Gå til innhold

Levere barn på skolen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest en del tråder om barn og slikt her har jeg lagt merke til at det ofte snakkes om hvem som leverer og henter barn på skolen. Jeg har ikke barn selv, men stusser bare litt over dette her. Da jeg var barn kan jeg knapt huske en eneste elev som ble kjørt eller fulgt, alle gikk selv (men gjerne i følge) helt fra første klasse (som syv-åringer, dog, før reformen). Det var liksom noe av det som gjorde at skolen føltes litt mer "voksen" enn barnehage. Nå får jeg imidlertid inntrykk av at normen er at barna blir kjørt, selv om skolen bare er et par kilometer unna. Hva er vanlig her?

Sånn litt relatert husker jeg også at det var forholdsvis mange av oss (meg selv inkludert) som fikk egen husnøkkel da vi begynte på skolen, så vi kunne gå hjem og låse oss inn etter at skolen var over. Nå får jeg inntrykk av at "alle" er på SFO. Mener ikke å være kritisk, jeg bare stusser litt over det.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn litt relatert husker jeg også at det var forholdsvis mange av oss (meg selv inkludert) som fikk egen husnøkkel da vi begynte på skolen, så vi kunne gå hjem og låse oss inn etter at skolen var over. Nå får jeg inntrykk av at "alle" er på SFO. Mener ikke å være kritisk, jeg bare stusser litt over det.

Du syns det altså er greit at muligens umodne femåringer er alene hjemme i opp til 6 timer fordi du er kritisk til at barna blir tatt vare på av voksne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest foremma

De fleste barn er på SFO i første og andre, noen helt til fjerde, men de barna som bor i gangavstand til skolen pleier å begynne å gå alene i andreklasse. De som bor veldig langt unna skolen blir nok kjørt til de er eldre.

det varierer sikkert i forhold til hvor traffikert det er rundt skolen osv.

(jeg har jobbet på SFO en liten stund)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du syns det altså er greit at muligens umodne femåringer er alene hjemme i opp til 6 timer fordi du er kritisk til at barna blir tatt vare på av voksne?

Ærlig talt, leste vi samme innlegg? Trådstarter skrev jo at det ikke var ment som kritikk, og at vedkommende var syv og eldre da h*n låste seg inn selv. Hvordan i all verden klarer du å få det til å bli kritikk av foreldre som tar vare på femåringer?

Jeg gikk til skolen helt fra første (som syvåring, åpenbart), tenker det var snakk om ca. 2 kilometer. Måtte nesten gjøre det sånn uansett, da mamma begynte på jobb en halvtime før jeg begynte på skolen. Tok følge med naboen, gikk da helt greit det. Tror ikke vi hadde SFO engang da jeg begynte, mener det kom et par år senere. Gikk stort sett helt greit, men klarte å gå meg litt vill første gang jeg gikk hjem alene. :gjeiper: Akkurat det med modenhet er jo helt klart et poeng. Husker et søskenpar som bodde i nærheten der jenta (som var like gammel som meg) fikk nøkkel da hun begynte på skolen, mens gutten måtte klare seg uten til han var ti eller noe sånt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi leste samme innlegg. Du skjønte bare ikke at "jeg er ikke kritisk, jeg bare stusser" er nøyaktig det samme som at AB er motstander av SFO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk også til og fra skolen, og det var hjem med egen nøkkel og ingen SFO når jeg gikk på barneskolen også.

Om jeg kommer til å kjøre eller følge barnet mitt til og fra skole, kommer nok veldig an på hvor h*n går på skole kontra hvor vi bor, hva h*n mestrer og ikke etc. Og slik tror jeg faktisk mange foreldre tenker idag.

Jeg ser barn gå alene på buss til skolen på morgenen, eller sammen med andre barn, dette er i oslo, og jeg vet om barn som går alene til og fra i andre byer.

SFO synes jeg er en knall-ting!! Så supert for unga at de kan være på SFO sammen med klassekamerater istedenfor å dra hjem til ett tomt hjem!!! Hvordan kan noen se det som feil at barn får leke med andre barn lenger, istedenfor å måtte dra hjem til tomme hus?

Det er forøvrig mye som er endret siden jeg var liten.

Vi hadde ikke sikkerhetssele i baksetene når jeg var liten... Nå har man det overalt og man bruker det.

Vi syklet uten sykkelhjelm også, idag sykler man med.

Vet ikke helt jeg, om utvikling er så ille. Så lenge den faktisk går på å sikre barna og oss selv mot ulykker.

Eller vil vi helst utsette barna for mest mulig, for å herde dem? Vi tålte det, da skal jaggu barna våre også?

Mange har overlevd uten sikkerhetsbelte i bilen, ville du latt barnet ditt sittet usikret fordi så mange før har gjort det og overlevd?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi leste samme innlegg. Du skjønte bare ikke at "jeg er ikke kritisk, jeg bare stusser" er nøyaktig det samme som at AB er motstander av SFO.

TS her.

Jeg jeg forstår ikke hvordan du klarte å få til den tolkningen. Jeg er ikke motstander av SFO.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk også til og fra skolen, og det var hjem med egen nøkkel og ingen SFO når jeg gikk på barneskolen også.

Om jeg kommer til å kjøre eller følge barnet mitt til og fra skole, kommer nok veldig an på hvor h*n går på skole kontra hvor vi bor, hva h*n mestrer og ikke etc. Og slik tror jeg faktisk mange foreldre tenker idag.

Jeg ser barn gå alene på buss til skolen på morgenen, eller sammen med andre barn, dette er i oslo, og jeg vet om barn som går alene til og fra i andre byer.

SFO synes jeg er en knall-ting!! Så supert for unga at de kan være på SFO sammen med klassekamerater istedenfor å dra hjem til ett tomt hjem!!! Hvordan kan noen se det som feil at barn får leke med andre barn lenger, istedenfor å måtte dra hjem til tomme hus?

Det er forøvrig mye som er endret siden jeg var liten.

Vi hadde ikke sikkerhetssele i baksetene når jeg var liten... Nå har man det overalt og man bruker det.

Vi syklet uten sykkelhjelm også, idag sykler man med.

Vet ikke helt jeg, om utvikling er så ille. Så lenge den faktisk går på å sikre barna og oss selv mot ulykker.

Eller vil vi helst utsette barna for mest mulig, for å herde dem? Vi tålte det, da skal jaggu barna våre også?

Mange har overlevd uten sikkerhetsbelte i bilen, ville du latt barnet ditt sittet usikret fordi så mange før har gjort det og overlevd?

Kunne jeg gitt flere plusser ville jeg gjort det.

Jeg var også nøkkelbarn som liten. Jeg kokte poteter og varmet opp middagen ( som mamma lagde kvelden i forveien) til hun kom hjem fra jobb.

Til gjengjeld vokste jeg opp på ett trygt sted i Oslo med mange barn og alltids en eller annen forelder hjemme hvis det oppsto noe så vi trengte en voksen.

Det samme stedet valgte jeg å flytte fra da mine egne barn var små fordi det ikke lenger er ett trygt sted for barn å vokse opp.

Samfunnet har forandret seg mye på de 25 årene som har gått siden jeg begynte på skolen. Noe til det bedre og noe til det verre.

Mange bruker SFO fordi de må, noen fordi de bør og enkelte fordi de vil. Ingen av de grunnene ser jeg noe galt i.

Foreldre i dag må vurdere på lik linje med foreldre før hva som er rett og riktig for dem. Våre foreldre vurderte utifra sin situasjon og deres viten den gang, dagens foreldre med dagens viten og fremtidens foreldre kommer til å vurdere etter fremtidens viten.

Ungene mine blir kjørt og hentet daglig med buss pga avstand fra skolen. Hadde de bodd nærmere skolen hadde de nok måtte gått eller syklet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Å stusse, er ikke det samme som å være kritisk. Å stusse, er å undre seg over og lure på hvorfor det er blitt som det er - siden det erfaringsmessig var helt annerledes for en selv.

Vi bor ca 1km unna skolen. Tulla kommer til å være 6 år og 3mnd når hun begynner på skolen. Jeg regner ikke med at hun kommer til å få gå alene det første året, til tross for at vi bor landlig og trygt til, og at skoleveien så å si ikke er trafikkert. Vi kommer til å kjøre henne når/hvis det er mest hensiktsmessig, og gå sammen med henne når vi har tid om morgenen/det passer.

Nabojenta er 3 år eldre enn Tulla, og jeg regner med at hun kommer til å gå til og fra skolen siden storesøsteren hennes gjør det. Jeg regner med at vi kan gjøre en avtale der om at de går sammen til skolen - så får vi se når vi slipper Tulla løs på egenhånd. Akkurat det kommer helt an på hvordan hun utvikler seg.

(Hun er bare ett år, så mye kan forandre seg til den tid.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk også til og fra skolen, og det var hjem med egen nøkkel og ingen SFO når jeg gikk på barneskolen også.

Om jeg kommer til å kjøre eller følge barnet mitt til og fra skole, kommer nok veldig an på hvor h*n går på skole kontra hvor vi bor, hva h*n mestrer og ikke etc. Og slik tror jeg faktisk mange foreldre tenker idag.

Jeg ser barn gå alene på buss til skolen på morgenen, eller sammen med andre barn, dette er i oslo, og jeg vet om barn som går alene til og fra i andre byer.

SFO synes jeg er en knall-ting!! Så supert for unga at de kan være på SFO sammen med klassekamerater istedenfor å dra hjem til ett tomt hjem!!! Hvordan kan noen se det som feil at barn får leke med andre barn lenger, istedenfor å måtte dra hjem til tomme hus?

Det er forøvrig mye som er endret siden jeg var liten.

Vi hadde ikke sikkerhetssele i baksetene når jeg var liten... Nå har man det overalt og man bruker det.

Vi syklet uten sykkelhjelm også, idag sykler man med.

Vet ikke helt jeg, om utvikling er så ille. Så lenge den faktisk går på å sikre barna og oss selv mot ulykker.

Eller vil vi helst utsette barna for mest mulig, for å herde dem? Vi tålte det, da skal jaggu barna våre også?

Mange har overlevd uten sikkerhetsbelte i bilen, ville du latt barnet ditt sittet usikret fordi så mange før har gjort det og overlevd?

Jeg vet ikke om jeg synes eksemplene dine er kjempegode. Det du viser til (bilbelte, sykkelhjelm) er jo ting som har en beviselig positiv effekt. Kan man si det samme om å kjøre dem til skolen, fremfor å gå? Men klart, det er jo et skjønnsspørsmål. Man lar vel ikke et barn gå en halv mil hver morgen, og man gir ikke husnøkkel til en som kjapt mister fem sånne i uka.

Ellers er det kanskje verdt å påpeke at folk som blir skadet i trafikken stort sett befinner seg i en bil. Det er ekstremt sjeldent at fotgjengerer blir påkjørt. Men igjen, skjønn; dersom man har barn som er troende til å beine rundt i trafikken er det sikkert lurt med litt oppsyn.

Det med det tomme hjemmet synes jeg også blir litt rart. For det første er det jo ålreit med litt privatliv iblant, jeg synes det var helt knall. De to-tre timene jeg hadde fra jeg kom hjem fra skolen til mamma kom hjem fra jobb var jo omtrent de eneste timene på døgnet jeg faktisk hadde mulighet til å være alene. Ellers pleide jeg jo å ha med meg venner hjem, det var ikke som om jeg satt og sturet i mørket. :gjeiper:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

Det kan jo ha en enkel forklaring : fritt skolevalg.

Forøvrig synes ikke jeg det er så mange elever som blir kjørt og hentet til skolen. Man ser kanskje en del som sitter på med foreldre bort til skolen på morgenen, men det er vel heller fordi eleven ikke orker å gå til skolen så tidlig. På skolene jeg har jobbet ser jeg store grupper med elever som går sammen hjem etter skolen, noen elever går på SFO og svært få blir hentet av foreldre (disse bor ofte et annet sted enn andre elever (se: fritt skolevalg) eller har avtaler etter skoletid de skal rekke).

edit: Jeg har forresten jobbet både på små- og mellomtrinnet. Samt ungdomsskolen, men her går jo alle hjem alene og SFO finnes ikke.

Endret av WendyClear
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Av og til gjør vi nok ungene en bjørnetjeneste ved å kjøre de til skolen.

Barn har behov for aktivitet, og kan i de fleste tilfeller gå til og fra skolen.

Men jeg tilstår, min førsteklassing blir ofte kjørt.

Nå er det ikke mer enn i underkant av en kilometer, men på veien til barnehagen kommer skolen først.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest

Etter å ha lest en del tråder om barn og slikt her har jeg lagt merke til at det ofte snakkes om hvem som leverer og henter barn på skolen. Jeg har ikke barn selv, men stusser bare litt over dette her. Da jeg var barn kan jeg knapt huske en eneste elev som ble kjørt eller fulgt, alle gikk selv (men gjerne i følge) helt fra første klasse (som syv-åringer, dog, før reformen). Det var liksom noe av det som gjorde at skolen føltes litt mer "voksen" enn barnehage. Nå får jeg imidlertid inntrykk av at normen er at barna blir kjørt, selv om skolen bare er et par kilometer unna. Hva er vanlig her?

Sånn litt relatert husker jeg også at det var forholdsvis mange av oss (meg selv inkludert) som fikk egen husnøkkel da vi begynte på skolen, så vi kunne gå hjem og låse oss inn etter at skolen var over. Nå får jeg inntrykk av at "alle" er på SFO. Mener ikke å være kritisk, jeg bare stusser litt over det.

Merkelig legge ut et innlegg og reagere på svarene!

Jeg jobber i skolen og har ved behov jobbet ekstra ved SFO. Har også førsteklassing til høsten.

Selv gikk jeg på skolen selv fra 1.klasse og hjem alene. Da var jeg 7,5 år ved skolestart og hjemme etter skoletid ventet mamma som var hjemmeværende med småsøsken. Trygt og godt.

Her jeg bor går noen førsteklassinger hjem alene. Vi har en meget trygg skolevei og tar bare ca 10 minutt å gå. Neon foreldre ringer SFO og sier ta barna kan sendes hjem slik at de møtes der, mens andre henter. Alle blir levert.

Mitt barn vil bli levert og hentet første året. Da er han 5,5 år. Når han er like gammel som jeg var når jeg begynte er han på tur inn i 3.klasse og da kan han gå alene både til/fra og det er også mange som begynner øve seg på å være alene hjemme da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jenta mi går på privatskole. her går det ingen skole buss og nesten alle barna blir kjørt og hentet med mindre de bor rett i nærheten.hun er 8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _La Femme

Synes det er en negativ trend.

Enig. Jeg har ikke barn, men hører stadig at det snakkes om problemer med trafikksikkerhet i skoleområder fordi det ikke er trygt for barn å gå til skolen alene, fordi så mange foreldre kjører barna sine og kjører gjerne fort fordi de har dårlig tid o.l. For en negativ utvikling! Mennesker blir feitere og feitere, barn blir mindre selvstendige, og verden blir farligere. La barna gå til skolen. Da får de mer trim på morgen og ettermiddagen, de får utfoldet seg og blitt kjent med å ta seg frem alene, og skoleområdene blir tryggere fordi det blir mindre trafikkert.

Jeg gikk bestandig frem og tilbake (eller syklet) sammen med vennene mine. Vi koset oss på veien, brukte mye lengre tid fordi vi pratet og koste oss mens vi gikk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er evig takknemlig for SFO-tilbudet :) Alle mine unger har gått der, begge de to eldste sluttet etter 3. klasse. Da ville de ikke være der lenger. De har alltid gått til og fra skolen helt siden 1. klasse.

Minstemann derimot går nå i 6. klasse, siden han er psykisk utviklingshemmet går han fortsatt på SFO, det kommer han til å gjøre ut barneskolen. Han har også taxi til og fra SFO. Hvis dette tilbudet ikke hadde eksistert hadde jeg hatt veldig store problemer med å få hverdagen til å gå rundt siden jeg både jobber og går på skole selv.

Men uansett så er det ikke alle unger som er modne nok til å komme seg på skolen selv samt være alene hjemme flere timer hver dag selv om de er aldri sp funksjonsfriske. Det er heller ikke alle som er så flinke i trafikken så det er trygt nok å sende de alene etter skolevegen når de er 5 år gamle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje verden ikke er like trygg som da vi var unge? :klo: Det skjer jo så mye rart. Nei, jeg vet ikke, jeg stusser på det samme selv... Men barna er yngre når de begynner på skolen nå, og jeg ville ikke turt å la en femåring gå alene hjem, tror jeg...

Jeg hadde en dagmamma jeg kunne gå til etter skolen hvis jeg ville, de dagene mamma eller pappa ikke kom hjem fra jobb tidsnok til å være der da jeg kom hjem. Hun bodde kanskje i underkant av en kilometer fra skolen, og jeg bodde enda en kilometer unna der igjen. Jeg tror ikke jeg var helt alene hjemme før jeg var rundt 10. Så jeg gikk en del fra skolen, men foreldrene mine ville ikke la oss barna være hjemme alene før vi var ganske store. Jeg tror jeg ville gjort det samme med mine barn - ikke latt dem være alene hjemme før de var ganske store. Tenk hvis det skulle skje noe, brann eller noe? Nei, da hadde jeg vært altfor bekymret til å få gjort noe annet enn å tenke på hvordan det går med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje verden ikke er like trygg som da vi var unge? :klo: Det skjer jo så mye rart. Nei, jeg vet ikke, jeg stusser på det samme selv...

Det skjedde mye rart da jeg var liten også. Therese-forsvinningen, en femåring som ble drept i Bergen osv. Har ikke inntrykk av at det skjer så mye mer i dag enn før.

Jeg har en venninne som følger sønnen til skolen hver dag, og har tenkt å fortsette med det minst et par år til. De bor rett ved skolen. Hennes begrunnelse er bare at han ikke er gammel nok til å klare seg alene. Jeg tror hun og mange andre foreldre undervurderer barna sine voldsomt. Og det tar jo lenger tid å klare seg alene jo lenger tid det tar før foreldrene tør la dem prøve.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synest SFO er heilt greitt for dei minste, men eg synest absolutt at fleire ungar burde gå til skulen. Eg tok buss til skulen då eg var lita, fordi skulen var ganske langt unna. Då eg vart større, sykla eg ofte når det var føre til det. Det var sjeldan eg vart køyrt til skulen.

Me bur veldig nær skulen, så når ungane mine byrjar, kan dei gå frå dag ein. Reknar med dei kjem til å gå på SFO dei fyrste to åra, kanskje? Dette kjem jo uansett veldig an på tilhøva heime. Korleis skulevegen er, kor lenge dei må vera åleine før foreldra kjem, om dei har eldre sysken, om dei kan ha vener på besøk osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...