Gå til innhold

Livsforsikring med gjensidig begunstigelse - begge har særkullsbarn


Fru Colargol

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen:-)

Håper på hjelp fra advokat eller lignende, eller noen som har vært borti problemstillingen

Jeg er ny som bruker her (selv om jeg har smuglest litt før også).

Problemstillingen er denne:

Vi er gift min mann og jeg, vi har to barn hver (som den andre ikke er foreldre til). For å sikre hverandre har vi opprettet en livsforsikring der vi begunstiger hverandre for å kunne være i stand til å løse ut særkullsbarna uten å måtte selge felles bolig m.m. for å få dette til. Det er altså ingen tvil om at vår hensikt med denne forsikringen er at den skal gå til ektefelle - og kun ektefelle, som en økonomisk bistand. Den skal ikke med i boets aktiva etter et evt. dødsfall.

Så, var det enn person som sa til oss at hun mente at det var kommet en ny bestemmelse i arveloven som overstyrer en begunstigelse på livsforsikring til fordel for livsarvingner. Hun mente at uavhengig av hvem som er begunstiget på en livsforsikring (om det da ikke er livsarvingene) så vil arveloven styre den inn i boet, slik at verdien av livsforsikringen legges til verdien av boet og deles på samme måte som resten.

Nå blir vi veldig usikre - for hvis det er slik virker jo ikke vår livsforsikring etter det som er hensikten... Da er det faktiskt ingen vits å ha den..

Er det noen som kan hjelpe oss med dette? Hva er riktig her?

På forhånd takk:-)

Endret av Fru Colargol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Livsforsikringer holdes utenfor arveoppgjøret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar..

Jeg vil gjerne høre fra noen som har vært borti problemstillingen og dytter derfor på tråden:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar..

Jeg vil gjerne høre fra noen som har vært borti problemstillingen og dytter derfor på tråden:-)

Bestill time hos advokat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...