AnonymBruker Skrevet 23. mai 2012 #1 Skrevet 23. mai 2012 Når man feks bestiller fra Peppes, skal man da gi driks til budet? Er det riktig når man kanskje betaler 400-500 kronet totalt?
Kråkesaks Skrevet 23. mai 2012 #2 Skrevet 23. mai 2012 Jeg gjør aldri det. Han gjør bare jobben sin og får vel betalt for det? 2
Gjest Yellow Taxi Skrevet 23. mai 2012 #3 Skrevet 23. mai 2012 Er det riktig når man kanskje betaler 400-500 kronet totalt? Med mindre du bestiller fra en liten egenstyrt bedrift så er da hvor mye du betaler totalt fullstendig irrellevant. Han som leverer får da ikke mer eller mindre lønn av den grunn. Eneste grunnen jeg ser at det kan være rellevant er hvis du betaler 10 tusen + totalt, for da har stakkaren båret på jævli mye pizza. 2
Gjest Offensive Pie Skrevet 23. mai 2012 #4 Skrevet 23. mai 2012 Tips til bud er som tips til alle andre - unødvendig i norsk sammenheng. Når noen virkelig har gjort en god jobb, sier jeg det til dem og sender en mail til sjefen deres. Det synes jeg er en riktigere måte i vise takknemlighet på. 6
Gjest ms_kwang Skrevet 24. mai 2012 #5 Skrevet 24. mai 2012 Ja jeg gjør det Det gjør flere av vennene mine også. Si om noe koster 360kr, betaler med 400kr, så er det ofte at vi sier "behold resten" Normal "tips" bruker å være på 18% av det du betaler for maten eller drikken x) Men her i norge er jo ikke tips like mye spredd som i USA x)
Anglofil Skrevet 24. mai 2012 #6 Skrevet 24. mai 2012 Nei, jeg gjør ikke det, det gjør jo bare jobben sin, som de får betalt for. Jeg betaler i tillegg for frakt, så nei, det gidder jeg ikke. Mvh Yvonne 2
Gjest ms_kwang Skrevet 24. mai 2012 #8 Skrevet 24. mai 2012 Btw jeg startet å gi tips etter at jeg fikk prøve meg som bartender/servitør/kantinedame Så jeg veit ikke helt jeg. Jeg fikk ofte tips fordi jeg gjorde en knall jobb, hvorfor skal ikke jeg gi tips til andre om de også gjør en god jobb?
Anglofil Skrevet 24. mai 2012 #9 Skrevet 24. mai 2012 Btw jeg startet å gi tips etter at jeg fikk prøve meg som bartender/servitør/kantinedame Så jeg veit ikke helt jeg. Jeg fikk ofte tips fordi jeg gjorde en knall jobb, hvorfor skal ikke jeg gi tips til andre om de også gjør en god jobb? Jeg tipser gjerne hvis jeg opplever veldig god service, men for meg skal det litt mer til enn å levere en pizza på døren. Når man i tillegg betaler for å få denne servicen gjort ser jeg ingen grunn til å tipse, med mindre det skjer noe ekstraordinært. Generelt sett synes jeg ikke en servitør fortjener noe mer enn f.eks en som jobber i en butikk eller i kundeservice for den saks skyld. Mvh Yvonne 3
Gjest foremma Skrevet 24. mai 2012 #10 Skrevet 24. mai 2012 Oi, så rart. Jeg gir alltid tips, jeg Betaler jeg 360, gir jeg 400 også sier jeg "behold resten du" Trodde dette var helt normalt..?
Gjest ms_kwang Skrevet 24. mai 2012 #11 Skrevet 24. mai 2012 Jeg tipser gjerne hvis jeg opplever veldig god service, men for meg skal det litt mer til enn å levere en pizza på døren. Når man i tillegg betaler for å få denne servicen gjort ser jeg ingen grunn til å tipse, med mindre det skjer noe ekstraordinært. Generelt sett synes jeg ikke en servitør fortjener noe mer enn f.eks en som jobber i en butikk eller i kundeservice for den saks skyld. Mvh Yvonne Jeg tipser pizzabudet gjerne mer også om det er en veldig KJEKK mann *knis* Jeg og ei venninne hadde pizza engang, de kom på døra og der ute står en dødskjekk og supersexy asiater *dån* Vi presterte å tipse han bittelitt over 100kr xD Vi tenkte ikke helt på det før vi lukka døra og han kjørte avgårde
Wednesday Skrevet 24. mai 2012 #12 Skrevet 24. mai 2012 etter at jeg begynte å tipse pizzabudet får jeg pizza levert på døren 20 minutter etter at jeg ringer å bestiller føler at jeg blir prioritert!
Gjest Meridius Skrevet 24. mai 2012 #13 Skrevet 24. mai 2012 Pizzabudet kjører gratis til meg tiltross for at det egentlig koster 60kr. Får heller ikke lov å gi tips. Stor pizza levert på døra koster meg 200kr inkludert rød og hvit saus. Peppes skal ha dobbelt så mye for en pizza så de tipser jeg i hvertfall ikke. Jeg går også på høgskole så det er begrenset hva jeg har råd til
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2012 #14 Skrevet 24. mai 2012 Jeg gir aldri tips i Norge. Her til lands er service inkludert i prisen. I mange andre land, f.eks. USA er den det ikke. Om du gir tips til servitører i Norge får de dobbel lønn. Du har allerede betalt dem for god service når du har betalt for pizzaen. Det er noe stort tull å tipse her. Hvorfor skal en servitør få tips for å gjøre jobben sin, mens en lærer ikke får det? Hvorfor skal taxisjåføren få tipx, og ikke bussjåføren? Tips er en uting. 2
Gjest Vodka Skrevet 24. mai 2012 #15 Skrevet 24. mai 2012 Jeg gir aldri tips i Norge. Her til lands er service inkludert i prisen. I mange andre land, f.eks. USA er den det ikke. Om du gir tips til servitører i Norge får de dobbel lønn. Du har allerede betalt dem for god service når du har betalt for pizzaen. Det er noe stort tull å tipse her. Hvorfor skal en servitør få tips for å gjøre jobben sin, mens en lærer ikke får det? Hvorfor skal taxisjåføren få tipx, og ikke bussjåføren? Tips er en uting. er helt enig. Jeg tipser kun når jeg er i utlandet.
Gjest Bobler Skrevet 24. mai 2012 #16 Skrevet 24. mai 2012 Nei jeg tipser ikke pizzabudet. Jeg tipser heller ikke hu i kassa på Kiwi, han som lager burgeren min på esso eller frisøren min. 3
Gjest Doh Skrevet 24. mai 2012 #17 Skrevet 24. mai 2012 Jeg har jobbet som pizzabud. Var en del som ga driks, men også en del som ikke ga. Det synes jeg er helt greit, tipsen var jo bare en bonus. Spesielt hvis man betaler med kort er det ikke naturlig å gi driks til pizzabudet, men det hendte faktisk en gang det også. Hvis jeg betaler kontant gir jeg tips om det faller seg naturlig, altså runder jeg opp (som oftest rundt 20 kr). Det som imidlertid kan være litt irriterende er de som gir to kroner i tips og forventer at man skal takke og bukke. Da synes jeg det er bedre å ikke gi noe
Wonders Skrevet 24. mai 2012 #18 Skrevet 24. mai 2012 jeg tipser ikke med penger på leveringer på døren. Jeg sørger for at jeg er helt klar når det ringer på, at betalingen er klar, og at jeg takker så mye for nydelig fersk mat. Og ønsker dem er strålende dag!
Rainbow Skrevet 24. mai 2012 #19 Skrevet 24. mai 2012 Jeg gir alltid - til alle. På restaurant, til pizzabud, til taxisjåføren. Fordi jeg er så redd folk skal bli sure om jeg ikke gjør det, og at jeg skal gi for lite. Blir stressa av å tenke på og regne ut driks hele tida. Men i New York var det jo ekstremt. For der BLE faktisk folk skikkelig sure hvis de ikke fikk noe for ting man burde ta for gitt. Da ble til og med jeg helt oppgitt til slutt. Det var meninga at vi skulle legge igjen penger til de som rydda rommet, og til hjelpsomme folk som viste oss veien til ting, og taxisjåføren tok helt av i driksmaset sitt. Men til slutt ble det nok. Som da hotellet hadde tatt vare på koffertene våre på avreisedagen, og vi skulle hente dem igjen, og en fyr gikk fem meter bort til et lite rom og tok dem ut. Og det skulle han lissom ha betalt for!! Nei, da gadd jeg ikke mer. Greit nok at lønningene der er mye lavere enn her, men å forvente og mase om driks heeele tida?!! Sorry, litt OT: Men, ja, jeg gir til pizzabudet ene og alene fordi jeg er redd han blir sur om han ikke får.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2012 #20 Skrevet 24. mai 2012 Jeg gir alltid - til alle. På restaurant, til pizzabud, til taxisjåføren. Fordi jeg er så redd folk skal bli sure om jeg ikke gjør det, og at jeg skal gi for lite. Blir stressa av å tenke på og regne ut driks hele tida. Men i New York var det jo ekstremt. For der BLE faktisk folk skikkelig sure hvis de ikke fikk noe for ting man burde ta for gitt. Da ble til og med jeg helt oppgitt til slutt. Det var meninga at vi skulle legge igjen penger til de som rydda rommet, og til hjelpsomme folk som viste oss veien til ting, og taxisjåføren tok helt av i driksmaset sitt. Men til slutt ble det nok. Som da hotellet hadde tatt vare på koffertene våre på avreisedagen, og vi skulle hente dem igjen, og en fyr gikk fem meter bort til et lite rom og tok dem ut. Og det skulle han lissom ha betalt for!! Nei, da gadd jeg ikke mer. Greit nok at lønningene der er mye lavere enn her, men å forvente og mase om driks heeele tida?!! Sorry, litt OT: Men, ja, jeg gir til pizzabudet ene og alene fordi jeg er redd han blir sur om han ikke får. Hva sa/gjorde du da?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå