AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #22 Skrevet 20. mai 2012 Hun har ikke lov til å legge ut bilder av andres unger på sin profil. Hvis faren synes det er greit å legge ut bildene, så får han gjøre det, men da får han legge dem ut på sin egen profil. Kun de med foreldrerett kan legge ut bilder, og jeg tviler på at stemora har foreldrerett. 1
Tica Skrevet 20. mai 2012 Forfatter #23 Skrevet 20. mai 2012 Jeg regner med det er en maktgreie. Hva mener du med det..? Det handler om å ivareta barnas interesse.
Tica Skrevet 20. mai 2012 Forfatter #24 Skrevet 20. mai 2012 Hun har ikke lov til å legge ut bilder av andres unger på sin profil. Hvis faren synes det er greit å legge ut bildene, så får han gjøre det, men da får han legge dem ut på sin egen profil. Kun de med foreldrerett kan legge ut bilder, og jeg tviler på at stemora har foreldrerett. Ja, det er det jeg mener også, men lurer på om finnes det en lov hvor dette er klart?
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2012 #25 Skrevet 20. mai 2012 Det skal finnes en lov som sier at: Enhver må skaffe tillatelse fra den som er avbildet for å lovlig kunne publisere bilder der et annet menneske er hovedmotiv. Der den som er avbildet er under myndighetsalder, er det foreldre/foresatte som kan gi/inndra denne tillatelsen. Det er altså ikke slik at jeg ikke har lov å legge ut bilde av f.eks naboen eller naboens barn, men jeg er pliktig til å innhente tillatelse fra gjeldende nabo før jeg publiserer bildet. Dersom jeg ikke innhenter tillatelse, naboen ber meg om å fjerne bildet og jeg ikke fjerner det, kan jeg anmeldes. 1
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2012 #26 Skrevet 20. mai 2012 Gjest #25 Glemte å føye til at jeg ikke har greid å finne denne loven på lovdata.no, men jeg mener det skal være en del av ånsverkloven.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #27 Skrevet 20. mai 2012 Så hvis noen publiserer bilder av barna deres ifm barneselskaper eller tilstelninger på skolen - så ber dere de fjerne dem?
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2012 #28 Skrevet 20. mai 2012 Fra Åndsverkloven: § 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse, b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet, c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse, d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller e) bildet brukes som omhandlet i § 23 tredje ledd eller § 27 andre ledd. Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår. Link 1
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2012 #29 Skrevet 20. mai 2012 Så hvis noen publiserer bilder av barna deres ifm barneselskaper eller tilstelninger på skolen - så ber dere de fjerne dem? Ifbm tilstelninger på skolen, er det lovlig å publisere bildene dersom det er situasjonen, og ikke barnet, som er hovedfokus. Bilder av forsamlinger er også tillatt å publisere. 1
Gjest gjest Skrevet 20. mai 2012 #30 Skrevet 20. mai 2012 Så hvis noen publiserer bilder av barna deres ifm barneselskaper eller tilstelninger på skolen - så ber dere de fjerne dem? Ja. Hvorfor skal bilder legges ut? Fikk èn gang bilder fjernet og da så jeg rødt. Det samme gjorde flere andre foreldre. Hadde vært badebursdag og foreldrene hadde knipset masse bilder og la hele "filmen" rett ut på facebook. Noen av badegjestene var nakne. I bhg der jeg har mine er det blant annet ett barn som lever i skjul med moren sin. Ingen får ta bilder ved arrangement i bhg sin regi. Barnet er skoleklart til høsten og skolen vil føre samme linje. En uting at alt skal legges ut på nett. Jeg legger ikke ut bilder selv av barna mine, og det gjør heller ikke faren. Hvorfor skal andre gjøre det da? 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #31 Skrevet 20. mai 2012 Jeg forstår veldig godt at folk er skeptiske til å legge ut bilder på FB og nettet generellt. Man vet aldri hvor de havner. Selv har jeg et bilde av meg selv liggende ute på en side som tjener penger på at folk kan skrive anonyme stygge kommentarer. Tro det eller ei, det finnes slike mørke hull på nettet der DITT bilde fra FB kan havne, selv om du faktisk er en hyggelig og snill person. Jeg gjør aldri noen vondt, men alikevel så har noen gjort dette mot meg, og lagt ut mitt navn og bilde på denne siden. Det er mange barn der på denne siden også, og ingen får informasjonen fjernet. Dette er en amerikansk side som driver å skifter "host" hver uke fordi de bryter loven og driver med scamming. Drittkjipt...men jeg la ut bildet av meg på nett, så alle jeg kontakter sier bare "sånn er det når man legger ut bilder...folk kan bruke de som de vil" Jeg pleide ikke å være redd for å legge ut bilder, men nå kommer jeg aldri til å legge ut bilder av mitt barn. Veldig trist at noen ikke klarer å fatte hvor skadelig det faktisk kan være. 1
Tica Skrevet 20. mai 2012 Forfatter #32 Skrevet 20. mai 2012 Så hvis noen publiserer bilder av barna deres ifm barneselskaper eller tilstelninger på skolen - så ber dere de fjerne dem? Her må vi signere på at vi tillater at barnet blir fotografert på skolen og i bhg og evnt senere lagt ut på skolens el bhg sine netsider som igjen er en lukket side. Denne godkjennelsen av fotografering gjelder også dersom avisen av ulike årsaker tar bilder. Jeg har ennå ikke opplevd at noen legger ut fra barneselskaper el.l. og tror de fleste respekterer at man ikke gjør dette.
Tica Skrevet 20. mai 2012 Forfatter #33 Skrevet 20. mai 2012 Det skal finnes en lov som sier at: Enhver må skaffe tillatelse fra den som er avbildet for å lovlig kunne publisere bilder der et annet menneske er hovedmotiv. Der den som er avbildet er under myndighetsalder, er det foreldre/foresatte som kan gi/inndra denne tillatelsen. Det er altså ikke slik at jeg ikke har lov å legge ut bilde av f.eks naboen eller naboens barn, men jeg er pliktig til å innhente tillatelse fra gjeldende nabo før jeg publiserer bildet. Dersom jeg ikke innhenter tillatelse, naboen ber meg om å fjerne bildet og jeg ikke fjerner det, kan jeg anmeldes. Ja, såpass har jeg funnet ut, men jeg befinner meg liksom i en gråsone. Hvis far sier ja og jeg nei, eller omvendt, hva da...? Vi er dessverre i en slik situajon at å diskutere det ikke er aktuelt og hadde vi kunnet det, så hadde det nok heller ikke vært et problem. Han ville aldri i livet godta at jeg ba henne om ikke å legge ut bilder av barna for å si det sånn. Ikke hun heller, derfor dette spm om hva loven sier....
ViljaH Skrevet 20. mai 2012 #34 Skrevet 20. mai 2012 Det hjelper ikke å lete på lovdata eller referere til Åndsverkloven, når facebook ikke er underlagt norsk lov.. FB er et selskap registrert i USA dermed underlagt amerikansk lovverk. Du har ingen jus på din side. Du kan dog appellere til folkeskikk at man ikke publiserer bilder av andres barn. Alle bildene du ser kan du be om slettes. Snakk med eksen din.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2012 #35 Skrevet 21. mai 2012 Face er nok underlagt amerikansk lov ja, men norske statsborgere er underlagt norsk lov. Om jeg som norsk statsborger bryter med norsk lov, uansett hvor jeg befinner meg i verden, kan jeg straffeforfølges i norsk rett. Se bare på han politikeren som gikk på bordell i utlandet... 3
ViljaH Skrevet 21. mai 2012 #36 Skrevet 21. mai 2012 Face er nok underlagt amerikansk lov ja, men norske statsborgere er underlagt norsk lov. Om jeg som norsk statsborger bryter med norsk lov, uansett hvor jeg befinner meg i verden, kan jeg straffeforfølges i norsk rett. Se bare på han politikeren som gikk på bordell i utlandet... Nei. Når nordmenn laster opp bilder på fb som har sine servere i USA, så er det amerikansk lovgivning som gjelder. Om FB hadde norsk datterselskap, måtte dette fulgt norsk lov. Om du blir tatt for å smugle narko inn i Kina, risikerer du hentettelse i henhold til deres lover. Hvorfor tror du Moland og han andre er stuck i Afrika? Den norske politikeren røyk på en spesiell lov, som sier man ikke kan benytte seg av prostituerte når man reiser for staten. En av få norske lover som går utover landegrensene. Men merk- den går i tillegg til, ikke foran gjeldende lands lov.
Bernardette Skrevet 22. mai 2012 #37 Skrevet 22. mai 2012 Hva mener du med det..? Det handler om å ivareta barnas interesse. Og med det sier du at du selv heller ikke legger ut bilder, sant? Men hei, det gjør du jo, så når skal du innrømme for deg selv at du bør slutte å fremstå som en bitter eks?
Celtic Heart Skrevet 22. mai 2012 #38 Skrevet 22. mai 2012 Så hvis noen publiserer bilder av barna deres ifm barneselskaper eller tilstelninger på skolen - så ber dere de fjerne dem? Ja,det ville jeg gjort uten å nøle. Men så er jeg også av den meningen at jeg synes det er respektløst overfor barn å legge bildene deres ut på nettet. 1
ViljaH Skrevet 22. mai 2012 #39 Skrevet 22. mai 2012 Jeg synes det er respektløst å publisere bilder av andres barn og har ikke gjort det. I bhg må de ha skriftlig tillatelse for å gjøre dette. Foreldre henstilles til samme praksis. 2
Tica Skrevet 28. mai 2012 Forfatter #40 Skrevet 28. mai 2012 Og med det sier du at du selv heller ikke legger ut bilder, sant? Men hei, det gjør du jo, så når skal du innrømme for deg selv at du bør slutte å fremstå som en bitter eks? For det første: jo jeg legger ut bilder av barna MINE. D gjør ex´en også - av SINE barn. For det andre: det er ikke hennes barn og mulig jeg fremstår som en bitter ex, men der tar du feil og hadde du kjent hele historien hadde du klokelig holdt kjeft. Men det spiller ingen rolle, jeg ville bare vite om jeg kunne nekte henne å legge ut bilder av MINE barn. Når hun ikke respekterer mitt ønske er det vel henne som driver en maktkamp og ikke meg. Dette har jeg fått svar på via slettmeg.no. Det kan jeg ikke for så lenge vi har felles foreldreansvar holder det at bare en av oss gir tillatelse til dette - fint det! Det er mange som legger ut bilder som jeg aldri ville lagt ut av hverken barn eller voksne - deriblandt henne. Hadde vært greit å kunne vise til en lov...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå