Gå til innhold

Skravletråd for januar/februar 2013

victorindia

Anbefalte innlegg

Hm jeg husker jeg var på sykehuset og fikk omvisning samt et sånn informasjonsmøte... er det det samme? Der fikk vi tilbud om å se fødselsfilm, men jeg takka bestemt nei. Nå med nr to, ti år etter føler jeg at det der er ganske unødvendig. Er ikke forberedt på hvordan det blir denne gangen uansett, man aner jo ikke hva som vil skje? Ble helt satt ut den gangen iallefall, helt tatt på senga når det gjelder hvordan det var å føde :jolie: :jolie: Så jeg vet ikke, men jeg merker at jeg hele tiden skyver det forran meg, og ikke vil tenke på fødsel.

Kanskje det kurset dere snakker om er bedre..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi fekk berre sjå tegning av ulike fasene, info om smertelindring, fødselsforløp og en film om amming. Ingen omvisning på føden, dei har ikkje tilbud om det her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstremt mye som renner ut her også, blir helt gal! :kjefte: Har heldigvis funnet truseinnlegg som jeg ikke får utslett av, og de er også mye mindre klamme enn de vanlige.

Jeg skal fylle ut papirene til nav i morra, kan ikke si jeg gleder meg :bond: Jeg er ikke på noen andre forum, så her er det bare å snakke i vei, jenter! Vi har ikke så lenge igjen nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heilt sant, Gaby, ikkje lenge i det heile tatt! :danse: Det blir veeldig deilig kjenner eg! Kjekt å vere gravid å alt, men er veldig spent på å treffe babissen!

Nav-papir mølla er noke styr, og i samarbeid med lånekassen, blir du en kasteball i systemet, der ingen veit kva som skal gjerast.... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg veldig til å treffe babyen jeg og! :rodmer: Og så gleder jeg meg til å kunne bøye meg framover ordentlig, og sove i den stillingen jeg helst vil :ler:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg hadde klart å fylle ut papirene.

Men neeeeida....var ikke bare det skjemaet jeg skulle fylle ut, og hadde gjort det feil, og jeg skjønner ingen verdens ting.

Så i morra må jeg ringe NAV igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan så si. Hadde jo ikke vært så vanskelig om jeg skulle hatt sammenhengende permisjon, så mannen permisjon. Men først så skal jeg ha, så utsettelse på grunn av ferie så skal vi begge ha gradert uttak og ferie inni der igjen. Weeee!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også ha ferie inni permisjonen, men så på facebook at de anbefalte å søke om det etter at babyen er født. Så da gidder jeg ikke å gjøre det i denne runden, selvom det er et punkt for det i skjemaet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon som deg Wanita!

Men, på NAV sa ei til meg at jeg nå i forkant kun trengte å forholde meg til 100% eller 80%; at resten kunne taes senere. Men det står jo ingen plass det! Skal jeg la ting være blankt da? Har skrevet ut papirene, men ikke sett på det enda. Utsetter og utsetter... men får jo ikke levert før seks uker før uansett da tydeligvis....

Jeg har vært i så fin form helt siden jeg var 5 mnd på vei... helt utrolig egentlig. Men nå i uke 30 så begynner det å kjennes litt må jeg innrømme...

Endret av Amber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amber:

Er mulig det at jeg kan la det vente med gradert uttak og utsettelse, men ser ikke helt poenget i det når jeg faktisk allerede vet. Det kommer jo uansett.

Men nå har jeg snakket med en veldig hyggelig mann, så da håper jeg at jeg har skjønt det, må sette meg ned å prøve på nytt når mannen er her så jeg har noen å diskutere det høyt med.

Han sa forresten ingen ting om at jeg burde vente med å søke gradert før etter barnet var født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig med mye skravling i skravletråden. :nigo: Jeg henger mye inne på snartmamma jeg da, og der er vi en veldig aktiv termingruppe (for januar), Sikkert derfor jeg ikke har hatt så veldig mye skravlebehov her inne. :ler:

Jeg fikk svar fra Nav her om dagen, om at søknaden min er godkjent. Deilig å få det ut av verden, særlig siden jeg hadde så mye trøbbel med dem forrige gang. :daane:

Sånn ellers går det fint her. Jeg er fullt sykemeldt og er det til permisjonen starter. Klarer meg veldig fint så lenge jeg får en lur etter at jeg har levert jenta vår i barnehagen. :fnise: Er mye alene med henne og det begynner dessverre å merkes på bekkenet. Har tendenser til symfyseløsning nå, og det er jo tusen ganger verre enn noen av de andre plagene jeg har i bekkenet. Har problemer med å kjøre bil, liksom. Da er det ikke så lett å skulle ta seg av en vilter halvannetåring i tillegg. Men enn så lenge går det fint. Nå gjelder det bare å holde ut til mannen kommer hjem andre juledag. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er også alle papirer fylt ut og sendt inn.. noen som vet hvor lang tid man må forvente at det tar før en får svar?

Var på kontroll hos jordmor på onsdag, og da gikk vi igjennom fødselen - når kontakte føden, fasene, smertelindring, litt info til samboer om hva han kan gjøre og "advarsel" om at jeg kan bli litt annerledes under fødselen :gjeiper: osv. Var en veldig kjekk gjennomgang egentlig, var ikke særlig lysten på å sitte i gruppe og gå igjennom dette og enda mindre lysten på å se film.. har også hatt tilsvarende samtale med jordmor om amming og tiden etter fødsel.

Nå er det helg, og jeg har bare 4 1/2 dag igjen på jobb. Vi har stengt hele jula, og 30.desember starter jo permisjonen min - det har gått så fort! :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde min forhåpentligvis siste arbeidsdag i dag! Har juleferie nå, og så snakket jeg og legen om 100% sykmelding hele januar. Permisjonen min starter den 28. januar.

Men.. Sykmeldingen jeg har nå varer til 2. januar, men jeg har ikke legetime igjen før den 4. Må jeg da jobbe de første par dagene i januar, eller vil legen kunne sette neste sykmelding et par dager tilbake? Jeg skal ringe legekontoret og spørre altså, bare lurer på om noen har vært borti det samme. Arbeidsgiver er litt vrang, nemlig... Var såvidt han ville skrive under på inntektsskjemaet da vi fylte ut papirene til nav :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har vore sjukmeldt frå studiene sidan 1.desember. Har vore veldig plaga med mykje forskjelling under heile svangerskapet, og legen meinte at det var like greit at vart sjukmeldt... Litt kjedelige dagar, når eg er så dårlig, men dei går på eit vis.

Angåande Nav fekk eg engongsstøtta kjempefort, og er kjempefornøgd mer hjelpa der. Dei sente først pengane inn på gamlekontoen min, som dei hadde fått opplyst, men når eg sa i frå kom pengane inn på rette kontoen dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min lege daterte iallefall sykemelding et par dager tilbake i tid, så det er ikke noe problem tror jeg. Mulig det er forskjellig fra lege til lege?

Jeg har nå fått influensa og guri malla det er bra slitsomt... klarer og orker ingenting og ikke sover jeg godt heller. Hadde håpet på å jobbe helt frem til jul jeg da jeg gikk inn i ny kontrakt 10.12. Har jo ikke opparbeidet meg rett til sykedager engang :/ med den her formen ser det dårlig ut gitt. Synes synd på meg selv nå ja :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme jobb bare ny (vidreføring) kontrakt?

For da skal du nok ha opparbeida deg rett til sykepenger om det er samme jobben.

Men er det en ny jobb er det jo x antall dager, lurer på om det er 14 dagers sammenhengende arbeid ihvertfall?! (sikkert forskjellig fra sted til sted og)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er samme jobb; men nytt firma. De jeg jobbet for gikk konk og moderselskapet tok over. Så ny arbeidskontrakt, frem til permisjonen min starter. Tror nok ikke jeg får betalt.... men nå er jeg allerede i bedre form; så har tenkt å jobbe litt i morgen iallefall. Er vel ikke noen krise.. hadde vært værre om jeg ble dårlig en uke da, men da hadde jeg jo kunnet få sykemelding... Har lyst til å jobbe 100% i januar for å vise at jeg står på... for håper jo de vil ha meg tilbake etter perm. Men jeg tror det kan bli tøft :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm....usikker på hvordan det er når noen overtar en bedrift med ansatte.

Du er ikke organisert da så du kan ringe din fagforening å bare spørre om slike rettigheter?

Eventuelt ta kontakt med arbeidstilsynet. De vet nok med sikkerhet også hvordan reglene er i din situasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...