Gå til innhold

Hamster som laget "smerteskrik"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann.. Har med hamsteren min hjem på besøk hos moren og faren min og har buret stående ved siden av sofaen der jeg sitter nå..

Her i sted så hørte jeg plutselig en rar hvinelyd og så bort på henne og da lå hun og ålet seg bortover ene etasjen i buret og prøvde å klø på en stor kul hun har på magen, så nesten ut som om hun ikke viste hvor hun skulle gjøre av seg helt til hun sprang inn i huset sitt.. Kommer noen hvine/syte lyder i ny og ne nå også imens hun ligger der inne.

Har vært med dyrlegen med henne angående denne kulen og han sa at det var enten en svulst eller enn fettkul.

For å finne ut hva det var eneste måten en operasjon som kostet flesk og det var ikke sikkert at hun våknet opp av narkosen. Så det var ikke aktuelt for oss.. Synes det var drøyt nok med å betale 800 for undersøkelsen..

Kulen er på en størrelse av en liten drue.

Det jeg lurer på er har hun det veldig vondt siden hun plutselig oppfører seg slik nå? :(

Har ikke sett noen tegn til at hun har hatt smerter heller helt til nå (og da har jeg prøvd og lest bak linjene, med tanke på mindre appetitt, aggresjon osv)

Vil ikke at hun skal gå å lide.. Får skikkelig vondt inni meg av de lydene :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke skaff dyr når du ikke tar deg råd til dyrlegebehandling.

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Du får se det ann. Hamsteren jeg hadde en gang fikk også en slik kul, men det virket ikke som det plaget henne. Virker hun veldig plaget av denne kulen må du bestemme selv hva du vil gjøre, men det er trist å la det lide.

• Liker 1
Skrevet

Setter ikke pris på slik kommentar. Kanskje noen er villig til å bruke flere tusen på ett dyr som lever noen år, men det er ikke vi. Tok meg råd til det, men operasjon er fortsatt ikke aktuelt når det er større sjangse for at den dør. Blir rimelig forbanna av slike som ikke har noe bedre å kommende når jeg søker råd!

• Liker 4
Skrevet

Setter ikke pris på slik kommentar.

Det driter jeg i.

• Liker 12
Skrevet

Du får se det ann. Hamsteren jeg hadde en gang fikk også en slik kul, men det virket ikke som det plaget henne. Virker hun veldig plaget av denne kulen må du bestemme selv hva du vil gjøre, men det er trist å la det lide.

Jepp, hun har ikke virket plaget av det heller, helt til nå.. Kom bare plutselig :(

Skrevet

Ta ansvar, du har kjøpt et levende vesen. Dette føler smert på samme måte som alle andre. At dyret har vondt og du ikke gidder å betale dyrlege regning er horribelt. Men det er mye bedre at du avliver dyret enn at det lider. hamster er veldig utsatt for kreft, det med andre ord stor sannsynlighet for at det er dette, og at dyre ditt har vondt.

• Liker 21
Skrevet

Det driter jeg i.

Drit i å kommenter da.

• Liker 2
Skrevet

Drit i å kommenter da.

Drit i å ha dyr da

• Liker 15
  • Nyttig 1
Gjest Vampen
Skrevet

Jeg er på en måte enig, men samtidig ikke. Med smågnagere er narkosen et problem. Mange overlever det ikke, og ikke alle dyrleger er like stø på akkurat smågnagere. Så med mindre det er kritisk, og/eller dyret har smerter (slik jeg forstod TS viste ikke denne tegn på ubehag når de var hos dyrlegen), så er det også en avveining i forhold til om det er verdt risikoen. For det er en reell fare for at dyret ikke våkner igjen. Så, når det gjelder større dyr er jeg helt enig, men med smågnagere er det flere ting som spiller inn.

• Liker 2
Skrevet

men dyret skreik jo i smerte og har en kul på magen. Da er det vel bedre å avlive, enn å la det gå sin gang.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Ta ansvar, du har kjøpt et levende vesen. Dette føler smert på samme måte som alle andre. At dyret har vondt og du ikke gidder å betale dyrlege regning er horribelt. Men det er mye bedre at du avliver dyret enn at det lider. hamster er veldig utsatt for kreft, det med andre ord stor sannsynlighet for at det er dette, og at dyre ditt har vondt.

Er i grunn det jeg prøver på her nå da. Er veldig klar over at dyr er like mye verd som oss mennesker. Er virkelig en dyreelsker selv om mange her nå vil si at jeg er ei egoistisk kjerring eller noe. Tar det til meg for jeg vet det er dumt å ikke ville opperere det dyret. Men både jeg og samboeren min er einge om at det er bedre å avlive henne om hun fikk smerter. Hadde det vært et dyr en hadde mer følelsesmessige tilknytninger til hadde dette vært en helt annen situasjonfor oss.

Skyt meg for at jeg er dønn ærlig.

• Liker 1
Gjest Vampen
Skrevet

men dyret skreik jo i smerte og har en kul på magen. Da er det vel bedre å avlive, enn å la det gå sin gang.

Ja, NÅ gjør det det, og da er jeg enig i at avliving er langt bedre enn å la det lide.

• Liker 4
Skrevet

Er veldig klar over at dyr er like mye verd som oss mennesker.

Seriøst? Betyr det at du ville spart to hamster fremfor et menneske?

• Liker 1
Skrevet

Hadde spart 2 stk fremfor deg iallfall.

• Liker 12
Skrevet

Hadde spart 2 stk fremfor deg iallfall.

Da er du passe syk

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det skjelden hvilken verdi to hamstere har som avgjør om man hadde valgt hamster eller menneske. Hvor glad man er i mennesket det er snakk om, hvor glad man er i hamstrene det er snakk om spiller mest inn på hva man ønsker å velge, men de aller fleste hadde uannsett valgt menneske ut fra oppvekst/oppdragelse, rett og galt og at vi lever i et menneskestyrt sammfund.

• Liker 2
Gjest IngvildSF
Skrevet

Etter min erfaring med hamster (ganske mange) så er hvin og skrik enten et sterkt tegn på redsel eller smerte. Hamster er sterkt utsatt for stress, og det anbefales virkelig ikke å reise med de. Skjønner ikke helt hvorfor du reiser bort til andre med hamsteret når det i tillegg er sykt? Du har ikke sagt så innmari mye om hva som skjedde rundt hamsteret når det skrek, men jeg vil tro det var av smerte og ikke redsel, ettersom det gned magen langs gulvet.

Jeg ville avlivet det stakkars hamsteret. Virker ikke som om det har det så godt nå, og det er ikke vits i å pine det. Tror du gjorde riktig avgjørelse sist du var hos dyrlegen, siden det da ikke viste tegn til smerte, men nå har situasjonen blitt verre.

• Liker 5
Skrevet

Nå er det skjelden hvilken verdi to hamstere har som avgjør om man hadde valgt hamster eller menneske. Hvor glad man er i mennesket det er snakk om, hvor glad man er i hamstrene det er snakk om spiller mest inn på hva man ønsker å velge, men de aller fleste hadde uannsett valgt menneske ut fra oppvekst/oppdragelse, rett og galt og at vi lever i et menneskestyrt sammfund.

Ikke la dette utvikle seg til en mennesker og dyr er like mye verd diskusjon. Det finnes utallige tråder om dette fra før av, og forumet kommer på ingen måte til noe enighet der.

Jeg forstår at du ikke har noe følelsesmessig tilknytning til dyret. Eller, jeg vet jo ikke helt jeg hvordan det er å ha hamster da jeg aldri har eid det. Men, det er dyr som du har ansvaret for. Det er et dyr som kjenner smerte og redsel på lik linje som oss, om du ikke vil opperere så må du faktisk avlivet dyret dersom det lider. Og etter hva du har fortalt så er det ganske tydelig at det lider. Hamstere er veldig motakkelige for kreft, så sjansen for at det er kreft er nokså stor. Jeg ser ikke poenget med å vente.

• Liker 1
Skrevet

Det absolutt værste jeg hører om er mennesker som har dyr av egoistiske grunner.

om du ikke skal ta deg råd til og få dyret ditt frisk, så avliv den eller gi den bort til noen som kan det.

Ville du droppet og ta med barnet ditt til legen om det var syk, fordi det er dyrt?

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...