AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #1 Skrevet 25. mai 2012 kan man ta betakaroten når maner gravid? Den typen fra "life" og lignende kostholdsbutikker osv.. Den inneholder: gulrot, gurkemeie, betakaroten, trikaliumsfosfat, magnesiumsalt av fettsyrer. Det står ikke noe om det bare at den ikke anbefales til barn. Er ikke dette stoffet i kroppen "fra før" men at dette vitamintilskuddet hjelper virkningen av dypere brunfarge?? Og NEI, er det farlig/kan vre farlig/skadelig osv skal jeg selvfølgelig ikke bruke det! Tenker bare siden det er ett "vitamintilskudd". takk for svar <3
CoffeeCup Skrevet 25. mai 2012 #2 Skrevet 25. mai 2012 Jeg syns jeg har lest et sted at det ikke anbefales for gravide. Jeg kan desverre ikke si hvorfor eller hva det påvirker. Men uansett, tar du det for å bli brun? I så fall er det vel ikke det viktigste fremover?
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #3 Skrevet 25. mai 2012 Jeg syns jeg har lest et sted at det ikke anbefales for gravide. Jeg kan desverre ikke si hvorfor eller hva det påvirker. Men uansett, tar du det for å bli brun? I så fall er det vel ikke det viktigste fremover? jeg tar det ikke nå nei.. og nei det er ikke det viktigste....selvfølgelig.. akkurat derfor jeg skrev at det selvfølgelig bytttes bort om det er farlig. Men er det ikke farlig ser jeg ikke grunnen til og la være
Snop Skrevet 25. mai 2012 #4 Skrevet 25. mai 2012 "Du har rett i at man bør være forsiktig med vitamin A i svangerskapet siden dette øker risikoen for fosterskader. Dette gjelder forøvrig ikke vitamin A av typen betakaroten, men retinol, så du trenger ikke bekymre deg! Øvre anbefalte grense fra tilskudd av retinol i svangerskapet er 3000 μg (tilsvarer 3 mg). Det finnes ingen øvre anbefalte grense for betakaroten, men noen studier viser at inntak på 20-30 mg kan øke risikoen for lungekreft og hjerte- og karsykdom. Du har jo tatt maks 15 mg per dag, så du trenger ikke bekymre deg, men offisielle anbefalinger fraråder faktisk bruken av antioksidanter som betakaroten før man er sikker på effekten og eventuelle bivirkninger. Om du ønsker å fortsette med 1-2 kapsler per dag vil ikke dette ha noe å si for et svangerskap, men for din egen helse vil jeg heller anbefale at du spiser mer frukt og grønnsaker for å få antioksidanter derfra fremfor fra tilskudd." Fra lommelegen.no... Vi har ikke betakaroten fra før av i kroppen nei, det er forstadiet til vitamin A, som vi får gjennom vegetabilske kilder. Betakaroten legger seg som en gul farge i underhudsfettet, det er derfor man blir "brun" av dette. Evt gul..
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #5 Skrevet 25. mai 2012 "Du har rett i at man bør være forsiktig med vitamin A i svangerskapet siden dette øker risikoen for fosterskader. Dette gjelder forøvrig ikke vitamin A av typen betakaroten, men retinol, så du trenger ikke bekymre deg! Øvre anbefalte grense fra tilskudd av retinol i svangerskapet er 3000 μg (tilsvarer 3 mg). Det finnes ingen øvre anbefalte grense for betakaroten, men noen studier viser at inntak på 20-30 mg kan øke risikoen for lungekreft og hjerte- og karsykdom. Du har jo tatt maks 15 mg per dag, så du trenger ikke bekymre deg, men offisielle anbefalinger fraråder faktisk bruken av antioksidanter som betakaroten før man er sikker på effekten og eventuelle bivirkninger. Om du ønsker å fortsette med 1-2 kapsler per dag vil ikke dette ha noe å si for et svangerskap, men for din egen helse vil jeg heller anbefale at du spiser mer frukt og grønnsaker for å få antioksidanter derfra fremfor fra tilskudd." Fra lommelegen.no... Vi har ikke betakaroten fra før av i kroppen nei, det er forstadiet til vitamin A, som vi får gjennom vegetabilske kilder. Betakaroten legger seg som en gul farge i underhudsfettet, det er derfor man blir "brun" av dette. Evt gul.. ts her. takk for det ja jeg tenkte på "melotonan" eller hva søren det heter. Det "barbiedop" greiene hehe jeg har brukt betakaroten for og holde sjakk på soleksemen ikke for og bli brun hovedsaklig. Den betakarotenen man får kjøpt i norge har jo en lav anbefalt daglig dose, så da er det vel kanskje trygt
CoffeeCup Skrevet 25. mai 2012 #6 Skrevet 25. mai 2012 Kan betakaroten være skadelig? Betakaroten er ikke skadelig for kroppen. Store doser vitamin A kan være skadelig for mennesker, men ved inntak av betakaroten kosttilskudd blir kun kroppens behov gjort om fra provitamin A til vitamin A i organismen. Betakaroten bør allikevel ikke spises av mennesker med nedsatt leverfunksjon eller ved graviditet og amming. Røykere som bruker store mengder nikotin daglig bør heller ikke innta betakaroten. http://www.betakaroten.no/nyheter_list.asp?m=29867&s=29865
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå