Gå til innhold

Er ofrene fra Regjeringskvartalet allerede glemt?


Gjest gjest

Anbefalte innlegg

Gjest gjest

Terrorangrepet 22. juli synes å være ensbetydent med massakren på Utøya. De 8 drepte + alle skadde fra regjeringskvartalet synes allerede å være en bisetning i denne saken. Det synes jeg er trist.

Hvorfor er ofrene ved regjeringskvartalet nesten glemt allerede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har tenkt på dette flere ganger jeg også.

Når det gjelder rettsaken tar det jo lenger tid med Utøya iom at det var mange flere obduksjonsrapporter å gå gjennom og flere vitner. Og siden det er Utøya som gåes gjennom i Oslo tinghus for øyeblikket blir det mye fokus og nyhetsoppslag rundt Utøya nå.

I tillegg er det flere historier og opplevelser (flere offer) fra Utøya og mange av ungdommene blogger.

Edit: skrivefeil

Endret av Level up
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regjeringskvarteret er det som står sterkast i mitt minne, då min slektning døde der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det blir litt rart å sette ulike ofre opp mot hverandre. Jeg husker godt da rettsaken handlet om regjeringsbomben, hvor fælt det var å høre om, og hvor sterkt inntrykk det gjorde, både i forhold til de som ble drept, de som ble skadet og de som ble berørt uten fysiske skader. Det var helt grusomt. Og mens dette var fokus glemte jeg litt det som skjedde på øya for en liten stund.

Men, jeg tror at enhver katastrofe både før og etter vil komme "i skyggen" av det faktum at du har en øy med ungdom helt ned til 14 år, som jages rundt av en mann som skyter og skyter og skyter. Bildet i hodet av livredde ungdommer som gjemmer seg i teltene sine, mens de hører at gjerningsmannen tramper rundt og skyter i de andre teltene, stadig nærmere... Jeg klarer ikke å tenke meg noe mer grusomt, og alt annet, alle andre grusomheter og vanvittige hendelser kommer litt i skyggen.

Så tror jeg forøvrig også at det sitter mange ofre etter Utøya som føler seg glemt. De som ikke har vitnet, de som ikke blir nevnt, de som kanskje ikke har noen fysiske skader, de som aldri vil bli seg selv igjen.

Jeg føler vel heller ikke at Utøya-ofrene er noen "vinnere" fordi om de får litt oppmerksomhet nå, eller fordi om "folk flest" snakker mer om Utøya kontra bomben. Hva skal de med denne oppmerksomheten? Hvordan vil det hjelpe dem? At ukjente mennesker leser om hendelsene deres på Dagbladet nett, hva spiller det for rolle egentlig? Det som er viktig er jo at de som trenger det får hjelp til å leges fysisk og psykisk, og det gjelder både ofrene fra bomben og fra øya.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...