Gjest Anonymous Skrevet 1. februar 2004 #1 Del Skrevet 1. februar 2004 Jeg har vært inne på Human-etisk forbund sine internet-sider. Det som forundrer meg er at det på disse nettsidene står mer om alt de er i mot, enn hva de faktisk står for. Jeg har respekt for at mennsker kan velge sitt eget livssyn, men jeg må si jeg mister litt respekt for et livssynssamfunn som bruker nettsidene sine mest til å skrive om hva de er i mot, istedet for å fortelle hvem de faktisk er. Hvis det da ikke er slik at dette samfunnet kun er organisert som en motpol, og ikke har et selvstendig ståsted. Etter å ha lest nettsidene grundig lurer jeg på hva HEF hadde vært uten kirka. Kan noen svare meg på det? Hadde HEF hatt noe eksistensgrunnlag da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 1. februar 2004 #2 Del Skrevet 1. februar 2004 Et lite tips: hva med om du gir tilbakemelding til HEF om ditt synpunkt om deres nettside. Det ville de sikkert sette pris på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lemona Skrevet 2. februar 2004 #3 Del Skrevet 2. februar 2004 Sakset dette fra sidene til HEF: §1 Human-Etisk Forbund er en organisasjon for mennesker, som ubundet av religion, vil bygge sitt livssyn og sin etikk på medmenneskelighet, personlig erfaring, egen kritisk tenkning og en oppfatning av verden og tilværelsen som har støtte i vitenskapelige metoder og resultater. Forbundet legger til grunn for sitt arbeid de humanistiske idealer og prinsipper som kommer til uttrykk i FNs erklæring om Menneskerettighetene av 1948. Forbundet er partipolitisk uavhengig. §2 Forbundet vil arbeide for: a) et samfunn med full religions- og livssynsfrihet, uten statsreligion og uten religiøse formålsparagrafer for offentlig virksomhet, B) at alle mennesker skal ha tilbud om fullverdige borgerlige seremonier og livssynstjenester, c) opplysning om human-etikk, blant annet gjennom voksenopplæring og studiearbeid. Gjør det vel ganske klart hva de står for synes jeg. I og med at Norge har en statskirke og samfunnet i stor grad er preget av det, synes jeg ikke det er så rart at HEF tar opp problemstillinger knyttet til dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. februar 2004 #4 Del Skrevet 2. februar 2004 Sorry, men jeg går inn på hjemmesiden til HEF. Det flotte du refererer til ligger der godt gjemt. Forsiden er preget av helt andre ting. Et livssynssamfunn bør da ha bedre ting å pryde forsida si med, enn ordene kirke og islam? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lemona Skrevet 3. februar 2004 #5 Del Skrevet 3. februar 2004 Enig i at de burde byttet om slik at det som står under "Om HEF" burde vært på forsiden, mens klipp fra nyhetene kunne være et eget punkt. Grunnen til at det er slik er vel at de som ofte er innom sidene kjapt skal kunne lese nyheter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milly:) Skrevet 5. februar 2004 #6 Del Skrevet 5. februar 2004 Etter å ha lest nettsidene grundig lurer jeg på hva HEF hadde vært uten kirka. Kan noen svare meg på det? Hadde HEF hatt noe eksistensgrunnlag da? Humanetikken sier at alle mennesker er like mye verdt fordi fornuften sier det, mens kristendommen sier at alle mennesker er like mye verdt fordi de er skapt i Guds bilde. Human-Etisk forbund har "lånt" mange kristne seremonier som konfirmasjon, bryllup og begravelse for at ikke-kristne også skal få ta del i slike seremonier. Altså kan man kanskje si at mye av det Human-Etisk forbund driver med (ikke hele forbundet) eksisterer på grunn av kristendommen. Hva så? Forbundet har likevel et eksistensgrunnlag uten kirka. Nyheter på hovedsiden er helt vanlig på et nettsted. Hvis du ser oppe til høyre står det "Om HEF", selv om dette kanskje burde vært større og tydeligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 5. februar 2004 #7 Del Skrevet 5. februar 2004 Human-Etisk forbund har "lånt" mange kristne seremonier som konfirmasjon, bryllup og begravelse for at ikke-kristne også skal få ta del i slike seremonier. Dette er rett og slett feil! Seremonier i forbindelse med fødsel, pubertet, inngåelse av partnerskap og død finner man over hele verden og ikke bare i forbindelse med kirka. Det ser ut til å ligge dypt i menneskets natur et ønske om å markere disse begivenhetene. Funn som tyder på slike ritualer betraktes ofte av historikere som et sikkert bevis på at det har eksistert en sivilisasjon (overgangen mellom mennesker og dyr rett og slett). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mona Skrevet 15. februar 2004 #8 Del Skrevet 15. februar 2004 Etter å ha lest nettsidene grundig lurer jeg på hva HEF hadde vært uten kirka. Kan noen svare meg på det? Hadde HEF hatt noe eksistensgrunnlag da? §2 Forbundet vil arbeide for: a) et samfunn med full religions- og livssynsfrihet, uten statsreligion og uten religiøse formålsparagrafer for offentlig virksomhet, Det er nok riktig at forbundet HEF først og fremst er tydelig som en motstander av ting og tang (motstander av kristne formålsparagrafer, motstander av statskirken ++).. Dette er en naturlig følge av det HEF er FOR; nemlig Religionsfrihet!! Hvis man er FOR religionsfrihet, må man være MOT statskirken. Du kan gjerne kritisere HEF for ikke å ha et mer tydelig livssyn som står på egne ben, men da må jeg nok skuffe deg. Vi må nemlig skille mellom human-etikk som livssyn, og Human-Etisk Forbund som organisasjon. Human-Etikk er et livssyn som bygger på troen på mennesket, vitenskapen og et liv FØR døden. Human-Etisk Forbund ble imidlertid opprettet for å kjempe for religionsfrihet i Norge, og ikke for å kjempe for human-etikk. I motsetning til kirken, er ikke Human-Etisk Forbund ute etter å omvende folket eller misjonere. Dette viser vel at gjest har helt rett i at HEF på mange måter er avhengig av en kirke/andre religioner for å ha noe å jobbe med. Mange HEF'ere mener nettopp at den dagen vi har full religionsfrihet i Norge, kan HEF legge inn årene. Dette er en intern debatt i HEF, og selv er jeg veldig uenig. Selv om forbundet kanskje ble opprettet for å kjempe for full religionsfrihet, mener jeg HEF også bør ha en oppgave i forhold til å formidle sitt eget livssyn. Jeg syns ikke vi skal gå ut og gjøre alle folkeslag til human-etikere, men vi bør likevel ha en klar og tydelig røst i samfunnsdebatten -og da utover det å kjempe mot statskirken. Så kanskje burde noen starte en NY human-etisk organisasjon i Norge, med et litt annerledes formål enn HEF? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milly:) Skrevet 5. april 2004 #9 Del Skrevet 5. april 2004 Dette er rett og slett feil! Seremonier i forbindelse med fødsel, pubertet, inngåelse av partnerskap og død finner man over hele verden og ikke bare i forbindelse med kirka. Det ser ut til å ligge dypt i menneskets natur et ønske om å markere disse begivenhetene. Funn som tyder på slike ritualer betraktes ofte av historikere som et sikkert bevis på at det har eksistert en sivilisasjon (overgangen mellom mennesker og dyr rett og slett). Jeg er klar over det, men når human-etisk forbund ble stiftet var det nok de kristne seremoniene de hentet sin inspirasjon fra, selv om det ikke var kirka som oppfant disse. Siden seremoniene er ganske like de vi finner i kirka i Norge mener jeg. Og det er jo bare naturlig... Jeg har da ikke sagt noe negativt om at human-etisk forbund organiserer konfirmasjon osv. jeg? Er selv borgerlig konfirmert (Sorry treigt svar, har ikke fulgt med her på lenge) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hillary- Skrevet 17. april 2004 #10 Del Skrevet 17. april 2004 Sakset dette fra sidene til HEF: §1 Human-Etisk Forbund er en organisasjon for mennesker, som ubundet av religion, vil bygge sitt livssyn og sin etikk på medmenneskelighet, personlig erfaring, egen kritisk tenkning og en oppfatning av verden og tilværelsen som har støtte i vitenskapelige metoder og resultater. Jeg forstår det slik at HEF er rent ateistisk, ikke har noe (særlig) rom for spiritualitet og i det store og det hele bygger sin verdensoppfatning fra arven fra den franske revolusjon / opplysningstiden. ??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesten Gitte Skrevet 23. april 2004 #11 Del Skrevet 23. april 2004 Når det gjelder det med revolusjonen, så har jeg ikke peiling, men når det gjelder det med ateisme, misforstår du bittelitt. Human-Etikere vil støtte sin etikk og livssyn på vitenskapelige metoder og resultater. Samtidig vet enhver person som har tatt exphil, og sikkert flere med, at vitenskapen går fremover. Det er ikke alt vi i dag vet, og det ene vitenskapelige paradigme kan bli erstattet av helt nye måter å se verden på - etterhvert som forskerne finner ut mer. Human-Etikken har derfor rom for både ateister og agnostikere. Noen vil si at det ikke finnes en Gud fordi vitenskapen ikke har bevist det, mens andre vil si at de ikke tror på en Gud - men at de ikke utelukker at det finnes mer mellom himmel og jord enn det vi pr i dag har funnet ut av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gitte Skrevet 23. april 2004 #12 Del Skrevet 23. april 2004 Bare for å si at "Gjesten Gitte" ikke er meg :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mel-anie Skrevet 11. mai 2004 #13 Del Skrevet 11. mai 2004 Sorry, men jeg går inn på hjemmesiden til HEF. Det flotte du refererer til ligger der godt gjemt. Forsiden er preget av helt andre ting. Et livssynssamfunn bør da ha bedre ting å pryde forsida si med, enn ordene kirke og islam? Helt enig. Var i en borgerlig konfirmasjon, og ble skuffa over hvor mye humanetikerne hoverer seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 11. mai 2004 #14 Del Skrevet 11. mai 2004 Helt enig. Var i en borgerlig konfirmasjon, og ble skuffa over hvor mye humanetikerne hoverer seg selv. Ja, for en fryktelig forside. Eks: "Likeverd for livssyn - målet for aksjonen er full livssynslikestilling i Norge." "Mange humanister" "Humanistisk vigsel" "- Forbrytere har også krav på respekt" "FRIHETSAKSJONEN er Human-Etisk Forbunds årlige innsamlingsaksjon som i 2004 støtter indiske humanisters arbeid for å frigjøre undertrykte kvinner og barn fra overgrep med opphav i tradisjon og religion." Gid, tenk å være mot slike overgrep. For en fryktelig gjeng disse humanistene. Hvis jeg f.eks. tar en tur innom islam.no så er det ikke nyhetene på førstesiden jeg leser for å finne mer ut om islam, men jeg ser etter om de har en q&a eller en "om oss"-side. Oi, det hadde visst human.no også. Oi, for en fæl etikk de har. Hør bare her: Hva er humanetikk? Humanetikk er et livssyn som tar utganspunkt i mennesket selv. Fordi humanetikken ikke regner med at det finnes noen gud, er det ikke en religion. Humanetikken har som mål at vi mennesker skal leve gode liv og vise ansvar for hverandre og for kommende generasjoner. Vår etikk er rettet mot det målet. I mellommenneskelige forhold understreker vi betydningen av gjensidighet og toleranse. Toleransen har imidlertid også sin grense. Etikk Det humanistiske livssynet har som utgangspunkt at livet på jorda er det eneste vi har. Det er mennesket selv som har ansvar for sitt eget liv, for andre mennesker og for hele kloden. Virkelighetsoppfatning Humanister ser det som "menneskets lodd" å måtte leve med usikkerhet når det gjeder de store spørsmålene om vår menneskelige eksistens. Vi vet ikke noe sikkert om hvorfor vår kosmiske utvikling kom i stand, om det er noen hensikt eller styring med utviklingen, eller hva som er menneskets plass i denne sammenhengen. Vår erkjennelse om disse spørsmålene utvides imidlertid stadig og utgjør spennende utfordringer for vitenskapen og for den enkelte. Det humanistiske livssynet legger vekt på at mennesket selv må skape mening i sitt liv og selv - alene eller i fellesskap med andre - ta ansvar for moralske avgjørelser. Dette ansvaret må mennesket selv bære. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. mai 2004 #15 Del Skrevet 11. mai 2004 Tom Krus. Jeg skrev hovedinnlegget en god stund siden. I mellomtiden har HEF byttet forside. Den nye er mye bedre og mer positiv. Den gamle var fæl og gav nok et bilde av HEF som oppfyller alle fordommer. Hovedinnlegger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 11. mai 2004 #16 Del Skrevet 11. mai 2004 Tom Krus. Jeg skrev hovedinnlegget en god stund siden. I mellomtiden har HEF byttet forside. Den nye er mye bedre og mer positiv. Den gamle var fæl og gav nok et bilde av HEF som oppfyller alle fordommer. Hovedinnlegger Så du sendte mail til dem og tipset dem om det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå