Gå til innhold

drakk du i svangerskapet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest sjoko

Rakk å ta meg en skikkelig fest pluss noen glass vin i ny og ne før jeg fant ut at jeg var gravid første gang (ikke planlagt, fant ut i uke 5). Jeg var såpass lite forberedt på å bli gravid og kjente nesten ingen som hadde vært det unntatt mor og svigermor, så jeg trodde på det der de sa om at et glass vin gjør ingen ting. Jeg drakk noen slurker vin, opptil ett glass, ved et par anledninger i løpet av svangerskapet. Har ikke merket noe på ungen min, nei. H*n er frisk og utvikler seg fint. Men anbefaler ingen å drikke vin under svangerskapet, det skapte bare unødvendig bekymring.

Andre gang var det planlagt, så da rørte jeg ikke noen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drakk ikke i det heletatt. Ikke før, og iallefall ikke etter jeg oppdaget graviditeten. Sluttet med snus på dagen etter flere år med snusing :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk og røykte mye (mest røyk) før jeg fant det ut, jeg var bare 18år. Nor jeg fant ut jeg var gravid sluttet jeg på dagen, det er IKKE låv til og drikke eller røyke nor man er gravid. Det er ikke ditt valg, og alle har rett på sunn helse. Min sønn hadde ikke non påvirkning av at jeg drakk og røykte di 2 første måndene (så vidt vi enda vet).

Jeg har derimot en vennine som var gravid likt som meg hun sluttet og drikke, men røyket 5til dagen gjennom hele svangerskapet. Datteren hennes er nå 2 år men er ikke mye mer utviklet enn en 1åring (borset fra snakking) det er jo ikke dokumentert at dette er pga røyken under svangerskapet men det er ikke og se bortifra. Alle med vet i hodet vil ungene deres god helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært avholds frem til positiv test, men så fort graviditeten var bekreftet var det en selvfølge å ikke drikke.

Eller vent, sist gang tok jeg et halvt glass champagne på nyttårsaften, åtte måneder på vei. Var på fest med tre leger som overtalte meg :ler:

Endret av Mafalda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, drakk du mens du gikk gravid? kanskje du ikke visste du var gravid og drakk (og kanskje også røyket) helt til du fant ut at du var gravid... eller sluttet du ikke (evnt bare trappet ned) når du oppdaget at du var gravid? hvordan ble barnet? friskt og sunt eller sykdommer som følge av alkohol/røyk?

Jeg sluttet å drikke da jeg fikk vite at jeg var gravid. Men da det var noen festdager kunne jeg drikke to-tre slurker, det skjedde bare en gang i første svangerskap, men tre ganger i andre svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første svangerskap både drakk jeg, røykte tobakk og hasj de første 4 månedene av svangerskapet. Jeg var 15 år og fornektet at jeg var gravid (og prøvde kanskje å fremprovosere en abort), gikk i store klær og skjulte det. Da det ble oppdaget, kontaktet foreldrene mine barnevernet/sosialtjenesten for å få hjelp med å styre meg. Jeg ble plassert på institusjon, rømte derfra etter én uke pga abstinenser, skjulte meg hos barnefaren som foret meg med røyk, alko, hasj og amfetamin i to dager før politiet brøt seg inn døren og tok meg med. Så havnet jeg på en annen institusjon med større sikkerhet, og resten av svangerskapet var et helvete med mye absistenser og fortvilelse.

Etter den gang har jeg aldri rørt hverken alkohol, røyk eller stoff (men begynte å snuse da jeg var 25 ;), men har sluttet i hvert svangerskap og mens jeg har ammet). Nå er jeg 32 og har fått tre barn til.

Eldstesønnen min har ADHD, men det har sannsynligvis faren hans også (han er i tillegg kriminell og tung misbruker), og det er mer sannsynlig at det er arv som har gjort at han har fått det. Men man kan selvfølgelig aldri vite om han på en eller annen måte tok skade av det jeg fikk i meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym

Fy f.... jeg blir så provosert av slike som prøver å agumentere for at det er helt greit å røyke når en er gravid !

Jeg slet i mange år før jeg endelig ble gravid, og mens vi måtte gjennom den lange ventinga, røyka en venninne seg gjennom 3 svangerskap ! Unnskyldningen ? Hun ble så stressa hvis hun måtte slutte å røyke !! Herregud tenkte jeg hver gang, så slutt å røke før du går inn for å bli gravid da !

Små unger har det forresten blitt hos henne hver gang, astma og div annet ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Fy f.... jeg blir så provosert av slike som prøver å agumentere for at det er helt greit å røyke når en er gravid !

Jeg slet i mange år før jeg endelig ble gravid, og mens vi måtte gjennom den lange ventinga, røyka en venninne seg gjennom 3 svangerskap ! Unnskyldningen ? Hun ble så stressa hvis hun måtte slutte å røyke !! Herregud tenkte jeg hver gang, så slutt å røke før du går inn for å bli gravid da !

Små unger har det forresten blitt hos henne hver gang, astma og div annet ...

Er det nokon som gjer det her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...