Miracl3 Skrevet 31. januar 2004 #1 Del Skrevet 31. januar 2004 Noen som har sett noe statestikk på hvor jobbene kommmer til å ligge i framtiden. Hvilke jobber er best betalt ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. februar 2004 #2 Del Skrevet 2. februar 2004 Hvis første og eneste krav når du skal velge utdanning videre er at du må ha en jobb som gir en superhøy lønn, så synes jeg du har et litt dumt utgangspunkt for å si det mildt. Selvfølgelig er det viktig å ha en god lønn, det synes jeg også og jeg synes jeg har det i den jobben jeg har. Men jeg har ikke valgt yrket mitt på grunn av penger. Du må velge utdannelse og yrke først og fremst ut fra evner og interesser. Hva egner du deg til og hva har du lyst til? Man tjener godt som advokat, men hvis du ikke er noen teoretiker kan man ikke gi seg i kast med jusstudiet uansett hvor mye man har lyst til å tjene penger. Ser du har lagt ut flere spørsmål om yrkesvalg og utdannelse. Det er ikke lett å bestemme seg i dag. Det er mye å velge mellom. Håper du finner ut hva som passer for deg. Du kan feks ta en tur til utdanningsmessa på Lillestrøm. Les mer her: http://www.messe.no/jobb&utd/ Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 2. februar 2004 #3 Del Skrevet 2. februar 2004 Det er heller ikke sikkert at advokater tjener så bra, da det er få jobber og mye kniving. Mange er villige til å gå ned i lønn og jobbe mye. (har en venninne som jobber som advokatfullmektig.) Mange utdannelser tar også lang tid, og det er absolutt et minus med et stort studielån. Etter hva jeg har hørt kan du tjene bra i disse yrkene: - Eiendomsmegler - Tannlege - Lege - Advokat - Bank og forsikring - ingeniør Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
philippa starck Skrevet 2. februar 2004 #4 Del Skrevet 2. februar 2004 ...og for å sette det hele på spissen, så kan du LA VÆR å utdanne deg og spare studielån og tjene bra som *selger *forsikringsagent *eiendomsmegler for å nevne noen.... Velg en utdannelse du føler kan gi deg noe mer enn bare høy lønn - det kommer du lengst med uansett! Jeg mener, skikkelig tabbe å utdanne deg til lege og millionlønn hvis du ikke tåler blod og synes det er kjedelig å sjekke små barn i halsen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. februar 2004 #5 Del Skrevet 2. februar 2004 Fremtiden vil ha bruk for fagfolk innen div yrker. Håndtverk. Tjene godt skriver du, men hva er godt? 3-4-5-600.000? Noen har det veldig bra med 250,- mens andre har det dårlig med en halv mill. Hvor går listen din? spørs hvilke liv du velger og leve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miracl3 Skrevet 2. februar 2004 Forfatter #6 Del Skrevet 2. februar 2004 Ok hehe. Dette var vell ikke et veldig gjennomtenkt sprøsmål. Jeg ønsker bare å tjene rundt 5-600.000. Syntes det hadde vært en fin lønn å flyte på. Men selvsagt er jeg klar over dette med intresse.Og jeg kommer ikke til å velge utdanning bare etter lønn , men det er en medvirkende årsak til hva jeg kommer til å velge . sammen med intersse og evne. Jeg kjenner mine begrensninger men liker også utfordringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bertha Skrevet 2. februar 2004 #7 Del Skrevet 2. februar 2004 De fleste stillinger med begynnerlønn 500K og oppover - i den grad dette finnes i Norge - krever mange års utdanning ut over videregående skole. Det vil si at den kompetansen som er etterspurt og høytlønnet når du begynner på studiet, ikke nødvendigvis er like etterspurt når du er ferdig mange år senere. Bare se hvordan it-bransjen har svingt de siste 10-15 årene, for eksempel. Hva du enn velger, så er det en stor usikkerhet forbundet med det. Nei, legg heller lista litt lavere du. Og fokuser på å få deg et yrke som du trives i, som gjør at du gleder deg til å ta fatt på en ny arbeidsdag - og som dermed gir deg livsglede og overskudd til å ha det fint i livet. Da kommer den økonomiske situasjonen i andre rekke, så sant man har til å dekke mat og boutgifter vel å merke. Hvis du hater det du driver med, så vil selv ikke en syvsiftet lønn klare å gi deg glede. Believe me. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest celine Skrevet 2. februar 2004 #8 Del Skrevet 2. februar 2004 Høy lønn kan man få på flere måter... En ting som er sikkert, er at det er kun de dyktigste innenfor hvert fagfelt som tjener virkelig godt! Mitt råd er da: Bli kvitt skrivefeilene dine, så kanskje du virker seriøs nok til å klare dette.. Det koster å arbeide seg opp til en høy lønn, så innstillingen din bør du nok også gjøre noe med. Regn med blodslit, svette samt å måtte stå på når du egentlig bare har lyst å legge deg ned og gi opp. Kategori yrke er en annen sak. Typiske kvinneyrker i f.eks helse/ omsorg eller service- og kundebehandling gir sjelden stor avkastning. Se etter yrker der det er mange menn, for der er det gjerne, i tillegg til høyere lønn, også fler goder av annen art. (Synd, men ikke desto mindre sant; Likestillingen er ikke kommet særlig langt per dato.. :evil: ) Med en porsjon iskald kynisme, nese for å gripe de rette mulighetene, skape seg det rette nettverket, være på rett sted til rett tid, skal det nok gå bra.. En annen sak er jo om man vil være en slik person....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miracl3 Skrevet 3. februar 2004 Forfatter #9 Del Skrevet 3. februar 2004 Jeg skrev over at jeg ville velge etter evne og muligheter. Siden jeg har dyseleksi så vil mine skrivefeil følge meg hele veien. Heldigvis er ikke alle yrker avhengig av dette , men jeg er klar over at mange er det. Min instilling er at jeg gjør det som kreves for å komme dit jeg ønsker Jeg har jobbet mange år tideliggere å jeg tror faktisk at disse årene lærte meg mye. Siden arbeidsuken min var 7 dager fordelt på 2 jobber så vet jeg hvordan det er å stå opp når jeg mest hadde lyst til å legge meg. Men når den indre motivasjonen var til stede så var ikke dette noe problem. Og om jeg er en slik person som kjanske virker kynisk og pengegrisk så er det nettopp fordi en del av meg er det , mens en annen del er en søt og morsom jente. Kjanske jeg ønsker å utdanne meg til stripper ? Har hvertfall hørt de tjener bra uten å måte skrive altfor mye Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest celine Skrevet 3. februar 2004 #10 Del Skrevet 3. februar 2004 :D :D Tror nok du har det som trengs for å nå dine mål! :D :D Du virker som ei real stå-på-jente, som er villig til å ofre mye for å komme dit du vil i livet. (les: næringsvett!) 8) Jeg liker innstillingen din! :D Jeg ønsker deg lykke til, skriving eller ikke skriving.. Men stripping????? Jaja, hvorfor ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Camelia Skrevet 3. februar 2004 #11 Del Skrevet 3. februar 2004 Hei Miracl3. Du har kanskje lest svaret jeg ga deg. Hvis du vil være sikret jobb med god inntekt, og hvis du i tillegg ikke er særlig interessert i å skrive, er nok ikke sosialantropologi tingen for deg. Selgere, meglere, agenter... Enig med p.s. Er nok heller tingen da, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. februar 2004 #12 Del Skrevet 4. februar 2004 Du kan jo studere meitemark på universitetet i 6-7 år, ta doktorgrad, men at du får god betaling. Nei. Lite etterspørsel. Sats på olje, gass utd. Skipper gir deg den lønnen du ønsker. Snekker med jobb på fritid også. Nå har Norge bruk for snekkere. Hva er du intr i da? Kan ikke tenke meg at du beg på en slik lønn du ønsker. Oljeselskap har høy beg.lønn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. februar 2004 #13 Del Skrevet 4. februar 2004 Jeg skrev over at jeg ville velge etter evne og muligheter. Siden jeg har dyseleksi så vil mine skrivefeil følge meg hele veien. Heldigvis er ikke alle yrker avhengig av dette ' date=' men jeg er klar over at mange er det. Min instilling er at jeg gjør det som kreves for å komme dit jeg ønsker Jeg har jobbet mange år tideliggere å jeg tror faktisk at disse årene lærte meg mye. Siden arbeidsuken min var 7 dager fordelt på 2 jobber så vet jeg hvordan det er å stå opp når jeg mest hadde lyst til å legge meg. Men når den indre motivasjonen var til stede så var ikke dette noe problem. Og om jeg er en slik person som kjanske virker kynisk og pengegrisk så er det nettopp fordi en del av meg er det , mens en annen del er en søt og morsom jente. Kjanske jeg ønsker å utdanne meg til stripper ? Har hvertfall hørt de tjener bra uten å måte skrive altfor mye [/quote'] Det som åpenbart må være midt i blinken for deg er selvstendig næringsdrivende - start noe sjølv. Jeg kan garantere deg at det tilsvarer 2 jobber 7 dager i uken. Du kan ikke regne med å tjene mer enn 200 -300 k i året, men om du står på og er flink kan du kanskje sope inn 500-600 i løpet av noen år. Om du ikke har guts til å starte direkte for deg selv, kan også franchise være noe...litt mindre risiko og litt mindre avkastning Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Shira* Skrevet 4. februar 2004 #14 Del Skrevet 4. februar 2004 Noen som har sett noe statestikk på hvor jobbene kommmer til å ligge i framtiden. Hvilke jobber er best betalt ? IT bransjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diva Skrevet 4. februar 2004 #15 Del Skrevet 4. februar 2004 It-bransjen tror jeg bare man kan glemme i noen år til..... Med mindre man har gullhår i ræ##.... ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Shira* Skrevet 4. februar 2004 #16 Del Skrevet 4. februar 2004 Jeg skrev over at jeg ville velge etter evne og muligheter. Siden jeg har dyseleksi så vil mine skrivefeil følge meg hele veien. Heldigvis er ikke alle yrker avhengig av dette ' date=' men jeg er klar over at mange er det. Min instilling er at jeg gjør det som kreves for å komme dit jeg ønsker Jeg har jobbet mange år tideliggere å jeg tror faktisk at disse årene lærte meg mye. Siden arbeidsuken min var 7 dager fordelt på 2 jobber så vet jeg hvordan det er å stå opp når jeg mest hadde lyst til å legge meg. Men når den indre motivasjonen var til stede så var ikke dette noe problem. Og om jeg er en slik person som kjanske virker kynisk og pengegrisk så er det nettopp fordi en del av meg er det , mens en annen del er en søt og morsom jente. Kjanske jeg ønsker å utdanne meg til stripper ? Har hvertfall hørt de tjener bra uten å måte skrive altfor mye [/quote'] Takk for at du skrev, skrev mer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Shira* Skrevet 4. februar 2004 #17 Del Skrevet 4. februar 2004 Men for å være litt seriøs. Jeg jobber i IT Bransjen, og har godt betalt. Men jeg kunne godt tenke meg en jobb, der jeg jobbet mer med mennesker eller dyr. Er fryktelig upersonlig og stirre i en dataskjerm hele dagen. Får se om jeg har guts til å bryte ut en dag.. Det eneste som holder meg igjen er pengene... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. februar 2004 #18 Del Skrevet 5. februar 2004 Min bror er flykaptein. Tjener 1.2 mill. i året. Har ett årig flyskole + en del skoleflyging som instruktør i USA før han fikk jobb i Norge. Begynnerlønna er selvsagt lavere, men den stiger nokså raskt. Det er dårlige tider i flybransejn akkurat nå, men det vil snu med tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 6. februar 2004 #19 Del Skrevet 6. februar 2004 Har du selger-talent, vil jeg anbefale at du jobber med salg - der er det mye penger å tjene om du virkelig er god. Da kan du selge hus (eiendomsmeglerutdanning), IT/telecom (ingeniørutdanning) eller forbrukervarer (selgerskolen??). Eller du kan begynne å selge hvasomhelst uten utdanning. Ser at flere trekker frem meglere som godt betalte. Gjennomsnittslønna deres er faktisk rundt 400 000 p.a. - og det er snitt for alle som er utdannet ferdig uavhengig av antall år i yrket. Ikke så voldsomt mye egentlig når man ser arbeidsmengden (antall timer) som arbeides. Men er du en dyktig selger, kan du tjene mye bedre. Og starter du eget kontor (da må du være utdannet), har du mulighet til å tjene virkelig mye. Syns du skal velge utdannelse etter hva du liker å holde på med jeg. Arbeidlivet vil ha stor slitasje på deg dersom du ikke jobber med noe du trives med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zmurfette Skrevet 6. februar 2004 #20 Del Skrevet 6. februar 2004 Enig med alle tidligere talende: Velg noe du trives med! Siden jeg jobber i legemiddelbransjen må jeg vel trekke frem legemiddelkonsulent som et yrke hvor man kan tjene godt uten å ha all verdens utdannelse. Men det er flere om jobbene der også nå enn for noen år siden. Gode legemiddelkonsulenter kan kjapt tjene opp mot 500 000-600 000 kr + bil + dietter + bonuser på 100 000-200 000 kr/år. Men så jobber de mange kvelder og helger - har gjerne 100+ reisedøgn/år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå