Gå til innhold

Tenkte å leie en hybel men skeptisk.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg har nettopp vært på visning på en hybel.

Hybelen virker helt OK.

Er snakk om 500kr i mnd, hvorfor så lite?

Jo. Haka med den er at du må "jobbe" i huset hvor du leier 2-3 timer dagen.

Oppvask,vasking,klesvask, støvsuging, lage mat, passe barn.

Familien som bor der er av utenlandsk opprinnelse, det er 2 foreldre og 2 barn. Begge foreldrene jobber. De snakker norsk.

Jeg er bare litt skeptisk egentlig.

Kall meg rar egentlig.

Fordi for meg høres det feil ut å være "nanny" for en utenlandsk familie, hadde jeg dratt som f.eks Au Pair til ett annet land ville det vært greit.

Men er litt skeptisk til å ta den, usikker på hva jeg kan fortelle familie og venner om jeg tar den plassen.

Hva ville du gjort?

Ville du leid?

(blir 100% student til høsten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke leid denne her. Det ble for rart for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -_Tove_-

Jeg ville holdt meg langt unna. Det hadde dessuten blitt en veldig dyr månedsleie for en liten hybel, om du regner ut hvor mye du hadde fått i lønn for å jobbe tilsvarende mange timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei jeg hadde ikke leid. hadde ikke villet ofre 2-3 timer om dagen til det. da får de ansette noen til å gjøre det.men det er langt bedre enn jeg har sett før. der var det 5000 kr mnd pluss masse masse barnepass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blinker utnyttelselys lange veier. :lur: Prøv og finn deg noe annet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Taxi

Kanskje far i huset bare vil har muligheten til å kunne gå ned i hybelen og få polert staken sin når fruen er i ulaget?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Du burde heller leie en leilighet og få deg deltidsjobb som vaskehjelp - det hadde DU tjent på.

Denne dealen er kun god om du er lutfattig. Husk at 2-3 timer husarbeid er MYE når du har fulle arbeids/studiedager..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -_Tove_-

Få deg heller en dyrere hybel, og prøv å finn deg en deltidsjobb ved siden av studiene. Da har du faktisk fri de dagene du ikke jobber, får garantert "like god lønn", og du slipper å stå i fare for å bli utnyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke faen om jeg ville leid der. For det første vil noe sånt fort kunne komme i veien for studier. Men aller viktigst så kan det FORT bli uenigheter og problemer, og da vil du stilel svakt. Du vil ikke ha noe dokumentasjon på arbeidet du har lagt ned (i motsetning til en kontoutskrift som viser overføring av samme sum hver mnd). Hva når utleier påstår at du ikke har gjort jobben grundig nok, eller ikke gjort den i det hele tatt? Du har ingen håndfaste bevis på at du har gjort dine plikter som leietager, og det kan du fort brenne deg på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve konseptet i seg selv er ikke så innmari dumt. Jeg leide en leilighet selv en gang, med slike betingelser. Men det var ikke halvparten så mye arbeid som det du må gjøre. Og de jeg leide av/jobbet for var ikke særlig hyggelige folk og de forventet stadig mer og mer.

Men for deg blir det minst 60 timer i mnd, og det utgjør ca 8000 kroner med helt OK deltidslønn. Altså betaler du 8500 for leiligheten, er den verdt det?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett at du har en vanlig jobb med timelønn på 135 kroner i timen.

3 timer * 5 dager i uken * 4 uker i måneden: 8100 kroner før skatt i måneden.

Du sier dette er en hybel, kan tenke meg at denne hybelen aldri i verden hadde blitt utleid for så mye.

Jeg hadde aldri i verden leid under slike vilkår.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei alle sammen.

Jeg har nettopp vært på visning på en hybel.

Hybelen virker helt OK.

Er snakk om 500kr i mnd, hvorfor så lite?

Jo. Haka med den er at du må "jobbe" i huset hvor du leier 2-3 timer dagen.

Oppvask,vasking,klesvask, støvsuging, lage mat, passe barn.

Familien som bor der er av utenlandsk opprinnelse, det er 2 foreldre og 2 barn. Begge foreldrene jobber. De snakker norsk.

Jeg er bare litt skeptisk egentlig.

Kall meg rar egentlig.

Fordi for meg høres det feil ut å være "nanny" for en utenlandsk familie, hadde jeg dratt som f.eks Au Pair til ett annet land ville det vært greit.

Men er litt skeptisk til å ta den, usikker på hva jeg kan fortelle familie og venner om jeg tar den plassen.

Hva ville du gjort?

Ville du leid?

(blir 100% student til høsten)

er du helt idiot? da skulle du hatt betalt. Finn noe annet. hvordan skal du rekke alt dette i huset?

Det blir 60 timer i mnd. med en timesbet på 150 kr,så utgjør det 9000 i mnd,så skal du betale 500 i husleie. Alyså leiepris på 9500.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der høres ut som verdens dårligste leieavtale!

Ikke bare pga. hvor mye du faktisk betaler for leiligheten kontra å skaffe deg en deltidsjobb og få betalt for timene du jobber i steden, men ville du virkelig likt å ha sjefen din boende i samme hus som deg? Hva tror du er oddsen for at du må stille opp som barnevakt hver gang huseierne bestemmer seg for å ta en tur ut, og de blir lite blide for at du ikke kan stille opp på to minutters varsel? Vil du virkelig risikere at "sjefen" din plutselig står på døra di og ber deg jobbe NÅ, med en gang, for de skal ut og barna trenger pass/tante sofie kommer på besøk og det er støv på TV`n? Vil du ikke mye heller ha en deltidsjobb, hvor du har helt fri når du ikke er på jobb? Og skal du kun jobbe ukedager eller helger også? Hva betyr 2-3 timer daglig; Er det 3 timer daglig på hverdager eller 2 timer en dag og 4 timer den neste? Eller betyr 2-3 timer at det forventes at du skal stille opp akkurat når det passer huseier? Og er leiligheten virkelig verdt en normal timelønn, for alle timene du må jobbe + 500 kr.? Jeg tror jeg skulle hatt et klekklig tillegg for å være disponibel for "arbeidsgiver" på den måten. Måtte nok fått leiligheten gratis, pluss klekklig betalt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere hørt om skatt? Hun betaler ca 5200 kr for hybelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Haha, for en elendig avtale. De skal ikke leie ut, de har bare pakket inn at de trenger en au pair.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo bli bortimot 100 timer i måneden, så noe kupp er det ikke.

Men ditt problem var visst mest at du skulle jobbe for utlendinger? Hadde vært mer naturlig om det var omvendt, liksom? :filer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...