Lula Skrevet 4. februar 2004 #21 Skrevet 4. februar 2004 Her har du bl.a. en link om dette (står omtrent midt på siden) http://www.discoverychannel.co.uk/kitchen/...tchen_myths.htm. Jeg skal ikke blande meg inn i kjøttkakediskusjonen... men noe av det som blir karakterisert som "myter" på denne siden er jo sprøyt!!
Arkana Skrevet 4. februar 2004 #22 Skrevet 4. februar 2004 Jeg skal ikke blande meg inn i kjøttkakediskusjonen... men noe av det som blir karakterisert som "myter" på denne siden er jo sprøyt!! Det er godt mulig. Personlig må jeg bare ha salt i grønnsaksvannet og mener bestemt at jeg merker forskjell når det ikke er det. Men de sier de har gjort undersøkelser, og jeg kan ikke akkurat garantere at jeg ville bestått den.
Nilma Skrevet 4. februar 2004 #23 Skrevet 4. februar 2004 ... men noe av det som blir karakterisert som "myter" på denne siden er jo sprøyt!! Eksempler? Jeg har sett en del av disse programmene, og for meg høres stort sett forklaringene deres plausible ut. (Men må si meg enig med Arkana; det MÅ være salt i grønnsakvannet, tester eller ikke tester )
Lula Skrevet 4. februar 2004 #24 Skrevet 4. februar 2004 Eksempelet med salt (slik dere også nevner): Det ER en distinkt forkjell på grønnsaker kokt i saltet kontra usaltet vann. Ha oppi en klatt med smør også, så blir det veldig bra er nå min erfaring. Mulig de har testet dette, men JEG (og de aller fleste matinteresserte jeg kjenner) merker helt klart forkjell!! Grønnsaker kokt i kun plain vann smaker ikke mye akkurat! At noen tilsetter salt for at vannet skal koke fortere eller at grønnsakene skal beholde fargen har jeg ADRI hørt før. Salt påvirker SMAKEN (dermed basta). Eksempelet med stivpisking av eggehvitte: Fett (feks fra eggeplommer) kan faktisk få eggehvitteskum til å kollapse eller gjøre at det ikke bli skikkelig stivt (det skriver de jo også). Min er faring er at man ikke trenger å være hysterisk om det kommer litt plomme med når man skiller eggene. Jeg har selv fått littegrann eggeplomme i hvittene, og likevel klart å stivpiske dem uten problemer. De mener å bevise at det ikke er noen forskjell på å vispe eggehvitter alene og hele egg. Hva er det for noe tull?? Alle som har laget både sukkerbrød (som de bruker som eksempel) og feks. marengs vet at det er ganske stor forskjell på konsistensen på eggedosis og stivpisket eggehvitte uansett hvor lenge du visper eggene. De skriver bla. om sukkerbrød/eggedosis "The recipe will tell you to take whole eggs, add sugar then beat (perhaps over hot water)". Vel, det er ikke så rart om eggedosisen bli helt stiv om du pisker den over varmt vann. Da koagulerer jo eggene, så det er jo ikke det samme som om du pisker det på vanlig måte. Så JA, man kan stivpsike eggehvitter selv om det har kommet LITT eggeplomme i. NEI, dette motbeviser ingenting, da eggedosis og stivpikede eggehvitter har ulik konsistens og brukes til ulike ting, og hva er det da de prøver å "motbevise"???? Eksempel med bruning av kjøtt: Jeg har aldri opplevd at det renner mye kjøttsaft ut av kjøtt jeg bruner på høy varme slik de skriver, så det vil jeg gjerne se. Min erfaring er at lav varme gjør at kjøttet slipper mye kjøttsaft og at det blir "kokt" i sin egen kraft. Uansett om Discoverys påstander er riktige eller ikke kan det uansett ikke direkte overføres til kjøttkaker. De er laget av kjøttdeig!!!, og poenget med å lukke porene på kjøttet med bruning bortfaller (enten det stemmer eller ikke). Kjøttdeig er oppmalt, og har følgelig ikke porer i overflaten lenger på samme måte som et helt stykke kjøtt. Siden jeg nå likevel har beveget meg inn i kjøttkake diskusjonen vil jeg si følgende om tørre kontra saftige kjøttkaker: Det er kvaliteten og innholdet i kjøttdeigen, samt den totale tilberedningstiden som avgjør om kakene blir saftige eller ikke. Bruker du en mager deig blir kakene lettere tørre, enn om du bruker en med mer fett. Steker eller koker du kakene leeeeenge blir de også lettere tørre, enn om du tilbereder dem til de er akkurat gjenneom kokt/stekt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå