Gå til innhold

Ønsker å kjøpe leilighet, men har dårlig økonomi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er ikke bare bare og flytte på landet eller, for å kunne bo billig. Jeg valgte og gjøre det-og fikk kjeft av NAV.

Både på det Nav kontoret jeg flyttet fra og det Nav kontoret jeg flyttet til..

Det skikkelig dumt av meg og flytte hit, hvor det ikke finnes jobber..

Men husleien er billig her, men hva hjelper det når man ikke å får seg jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke slik at alle får alt de andre har. Hverken i Norge eller i fattigere land. Noen har råd til egen bolig, andre ikke. Har man dårlig økonomi, kan man godt glemme å kjøpe egen bolig (særlig i store byer hvor det fins jobber). Med mindre man sparer i en del år og bruker minst mulig penger, så at man får stor nok egenkapital. Men da er det også årsinntekt - kan man betjene et så stort lån uten jobb og bare med NAV støtte?

Jeg ser ikke noe stor poeng i å flytte til bygda hvor boligene er rimelige når man ikke kan finne jobb der. For meg må folk flytte ditt hvor det fins jobb. Ikke når man er pensjonist da, men når man kan jobbe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

flytt hit, vi er 8 lærere, 2 leger, 1 sosionom/psyk sykepleier, 1 skolebibliotekar, en HAUG med støttekontakter, 1 som kan lære innvandrere norsk, noen avløsere og 1 fast resepsjonist på kommunehuset i manko. Umulig å få folk til å flytte hit for å jobbe, og alle som bor her flytter vekk til større steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror forslaget om å flytte der det er billigere boliger, var ment for dem som har fått invilget varig uføretrygd.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Jeg tror forslaget om å flytte der det er billigere boliger, var ment for dem som har fått invilget varig uføretrygd.

Det sparer man ihvertfall penger på for her på bygda har vi hverken fritidstilbud eller butikker. :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "ekte uføretrygda"?

Det er sånne som onkelen min. Han hadde en veldig god jobb og bra betalt. Han elsket jobben sin!

Etter en grusom bilulykke der alle bena i kroppen knakk, måtte de sveise han sammen, og han er idag uføretrygded.

Han syns det er vondt, fordi han vil jobbe, men det går ikke...

En tante av meg er født med en ryggfeil, så hun har perioder der hun sliter veldig.

Hun jobber kun i sommerhalvåret, for da har hun en jobb hun fungerer bra i, men ikke i vinterhalvåret. Hun er trygded i vinterhalvåret, men hun ser alltid frem til sommerhalvåret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror dessverre ikke at du har noen sjangs.

Det må isåfall bli andelsleilighet, men den månedlige utgiften blir jo høy da.

:(

Sliter selv, med 388.000,00 kroner i årslønn.

De rike har det best i Norge...

Jeg sitter med 14.390 i måneden jeg, og med leilighet til 1 million, 1.1 med fellesgjeld(Prisen har visst økt litt over 1% siden da). Ikke noe hjelp fra andre, kun 200.000 i EK, kan også legge til at jeg kunne fått et større lån, men akkurat der og da var det ikke noen innen for grensen, som lå på ca 1.4-1.5, da måtte jeg ha flyttet enda lenger unna, så jeg tok en grei andelsleilighet, med mulig til å kjøpe noe større senere.

Og med mye mer enn meg, så sliter du? Da må du sløse enormt med penger, svindyr bil, stort stuelån osv. Hvis du ikke har bil og stort studielån så er du bare en sløser generelt sett

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette jeg jo nettopp hva uføretrygda ikke har råd til! (de ekte uføretrygda, ikke de som er late)

Leste du egentlig det jeg skreiv? Jeg nevnte to tullinger som forventer å få alt på et fat, og de får det. Hvorfor? Fordi Norge vil ikke ha folk som pøbler rundt og ødelegger, så da får de egen bolig og dyre biler, slik at de får vilja si og ikke blir fyra opp til å gjøre mer dritt. De som faktisk ikke kanjobbe pga psyiske og fysiske problemer, nei de får fader meg ikke mye i mnd å leve for! Og uansett om dette er nok eller ei - hvorfor skal det være så store forskjeller fra en som ikke gidder å jobbe og de som faktisk ikke kan?

Jeg er forresten ikke utføretrygda. Jeg jobber fulltid, men har ikke kommet meg i høyere jobb enda pga jeg tar opp noen fag på si.

Merkelig nok er jeg en ekte uføretrygdet, med 14.390 i måneden, se "AB bruker #29". Enough said.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes kommunene bør se litt mer på det å gi ut startlån til folk som sliter.

Her jeg bor ligger leieprisene på ca 8 000.-

OM jeg hadde fått ett startlån på 1 mill og kjøpt det huset jeg kunne tenkt meg, vil jeg i de første 5 årene få en husleie på ca 5600.- ( dette er ett borettslag så det er inkl. fellesutgifter)

Jeg går på aap, med planer om og håp om at jeg skal ut i jobb i løpet av 2 år.

Det er noe med å kunne bo trygt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boliger til under 500.000: http://www.finn.no/finn/realestate/homes/result?ISPRIVATE=&PROPERTY_TYPE=3&PROPERTY_TYPE=1&PROPERTY_TYPE=4&PROPERTY_TYPE=2&PRICE_FROM=&PRICE_TO=500000&COLLECTIVE_DEPT=1&ESTATE_SIZE%2FLIVING_AREA_FROM=&ESTATE_SIZE%2FLIVING_AREA_TO=&NO_OF_BEDROOMS=&PLOT%2FAREA=&keyword=&rows=30&sort=0

For øvrig så gir kommunene ut startlån og liknende, men selv om lånet er kommunalt, så skal det fortsatt betjenes. Noe som gjør at de færreste enslige uføretrygdede har råd til å kjøpe seg kåk, med minde de er interessert til å flytte til Huttiheita (noe en uføretrygdet for såvidt kan gjøre, siden han eller hun ikke er avhengig av jobb).

Det er ingen menneskerett å eie egen bolig, selv om det i Norge er svært vanlig grunnet gunstige skatteregler. Jeg har venninner som tjener over 500.000 i året her i Oslo, som ikke har råd til annet enn å leie bolig. For dem er det ikke noe alternativ å flytte til Huttiheita, siden de er i jobb i Oslo, og det ikke finnes aktuelle og relevante jobber i Huttiheita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ab:29 svarer:

DU har venniner som har 500.000 i året, og ikke råd til leilighet? Da sløser dem i hvert fall penger! Jeg bare selv en kamerat, som bor i Oslo. Vet ikke hva brutto ligger på, men etter skatt så får han rundt 18.000, og han eier leilighet til 1.3 , så lå fellesgjelden på ca 200.000 , i oslo. Han har en MYE mindre inntekt enn dine venniner, men så er han flink med pengene, dine venniner sløser noe så inni granskauen mye. Det er det mange folk ikke skjønner, og sløser, samtidig klager de over at de ikke får lån: "jeg skjønner ikke noe jeg" , nei, dere gjør vel ikke det :lol:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ab:29 svarer:

DU har venniner som har 500.000 i året, og ikke råd til leilighet? Da sløser dem i hvert fall penger! Jeg bare selv en kamerat, som bor i Oslo. Vet ikke hva brutto ligger på, men etter skatt så får han rundt 18.000, og han eier leilighet til 1.3 , så lå fellesgjelden på ca 200.000 , i oslo. Han har en MYE mindre inntekt enn dine venniner, men så er han flink med pengene, dine venniner sløser noe så inni granskauen mye. Det er det mange folk ikke skjønner, og sløser, samtidig klager de over at de ikke får lån: "jeg skjønner ikke noe jeg" , nei, dere gjør vel ikke det :lol:

Newsflash: Boligprisene i Oslo har steget helt hinsides de siste årene. Leiligheter til maks 1.5 mill finnes knapt nok, og rives unna til overpris.

Og nei, de sløser da slett ikke særlig. Men sparer egenkapital for harde livet, i tillegg til at de har 10.000 i måneden i husleie. Han kompisen din hadde solid egenkapital da han kjøpte, og han kjøpte nok ikke i år, for å si det slik. Med mindre han sitter i en bitteliten 1-roms, da. Man kan kanskje si at mine venninner er kresne, som ønsker et eget soverom når de først skal kjøpe, siden de ikke forventer å bo alene i all evighet, og kjøp og salg av bolig innebærer en god del utgifter (regn 100.000), og skal man bo to sammen så må man ha noe større enn 20 kvm med sovesofa ved siden av kjøkkenkroken og et lite smalt klesskap til alt av oppbevaring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Newsflash: Boligprisene i Oslo har steget helt hinsides de siste årene. Leiligheter til maks 1.5 mill finnes knapt nok, og rives unna til overpris.

Og nei, de sløser da slett ikke særlig. Men sparer egenkapital for harde livet, i tillegg til at de har 10.000 i måneden i husleie. Han kompisen din hadde solid egenkapital da han kjøpte, og han kjøpte nok ikke i år, for å si det slik. Med mindre han sitter i en bitteliten 1-roms, da. Man kan kanskje si at mine venninner er kresne, som ønsker et eget soverom når de først skal kjøpe, siden de ikke forventer å bo alene i all evighet, og kjøp og salg av bolig innebærer en god del utgifter (regn 100.000), og skal man bo to sammen så må man ha noe større enn 20 kvm med sovesofa ved siden av kjøkkenkroken og et lite smalt klesskap til alt av oppbevaring.

1: Jo, det finnes nok av leiligheter til den prisen, eller billigere, man MÅ ikke bo i sentrum. Han hadde ikke et solid EK nei, han sa at han fikk litt forskudd på arv, men at det var omtrent 10% av summen for leilighet, med andre ord, ca 130.000.

Med 500k i året så skulle venninene dine klart å spare, igjen, leier de til 10.000, sentrum? Uansett, med den lønnen, så er jo det et sted mellom 25-30 tusen i måneden utbetalt. Broren min er elektriker, tjener rundt 400.000 og sitter med 23-24 tusen i måneden, så da blir det et sted mellom 25-30 tusen på dine venniner.

Trekker du vekk 10.000 i leie, så sitter du igjen med 15-20 tusen til andre ting Ærlig talt, hvis de ikke klarer å sette av noe fra det så er det noe riv ruskende galt. Jeg gjentar, de er sløsere. Du nekter kanskje å se det, du klarer kanskje ikke så det, du er nok en sløser selv. Folk som sløser og har bekjente som sløser skjønner det sjeldent selv. Jeg har både slekt og venner som faller under den kategorien.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cuntzilla

Er det virkelig mulig? Jeg mener... hæ...hva.... :grine:

Jeg kjøpte 39kvm for 800 000. Så... ja, jeg flytter gjerne dit!!! Men så var det å finne seg jobb der, da.....

Jeg bor på 29 kvm til 1.8 mill, så rent prismessig bor du et ganske greit sted allerede ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Jo, det finnes nok av leiligheter til den prisen, eller billigere, man MÅ ikke bo i sentrum. Han hadde ikke et solid EK nei, han sa at han fikk litt forskudd på arv, men at det var omtrent 10% av summen for leilighet, med andre ord, ca 130.000.

Hvor i Oslo finner du leiligheter til denne prisen? Kom gjerne med eksemlper for å underbygge påstandene dine

Med 500k i året så skulle venninene dine klart å spare, igjen, leier de til 10.000, sentrum? Uansett, med den lønnen, så er jo det et sted mellom 25-30 tusen i måneden utbetalt. Broren min er elektriker, tjener rundt 400.000 og sitter med 23-24 tusen i måneden, så da blir det et sted mellom 25-30 tusen på dine venniner.

10000 for ei leilighet er vel ikke helt uvanlig i Oslo. Husk at når man ikke betaler noen renteutgifter så får man ikke noe fradrag på skatt, og uten fradrag, mindre utbetalt. Studielån har de sikkert og (noe en elektriker slipper)

Trekker du vekk 10.000 i leie, så sitter du igjen med 15-20 tusen til andre ting Ærlig talt, hvis de ikke klarer å sette av noe fra det så er det noe riv ruskende galt. Jeg gjentar, de er sløsere. Du nekter kanskje å se det, du klarer kanskje ikke så det, du er nok en sløser selv. Folk som sløser og har bekjente som sløser skjønner det sjeldent selv. Jeg har både slekt og venner som faller under den kategorien.

Sier ikke vedkommende at hennes venner sparer for harde livet? Enda man greier å spare 5000-10000 imnd så tar det gjerne noen år før man greier å spare opp nok ek til å kjøpe i dagens marked. Men det er vel tilfredsstillende å sitte å være bedreviter på et forum.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Klarer man å spare 5-10 tusen i måneden, så har man nok EK på 2-4 år. Wow, virkelig lang tid. Ta deg en kikk på finn, jeg gjentar, man må ikke bo i sentrum, og til og med i sentrum kan man få leiligheter til under 1 mil, eller over, utifra hvor stort man vil ha det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boliger til under 500.000: http://www.finn.no/finn/realestate/homes/result?ISPRIVATE=&PROPERTY_TYPE=3&PROPERTY_TYPE=1&PROPERTY_TYPE=4&PROPERTY_TYPE=2&PRICE_FROM=&PRICE_TO=500000&COLLECTIVE_DEPT=1&ESTATE_SIZE%2FLIVING_AREA_FROM=&ESTATE_SIZE%2FLIVING_AREA_TO=&NO_OF_BEDROOMS=&PLOT%2FAREA=&keyword=&rows=30&sort=0

For øvrig så gir kommunene ut startlån og liknende, men selv om lånet er kommunalt, så skal det fortsatt betjenes. Noe som gjør at de færreste enslige uføretrygdede har råd til å kjøpe seg kåk, med minde de er interessert til å flytte til Huttiheita (noe en uføretrygdet for såvidt kan gjøre, siden han eller hun ikke er avhengig av jobb).

Det er ingen menneskerett å eie egen bolig, selv om det i Norge er svært vanlig grunnet gunstige skatteregler. Jeg har venninner som tjener over 500.000 i året her i Oslo, som ikke har råd til annet enn å leie bolig. For dem er det ikke noe alternativ å flytte til Huttiheita, siden de er i jobb i Oslo, og det ikke finnes aktuelle og relevante jobber i Huttiheita.

jeg betjener jo i dag en husleie på kr 8 000.- + strøm + internett etc..

så hvorfor skulle jeg da ikke klare en husleie på kr 5 600, som inkluderer felles utgifter.. som er blandt annet: akonto strøm, grunnpakke internett, grunnpakke tv, utvendig vedlikehold

jeg vil faktisk få nesten kr 2,500 til overs i mnd ved å eie, enn ved å leie..

Når folk kommer med slike løsningere- burde ikke da kommunen gi startlån?

Og ja.. det er på landet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer man å spare 5-10 tusen i måneden, så har man nok EK på 2-4 år. Wow, virkelig lang tid. Ta deg en kikk på finn, jeg gjentar, man må ikke bo i sentrum, og til og med i sentrum kan man få leiligheter til under 1 mil, eller over, utifra hvor stort man vil ha det.

Med en inntekt på rundt 10 000 i mnd, så er det klin umulig å spare så mye. De pengene jeg kunne ha brukt på å betjene et lån, må jeg i stedet bruke på husleie. Jeg får selvsagt spart litt, men langt i fra så mye som du skisserer.

Jeg bor forresten "på bygda", og det er ikke spesielt dyrt å kjøpe her. Problemet er jo at banken neppe vil gi meg noe lån, fordi jeg har lav inntekt.

Jeg opprettet tråden for å finne ut om det er noen ting som kan gjøre at jeg får lån, som feks om jeg klarer å spare i BSU eller evt startlån fra kommunen. Jeg har verken tenkt å kjøpe noe stort, dyrt eller fancy, og jeg har full forståelse for at jeg ikke kan få det samme som de som jobber når jeg ikke har helse til det. Jeg vet at det ikke er noen menneskerett å eie bolig, men jeg har veldig lyst, og lurer derfor på om det er mulighet for meg å klare det, og eventuelt hvordan. Jeg synes det er kjipt å tenke på at jeg må leie bolig i kanskje 60 år fremover på grunn av helsa mi, når jeg har veldig lyst til å eie selv.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...