Gå til innhold

Gi tips til pizzabudet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg betaler jo for frakten, så nei det gjør jeg ikke.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva sa/gjorde du da? :popcorn:

Sa til kjæresten før han kom bort at nå fikk det være nok med denne evige forventningen (vi så jo rommet han gikk inn i, og kunne strengt tatt henta koffertene selv om noen låste opp). Så da han kom bort takket jeg han med et stort smil og gode ord og tok kofferten, og så gikk vi. Så det var ikke sånn at han fikk kjeft eller at jeg var uhøflig eller noe. Jeg bare orka ikke mer av å fiske opp småpenger til folk for alt. Hehe! Og under 20 kroner (et par dollar) må jo føles nesten nedverdigende uansett?

Skrevet

Men i New York var det jo ekstremt. For der BLE faktisk folk skikkelig sure hvis de ikke fikk noe for ting man burde ta for gitt. Da ble til og med jeg helt oppgitt til slutt. Det var meninga at vi skulle legge igjen penger til de som rydda rommet, og til hjelpsomme folk som viste oss veien til ting, og taxisjåføren tok helt av i driksmaset sitt. Men til slutt ble det nok. Som da hotellet hadde tatt vare på koffertene våre på avreisedagen, og vi skulle hente dem igjen, og en fyr gikk fem meter bort til et lite rom og tok dem ut. Og det skulle han lissom ha betalt for!! :angry: Nei, da gadd jeg ikke mer. Greit nok at lønningene der er mye lavere enn her, men å forvente og mase om driks heeele tida?!!

Jeg opplevde det virkelig ikke sånn i NY.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir alltid - til alle. På restaurant, til pizzabud, til taxisjåføren. Fordi jeg er så redd folk skal bli sure om jeg ikke gjør det, og at jeg skal gi for lite. Blir stressa av å tenke på og regne ut driks hele tida.

Men i New York var det jo ekstremt. For der BLE faktisk folk skikkelig sure hvis de ikke fikk noe for ting man burde ta for gitt. Da ble til og med jeg helt oppgitt til slutt. Det var meninga at vi skulle legge igjen penger til de som rydda rommet, og til hjelpsomme folk som viste oss veien til ting, og taxisjåføren tok helt av i driksmaset sitt. Men til slutt ble det nok. Som da hotellet hadde tatt vare på koffertene våre på avreisedagen, og vi skulle hente dem igjen, og en fyr gikk fem meter bort til et lite rom og tok dem ut. Og det skulle han lissom ha betalt for!! :angry: Nei, da gadd jeg ikke mer. Greit nok at lønningene der er mye lavere enn her, men å forvente og mase om driks heeele tida?!!

Sorry, litt OT: Men, ja, jeg gir til pizzabudet ene og alene fordi jeg er redd han blir sur om han ikke får.

Ja, men du kan ikke sammenligne USA med Norge. Som nevnt, i Norge er service inkludert i prisen. I USA er den det ikke. Stor forskjell der. De i serviceyrker i USA er ofte avhengig av tips for å få en anstendig lønn. I Norge FÅR de allerede betalt av arbeidsgiver for å gi deg service, det får de ikke i USA. Koffertmannen i USA skulle hatt tips av deg. Hadde det vært i Norge, skulle du ikke betalt et øre.

Om du gir tips i Norge er du med å på å bygge opp lignende tipsstress her. La være, enkelt og greit. Om noen blir sure for at de ikke får tips, så er det de som er griske jævler. De har ikke rett til tips fra deg, de får betalt av arbeidsgiver for å gjøre jobben sin, på samme måte vi oss i ikke-serviceyrker. Hvorfor er du ikke redd bussjåføren skal bli sur om du ikke tipser?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja, pizzabud og taxisjåfører er de få jeg tipser her i Norge.

Jeg vet hvor vanskelig det er å få en okey lønn i disse yrkene.

Som taxisjåfører; de jobber gjerne 12 timers vakter og er avhengige av mange og lange turer for å tjene greit. Tipspenger for en taxisjåfør kan bety ganske mye.

Samme med pizzabud da mange av budene ikke får fastlønn.

Ikke alle har det slik heldigvis, men det er veldig mange som ikke har fastlønn i disse yrkene

Men sånn utenom dette så gir jeg svært sjeldent tips.

Endret av Ryvre
Skrevet

Hvorfor er du ikke redd bussjåføren skal bli sur om du ikke tipser?

Fordi jeg tenker at det er er ikke forventa. Mens at folk som serverer, kjører deg eller leverer ting forventer det. Jeg er helt utrolig redd for å gjøre feil på sånn, og sitter med tipskalkulator på restaurant. Gir heller for mye enn for lite. Er vel derfor jeg liker så godt å spise på Egon (jmf annen tråd her inne), for da betaler man på forskudd og får ikke tipspress. Det legges jo også veldig opp til tipsing når man betaler med kort, fordi man skal taste totalbeløp..

Ang. NY hadde jeg det helt fantastisk der bortsett fra den redselen om å gi for lite/feil tips. Taxisjåføren brukte hele turen på å klage på hvor dårlig stilt han var og kjefta oss ned fordi vi reagerte på at han ikke ga igjen på 100 dollar etter at vi hadde fått vite på flyplassen at det skulle koste 52. Og da satt vi hele turen og regna ut tillegg med bomstasjoner, skatt og driks. Likevel skulle vi hatt tilbake, men da ble han sinna og sa at han skulle jo også ha sitt. Så det ga vel turen en litt skremmende start når det gjaldt hva som var skikk og bruk i tipsland.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, pizzabud og taxisjåfører er de få jeg tipser her i Norge.

Jeg vet hvor vanskelig det er å få en okey lønn i disse yrkene.

Som taxisjåfører; de jobber gjerne 12 timers vakter og er avhengige av mange og lange turer for å tjene greit. Tipspenger for en taxisjåfør kan bety ganske mye.

Samme med pizzabud da mange av budene ikke får fastlønn.

Men sånn utenom dette så gir jeg svært sjeldent tips.

Hva med bussjåførene da? Tror du de tjener fett? De er utsatt for trusler og ran, blir skjelt ut av passasjerer for forsinkelser de slett ikke kan noe for (noen later til å tro at bussen kan fly over køen, og at sjåføren bare er for lat til å trykke på flyknappen), må spa ut rusede folk, vaske opp etter folk som har med seg mat og drikke og ikke klarer håndtere disse når bussen bremser, osv. Mange har vakter bare i rushtiden, så de må jobbe i morgenrushet, så har de fri litt på dagen, og så må de jobbe igjen om kvelden. Og når morgenskiftet ender er de gjerne så lagt hjemmefra at d eikek har tid til å reise hjem i mellomtiden, men må sitte og kneke i venterommet på terminalen til ettermiddagsrushet begynner.

Hjelpepleiere på sykehjem tjener heller ikke fett, og har også ofte ubeleilige skifttider.

Felles for alle: I Norge er det arbeidsgivers ansvar å gi de ansatte lønn. Kundene skal aldri betale lønnen til de ansatte direkte. Den prisen som står på prislappen er den kunden skal betale. Punktum. I mange land går de nå vekk fra tips. Hvorfor skal vi i Norge da prøve å innføre det?

• Liker 2
Skrevet

De du nevner får fastlønn, det blir noe helt annet

Gjest foremma
Skrevet

Er jeg den eneste som tipser alt, bortsett fra butikkdamer og bussjåfører.. ?

Trodde dette var helt vanlig.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke gjør det. Utrolig irriterende for oss som har den stressende jobben inne på kjøkkenet, når han som sitter i en bil hele dagen får all tipsen! Han blir like godt lønt som de andre, så jeg ser ikke helt poenget i det. :-)

Skrevet

Taxisjåfører får jo også fast lønn, men mindre de er taxieiere og de trenger ikke tjene dårlig av den grunn. Har sett en del taxiregnskap. :gjeiper:

AnonymBruker
Skrevet

Om du er pizzabud og vil ha tips burde den pizzaen komme jævlig fort på døra for og si det sånn :ler:

• Liker 1
Skrevet

Taxisjåfører får jo også fast lønn, men mindre de er taxieiere og de trenger ikke tjene dårlig av den grunn. Har sett en del taxiregnskap. :gjeiper:

Ikke alle taxisjåfører får det nei.

Min mann jobbet en stund som sjåfør og fikk en viss prosent av hva han tjente inn det arbeidsskiftet.

Og dette var visst vanlig ganske mange plasser

Gjest Vodka
Skrevet

Jeg synes det er idiotisk at det er vanlig å tipse personer i enkelte service-yrker mens andre i service-yrkene ikke får noe tips. Man kan heller bare la være å tipse noen. Alle får da en helt grei timelønn uansett.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bestiller take away mat og betaler det på nettet, der er det ikke rom for å gi tips, så det løser seg selv. På restaurant/café gir jeg som regel forutsatt at det er normalt god service, og da passer jeg på at det er ca 10%, i andre land bruker jeg satsen som er vanlig der. I andre land er tipsen ofte en nødvendighet for å overleve på jobben sin, så der er jeg supernøye på å gi tips på riktig nivå.

Pga tipskulturen i Norge så har det blitt sånn at tips regnes som en del av lønnen og derfor betales mange ufaglærte på restaurant og café svært dårlig leste jeg nylig i en avis, og at fagorganisasjonen for servitører ønsket å fjerne dette med tips. Både for å få opp lønnsnivået og for at de synes det er urimelig at de skal få ekstra betalt for å gjøre jobben sin slik det er ment at den skal gjøres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...