Gjest Doh Skrevet 24. mai 2012 #1 Skrevet 24. mai 2012 Inspirert av innlegget til hun med barnet som ikke tåler sukker men får det av besteforeldrene likevel. Der fikk TS mye kjeft for å ikke la besteforeldrene gjøre som de ville selv om det gikk ut over barnet. De er jo besteforeldre stakkars, og hun burde prise seg lykkelig om de noen sinne ville ha noe med de og barnebarnet å gjøre igjen(satt litt på spissen selvfølgelig). Så mitt spørsmål er: Har besteforeldre vetorett når det gjelder barnebarna? Er det virkelig sånn at folk synes det er greit at barna blir utsatt for ting som kan potensielt være skadelig for de? F.eks bruke hjelm når man sykler, er det noe barna skal la være å ha bare fordi besteforeldrene synes det er best uten? Hva med andre ting? Kort sagt: når er det foreldrene har vetorett når det gjelder sine egne barn? 2
Thomasine Skrevet 24. mai 2012 #2 Skrevet 24. mai 2012 Høres helt bak-mål ut for meg!!! Selvfølgelig har ikke besteforeldre noen som helst rett til å overkjøre foreldrene og i alle fall ikke i tilfeller som innebefatter helsen!!! Makan!! Vi bor vegg i vegg med ett sett besteforeldre. Det hender barna får en ekstra is eller lignende, men de må faktisk spørre om å få mate barna før de gjør det...I tilfelle vi allerede har laget mat... Og at de skulle tillate ting som å slippe hjelm eller enda verre og mate barna med saker de ikke tåler (sukker f.eks) sier seg selv ikke er holdbart!! De bestemte over oss - vi bestemmer over egne barn! Og hvis noen besteforeldre kommer med "ultimatum" som at de ikke vil se barna om de ikke kan gjøre hva de vil med dem - byebye!! Heller friske, men sure barn enn ett som lider pga hodeskade eller sukkersjokk!!! Ups...ble litt overivrig, kanskje... 9
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2012 #3 Skrevet 24. mai 2012 Nei det er langt ifra greit, det er rett og slett respektløst! De eneste personene som faktisk kan ta avgjørelser angående barna er foreldrene! 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2012 #4 Skrevet 24. mai 2012 Når det gjelder ting som kan skade barna så skal selvsagt ikke besteforeldre overkjøre foreldrene. Men i en vanlig hverdag tenker jeg at det er foreldrene som har altfor rigide regler dersom de føler at besteforeldrene overkjører dem fordi de ikke gjør nøyaktig det samme som foreldrene gjør. En del foreldre har et sterkt kontrollbehov og mener at de skal styre ALT som skjer med barna deres. Da er det ikke så rart om besteforeldre trekker litt på skuldrene og kjører sitt eget løp så lenge det ikke skader barnet. 5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2012 #5 Skrevet 24. mai 2012 Nei det er langt ifra greit, det er rett og slett respektløst! De eneste personene som faktisk kan ta avgjørelser angående barna er foreldrene! I de store tingene i livet ja, men i hverdagen så blir det latterlig om besteforeldrene skal måtte gå på tå hev og hele tida lure på hva foreldrene vil si til ditten og datten. Litt tiltro burde man vel ha til de menneskene som har oppdratt en selv og partneren sin? Med mindre det er snakk om omsorgssvikt så klart, så bør besteforeldre få litt frie tøyler. De fleste barn ser jo ikke besteforeldrene daglig uansett. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2012 #6 Skrevet 24. mai 2012 Når det gjelder ting som kan skade barna så skal selvsagt ikke besteforeldre overkjøre foreldrene. Men i en vanlig hverdag tenker jeg at det er foreldrene som har altfor rigide regler dersom de føler at besteforeldrene overkjører dem fordi de ikke gjør nøyaktig det samme som foreldrene gjør. En del foreldre har et sterkt kontrollbehov og mener at de skal styre ALT som skjer med barna deres. Da er det ikke så rart om besteforeldre trekker litt på skuldrene og kjører sitt eget løp så lenge det ikke skader barnet. Du vet at det er foreldrene som faktisk bestemmer over barnet sitt eller? Gir man en beskjed til besteforeldre skal de følge den, enkelt og greit. 5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2012 #7 Skrevet 24. mai 2012 I de store tingene i livet ja, men i hverdagen så blir det latterlig om besteforeldrene skal måtte gå på tå hev og hele tida lure på hva foreldrene vil si til ditten og datten. Litt tiltro burde man vel ha til de menneskene som har oppdratt en selv og partneren sin? Med mindre det er snakk om omsorgssvikt så klart, så bør besteforeldre få litt frie tøyler. De fleste barn ser jo ikke besteforeldrene daglig uansett. Besteforeldre skal følge de beskjedene de får. Skal ikke barnet ha is feks, så skal ikke barnet ha is. 3
Gjest "gjest" Skrevet 24. mai 2012 #8 Skrevet 24. mai 2012 Hjelp, er det ikke litt vel idioti og æse seg opp pga besteforeldre gir barna en is? 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2012 #9 Skrevet 24. mai 2012 Gutten vår får ikke lov til å spise godteri annet enn på lørdager, og han må legge seg i rimelig tid og han må gjøre en del plikter i huset for å bidra til fellesskapet. Dette er ting vi er ganske strenge på. Men når gutten er hos besteforeldrene så er det besteforeldrenes regler som gjelder. Vi legger oss ikke bort i det så lenge det ikke utgjør noen fare for gutten. Der får han ofte godterier eller kake på ukedager, han får lov til å være oppe leeeenge og han trenger ikke engang å sette inn i oppvaskmaskinen etter seg fordi bestemor liker å skjemme gutten bort. Og det er helt greit! Man kan argumentere med at det er usunt å få så mye godteri/kake, at han blir trøtt dagen etter av å ha fått være lenge oppe og at han blir bortskjemt av å ikke måtte løfte en finger selv. Men selv veldig små barn skjønner at reglene hos foreldrene ikke påvirkes av det som skjer hos besteforeldrene, og han tar ikke varig skade av litt for frie tøyler en gang innimellom. Besteforeldre har en litt annen rolle enn foreldre. Foreldre skal elske og oppdra sitt barn. Besteforeldre har gledet seg i årevis til å få lov til å kun elske sine barnebarn og slippe unna oppdragerdelen. Besteforeldre "skal" skjemme bort barnebarna, og da blir det bare dumt om foreldrene skal ri sine kjepphester og insistere på at ting skal bli gjort på deres måte. Unntakene finnes så klart. Som hvis besteforeldrene bor vegg i vegg eller sammen med barnebarnet, sånn at de omgås barnebarnet på daglig basis. Og besteforeldre skal selvsagt ikke utsette barnet for fare som å kjøre bil uten sikring. Men å gi barnet en is selv om foreldrene sier at barnet ikke skal ha sukker synes jeg befinner seg i en helt annen og langt mer uskyldig kategori enn manglende sikring i bil. 10
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2012 #10 Skrevet 24. mai 2012 Besteforeldre skal følge de beskjedene de får. Skal ikke barnet ha is feks, så skal ikke barnet ha is. Det der er hysterisk i mine ører. Med mindre vi snakker om et barn som havner på legevakta med allergisjokk pga isen. Foreldre må lære seg å slappe litt av og ikke lage rabalder pga bagateller. Er det rart besteforeldre kvier seg for å passe barnebarna? De trenger jo en brukermanual på 100 sider for ikke å trå feil med slike foreldre. 5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2012 #11 Skrevet 24. mai 2012 Du vet at det er foreldrene som faktisk bestemmer over barnet sitt eller? Gir man en beskjed til besteforeldre skal de følge den, enkelt og greit. Joda, foreldrene bestemmer. Men foreldrene eier ikke barnet, og om foreldrene skal forvente at andre (besteforeldre, tanter, onkler, familievenner etc) skal være en del av barnas liv så må faktisk foreldrene senke skuldrene litt og akseptere at de ikke kan styre 100% hva andre gjør og ikke gjør. Så lenge det ikke er direkte skadelig for barnet selvsagt, det er noe helt annet. Men en is på en onsdag (når foreldrene sier KUN på lørdager), det er noe foreldre bare burde innfinne seg med. Det får være måte på kontrollbehov. 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2012 #12 Skrevet 24. mai 2012 Hjelp, er det ikke litt vel idioti og æse seg opp pga besteforeldre gir barna en is? Har du fått med deg den andre tråden slik at du vet hva du egentlig kommenterer her? 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2012 #13 Skrevet 24. mai 2012 Joda, foreldrene bestemmer. Men foreldrene eier ikke barnet, og om foreldrene skal forvente at andre (besteforeldre, tanter, onkler, familievenner etc) skal være en del av barnas liv så må faktisk foreldrene senke skuldrene litt og akseptere at de ikke kan styre 100% hva andre gjør og ikke gjør. Så lenge det ikke er direkte skadelig for barnet selvsagt, det er noe helt annet. Men en is på en onsdag (når foreldrene sier KUN på lørdager), det er noe foreldre bare burde innfinne seg med. Det får være måte på kontrollbehov. Jo faktisk 1
Gjest Annaires Skrevet 24. mai 2012 #14 Skrevet 24. mai 2012 Når det kommer til sikkerhet og slikt er det jo greit St man følger gitte regler, som hjelm når man sykler osv. Sånn ellers så syns jeg besteforeldrene skal få styre hva som skjer når barnebarna er hos dem. Alt for mange foreldre skal detaljstyre alt. Og sette oppå hundrevis av regler. Også forstår de ikke hvorfor besteforeldrene ikke ønsker å være så mye alene med ungene 3
Gjest nobilian Skrevet 24. mai 2012 #15 Skrevet 24. mai 2012 Jo faktisk *** Nei. Barn er ikke eiendeler, og ingen eier dem. Om du tror annet gjør du best i å velge barnløshet. 5
Neala Skrevet 24. mai 2012 #16 Skrevet 24. mai 2012 (endret) Det er faktisk foreldrene som skal styre oppdragelsen, og bestemme over sine barn. Det mener jeg fullt og helt. Mine foreldre får lov til å gi meg råd og tips, men det er jeg som tar den siste avgjørelsen. Edit: Jeg er forresten enig med Annaires, besteforeldrene styrer når hun er der. Endret 24. mai 2012 av Neala 2
Gjest "gjest" Skrevet 24. mai 2012 #17 Skrevet 24. mai 2012 Har du fått med deg den andre tråden slik at du vet hva du egentlig kommenterer her? Kommenterer generelt.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2012 #18 Skrevet 24. mai 2012 Kan jo få inntrykk av at besteforeldre må konsekvent kjøre etter foreldres kjøreregler uansett. Her har foreldrene vetorett og er besteforeldrene heldige så kan de til nød for ha barnebarna på overnatting. Ærlig talt. Jeg har så pass mye respekt for foreldrene at jeg i det store og hele følger deres regler, men hos meg gjelder det også noen regler. Jeg vil ikke være en bestemor som blir sett på som den rigide og sinnatypen. Jeg ønsker å være en ressurs for barnebarna og etablere et godt forhold. Om jeg velger å gi 8-åringen en is på en vanlig hverdag så gjør jeg det. Vi snakker ikke om konstant foring av sukkervarer. Vi snakker om det lille ekstra av og til. 2
Gjest T Skrevet 24. mai 2012 #19 Skrevet 24. mai 2012 Min erfaring er at de besteforeldrene som bevisst undergraver foreldrenes grenser gjør det fordi de er svake og søker bekreftelse hos barnebarna. Disse bør bare få ha barna i tilmålt tid slik at det helhetlige foreldrene møysommelig prøver å bygge opp ikke tar skade. Å det at de tar seg til rette kan jo være at de har annerledes tankegang. Men da må de rote i eget reir for i vårt hjem er det ikke plass for sabotører lenger. Farmoren her skjelte ut tannlegen da han påpekte at gutten slurvet med renholdet av tennene. Gutten hadde da Tilbringt hele sommerferien hos dem. Et hjem uten grenser slik vi normale har. Å holde et barn slik forplikter også. Man må se på helheten. Han hadde gått en hel sommer uten å pusse tennene sine fordi at besteforeldrenes normer var å se gjennom fingrene med det. Taperen er gutten. Som måtte rotfylle tann som sekstenåring. Ekstremtilfelle dette og så overvektig at det var til å grine av med ubegrenset tilgang på godt. Legen sier han har for mye pseptid i blodet sitt pga for høyt sukkerinntak. Men jeg kunne ikke gjøre noe når han alltid var der. De hentet han men jeg sa nei. "men hva vil han?" jo han ville til dem for der fikk han godt. For det var jo så vondt å si nei. De forbandt ikke ,som jeg at et kjærlig nei er kjærlighetspråket for standhaftige foresatte. De maktet det ikke. De manglet antenner. Jeg griner for ham som ble ødelagt av djevler uten at noen hadde ressurser til å stoppe det. Da jeg traff min mann fortalte han meg at han hadde pels på tennene. "Hva er det for noe",lurte jeg? Jo da hadde han ikke pusset tennene på 14 dager. Så jeg oppdro han og gjorde han til en likandes kar som idag har normal god hygiene. Jeg måtte lære han å vaske hendene etter han hadde vært på do. Mens vi forsøker rake sammen restene av tennene til sønnen min,gleder vi oss over at vi som kjernefamilie er vinnere. Vi har det bedre enn noen gang før. Og den som sønnen vår ikke ville ha i konfirmasjonsselskapet var dem. Det gode seiret over ondskapen til slutt. Og om en måneds tid setter vi ferden som kjernefamilie mot Galdhøpiggen. Innvendinger fra dem lenger. Nei han ene av dem ble syk. Til pass roper jeg stumt inni meg mens jeg blunker til sønnen min av en spreking og ber han ikke gå så raskt idet jeg ser han stråle av selvtillit. Er ikke dette oppbyggende så vet ikke jeg. Så kan drittmenneskene ha det så godt! (skrevet litt stakkato men gammel mobil og måtte bare få det ut!) 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2012 #20 Skrevet 24. mai 2012 Har du fått med deg den andre tråden slik at du vet hva du egentlig kommenterer her? Vi diskuterer ikke den andre tråden her, dette er en ny tråd som bare er inspirert av den andre tråden. Uansett: Jeg HAR lest den andre tråden, og jeg synes ts der også overreagerte. Jo faktisk Nei, faktisk ikke. Enkelte foreldre detaljstyrer sine barns oppvekst i en så sterk grad at det grenser til sykelighet. Husk at barna bare er til låns. De skal lære seg å bli selvstendige, og de skal lære seg å omgås andre enn foreldrene sine og forholde seg til at mennesker er forskjellige. Å forvente at alle rundt barnet skal være blåkopier av foreldrene og gjøre nøyaktig det foreldrene vil til enhver tid er både urealistisk og kontrollerende. Ikke rart det blir konflikter i familiene når noen tror de kan kontrollere andre ned til den minste detalj. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå