AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #21 Skrevet 25. mai 2012 Det absolutt værste jeg hører om er mennesker som har dyr av egoistiske grunner. om du ikke skal ta deg råd til og få dyret ditt frisk, så avliv den eller gi den bort til noen som kan det. Ville du droppet og ta med barnet ditt til legen om det var syk, fordi det er dyrt? Eh. Finnes det noen andre grunner til å la dyr tilbringe mesteparten av livet sitt i bur? 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #22 Skrevet 25. mai 2012 Byttedyr er ganske syke når de viser at de har vondt, så jeg ville tatt den med til dyrlegen for ny undersøkelse, og eventuelt avlive hvis tilstanden har forverret seg fra sist undersøkelse. Jeg skjønner på en måte at folk ikke tar seg råd til dyre operasjoner på smådyr som ofte ikke tåler narkosen, men å la dyret leve med smerter er uansett ikke et alternativ. 9
Påsagløggen Skrevet 25. mai 2012 #23 Skrevet 25. mai 2012 Setter ikke pris på slik kommentar. Kanskje noen er villig til å bruke flere tusen på ett dyr som lever noen år, men det er ikke vi. Tok meg råd til det, men operasjon er fortsatt ikke aktuelt når det er større sjangse for at den dør. Blir rimelig forbanna av slike som ikke har noe bedre å kommende når jeg søker råd! Det er jo et levende dyr som går og lider pga at du skal spare penger, du tok deg råd til en undersøkelse, ja. Men dyret lider fortsatt. Det er dyremishandling. 5
Gjest Skrevet 26. mai 2012 #24 Skrevet 26. mai 2012 Jeg må si meg enig med Kråkefjas: Har du ikke råd til dyrlegebehandling, så skaffer du deg ikke dyr. Så enkelt er det. Hamsteren er slik at om den føler smerte skjuler den det så godt den kan slik at "fienden" ikke skal se den er svak. Det at den nå lager uhyggelige lyder, ser jeg på som et veldig dårlig tegn. Enten betaler du det operasjonen koster eller så betaler du det avlivningen koster. Uansett så må du gjøre det som er best for dyret. Man tenker ikke penger når man har ansvar for et levende vesen! 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2012 #25 Skrevet 26. mai 2012 Jeg tolker det dit hen at veterinæren mente operasjon ikke var nødvendig da hamsteren ble undersøkt sist gang, og så lenge dyret lider så synes jeg det er greit å si nei til en slik operasjon.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2012 #26 Skrevet 26. mai 2012 Seriøst? Betyr det at du ville spart to hamster fremfor et menneske? Akkurat det der er litt interessant... Si at du hadde hatt en hund eller et annet type kjæledyr og den gikk gjennom isen en kald januardag. Ville du da reddet et menneske i Sudan fra sult (da et menneske dør hvert sekund) eller ville du ha reddet livet til dyret ditt? Vet hvertfall hva jeg ville valgt, uten at jeg ser på meg selv som syk. 7
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2012 #27 Skrevet 26. mai 2012 TS da er det vel enten operasjon, eller avlivning da? ikke godt for de små knøttaa å lide sånn..
kråkefjas Skrevet 26. mai 2012 #28 Skrevet 26. mai 2012 Akkurat det der er litt interessant... Si at du hadde hatt en hund eller et annet type kjæledyr og den gikk gjennom isen en kald januardag. Ville du da reddet et menneske i Sudan fra sult (da et menneske dør hvert sekund) eller ville du ha reddet livet til dyret ditt? Vet hvertfall hva jeg ville valgt, uten at jeg ser på meg selv som syk. Dette var en fryktelig dårlig sammenligning. Jeg ville ofret en million mennesker for mitt dyr, men sett en sudansk hund opp mot et lite sudanerbarn. Du kjenner ingen av dem. Da velger du ikke hunden. 2
Gjest notetur nomen Skrevet 26. mai 2012 #29 Skrevet 26. mai 2012 Heisann.. Har med hamsteren min hjem på besøk hos moren og faren min og har buret stående ved siden av sofaen der jeg sitter nå.. Her i sted så hørte jeg plutselig en rar hvinelyd og så bort på henne og da lå hun og ålet seg bortover ene etasjen i buret og prøvde å klø på en stor kul hun har på magen, så nesten ut som om hun ikke viste hvor hun skulle gjøre av seg helt til hun sprang inn i huset sitt.. Kommer noen hvine/syte lyder i ny og ne nå også imens hun ligger der inne. Har vært med dyrlegen med henne angående denne kulen og han sa at det var enten en svulst eller enn fettkul. For å finne ut hva det var eneste måten en operasjon som kostet flesk og det var ikke sikkert at hun våknet opp av narkosen. Så det var ikke aktuelt for oss.. Synes det var drøyt nok med å betale 800 for undersøkelsen.. Kulen er på en størrelse av en liten drue. Det jeg lurer på er har hun det veldig vondt siden hun plutselig oppfører seg slik nå? Har ikke sett noen tegn til at hun har hatt smerter heller helt til nå (og da har jeg prøvd og lest bak linjene, med tanke på mindre appetitt, aggresjon osv) Vil ikke at hun skal gå å lide.. Får skikkelig vondt inni meg av de lydene Jeg vil tro hun har det vondt ja, og jeg kan ikke forstå at du ikke avtalte med vetrinær om å få hamsteret avlivet der og da. Ring og bestill ASAP!, for det er dyreplageri å holde et lite dyr i livet med slike smerter at det skriker. 4
Gjest notetur nomen Skrevet 26. mai 2012 #30 Skrevet 26. mai 2012 Et spørsmål til TS: Vet vetrinæren at dette var en svulst, eller er det et brokk? I alle tilfeller er det ikke normalt av en vetrinær å sende hjem et dyr som åler seg på siden og skriker av smerte i buret. Så jeg ville tvilt STERKT på at den vetrinæren var kompetent på noe annet enn hunder og katter. Meget skeptisk, med andre ord. Betalte du 800; kroner for å ikke å få gjort noe som helst, resept på smertelindring, eller få en sikker diagnose ville jeg ringt tilbake og klaget. Det går bare ikke an.
Gjest notetur nomen Skrevet 26. mai 2012 #31 Skrevet 26. mai 2012 (endret) PS: Nå er det Pinse og alt er stengt til tirsdag, så du må ta kontakt med smådyrlegevakt. ASAP. Tenk om det var deg med en kreftsvulst som fikk deg til å vri deg og hyle av smerter? Da ville du neppe hatt lyst til å lide deg gjennom hele pinsehelgen på den måten. Edit:(Er det ikke typisk at sånne ting alltid må skje i helgene...Jo, jeg kjenner til det.Enten i en helg, på julaften eller mint på natten.. Ja, men sånn er det å ha dyr. ) Endret 26. mai 2012 av notetur nomen
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2012 #32 Skrevet 26. mai 2012 Jeg må si meg enig med Kråkefjas: Har du ikke råd til dyrlegebehandling, så skaffer du deg ikke dyr. Så enkelt er det. Hamsteren er slik at om den føler smerte skjuler den det så godt den kan slik at "fienden" ikke skal se den er svak. Det at den nå lager uhyggelige lyder, ser jeg på som et veldig dårlig tegn. Enten betaler du det operasjonen koster eller så betaler du det avlivningen koster. Uansett så må du gjøre det som er best for dyret. Man tenker ikke penger når man har ansvar for et levende vesen! Å operere et hamster synes jeg er unødvendig. Det er veldig risikabelt for dyret i utgangspunktet og går operasjonen bra så må den ha tid til å komme seg etterpå. Hamster har heller ikke så lang levetid, så slik jeg ser det vil dyret da "lide" resten av livet sitt. kall meg gjerne kynisk, men lider hamsteret nå vil jeg si det eneste riktige er å avlive det. 5
Gjest Vampen Skrevet 26. mai 2012 #33 Skrevet 26. mai 2012 Et spørsmål til TS: Vet vetrinæren at dette var en svulst, eller er det et brokk? I alle tilfeller er det ikke normalt av en vetrinær å sende hjem et dyr som åler seg på siden og skriker av smerte i buret. Så jeg ville tvilt STERKT på at den vetrinæren var kompetent på noe annet enn hunder og katter. Meget skeptisk, med andre ord. Betalte du 800; kroner for å ikke å få gjort noe som helst, resept på smertelindring, eller få en sikker diagnose ville jeg ringt tilbake og klaget. Det går bare ikke an. Om du leser igjen, så ser du at den oppførselen, åle seg på siden og skriking, har oppstått etter at TS var hos dyrlegen. Hadde den oppført seg sånn hos dyrlegen hadde sikkert dyrlegen pushet mer på operasjon eller avliving. Dette er altså noe som har oppstått i senere tid, så verken TS eller dyrlegen skal beskyldes for å ha ignorert de tegnene. 3
Gjest Vampen Skrevet 26. mai 2012 #34 Skrevet 26. mai 2012 Å operere et hamster synes jeg er unødvendig. Det er veldig risikabelt for dyret i utgangspunktet og går operasjonen bra så må den ha tid til å komme seg etterpå. Hamster har heller ikke så lang levetid, så slik jeg ser det vil dyret da "lide" resten av livet sitt. kall meg gjerne kynisk, men lider hamsteret nå vil jeg si det eneste riktige er å avlive det. Enig. Jeg har sett flere marsvin som har dødd av narkose eller hatt problemet etter operasjon. Marsvin er jo større enn en hamster, og lever lenger, så da blir det ikke akkurat oddsen for en hamster bedre. Jeg hadde uten tvil gått for avliving. Ikke fordi en liten hamster ikke er verdt noe, men fordi jeg ikke helt klarer å forsvare det mtp livskvalitet og risiko. 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2012 #35 Skrevet 26. mai 2012 Det er da bare tull at du trenger en operasjon for å finne ut av hva det er, man trenger et finnålsaspirat for å få prøver av hvilke celler som finnes inni denne kulen. Da dette kan være ubehagelig så er det best for dyret at det blir sedert, men sedasjon og aspirat, samt analyse av aspiratet koster ikke tusenvis av kroner. Aspiratet kan sendes mikrobiologen på veterinærhøyskolen, så har man svar etter noen dager. 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2012 #36 Skrevet 26. mai 2012 Jeg har fått sjekket utallige fettkuler på hund hos veterinær. De stikker bare en sprøyte inn i kulen og ser i mircoskop og ser da om det er fett eller andre celler. Koster ikke all verden. TS, kom deg til dyrlegen som har vakt umiddelbart og få avlivet det stakkars dyret. Det er enda mindre sjangse for at det klarer en operasjon nå som almentilstanden er redusert. Ikke få deg hamster eller et annet dyr igjen. 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2012 #37 Skrevet 26. mai 2012 At dyret har vondt og du ikke gidder å betale dyrlege regning er horribelt. Men det er mye bedre at du avliver dyret enn at det lider. hamster er veldig utsatt for kreft, det med andre ord stor sannsynlighet for at det er dette, og at dyre ditt har vondt. Hva om ts ikke HAR penger da? Hva da?
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2012 #38 Skrevet 26. mai 2012 Ville du droppet og ta med barnet ditt til legen om det var syk, fordi det er dyrt? Det kan ikke sammenlignes, fordi dyr aldri kan bli barnet ditt, av naturlige årsaker. Ja, en kan selvsagt få sterk tilknytning til et dyr, men det blir da aldri fysisk barnet ditt. Jeg bryr meg enormt mye om hunden min, men hadde den trengt en operasjon til 40.000 hadde det ikke vært snakk om å gjennomføre det. Hadde det vært barnet mitt hadde saken vært en annen, blant annet fordi det er ulovlig å ta livet av barn. Det er ikke ulovlig å avlive dyr. Dessuten, om jeg hadde hatt barn hadde det vel vært gratis, evt. maks frikortbeløpet jeg måtte betale dersom barnet mitt måtte på sykehus. Det koster ganske mye mer å dra til veterinæren. 1
kråkefjas Skrevet 26. mai 2012 #39 Skrevet 26. mai 2012 Hva om ts ikke HAR penger da? Hva da? Da skaffer hu ikke dyr 3
Gjest Yellow Taxi Skrevet 26. mai 2012 #40 Skrevet 26. mai 2012 Gjør det eneste riktig og skyld den stakkaren ned i toalettet først som sist. Den fortjener ikke å lide. Noe lignende skjedde med vår dverghamster da jeg var liten, vi hadde akkvarium også så var vant til å måtte ta farvel med de små. Men tok ikke lett på det altså, hadde en liten sermoni før vi skylte ned.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå