Gå til innhold

drakk du i svangerskapet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nopp, null alkohol fra første prøve mnd. Klæga etter 2 mnd. Tok et halvt glass vin når jeg var på overtid, kjerringråd fra jordmor.. Har aldri røyka/snusa.

Teit kjerringråd, både for barnet, men fordi man nå vet at alkohol kan utsette fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barnet var ikke planlagt, men jeg testet likevel ganske raskt etter mensen uteble fordi vi hadde slurvet med prevansjonen. Så etter 4 uker og 3 dager (positiv test) har jeg ikke drukket noe, men jeg hadde tre øl dagen før jeg testet. Gikk bra, da. Men neste gang vi skal ha barn kommer jeg til å være avholds mellom eggløsning og mensen hvis vi er prøvere og planlegger barn.

Har aldri røkt eller brukt snus, og ligger også unna spekemat osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol er forresten mer skadelig enn røyking i svangerskapet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine barn var planlagte så jeg drakk ikke mellom eggløsning og IKM. Drakk selvsagt heller ikke under svangerskapene.

Røyke har jeg aldri gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei vennine har røyka under svangerskapet på alle sine fem barn, to av de har endt opp med astma, mens resten er helt friske!

UTROLIG EGOISTISK!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol er forresten mer skadelig enn røyking i svangerskapet.

bare forsøk på å få bedre samvittighet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest navnelapp

Alkohol er forresten mer skadelig enn røyking i svangerskapet.

Det avheng vel av kor mykje ein røyker eller drikk? Eg meiner, er eit glas i veke 20 farlegare enn 10 om dagen gjennom heile svangerskapet? Har du dokumentasjon?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med dette svaret mener du...?

Mente jeg noe med det da? Ts lurte på om barnet/barna ble skadd etter svangerskapet pga røyk/alkohol. Jeg bare svarte den ene erfaringa jeg vist om når det gjelder røyk/alkohol og svangerskap!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest listefyll

Drakk et halvt (likor) glass med akevitt på julaften, hadde da spist så mye at jeg hadde vondt i magen. Ja, det hjalp. Var da i uke 19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk noen slurker, opp til et halvt glass, kanskje fem ganger med sistemann. Samme eller noe mindre med første, husker ikke så nøye, det er 10 år siden nå. Sluttet å snuse med en gang jeg testet positivt, men ikke før.

De er blitt svært intelligente og velfungerende, heldigvis, uten at jeg reklamerer for vinslurker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sosialarbeider

To barn, drakk ikke under svangerskapene. Jobber med rus og har lest mye om rus under svangerskap. Det farligste for fosteret er alkohol, ikke narkotika. Enkelte forskere mener at en del problem er barn får senere i livet kan skylders mors alkoholbruk under svangerskapet. Et glass kan være nok. Hjernen utvikles hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sobril

I lys av tråden googlet jeg graviditet og alkohol, og man kan bli rent forvirret. Noen artikler påstår at man får smartere barn av ett til to glass vin i uka, mens andre fordømmer det nedenom og hjem.

Merkelig at de ikke kan bli enige med seg selv disse forskerne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk frem til og med helgen i uke 6, helgen etter fant jeg ut at jeg var gravid. Jeg brukte også litt snus samt at jeg drakk et lite glass øl på en veldig nydelig sommerdag.

Ungen min er og har alltid vært veldig frisk og sunn. Smart, skoleflink og glad. Så det gikk visst bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg drakk ett glass champagne noen dager før jeg oppdaga at jeg var gravid. Ellers ingenting, hverken alkohol eller tobakk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid vært avholds, frem til etter jeg hadde fått de barna jeg ville ha:) Kan ta meg en drink eller litt god vin til maten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det å bevisst drikke alkohol under svangerskap, er helt utilgivelig. Har man valgt å sette et barn til verden, ja da må man hensyn til dette barnets rett til å fødes med det beste utgangspunktet, og det spiller ingen rolle hvor godt man synes det er med litt rødvin til grillmaten eller lignende. En slurk er en slurk, det er mer enn ingenting, og selv om man tenker at det er lite, vil man aldri kunne forutse den fulle virkningen av dette på barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde testet negativt så jeg trodde ikke jeg var gravid.Jeg koste meg med spekemat og et glass rødvin på lillejulaften. Julaften testet jeg positivt etter mistanke om at jeg muligens var gravid likevel. Liker ikke tanken på at jeg drakk alkohol, men får ikke gjort noe med det nå, så bruker ikke energi på det.

I første graviditet drakk jeg ingenting. jeg røyker/snuser ikke, så det har aldri vært tema her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk to-tre ganger i uka fram til jeg fant ut at jeg var gravid, og da 9 uker på vei. Brukte prevensjon, ikke planlagt, og hadde mensen tre uker før jeg fant ut..

Røkte gjennom svangerskapet, og ja jeg forsøkte å slutte. Havnet på Ullevål med faretruende høyt blodtrykk hver eneste gang jeg forsøkte å slutte, så fikk beskjed om å dempe det så mye som mulig istedet. Lå på 1-5 røyk om dagen.

Morkaka så visst ut som om jeg ikke hadde tatt en eneste røyk og ungen var frisk og rask, og er det ennå. Ligger foran i utvikling på mye i tillegg, så har heldigvis gådd bra. Sliter ENNÅ med å prøve å slutte å røyke, og ungen nærmer seg to år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...