Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det som er lovlig når det kommer til å legge ut bilder av andre sine barn på nett?

Jeg har et ekstremt dålig forhold til min exs nye dame. Har hun lov til å legge ut bilder av mine barn, feks på FB, dersom jeg sier nei?

Loven er ganske grei på dette sånn ellers, men jeg finner ikke noe om akkurat ang en slik situasjon. Er det noen som kan svare meg konkret på dette...?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest redwine
Skrevet

Så hun får ikke lov å legge ut bilder av barnet kun pga du ikke liker henne? Smååååålig

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjerp deg redwine.

TS, jeg synes du skal gjøre det klart at du ikke ønsker bilder av barna på FB. Jeg forstår deg godt, da informasjon lett kan legge ut av FB og havne på andre sider. Det er ikke stedet å poste familiealbumet, så om du ønsker å holde bilder av dine barn unna FB, så forstår jeg det helt klart.

• Liker 10
Skrevet

Dette må nesten du og din eks ordne opp i.

• Liker 3
Gjest redwine
Skrevet

Skjerpe meg? Det høres jo ut som om dette kun gjalt den nye dama til x'en..

Gjest Annaires
Skrevet

Legger du og eksen din ut bilder av barna da?

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Hun har ikke lov til det nei, men om exn din synes det er greit så kommer du ingen vei. Du kan snakke med slettmeg.no om det. http://www.slettmeg.no/

AnonymBruker
Skrevet

Legger du og eksen din ut bilder av barna da?

Jeg vil si det er en annen sak siden det faktisk er demmes barn.

• Liker 1
Skrevet

Jeg driter i om noen syns det er smålig. Hadde du kjent hele historien så hadde du ikke kommet med en så usaklig kommentar.

Om jeg og barnefar legger ut bilder, blir en helt annen sak. Men dette gjelder for så vidt bhg og skole også; hvis den ene av foreldrene sier nei - hva da?

Jeg ville bare vite om det finnes lovverk på det og takk for fornuftige svar;o)

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som er lovlig når det kommer til å legge ut bilder av andre sine barn på nett?

Jeg har et ekstremt dålig forhold til min exs nye dame. Har hun lov til å legge ut bilder av mine barn, feks på FB, dersom jeg sier nei?

Loven er ganske grei på dette sånn ellers, men jeg finner ikke noe om akkurat ang en slik situasjon. Er det noen som kan svare meg konkret på dette...?

Er det ikke like mye hennes manns barn som dine barn? Det kan jo hende hun har avklart dette med barnas far før hun la ut bildene, og at han ga sitt samtykke?

Bruker du å spørre barnas far om lov før du legger ut bilder av hans barn?

Sorry at det ble spørsmål og ikke svar jeg kunne bidra med, men jeg syns du bør reflektere litt over dette før du går ut med brask og bram.

• Liker 4
Skrevet

Er det ikke like mye hennes manns barn som dine barn? Det kan jo hende hun har avklart dette med barnas far før hun la ut bildene, og at han ga sitt samtykke?

Bruker du å spørre barnas far om lov før du legger ut bilder av hans barn?

Sorry at det ble spørsmål og ikke svar jeg kunne bidra med, men jeg syns du bør reflektere litt over dette før du går ut med brask og bram.

Hvordan i alle dager blir det det samme om jeg legger ut bilder av mine barn?

Hva vet du om henne og hvilke typer bilder hun legger ut? Hva om det er nakenbilder? Hvis bf da er en som egentlig ikke bryr seg, hva da? Hvem skal ivareta deres interesse hvis ikke jeg gjør det? BTW: de er ikke gift.

Dette er et økende problem og du burde ta det litt mer seriøst.

Jeg tror du dessuten må finne ut hva ord og utrykk betyr før du bruker dem....

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan i alle dager blir det det samme om jeg legger ut bilder av mine barn?

Hva vet du om henne og hvilke typer bilder hun legger ut? Hva om det er nakenbilder? Hvis bf da er en som egentlig ikke bryr seg, hva da? Hvem skal ivareta deres interesse hvis ikke jeg gjør det? BTW: de er ikke gift.

Dette er et økende problem og du burde ta det litt mer seriøst.

Jeg tror du dessuten må finne ut hva ord og utrykk betyr før du bruker dem....

Hvilke ord og uttrykk er det jeg ikke skjønner, tenker du?

Hvis hun legger ut nakenbilder eller andre bilder som kan være til heft for dine barn, så må du kontakte slettmeg.no (hvis dialog ikke hjelper). Men det gjelder vel uansett hvilke relasjon hun har til barna? Du sier heller ikke noe om dette i første innlegg. Der er fokuset at barnas fars kjæreste legger ut bilder av DINE barn. Hvis problemet er at hun legger ut nakenbilder eller andre bilder som kan bli til heft for barna deres, så må du nesten informere om det.

Jeg spør igjen: Hva om hun har avklart dette med barnas far? Hvis din mor spør deg om å legge ut bilder av barna, ber du henne avklare dette med barnas far, eller gjør du din vurdering selv? Jeg tipper at du gjør din vurdering selv, og lurer da på hvorfor ikke du tenker at far har samme rett til å ta avgjørelser ovenfor sin kjæreste.

Hvis forholdene er helt horrible og ting går utover barna, bør du vurdere å kontakte barnevern, så kan de snakke med far.

• Liker 5
Skrevet

Hvilke ord og uttrykk er det jeg ikke skjønner, tenker du?

Hvis hun legger ut nakenbilder eller andre bilder som kan være til heft for dine barn, så må du kontakte slettmeg.no (hvis dialog ikke hjelper). Men det gjelder vel uansett hvilke relasjon hun har til barna? Du sier heller ikke noe om dette i første innlegg. Der er fokuset at barnas fars kjæreste legger ut bilder av DINE barn. Hvis problemet er at hun legger ut nakenbilder eller andre bilder som kan bli til heft for barna deres, så må du nesten informere om det.

Jeg spør igjen: Hva om hun har avklart dette med barnas far? Hvis din mor spør deg om å legge ut bilder av barna, ber du henne avklare dette med barnas far, eller gjør du din vurdering selv? Jeg tipper at du gjør din vurdering selv, og lurer da på hvorfor ikke du tenker at far har samme rett til å ta avgjørelser ovenfor sin kjæreste.

Hvis forholdene er helt horrible og ting går utover barna, bør du vurdere å kontakte barnevern, så kan de snakke med far.

http://www.sprakradet.no/nb-no/Toppmeny/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/Spraknytt-2009/Spraknytt-42009/Med-og-uten-bram/

Jeg har et seriøst spm i hvilken grad jeg kan kontrollere hvilke bilder som blir lagt ut av barna. Hvem som gjør det er EGENTLIG revnende likegyldig, men i mitt tilfelle er det hun som gjør det - det kunne altså i praksis vært eks svigermor. Hvis du LESER det jeg har skrevet tidligere så vil spm om avklaring være unødvendig.

Det er ingen av mine som legger ut bilder av mine barn. Hvorfor i alle dager skal de det?

Svar på spm mitt du, å ikke heng deg opp i hvor mye info jeg burde legge til for det har du faktisk ikke noe med ;o)

AnonymBruker
Skrevet

Bare si at du ikke vil at det kan være noen bilder av barna deres på FB. :) Hun forstår det nok helt sikkert.

Om du selv legger ut bilder også, så kan du jo si at du vil personlig bare ha bilder av barna dine på din og mannen din sin profil, slik at du kan ha bedre kontroll på hva slags bilder som blir lagt ut, fordi de bildene hun legger ut går ut til hennes bekjente som du ikke kjenner. Det er også slik at om noen av hennes bekjente kommenterer på bildene, så vil bekjente av hennes bekjente se bildene. Jeg har opplevd dette, og synes det er veldig rart at folk velger å gjøre sånn..

Jeg hadde aldri lagt ut bilder av barn der i over lengre tid. Jeg er litt panisk på sånt..man vet aldri hvem som ser dem!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og husk at alt du legger ut på FB, bør være ting som du ikke har problem med at andre stjeler - Det er slik at med et klikk så er bildene på en fremmed webside. Husk det!

Skrevet

Jeg forstår deg veldig godt! Vi la ut et bilde av barnet vårt som baby, siden ingenting.

Det er foreldrene som bestemmer hvilke bilder som skal ligge ute, sp dette kommer an på om du og eksen din er enige. Er dere uenige, ville jeg prinsipielt mene st det er den mest restriktive som skal få viljen sin, men det kan jo væte vanskelig å få gjennomført i praksis.

Uansett må du nok ta en prat med eksen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår deg veldig godt! Vi la ut et bilde av barnet vårt som baby, siden ingenting.

Det er foreldrene som bestemmer hvilke bilder som skal ligge ute, sp dette kommer an på om du og eksen din er enige. Er dere uenige, ville jeg prinsipielt mene st det er den mest restriktive som skal få viljen sin, men det kan jo væte vanskelig å få gjennomført i praksis.

Uansett må du nok ta en prat med eksen.

Problemet er at det ikke nytter, så jeg må finne en annen løsning. Derfor hadde det vært veldig greit om det var et lovverk som støttet opp om dette. Jeg har sendt spm til slettmeg.no så får vi se om de kan gi meg et svar. Vanskelig dette her, men dessverre et økende problem!

Skrevet

Jeg er på gyngende grunn, men jeg tror det eneste lovverket sier er at foreldre har rett til å bestemme hvilke bilder som publiseres av barna. Derimot aner jeg ikke om det sier noe om hva som skjer ved uenighet foreldrene i mellom. Mao - dine barns stemor har ikke rett til å legge ut bilder, men hvis far sier det er greit blir det jo verre. Selv om jeg aldri kommer til å forstå hvilken glede noen har av å legge ut bilder når den ene forelderen er helt i mot. Det må da kunne gå an for disse to å sende skrytebilder på e-post?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...