Gå til innhold

Gutt (4) funnet under vann i Oslo.


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Det er jo ikke til å komme fra at det er mange utlendinger som drukner pga av at de ikke kan svømme. Var det i fjor en gutt druknet og foreldrene sto og så på, for de kunne ikke svømme heller?

Stemmer det. I den lille pytten på Romsås. Med hele familien som hjelpesløse vitner.

Ulykken idag skjedde jo i en bydel der nordmenn er minoritet, så det er mest sannsynlig rent folketallsmessig også.

Endret av kråkefjas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var to brødre på Romsås som døde. To år siden. Tror de var somaliske, hvertfall mørkhudede. Bor i nærheten, og så helikoptrene. Moren kunne ikke svømme selv, og hoppet ikke uti for å prøve å redde dem :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svømmeopplæringen er ikke som det en gang var, og det viser seg i drukningsstatistikken.

Før skulle alle ha lært å svømme innen 4. klasse, og nå har de knapt sett et badebasseng før de er 14 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jytte

Du har vel antagelig ett barn, du da, siden du klarer å fotfølge det hele tiden.

Vel, jeg har fire. Og vi går av og til på stranda, vi fem. Eldste er tretten, yngste er fire, og med mindre du lever i La-La-Land så kan du faktisk glemme å ha oversikten til enhver tid.

Men det er lurt å unngå helgene, og mer enn alt annet: barna må lære seg å svømme. Og de må gå to og to.

De fleste barneulykkene i Oslo har involvert ganske store barn, som ikke kan svømme. Ikke de aller minste.

Hvis du ikke er istand til å passe på småbarn som bader så bør du ikke ta dem med på stranden - ærlig talt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet.

Spørsmål og kommentarer på moderering tas på PM til meg eller på ris og ros.

Iah, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme skjedde i Trondheim for noen år siden. To tenåringer druknet. Den ene hoppet uti for å hjelpe kompisen sin, men siden ingen av de kunne svømme drukna begge to. Kjempetrist.

Syns det er for jævlig at det finnes folk som ikke kan å svømme i dag, det burde virkelig ikke være sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Taxi

Samme skjedde i Trondheim for noen år siden. To tenåringer druknet. Den ene hoppet uti for å hjelpe kompisen sin, men siden ingen av de kunne svømme drukna begge to. Kjempetrist.

Syns det er for jævlig at det finnes folk som ikke kan å svømme i dag, det burde virkelig ikke være sånn.

Jeg innser at det jeg sier nå antagelig bare viser hvor dårlig jeg klarer å huske tilbake til da jeg var liten, eller en begrenset forestillingsevne men allikevel:

Jeg klarer ikke å forstå hvordan voksne folk (eller tenåringer, på en strand eller andre steder nærme land) klarer å drukne. Jeg mener, selv en innstingtiv panikk veiving med kroppen vil jo klare å holde deg flytende å gi deg fremdrift (under fine forhold selvfølgelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk sak.

Må bare bemerke en ting som ikke har helt med selve saken å gjøre; Hva er det som gjør at folk får seg til å flokke seg rundt det som skjer? Står der og glaner som om det var underholdning..blir kvalm.

Synes ikke det var noe hyggelig sagt, at du blir kvalm av de som flokker seg rundt. Kan ikke tenkes at alle er bekymret og lurer veldig på hvordan det går da? At de står der og tenker "Huff, dette var grusomt, kan vi gjøre noe for å hjelpe", og at i den tiden det tar så er det ikke noe de kan gjøre likevel?

De står vel ikke der og peker og ler vel?

Hadde da vært enda litt mer kvalmende om folk bare tenkte "pytt sann, det der driter jeg i, fortsetter å bade jeg. Eller kanskje griller litt. Eller bare forlater stedet, sikkert noen som blir igjen og tar hånd om saken."

Når jeg kommer opp i ulykker (og det har skjedd en del ganger) så blir jeg i området en stund. Det hender at jeg kan hjelpe med noe, løpe og hente noe, ringe noen, tilby trøst, tilby transport eller til sist at jeg lurer veldig på hvordan det går, IKKE fordi jeg er kvalmende nysgjerrig, men fordi jeg er genuint bekymret.

Blir kjempeprovosert av innlegget ditt og dere som henger dere på og fnyser av folk som samles rundt en ulykke, som om "alle andre" bare er lavmåls idioter.

Jeg tar heller 100 personer som bryr seg på en eller annen måte, enn 100 personer som snur ryggen til og går.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innser at det jeg sier nå antagelig bare viser hvor dårlig jeg klarer å huske tilbake til da jeg var liten, eller en begrenset forestillingsevne men allikevel:

Jeg klarer ikke å forstå hvordan voksne folk (eller tenåringer, på en strand eller andre steder nærme land) klarer å drukne. Jeg mener, selv en innstingtiv panikk veiving med kroppen vil jo klare å holde deg flytende å gi deg fremdrift (under fine forhold selvfølgelig)

Les denne - om hvordan drukning egentlig foregår

Dette burde egentlig alle lese, for mange er ikke klar over dette. Livsviktig informasjon!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Taxi

Les denne - om hvordan drukning egentlig foregår

Dette burde egentlig alle lese, for mange er ikke klar over dette. Livsviktig informasjon!

Takk for link, beklager at jeg har litt vondt for det: Er ikke dette da folk er i ferd med å drukne? Eller er essensen at folk som ikke kan svømmes innstinktive atferd er å rette armene rett ut slik at de synker (ikke veive)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link, beklager at jeg har litt vondt for det: Er ikke dette da folk er i ferd med å drukne? Eller er essensen at folk som ikke kan svømmes innstinktive atferd er å rette armene rett ut slik at de synker (ikke veive)?

Slik jeg forsto det gjør man dette, enten man kan svømme eller ikke. Er vel noe som skjer pga instinkter, mangel på oksygen, panikk eller noe (har ikke heeelt satt meg inn i årsakene). Altså, når man har begynt å drukne. Om man ikke kan svømme bør man vel egentlig holde seg såpass langt inne på land at det er omtrent fysisk umulig å drukne...

Egentlig veldig skummelt at det er slik drukning foregår, og at så få vet om det - det er jo IKKE sånn det blir fremstilt på tv/film... Skal lese hele artikkelen igjen nå, har ikke lest den siden i fjor sommer. Greit å friske opp igjen kunnskapene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...