AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #1 Skrevet 25. mai 2012 Jeg og min mann har gått i par-terapi de siste par månedene, mer eller mindre ufrivillig. Etter at vi fikk vårt 2 barn har det blitt en del krangling mellom oss og vår eldste datter hadde visst fortalt om en av disse episodene på skolen. Det resulterte i et møte og en sterk anbefalning om å gå i terapi for at ikke dette skulle bli en barnevernssak. Jeg syns egentlig dette var flott, da jeg aldri hatt fått med min mann om ikke han fikk et kraftig spark bak. Men nå føler jeg denne terapien utgjør den største trusslen for mitt ekteskap noensinne! Sex har ofte vært et tema i terapien da det er et problem for oss. I forbindelse med dette spurte terapauten mannen min om det hadde vært enklere for han og være en god ektemann om han hadde hatt en elsker på siden. Jeg trodde det var et retorisk spørsmål for at vi skulle reflektere over hva fravær av sex gjør for forholdet, men den gang ei! Da mannen svarte at ja, det trodde han så sa terapauten at dette kanskje var "noe vi skulle vurdere"?!?! Som et resultat av dette har gubben registrert seg på en side for å møte en annen kvinne og mener han har sin fulle rett til dette!!! Er dette lovlig praksis for en terapaut??? 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #2 Skrevet 25. mai 2012 Fysøren!! At han i det hele tatt kan vurdere det! Hadde jeg vært deg hadde jeg dumpet mannen og terapauten! 13
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #4 Skrevet 25. mai 2012 Jeg ser ikke hvorfor det skal være ulovlig å foreslå noe i terapi? Det er jo stort sett det terapeuter gjør.. Det er heller ikke ulovlig for mannen din å finne seg en elsker, men hvor moralsk riktig det er, er jo en annen sak.. 2
frøken_øst Skrevet 25. mai 2012 #5 Skrevet 25. mai 2012 Har du sjekket at dette er en godkjent terapeut med lisens var min første tanke 5
Gjest ¤ Pikekyss ¤ Skrevet 25. mai 2012 #6 Skrevet 25. mai 2012 Men for å prøve å svare litt mer konkret. I parterapi skal en terapeut ivareta alles behov, vise skjønn, forståelse og bygge på det som blir sagt under timene. Hva h*n synes personlig er irrelevant og h*n har ikke lov å legge inn personlige føringer i terapien. Viss dette tema ikke er tatt opp av hverken deg eller din partner finner jeg det veldig uprofesjonellt. Jeg hadde tatt det opp med vedkommede på neste time. En ting er at dette er noe terapeuten deres klarer å lire av seg, men jeg syns det er dårlig gjort av din partner å faktisk vise evne og vilje til å gjennomføre det! 11
Britt Banditt Skrevet 25. mai 2012 #7 Skrevet 25. mai 2012 Ulovlig er det nok ikke, men umoralsk helt klart. Hadde derimot mannen min gjort noe annet enn å forkaste et slikt forslag hadde det vært på hue og ræva ut.. 14
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #8 Skrevet 25. mai 2012 Nei, dette er selvsagt ikke vanlig praksis. Føler egentlig at vi trenger mer informasjon for å kunne svare deg riktig på dette spørsmålet. 1. Er dette en utdannet psykolog (6-årig universitetsutdannelse), som har spesialisert seg på familieterapi, og som dermed har autorisasjon til å drive terapi??? Eller er dette noen som bare kaller seg "terapaut" uten å ha godkjent utdanning? Psykolog er en lukket gruppe, hvem som helst kan ikke kalle seg psykolog, men er mer usikker på ordet "terapaut".. 2. Siden dere pratet mye om sex, er det da slik at dere aldri har sex lenger og at terapauten forsøkte å hinte til at dette burde være tilstede mellom dere to? Av det du skrev virket det jo som at terapauten ville at mannen din skulle få seg noe, siden han ikke fikk fra deg?? OM det var en vettu terapaut ville han jo heller ha hjulpet til med å løse problemene mellom dere to, slik at sex etterhvert ble noe naturlig for dere to å dele igjen? Dette var en utrolig horribel situasjon! Føler med deg 1
Sirah Skrevet 25. mai 2012 #9 Skrevet 25. mai 2012 I alle dager! Det var for meg et fryktelig uprofesjonelt forslag 1
Gjest 1234 Skrevet 25. mai 2012 #10 Skrevet 25. mai 2012 Terapauten har lov... ...at du godtar dette fra mannen din derimot skjønner jeg ikke! Jeg er mann selv og lurer på hva i alle dager han tenker og føler. Greier ikke sette meg inn i hodet hans. Er han helt skitstøvel eller er det fordi en "terapaut" sa dette han plutselig har et hull i det moralske gjerdet. Litt som meg når jeg hørte om at kvinner blir sintest av følelsesmessig utroskap og menn fysisk. Da fikk jeg rare tanker om at kanskje det ikke var så ille om jeg lå med en annen jente kanskje? (jeg gjorde det aldri) 5
Gjest .-L-. Skrevet 25. mai 2012 #11 Skrevet 25. mai 2012 (endret) Merkelig at terapauten ikke tenkte på hvordan din reaksjon ville være til dette. Jaja, no kan jo faktisk mannen din rettferdigjøre at han prøver å redde forholdet med å skaffe seg en elsker. Flott terapaut som satte tullete ideer i hodet på han. Endret 25. mai 2012 av .-L-. 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #12 Skrevet 25. mai 2012 Mitt spørsml i alt dette her er; hva eksakt er det du vurderer å anmelde her? Hvor er det begått lovbrudd? 4
Gjest Blubberella Skrevet 25. mai 2012 #13 Skrevet 25. mai 2012 Terapeuten kan vel foreslå altmulig så lenge han/hun mener det kan hjelpe, så det er vel ikke ulovlig å foreslå en elsker på si'. Jeg ville heller ha stilt meg spørsmålet om det er "lov" for mannen å søke opp en elsker på nett bare fordi terapeuten foreslo det? Har ikke du noe du skulle ha sagt? Dere er jo tross alt i et forhold og burde ha gjensidig respekt for hverandres behov. Hvis han ønsker så sterkt å få seg en elsker og du synes det overhodet ikke er en god ide, tror jeg det er lite en terapeut kan gjøre. Da har dere kanskje så forskjellig syn på hva dere vil ha ut av forholdet at dere rett og slett ikke passer sammen. Jeg hadde ihvertfall ikke kunne ha vært i et forhold med en som velger å skaffe seg en elsker bare fordi en fremmed terapeut sier han "får lov". Man er to i et forhold og da har begge noe de skulle ha sagt, selv om terapeuten kommer med festlige forslag for å piffe opp samlivet.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #14 Skrevet 25. mai 2012 Jeg forstår ikke hvordan dette kan være ulovlig. Umoralskt, uprofesjonelt, usmakelig, osv. ja, men ikke ulovlig. 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #15 Skrevet 25. mai 2012 Nei, dette er selvsagt ikke vanlig praksis. Føler egentlig at vi trenger mer informasjon for å kunne svare deg riktig på dette spørsmålet. 1. Er dette en utdannet psykolog (6-årig universitetsutdannelse), som har spesialisert seg på familieterapi, og som dermed har autorisasjon til å drive terapi??? Eller er dette noen som bare kaller seg "terapaut" uten å ha godkjent utdanning? Psykolog er en lukket gruppe, hvem som helst kan ikke kalle seg psykolog, men er mer usikker på ordet "terapaut".. 2. Siden dere pratet mye om sex, er det da slik at dere aldri har sex lenger og at terapauten forsøkte å hinte til at dette burde være tilstede mellom dere to? Av det du skrev virket det jo som at terapauten ville at mannen din skulle få seg noe, siden han ikke fikk fra deg?? OM det var en vettu terapaut ville han jo heller ha hjulpet til med å løse problemene mellom dere to, slik at sex etterhvert ble noe naturlig for dere to å dele igjen? Dette var en utrolig horribel situasjon! Føler med deg Takk for alle svar. 1: Jeg er usikker på hvilken grunn-utdanning terapauten har, tror det er en sosionom? Det er uansett en godkjent terapaut på et seriøst sted. 2: Ja, vi har ikke hatt sex etter den andre fødselen, men dette er da ganske normalt? Gubben har ikke snakket om å ha sex med andre før nå, men nå er det jo "godkjent" av en fagperson. Jeg føler de rotter seg mot meg. Til deg som lurte på hva jeg ønsker å anmelde så er det jo i såfall hvis terapauten har brutt noen lover for behandling? Man må vel ha autorisasjon og regner med at man i værste fall kan miste denne? 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #16 Skrevet 25. mai 2012 har en sosionom kompetanse til å drive terapi? 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #17 Skrevet 25. mai 2012 Til dere som sier jeg burde gå fra mannen min, vi har hatt mange fine år og jeg tenker på barna.
Gjest Marmot Skrevet 25. mai 2012 #18 Skrevet 25. mai 2012 har en sosionom kompetanse til å drive terapi? Ja, det har de. Både i psykiatrien og på f.eks. familievernkontoret, men de som gjør det har vel oftest videreutdannelse. Jeg tror ikke det er noe du kan anmelde her, TS, men du kan klage. Og kreve ny terapaut.
Bernardette Skrevet 25. mai 2012 #19 Skrevet 25. mai 2012 2: Ja, vi har ikke hatt sex etter den andre fødselen, men dette er da ganske normalt? Gubben har ikke snakket om å ha sex med andre før nå, men nå er det jo "godkjent" av en fagperson. Jeg føler de rotter seg mot meg. Og hvor lenge er det snakk om? Hvorfor er det viktig for deg hva som er normalt, forresten? 1
Gjest ¤ Pikekyss ¤ Skrevet 25. mai 2012 #20 Skrevet 25. mai 2012 har en sosionom kompetanse til å drive terapi? Sosionom driver ikke med terapi med mindre de har spesialisert seg ved å ta videreutdannelse. En sosionom kan jobbe som familieterapeut viss vedkommende har videreutdanning i familieterapi feks.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå