Gå til innhold

Kan man få kommunal bolig selv om man har formue?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

600 000 er da absolutt en egenkapital å snakke om!

Kravet til EK er minimum 15%, og hvis hun er etter en bolig til f.eks 2 mill (spørs jo hvor hun bor, hvor høyt man må gå) har hun faktisk over 25% EK.

Hvilke tiltak har du vært på hos NAV? Har du kontaktet bemanningsbyråer? Kommunen har ofte en form for vikarpool, hvor du kan bli registrert som ringevikar til alle barnehager og f.eks pleiehjem i kommunen.

Nei, jeg har egenkapital på 700.000 + og ikke søren om jeg får lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Du får ikke det så lenge du har formue. Ikke bostøtte heller.

tull, brukte selv husbankens lånekalkulator, og fikk oppgitt at jeg kan få ca 1700 kroner i bostøtte (med 200.000+) i formue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehodet

Om du har 600.000 og er arbeidsledig får du ikke lån.

Grunnen er selvsagt at du er under NAV men de bruker EK som en unnskyldning.

Endret av Rainbow81
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har 600.000 og er arbeidsledig får du ikke lån.

Grunnen er selvsagt at du er under NAV men de bruker EK som en unnskyldning.

Hun har jo fortsatt inntekt. Og det er det du ikke har tenkt på. Jeg er uføretrygdet, hadde 10% til EK og fikk leilighet så det grein etter jeg.

Endret av Rainbow81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehodet

Til TS.

Til § 13

Formue

Det er netto formue etter siste avsluttede skatteligning som skal legges til grunn, det vil si brutto formue minus

gjeld. Ved bruk av faktisk inntekt, jf § 15, legges også netto formue til grunn.

For husstander som bor i leid bolig, legges det til grunn et fribeløp på 250 000 kr i formuen, uavhengig av hvor

mange personer som bor i husstanden.

For andre husstander, det vil si husstander som bor i eid bolig, borettslag og aksjeleilighet, gjøres det et fradrag

for ligningsverdi av egen bolig, begrenset oppad til 500 000 kr (men ikke mer enn ligningsverdien der denne er

under kr 500 000). Det beregnes formuestillegg av all annen netto formue. Ligningsverdien av egen bolig

innhentes maskinelt fra Skattedirektoratet.

All formue etter at fradrag som nevnt over er foretatt, skal legges til inntekten med 16 prosent, før bostøtte

beregnes.

Dermed ser det ut til at du ikke kan få bostøtte, med den egenkapitalen du har.

Det du kan satse på er å få startlån gjennom kommunen/husbanken. Kontakt boligetaten i den kommunen du bor og forhør deg du :jepp:

Og til AB

Når fikk du dette lånet kasta etter deg? Igår eller ifjor?

Endret av Surrehodet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lånet ifjor, men hva har det med saken å gjøre? Jeg kunne fint fått det i år og. Det er hvor MYE du har mulighet til å betale i måneden som har noe å si, og banken har sin egen kalkulator som tar med ting som: mat, strøm, andre utgifter osv. Det hadde vært null problem for meg å få det samme lånet i år.

Jeg røyker ikke, men det er tydeligvis *host* andre i tråden her som gjør det *hark* :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her

Det viktigste er ikke å få bostøtte men kommunal bolig. Her hvor vi bor er de billigere enn de vanlige utleieleighetene jeg kan velge mellom. Bor i en by med mange studenter så det er mange om beinet og høye priser:( Jeg må ha 3 soverom, og det er dyrt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehodet

TS

Da anbefaler jeg deg å høre med boligetaten i kommunen du bor, men vanligvis er det vanskelig å få en bolig om man alt har ett sted å bo.

Lykke til.

Og AB

Faktisk har det mye å si når du fikk dette lånet, boligprisene har økt mye det siste året, og bankene er faktisk ikke like keene på å låne ut.

For 1,5 år siden kunne jeg låne 1,9 mill med den egenkapitalen og inntekten jeg har. Nå er bankene helt uvillige til å gå høyere enn 700.000

Endret av Surrehodet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fakta. jeg var nylig i sparebank1, og snakket om å skaffe noe større om 5 års tid, mtp refinansiering, altså ta opp et større lån, ikke noe problem. Så jeg vet GODT hva jeg prater om. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha 3 soverom, og det er dyrt!!!

Du kan ikke uten videre forvente å få deg en bolig hvor hvert barn kan ha sitt eget soverom. Det er en luksus, ikke et krav. Har man ikke egne penger til å kjøpe den boligen man ønsker må man gå ned på kravene, og det burde du gjøre når du er på leilighetsjakt selv. Går du ned til to soverom slik at barna deler finner du raskt mange flere muligheter og til lavere pris. Beggars can't be choosers.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Nå er ungene mine 13 og 15 år gamle, og de har jo krav på et privatliv de også. De er lenge oppe om kveldene, så jeg kan ikke sove på stua. Med bare ett soverom på deling så må de velge hvem de kan ha på besøk. Vi behøver vel ikke leve som fattigfolk hvis vi kan ha det litt bedre i en kommunal bolig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvert sitt soverom er luksus man er vant til her i vesten. Men ungene overlever fint med å dele rom.

Naturligvis kan du søke om kommunal bolig, men med såpass høy formue og tydeligvis helt greie utbetalinger er jeg redd du stiller langt ned i en allerede lang kø. For kommunale boliger går stort sett til folk som ikke evner å skaffe seg bolig på egenhånd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal kunne få kommunal bolig, med 600.000 på bok og fordi man ikke vil "leve som fattigfolk".... så lurer jeg litt å hva som skjer med oss.

Er vi begynt å bli litt FOR bortskjemt?

Ja, det ideelle hadde vært å hatt ett soverom til hver av dere, men det er MANGE som ikke har råd til å leve ideellt, uten å av den grunn mene man skal få tilrettelagt fra staten for å få det ideelle hjemmet. Uten å betale mer en minimum selv, fordi man sparer....

Har du tenkt på at mange MED jobb, har akkurat nok til å betale husleia si, og ikke har råd til å spare seg opp i nærheten av den formuen du besitter, og likevel tjener "for mye" til å få bolig dekket av staten?

Det er blant annet skattepengene til disse som jobber og aldri kommer til å ha råd til egen bolig du ønsker å bruke av....

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest uAnonymBruker

Hvis man skal kunne få kommunal bolig, med 600.000 på bok og fordi man ikke vil "leve som fattigfolk".... så lurer jeg litt å hva som skjer med oss.

Er vi begynt å bli litt FOR bortskjemt?

Ja, det ideelle hadde vært å hatt ett soverom til hver av dere, men det er MANGE som ikke har råd til å leve ideellt, uten å av den grunn mene man skal få tilrettelagt fra staten for å få det ideelle hjemmet. Uten å betale mer en minimum selv, fordi man sparer....

Har du tenkt på at mange MED jobb, har akkurat nok til å betale husleia si, og ikke har råd til å spare seg opp i nærheten av den formuen du besitter, og likevel tjener "for mye" til å få bolig dekket av staten?

Det er blant annet skattepengene til disse som jobber og aldri kommer til å ha råd til egen bolig du ønsker å bruke av....

Tror det kommer litt an på hvor man bor hvor lett det er å få kom.bolig. Her jeg bor stiller innflyttere som skal jobbe i kommunen først, så kommer de med fysisk utviklingshemming, så de med psykisk utviklingshemming, så de uføre, og så "hvermannsen" Og de bruker ikke ventelister så er det noen som trenger det mere enn deg så får de det først selv om du har stått på "listen" i flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: ta en telefon til boligkontoret i din kommune/ bydel og be om en samtale. De kan bedre enn noen her fortelle deg om muligheter for kommunal bolig, bostøtte, lån fra husbanken osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har du noe utdannelse? Hva har du gjort i alle årene fra du gikk ut av videregående, hvis du har det? Bruk mindre energi på å få deg kommunal bolig som uansett har ventelister, og mer energi på eventuell utdanning/skolering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har jobb kan du vel søke jobber på steder med billigere leiepriser?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om jeg kvalifiserer til kommunal bolig selv om jeg har 600 000 i banken?

Jeg er aleneforsørger med 2 barn og langtids arbeidsledig. Jeg har ikke råd til å leie i det vanlge markedet med den lønna jeg har. Formuen sparer jeg til egen bolig med tiden.

Hvem i h....har 600 i egenkapital. Svært få.

Skaff deg bolig selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff en bolig med 2 soverom, trenger ikke å være gigantisk. Og du må slutte å bruke dette med "barna" dine er så store. Mange barn flytter ut når de såvidt er ferdige med videregående. Hvorfor da investere i noe med 3 soverom, noe du kanskje ikke har råd til i lengden uansett, for de få årene du har barna boende hjemme. Orker ikke å gå til side 1, men den ene var 15, den andre 13? Den ene vil altså måtte dele rom med sitt søsken i ca 3-5 år, det holder man ut.

Som en nevnte tidligere: Beggars cant be choosers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...