Gå til innhold

Røykeslutt


CoffeeCup

Anbefalte innlegg

Det er på tide å slutte å røyke. Jeg har røkt i 10 år nå! Jeg merker det på kropp og sjel at jeg MÅ slutte NÅ!

Min motivasjon for å slutte å røyke:

- Bedre kondisjon

- Bedre hud og hår

- Lukten!

- Sjansen for ulike krefttyper!

- Pengene og tiden det tar

- Det å være avhengig av noe

- Jeg vil ha tilbake kontrollen over mitt liv!

- Det er flaut å røyke...

Mine største frykter ved å slutte å røyke:

- ANGSTEN min! Jeg er ganske livredd for dette. Sist jeg prøvde å slutte, klarte jeg ikke nettopp fordi abstinensene mine lignet såpass mye på angstsymptomene. Hjertebank, kaldsvetting... Dette gruer jeg meg virkelig til.

- Samboeren min røyker

- Det sosiale på jobb

- Rutinene rundt røyken...

- Littegrann bekymret for vektoppgang, men hvis det stemmer at man bare går opp 2-3 kg er det ikke så farlig. Jeg skal intesivere treningen min samtidig.

Ja, jeg slutter på fredag. Jeg tar i mot alle tips med stor takknemlighet. Spesielt om noen har noen tips ift dette med angsten min og abstinenser, det ville jeg virkelig satt pris på :)

Jeg kjenner jeg er virkelig spent! Håper noen kan støtte meg litt i denne kampen mot røyken! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I flere undersøkelser om hvor avhengig man er spør de etter antall sigaretter man røyker hver dag. Dette har jeg egentlig ikke peiling på, har aldri telt. Kjøper alltid røyk i Sverige og mange forskjellige pakker liggende rundt. I går telte jeg altså, på en dag hvor jeg røkte ganske lite.

8 stykker. Kanskje jeg klarer 7 i dag?

5 dager igjen til røykeslutt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Angstsymptomene var faktisk ikke så ille, for man vet hva det kommer av. Det er jo alltid ubehagelig, men når det har en helt naturlig forklaring så er det lettere å takle.

Dette klarer du!! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angstsymptomene var faktisk ikke så ille, for man vet hva det kommer av. Det er jo alltid ubehagelig, men når det har en helt naturlig forklaring så er det lettere å takle.

Dette klarer du!! :jepp:

Ja, det har du helt rett i. Men samtidig er jeg redd for at å sette i gang angstsymptomene, setter jeg i gang angsten igjen. Det er teit å si det, men den største angsten min er angsten for angsten! Derfor er jeg redd for å sette i gang den vonde sirkelen min.

Men det du sier skal være en tanke til meg selv, når symptomene kommer!

Tusen takk :):klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor lenge og når man har de verste abstinensene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorgonzola

Hei CoffeeCup!

Vi bare si masse lykke til.

Jeg har ingen direkte god råd men vil støtte deg med følgende:

Er du tilstrekkelig motivert så fikser du dette.

Jeg har selv vært røyker i nesten 20 år, sluttet med jevne mellomrom når eks'en var gravid og vi hadde spedbarn i huset. Problemet med disse slutteperiodene var, for min del, at jeg holdt opp mest fordi omgivelsene forventet det eller enda mer presist; fordi jeg innbilte meg at omgivelsene forventet det.

For snart tre år siden sluttet jeg, for første gang med 100 prosent egen indre motivasjon. Jeg hadde bearbeidet det hele i hodet minst et halvt år i forveien. Mange av de samme argumentene som du har. Mitt viktigste var nok helsebekymringer, en mann som passerer 40 er som kjent i risikosonen for både det ene og det andre. Jeg merket at for hver sigarett jeg tok (utendørs) jo mer "hazzle" synes jeg det var (stå ute, kaldt, vått, ensomt, kidsa klager på røyklukt som siver inn, naboen kikker litt "skrått" på meg osv osv). I tillegg var det penger, herregud det kosta minst 1.500 i måneden.

Jeg satte ingen dato, jeg husker jeg klemte en stump i askebegeret på en veranda en stjerneklar varm vakker natt på ei gresk øy august for snart tre år siden og tenkte; "jepp, jeg lar den der være den siste", og det ble den.

Har ikke savnet det en dag! Korrigerer litt - har hatt lyst på en sigarett fire ganger de siste knappe tre årene, men den lysten har gått over etter ett minutt med fornuftstanker.

Luktesansen er blitt bedre.

Pusten er blitt bedre.

Kontrollen over livet kjennes vesentlig bedre.

Det å slippe å være "uglesett" er utelukkende positivt.

Jeg er nesten sjokkert over hvor lett det var men når jeg tenker etter var det hele en mental øvelse hvor sterk lyst og motivasjon er avgjørende.

Håper du fikser det og kanskje du inspirerer samboeren din til å gjøre det samme? Vinn vinn for dere begge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå tok jeg meg akkurat en røyk. Det smaker jo egentlig ganske vondt, og røyken er jo det mest meningsløse man kan fylle livet med.

En annen ting jeg har tenkt på er hjelpemidler... Sist så var nikotinplaster til stor hjelp, men jeg er usikker på om det bare er å utsette problemet? Pluss at nikotinplaster koster jo mye mer enn hva røyken koster, så det er litt irriterende... Noen som har noen tanker rundt dette?

Jeg kommer nok til å skrive en del innlegg her fremover, litt for å se tankene mine nedskrevet, da det ofte hjelper meg, men også for å få tips og støtte underveis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for motiverende og støttende ord Gorgonzola! Jeg føler den indre motivasjonen virkelig er der nå, og jeg har tenkt på dette et halvt års tid, men brukt unnskyldninger for å utsette det.

Nå tenker jeg at det nettopp bare er unnskyldninger og jeg må bare gjøre det!!

Gratulerer til deg, høres topp ut å være røykefri!! Jeg gleder meg virkelig til dagen jeg kan si det og føle meg sånn du gjør nå!

Det er faktisk flere jeg har snakket med som sier at det faktisk ikke var så vanskelig, men merkelig nok er det de som sier at det var vanskelig, jeg hører på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to-tre første ukene er verst. Akseptér at du vil komme til å tenke på røyk, lenge og ofte, framfor å kjempe mot tankene. Benytt enhver anledning du tenker på røyk til å minne deg på om at det ikke er et alternativ lengre og at det er du som er sjefen. Gjerne hvorfor det ikke er at alternativ også. Og du har bestemt deg for å slutte, ferdig med den diskusjonen..

Røyksuget varer bare i fem minutter ;)

Akkurat dette hjalp meg veldig. Har straks vært ikke-røyker i nitti dager nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det har gått som en lek. Det har vært noen "kamper" nå og da, men når valget var tatt var det enkelt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Nå tok jeg meg akkurat en røyk. Det smaker jo egentlig ganske vondt, og røyken er jo det mest meningsløse man kan fylle livet med.

En annen ting jeg har tenkt på er hjelpemidler... Sist så var nikotinplaster til stor hjelp, men jeg er usikker på om det bare er å utsette problemet? Pluss at nikotinplaster koster jo mye mer enn hva røyken koster, så det er litt irriterende... Noen som har noen tanker rundt dette?

Jeg kommer nok til å skrive en del innlegg her fremover, litt for å se tankene mine nedskrevet, da det ofte hjelper meg, men også for å få tips og støtte underveis :)

Jeg brukte sånne røykesluttpiller. Betalte 800kr og sluttet nesten helt uten abstinenser. Det var superenkelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorgonzola

Tusen takk for motiverende og støttende ord Gorgonzola! Jeg føler den indre motivasjonen virkelig er der nå, og jeg har tenkt på dette et halvt års tid, men brukt unnskyldninger for å utsette det.

:takke:

Lover bra, du har tenkt gjennom dette en stund, du er mentalt forberedt virker det som, det er avgjørende.

Nå tenker jeg at det nettopp bare er unnskyldninger og jeg må bare gjøre det!!

Enig. Samtidig tror jeg ikke du skal presse det til "nå må jeg bare gjøre det". Kanskje heller si til deg selv "jeg har bestemt jeg, jeg er i ferd med å slutte, den 'riktige' anledningen kommer snart". Jeg vet ikke om en slags symbolsk rituell handling vil funke for deg eller ikke, litt sånn som man gjør med unger når de skal slutte med smokk. For meg funka ikke det, jeg bestemte meg for at akkurat den sigaretten var den siste etter at jeg hadde røkt den.

Gratulerer til deg, høres topp ut å være røykefri!! Jeg gleder meg virkelig til dagen jeg kan si det og føle meg sånn du gjør nå!

Det er faktisk flere jeg har snakket med som sier at det faktisk ikke var så vanskelig, men merkelig nok er det de som sier at det var vanskelig, jeg hører på..

Tusen takk. Jeg glemte å "innrømme" at vekta gikk feil vei, la på meg 4-5 kilo i løpet av de neste månedene men who cares? Jeg er jo i den heldige situasjon at jeg er mann og toleransen for ekstra kilo er mildt sagt noe høyere for menn enn for dere kvinner :fnise:

Det er ikke vanskelig å slutte. Det som er vanskelig er å finne/ha tilstrekkelig motivasjon for å slutte.

Hør på de som gagner saken din, håper samboeren din støtter deg og ikke påvirker motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW! Gratulerer Linber! Du har helt rett, det er ikke et alternativ å ta seg en røyk, det kan ikke være det! Jeg er og skal være helt bestemt på det! Det er jo også det Gorgonzola skriver her at dette er ikke noe jeg må gjøre, men jeg har bestemt meg for at sånn skal det være!

Stemmer det at røykesuget bare varer i fem minutter av gangen? Det hørtes jo ikke så ille ut!

Sist jeg sluttet hadde jeg en liten seremoni for meg selv :fnise: Jeg hadde rett og slett en flaggdag! Hehe, vet ikke om jeg skal gjøre det igjen! Tror heller det siste du sier der Gorgonzola er bedre, å bestemme meg helt ved den siste røyken.

Og akkurat de kiloene er virkelig ikke så farlig, helsa blir uansett bedre av å slutte å røyke :) Jeg håper jeg får støtte av samboeren, men er litt usikker faktisk. Han har ikke lyst til å slutte nå, og jeg kan ikke presse han til det. :( Men det skal virkelig ikke stoppe meg, det ville bare vært nok en dårlig unnskyldning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brukte sånne røykesluttpiller. Betalte 800kr og sluttet nesten helt uten abstinenser. Det var superenkelt :)

Er det Champex (eller hva de heter) du sikter til? Er ikke det noe lignende antidepressiva da? Jeg er litt skeptisk til slik jeg... Eller er det noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Champix ja, gikk på de i to uker og så var jeg røykfri. Men det er jo alltid bedre å prøve selv noen ganger før man begynner på piller og sånn type ting:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki takk uAnonymbruker, men nå har jeg bestemt meg for å klare det uten hjelpemidler! Hvertfall så lenge som mulig! Tar selvfølgelig heller på meg et plaster enn å ta meg en røyk, men da kun ved krise. Veldig godt å høre at du ble røykfri hvertfall :)

I går skeia jeg litt ut. Planen var 7 røyk, det ble 10! Jeg måtte jobbe litt, og da blir det fort en del røyk. Så jobben kommer til å bli en utfordring. Må se om jeg kan endre noe på rutinene mine der! -Men jeg har allikevel bestemt meg for at ikke det var verdens undergang. Hva så om jeg røkte 3 for mange i går, når jeg skal slutte helt på fredag uansett??

Nå skal jeg ta dagens første røyk straks. Driver å utsetter det litt. Dagens første er alltid den beste, det kommer til å bli den vanskeligste å slutte med. 5 minutters pause på en ellers så stressende morgen. Andre tips til 5 minutters pause om morgenen?

Ha en flott mandag alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I dag har jeg røkt 8 røyk! Jeg tror ikke det har så mye å si om jeg trapper ned en røyk om dagen. Jeg er uansett fullt ut bestemt på å slutte å røyke på fredag!

Jeg løp meg en tur akkurat og kondisjonen er ikke akkurat på topp. Nå har jeg lagt opp en løype jeg skal løpe 2-3 ganger hver uke fremover, slik at jeg kan måle om lungene blir bedre :) Eller, det vil de vel bli uansett, men jeg vil tro at jeg merker forandringen fortere!

I dag merket jeg at jeg ble litt nervøs for angst-symptomene som kanskje kommer til helgen når jeg har sluttet. Men det er ikke uten grunn at jeg slutter på fredag. Jeg går til psykolog litt innimellom fortsatt og jeg skal til psykologen på fredag! Så det tror jeg hjelper litt med å roe meg ned :)

Jeg kjenner jeg grugleder meg!! Gleder meg mest da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vært en laaang dag, vært hele dagen på jobb, INNE! I det nydelige været som har vært, er det litt kjedelig. MEN jeg har vært kjempe flink og røkte kun 3 røyk på jobben i dag!! Til sammen har det blitt 5, så blir MAKS 7 i dag. Selv om det har vært stress i dag, så har jeg rett og slett ikke hatt tid til å røyke. Og det sier jo litt da! Hvis jeg ikke tenker på røyk, så trenger jeg det faktisk ikke i samme grad som når jeg har mye tid til å tenke på det!

Jeg gleder meg mer og mer til å bli røykfri. Noe så meningsløst da gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen er siste dag med røyken! Jeg mister ikke en venn, jeg kvitter meg med en fiende!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...