Gå til innhold

Mora dro ut

Anbefalte innlegg

Gjest anonym
Skrevet

Min datter på 11 år var på overnatting hos en venninne her om dagen. Datteren min var på helgebesøk hos faren sin den aktuelle dagen overnattingen fant sted. Jeg visst om at hun skulle sove over, regnet med at far hadde snakket med mor til venninna.

Så får jeg vite at jentene som er jevn-gamle har tilbringt deler av natten alene, da venninnas mor har dratt i selskap/fest. Fikk vite at jentene hadde vært ute sent på kveld osv.

Jeg ble midt sagt veldig forbanna, både på moren og min datters far som ikke sjekket dette ut i forkant.

11 åringer er ikke modne nok til å være alene hjemme på nattestid etter min mening!

Hvordan hadde dere reagert?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

11 åringer er ikke modne nok til å være alene hjemme på nattestid etter min mening!

Men det er de.

• Liker 10
Gjest Gjest
Skrevet

Min datter på 11 år var på overnatting hos en venninne her om dagen. Datteren min var på helgebesøk hos faren sin den aktuelle dagen overnattingen fant sted. Jeg visst om at hun skulle sove over, regnet med at far hadde snakket med mor til venninna.

Så får jeg vite at jentene som er jevn-gamle har tilbringt deler av natten alene, da venninnas mor har dratt i selskap/fest. Fikk vite at jentene hadde vært ute sent på kveld osv.

Jeg ble midt sagt veldig forbanna, både på moren og min datters far som ikke sjekket dette ut i forkant.

I mine øyne kommer det helt an på hvor nær forelderen er/var, og om barna raskt kan/kunne få kontakt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

jeg er enig.11 åringer skal ikke være hjemme alene.

• Liker 3
Gjest _La Femme
Skrevet

Jeg har to synspunkter.

1. Jeg syns det er respektløst og dumt av mora og ikke si fra til foreldrene (altså dere) om at hun drog ut når datteren deres var der på overnattingsbesøk. Hadde hun sagt fra kunne dere gjort en vurdering om hvorvidt dere mente det var OK at datteren deres lå over mens de to var alene hjemme.

2. Jeg syns to 11-åringer er godt i stand til å ta vare på seg selv noen timer på natten. Så lenge at moren er tilgjengelig på telefon, og så nært at hun kan fort komme seg hjem om de trenger henne, ser jeg ingen problemer med det. 11-åringer kan lage seg mat, vaske seg, gå på do alene, sove alene, slå av og på TV-en, bruke telefonen og ellers alt som trenger for å ta vare på seg selv.

• Liker 17
Skrevet

Men det er de.

Ikke alle, om jeg hadde vært alene uten voksne tilstede når jeg var 11 år hadde jeg freaket ut.

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Hvor sent ute på kvelden er det snakk om? Hvis det var senere enn andre barn i denne alderen (i nabolaget var ute), så ville jeg ikke likt det, og sagt i fra om det. Men hvis det var innenfor "normalen" (veldig ulikt rundt omkring, når det er ferie og "sommer"), ville jeg ikke ha reagert.

Utenom det:

- Å la to 11-åringer være alene, hvis en voksen var tilgjengelig (enten i nærheten eller på tlf) hadde vært ok. Hvis denne moren ikke var tilgjengelig slik skissert, ville jeg ha reagert.

- Det kommer også an på modenheten til 11-åringene. Forhåpentligvis visste denne moren, at det var greitt for jentene. Hvis ikke ville jeg gitt beskjed om at det ikke var greitt.

Skrevet

Overbeskyttende foreldre er noe herk, hva legger du i "sent på kveld?"

• Liker 4
Gjest TS gjest
Skrevet

Mora dro rundt kl 22.00 og var borte til 03.00. En gang i dette tidsrommet hadde jentene vært ute å vandret, og jeg så på fb at min datter hadde vært pålogget rundt kl 02.30. Det blir INGEN overnatting der mer. Hadde jeg visst at mora ikke skulle være hjemme så hadde ikke min datter fått sovet der. Da hadde jeg heller tilbudt at venninna kunne sovet over hos oss...-men nå var nå datteren min på besøk hos sin far.

AnonymBruker
Skrevet

En gang i dette tidsrommet hadde jentene vært ute å vandret, og jeg så på fb at min datter hadde vært pålogget rundt kl 02.30.

Er det ikke aldersgrense på FB?

• Liker 22
Gjest Meridius
Skrevet

Jo, 13 år aldersgrense.

• Liker 2
Gjest TS gjest
Skrevet

Jo det er aldersgrense der. Den er faktisk 13 år, og 90 prosent av elevene i klassen og parallelklassen her fb profil.

Nå var det ikke synspunkter for at hun har fb profil, i en alder av 11 år, jeg var ute etter, men at en mor her lar barna være uten tilsyn på nattestid

Gjest Gjest
Skrevet

Mora dro rundt kl 22.00 og var borte til 03.00. En gang i dette tidsrommet hadde jentene vært ute å vandret, og jeg så på fb at min datter hadde vært pålogget rundt kl 02.30. Det blir INGEN overnatting der mer. Hadde jeg visst at mora ikke skulle være hjemme så hadde ikke min datter fått sovet der. Da hadde jeg heller tilbudt at venninna kunne sovet over hos oss...-men nå var nå datteren min på besøk hos sin far.

Var moren i nærheten eller langt unna?

Var jentene ute kl. 22.15 eller 02.30? Veldig stor forskjell.....

Var denne moren tilgjenglig for barna?

Du og mannen din har tillatt at jenta di har facebook-konto. Om du tillater dette, burde du vel ha lært henne at man ikke skal være pålogget så sent - uansett om hun var med eller uten tilsyn. Om moren i dette tilfelle var hjemme, og jenta di var pålogget, så er det ikke alltid like lett for andre foreldre å passe på. Det er DU som skal lære barna dine slike grenser.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke likt det, hadde blitt forbannet på mora faktisk!

11 åringer skal ikke være alene hjemme om natten, ihvertfall ikke om ikke foreldrene er klar over det og har snakket med barnet om det.

• Liker 2
Skrevet

Det der hadde jeg ikke tolerert.

Hvis moren hadde planlagt å dra ut skulle hun ha sagt dette til deg.

Hadde du ingen kontakt med hjemmet datteren din skulle tilbringe natten i i forkant ?

Jeg vil tro at det er lurt å snakke med de voksne i huset før overnattingen finner sted.

I mitt hode er det ikke greit å gå fra så små barn.

Uforutsette krisesituasjoner kan oppstå og da er ikke en 11- åring erfaren nok til å takle det ( mange voksne vil også slite med å handle rasjonellt ved krise)

I situasjoner som brann eller akutte helsetilstander der sekunder gjelder er en viktig faktor for overlevelse å gjøre ting i rett rekkefølge.

Det blir rett og slett for mye ansvar for et barn på 11 år.

Mange glemmer å ta høyde for at noe uforutsett kan skje når de forlater sine barn.

Skrevet

Hadde jeg fått luksusen av å være alene hjemme da jeg var 11 hadde jeg vel rivd ned huset før de rakk og låse døra på vei ut :-P

Gjest Gjest
Skrevet

I mitt hode er det ikke greit å gå fra så små barn.

Uforutsette krisesituasjoner kan oppstå og da er ikke en 11- åring erfaren nok til å takle det ( mange voksne vil også slite med å handle rasjonellt ved krise)

I situasjoner som brann eller akutte helsetilstander der sekunder gjelder er en viktig faktor for overlevelse å gjøre ting i rett rekkefølge.

Det blir rett og slett for mye ansvar for et barn på 11 år.

Mange glemmer å ta høyde for at noe uforutsett kan skje når de forlater sine barn.

Mener du at en 11-åring heller ikke kan være alene uten tilsyn av en voksen på dagtid?

• Liker 4
Skrevet

Skjedde det noe gale med jentene denne natten? Eller er du forbanna på noe som kunne ha skjedd, men som faktisk ikke skjedde? Får du det bedre med deg selv av å være forbanna? Kunne du ha sagt på en vennlig måte, at du ikke ønsker at ditt barn skal være alene nå, uten å dømme den andre for hennes handlinger?

• Liker 5
Skrevet

Mener du at en 11-åring heller ikke kan være alene uten tilsyn av en voksen på dagtid?

På dagtid er noe helt annet. Det er som oftest flere voksne i umiddelbar nærhet som er våkne.

Ser du virkelig ikke forskjellen på dette ?

Kan du se dette fra en 11-årings ståsted ?

Barna har ikke SFO når de er 11 og er gjerne litt alene før mamma og pappa kommer hjem. Det takler de fint.

Å gå fra dem på natten er derimot noe helt annet!

Vi kan selvsagt gå lange kveruleringsrundet rundt forskjellene på dagtid og nattestid.

Men: man trenger ikke å tenke lenge før en innser at natten er mer skremmende for to på 11 og at å bli overlatt til seg selv da ikke er greit!

I situasjoner der en må ha øyeblikkelig hjelp vil det være vanskeligere å få kontakt med naboer etc. på natten, for ikke å snakke om hvor skummelt det vil føles.

Jeg er for å gi unger ansvar, men jeg er i mot at foreldre skal fraskrive seg ansvaret de tross alt har!

Å stikke på fest og bli borte halve natta med to 11-åringer alene hjemme er rett og slett ansvarsløst!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...