det ikke fantes noen kristne fordi det eneste som skiller oss fra ateister og agnostikere, til og med satanister er at de ikke hører på Jesus og snur ryggen fra Han, mens vi kristne snur oss til Han og har øynene og ørene rettet mot Han og ikke på oss selv eller situasjoner, mennesker eller andre ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen skrev (På 29.5.2012 den 17.13):

For min del blir det altså som om jeg skulle påstått at islam ikke er noe livvsyn, men at alle burde innse at Gud er stor og at de som ikke forstår det er idioter, og så sette meg på vors-, fest og nacspiel etter vors-, fest og nachspiel og misjonere til den ene humanetikeren i rommet om dette HVER JÆVLA GANG jeg traff han. Og så påstå at jeg ikke bedrev misjon, men bare forsøkte å få han til å bli fornuftig og forstå at han må avsverge ateismen sin og begynne å bekjenne at Allah er den største og at Muhammed er hans profet...

Dette utsettes jeg for jevnlig. Disse folka greier ALDRI å holde livssynet sitt for seg selv.

Også har de samtidig nerver til å kritisere religiøse mennesker...

Vet ikke om det egentlig er så ille som du skriver her, men "resten av oss" har ikke den arenaen som kristne har. Sånn sett føler noen kanskje behovet for å blåse ut litt når man først har sjansen ....hvis du ser det fra den andre siden (der jeg befinner meg), så har jeg vært jevnlig utsatt for religions"propaganda" hele livet. Det begynte rett etter fødsel, faktisk. Jeg fikk null valg, ble døpt og medlem i kirken (so much for religionsfrihet). Gjennom skolegangen var kristendom et eget fag. Kirketjeneren og kristendomslæreren var én og samme person. Etterhvert ble vel faget hetende religionslære (noe sånt), men med overvekt på kristendommen. Det fantes vel å merke muligheter for alternativer til religionsfaget, men hva skjønner man vel av sånt som barn? Da følger man strømmen. Skolegudstjenester var det også. Ikke nok med det, men skal man delta i dåp, bryllup og begravelser, blir det atter nye turer i kirken for å få "Guds ord" trykket inn i ørene. På TV er det egne kanaler dedikert kristendommen, og selve statskanalen sender gudstjenester og kirkekonserter/begivenheter både på TV og radio. Så har vi jul da, med Jesus og engler fra Oktober og ut året. For ikke å glemme påske. Det er helt vanvittig hvor mye eksponering denne religionen egentlig får i våre liv, mer eller mindre "kamuflert" av julegaver, brudekjoler og påskeegg. Hvor mange ganger hører eller ser man noe ateist/agnostisk-relatert innhold i media kontra kristent? Skulle vi byttet ut søndagsandakten på P1 med ateist-timen og skolegudstjenesten med moskébesøk for å jevne ut litt? og kanskje istedenfor å henge engler på juletrærne, heller pynte dem med små søte Humanetisk Forbund logoer? For vi bør alle ha like stor rett til å synes/høres i samfunnet. Sånn er det ikke nå. 

Så kan man bytte ut ordet kristendom med Islam, religion, hinduisme eller hva som helst, alt ettersom hvor man befinner seg. Poenget er at religion generelt alltid får prate med høyest stemme. Da koker det litt for enkelte når det byr seg en anledning.

Endret av Påkrevd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Omtrent alle ateister er agnostikere.

Anonymkode: ca02b...d74

Hvis de er agnostikere, så er de ikke ateister🤪

La folk definere seg selv. 

Anonymkode: dbda5...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 8/29/2023 at 1:13 AM, AnonymBruker said:

Å være gnostisk handler om kunnskap; å vite noe

Gnostisk = jeg vet helt sikkert
Agnostisk = jeg vet ikke helt sikkert
Teist = er overbevist om at en eller flere guder finnes
Ateist = er ikke overbevist om at en eller flere guder finnes.

Man er gjerne kombinasjoner av disse;
Agnostisk teist, gnostisk teist, agnostisk ateist og gnostisk ateist.

Derfor stemmer påstanden til den du svarte; omtrent alle ateister er agnostiske.

Endret av proghodet
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Du må forstå hva ordene betyr. a-prefikset er en nektelse, så skal ateisme og agnostisime gi noen mening, må du også kunne redegjøre for hva teus, teisme, teist, gnosis, gnostisisme og gnostiker betyr.

Anonymkode: ca02b...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5/29/2012 den 17.40):

Skjønner ikke hvorfor dere har så dårlig syn på ateister jeg. Ateister er sånn som dere, bare at de tror på en gud mindre enn dere tror på. (Det er jo mange guder dere ikke tror på)

Rart at deres skal krangle om begrep, det er virkelig så enkelt.

Dersom ateister tror at det bare er dette livet og ingenting mer, så opplever jeg at de kan være mer egoistiske i hvordan de tenker og lever livet. At de sikkert kan slite innerst inne med tomhet. Og så fyller de på med ting eksternt.

Anonymkode: 00fc2...013

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, uff, ingen av de er "verst "!

Jeg er virkelig ingen god kristen, hvis jeg ikke tar imot alle med åpne armer - med alt de er og har. Folk har fri vilje, og jeg kan kun være åpen om hva jeg tror på, jeg kan ikke tvinge noen til å tro.

Anonymkode: 10f85...3ea

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker said:

Dersom ateister tror at det bare er dette livet og ingenting mer, så opplever jeg at de kan være mer egoistiske i hvordan de tenker og lever livet. At de sikkert kan slite innerst inne med tomhet. Og så fyller de på med ting eksternt.

Anonymkode: 00fc2...013

For min egen del, tvert i mot. Det er desto større grunn til å bruke den tiden man har på kloden godt, når man ikke tar det for gitt at man skal leve evig etterpå. Jeg vedkjenner heller ikke tomheten du nevner - jeg fylles opp av kjærlighet fra min familie, en nytteverdi for jobb og nærmiljø, kunnskapshunger og en æresfrykt for det enorme universet vi er en bitteliten del av.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.5.2012 den 16.48):

Ateister! De er som satan selv. Forstår det ikke, noen som ikke har tro men som angriper troende som satan selv. Om de ikke hadde noen "tro" hvorfor i alle dager bry seg om eventyr ? Noe som skurrer her ? Jeg har aldri møtt noen kristne som har har virket veldig usympatiske. De fleste jeg har møtt har vært veldig snille gode mennesker. Så finnes det garantert unntak her også.

Men jeg har aldri truffet en ateist som jeg kan si det samme om!  Det er noe uforklarlig over de! Noe mørkt, dystert og vondt. Så finnes det sikkert unntak her også, men jeg har aldri møtt de.

Anonymkode: 3930d...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ateister! De er som satan selv. Forstår det ikke, noen som ikke har tro men som angriper troende som satan selv. Om de ikke hadde noen "tro" hvorfor i alle dager bry seg om eventyr ? Noe som skurrer her ? Jeg har aldri møtt noen kristne som har har virket veldig usympatiske. De fleste jeg har møtt har vært veldig snille gode mennesker. Så finnes det garantert unntak her også.

Men jeg har aldri truffet en ateist som jeg kan si det samme om!  Det er noe uforklarlig over de! Noe mørkt, dystert og vondt. Så finnes det sikkert unntak her også, men jeg har aldri møtt de.

Anonymkode: 3930d...629

Jøss. Jeg kjenner mange og de fleste er helt normale mennesker som bare er skremt av kvasikristne som fremstiller det som om  Jesus og Gud er dømmende vesener uten kjærlighet for dem også.

Endret av Lawyam
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ateister fordi de er så skråsikre på at ingen religion kan være sann, og kommer med mye hat mot religioner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sommer2464 said:

Ateister fordi de er så skråsikre på at ingen religion kan være sann, og kommer med mye hat mot religioner.

Kan bare svare for meg selv; jeg er ikke skråsikker på noe som helst, men ingen av verdensreligionene har så langt klart å fremlegge noe som er godt nok til å overbevise meg om at påstandene de kommer med har rot i virkeligheten slik jeg erfarer den.

Jeg kan komme med kritikk mot religioner, men sjelden eller aldri mot religiøse (iallefall ikke fordi at de er religiøse), og aldri uoppfordret. Noen ønsker bare å tro fordi det føles godt for dem, og jeg ser ingen grunn til å utfordre det. Men det er viktig å skille mellom å hetse folk, og det å utfordre idéer. En påstand skal tåle å bli gransket for å se om den holder vann eller ikke - især hvis det er en allmektig gud som står bak dem.

Endret av proghodet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spør dere alle og enhver om hva de tror på? Dere diskuterer nok ikke dette med de mest ydmyke av ateistene/agnostikere. Så ikke gre alle under en kam. 🤪 men jeg foretrekker ateister, da det må være lov å si at ting ikke finnes når det ikke er noe  som tyder på at de finnes.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/29/2023 at 6:46 AM, proghodet said:

Gnostisisme handler om kunnskap; å vite noe

Ordet kommer fra det, men gnostisisme er en religiøs trosretning og ikke det motsatte av agnostisk.

https://no.wikipedia.org/wiki/Gnostisisme

https://en.wikipedia.org/wiki/Gnosticism

Anonymkode: 3851b...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...