AnonymBruker Skrevet 23. mai 2012 #1 Skrevet 23. mai 2012 Er det noen som har erfaring med veldig forkortet livmorhals rundt uke 24-25 i svangerskapet? Hvordan gikk det? Ble det veldig prematur fødsel eller holdt barnet seg inne til rundt termin? Hvor lenge lå dere til observasjon på sykehus før dere eventuelt fikk slippe hjem?
mrs.potettgul Skrevet 23. mai 2012 #2 Skrevet 23. mai 2012 Hei du! Jeg hadde forkortet cervix, men det ble da oppdaget i uke 29. Hadde veldig mye kynnere og smerter i magen, men det ble faktisk oppdaget ved en tilfeldighet. Jeg ble umiddelbart innlagt, fikk lungemodningssprøyte en halv time etter det ble oppdaget og fikk beskjed om å forvente fødsel i nær tid. Var veldig dramatisk for en ung førstegangsmor! Cervix var da 1,2 om jeg ikke husker feil. Var innlagt i 5 dager. Fikk drypp for å hindre fødsel, og antibiotika pga gbs. Når jeg reiste hjem fikk jeg totalforbud mot aktivitet og måtte inn til sjekk en gang i uka fram til uke 35. Fikk beskjed om at vist barnet kom etter det, ville de ikke stoppe fødselen. Ble selvsagt sykemeldt fram til fødsel. Vi fikk veldig bra oppfølging, fikk bl.a snakke med en sykepleier fra nyfødtintensitiven. Følte meg godt ivaretatt. Men.... Termindato kom og gikk. Ungen nektet faktisk å komme ut av seg selv. 14 dager over termin ble jeg satt i gang, og fødte en frisk og fin sønn:) Det var da min erfaring! Gikk litt lengre enn til uke 24 før det ble oppdaget da, men bare spør om det er noe du lurer på, kan prøve å svare Dette var bare kortversjonen, har mye papirer og informasjon om premature barn og forkortet livmorhals som jeg evt.kan lete fram.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2012 #3 Skrevet 24. mai 2012 Godt å høre at barnet holdt seg inne så lenge! Jeg har fått beskjed om at det er 1 cm av cervix som er lukket, og det var på 24+0. Etter det jeg skjønte så var det veldig lite og ikke et spesielt godt tegn... Har vært lagt inn noen dager, og har fått to runder med lungemodning og beskjed om stort sett å ligge flatt inntil det har blitt foretatt nye undersøkelser. Har i det minste ikke fått noen samtale om prematur fødsel, så jeg satser på at det er et godt tegn. Eller, i det store og det hele så har jeg fått beskjed om at ingen nyheter er gode nyheter, og da gjelder det vel bare å smøre seg med tålmodighet. Ikke akkurat dette jeg hadde forventet når alle andre i familien stort sett har gått 2 uker over termin...
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2012 #4 Skrevet 24. mai 2012 Huff, føler med deg TS, dette hørtes stressende ut. Krysser alt jeg har for at det går bra for deg og at babyen din har lyst til å bli liggende i livmoren og vokse en stund til! Men dere som har opplevd dette, hvordan har dere oppdaget det? Hvilke symptomer hadde dere?
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2012 #5 Skrevet 24. mai 2012 TS her: For min del så ble det oppdaget ved en tilfeldighet. Hadde en bitteliten blødning, og når jeg ringte føden for å rådføre meg om hva jeg burde gjøre, så fikk jeg beskjed om å ta turen inn for en undersøkelse. Innvendig ultralyd viste at livmorhalsen ikke holdt som den skulle, og jeg ble lagt rett inn og fikk første lungemodningssprøyte etter 15 min. Det som egentlig er mest frustrerende nå er at ingen kan gi noe svar på hvordan dette kan komme til å ta i vei. Jeg har i det minste ingen tegn til vannavgang eller rier, så inntil det blir nye undersøkelser til uka, så er strategien "vente og se".
mrs.potettgul Skrevet 24. mai 2012 #6 Skrevet 24. mai 2012 For min del ble det også oppdaget ved en liten blødning faktisk... Jeg vet ikke om de viste deg det, men ved innvendig ultralyd så viste de meg at cervix ble kraftig forkortet hver gang jeg anstrengte meg. I tillegg hadde jeg sammentrekkninger jeg ikke kjente, men som hver gang det skjedde forkortet cervix. Det var en veldig god forklaring på hvorfor jeg måtte holde meg i ro, og jeg fikk selv se når det skjedde på skjermen. Husker ikke helt hvor liten cervix var under disse sammentrekkningene, men det var lite, ca 0,7 om jeg ikke tar feil. Å må holde seg i ro er så kjipt, men hva gjør man ikke for den lille? Dumt at du ikke har fått så mye informasjon.. Selv om du går til termin er det jo sjangser for at du får et prematurt barn, og det burde du jo få vite en del om slik at alt ikke blir et stort sjokk om det skjer. Det er nok vanskelig å forutse hva som skjer, men får du oppfølging fra sykehuset? Uansett syns jeg du burde ta dette opp med lege/jordmor. Jeg fikk mye informasjon og oppfølging, men var likevel livredd. Informasjon og forberedelser er gull verdt, for å bli mamma til et prematurt barn er svært forskjellig fra å bli mamma til et barn født til termin. Til slutt vil jeg bare nevne at de siste ukene av graviditeten var jeg normalt aktiv igjen. I uke 35/36(husker ikke helt) var jeg faktisk ute å fløy, var på ferie! Når jeg rundet uke 37 var jeg mildt sagt drittlei av å ligge stille, så da spratt jeg rundt hele tiden. Fikk likevel ingen barn før uti uke 42. Lykke til, ts! Det går nok bra til slutt:)
mrs.potettgul Skrevet 24. mai 2012 #7 Skrevet 24. mai 2012 Forresten, de har vel gitt beskjed om å ringe med en gang du kjenner noe? Jeg er sånn at jeg "bare skal vente å se om det går over" når det gjelder smerter o.l. Men i denne situasjonen er det viktig du ringer med en gang, for da har de kanskje mulighet til å stoppe fødselen. Bedre å ringe for mye enn for lite! Tror nok egentlig de har fortalt deg dette da, ville bare nevne det..
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #8 Skrevet 25. mai 2012 TS her: Jeg har vært lagt inn på sykehus siden de fant ut at jeg hadde sviktende livmorhals, og jeg skal ihvertfall bli liggende her til over helgen. Da er det nye undersøkelser og ny vurdering av tingenes tilstand. Har fått beskjed om at de vil røre minst mulig i området der nede, for alle undersøkelser medfører per dags dato en viss risiko for irritasjon og at livmorhalsen dermed blir enda kortere. Jeg har et tantebarn født i uke 25, så selv om jeg ikke har fått noen offisiell informasjon enda, så vet jeg ihvertfall litt om hva man kan forvente seg fremover dersom barnet skulle bli født ekstremt prematurt. Lysglimtet er ihvertfall at tantebarnet mitt er en sprell levende, helt 100% frisk, skolestarter i år.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå