Gå til innhold

Full skolekrangel etter at elev støttet Breivik i 17.mai-tale


Lutetium 71

Anbefalte innlegg

Gjest notetur nomen

Det vil jeg ikke akkurat si. Husk at nordmennene i Spania er ressurssterke, og bidrar med mye inntekter til staten. De er vel også der midlertidig, for det meste. Å være motstander av innvandring betyr ikke at man ikke kan dra på ferie til andre land.

Ferie? Er du seriøs nå?

Den som holdt talen var elev på en NORSK skole som holdt på å feire en NASJONALDAG for ET ANNET LAND, en tradisjon som overhode ikke hører hjemme i det landet der de har bosatt seg, og så har vedkommende nerver til holde en sånn tale??

Syns du elever fra Pakistan , på en pakistansk skole i Oslo skulle feire Pakistans Nasjonaldag,heise Pakistans flagg, gå i tog til musikk, pynte seg i paktistanske drakter og hodeplagg, spise pakistansk mat og ha en elev til å holde en tale som støtter at Bin Laden gjemte seg i Pakistan?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ferie? Er du seriøs nå?

Den som holdt talen var elev på en NORSK skole som holdt på å feire en NASJONALDAG for ET ANNET LAND, en tradisjon som overhode ikke hører hjemme i det landet der de har bosatt seg, og så har vedkommende nerver til holde en sånn tale??

Syns du elever fra Pakistan , på en pakistansk skole i Oslo skulle feire Pakistans Nasjonaldag,heise Pakistans flagg, gå i tog til musikk, pynte seg i paktistanske drakter og hodeplagg, spise pakistansk mat og ha en elev til å holde en tale som støtter at Bin Laden gjemte seg i Pakistan?

Jeg sa ikke noe om talen. Jeg påpekte at det ikke går an å sammenligne disse nordmenne med fremmedkulturelle innvadrere til Norge.

Innvandrere feirer da sin egen nasjonaldag her i Norge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Min første tanke er at det er litt selvmotsigende og holde 17 mai tale, på en Norsk skole, i Spania, og snakke om problemene med muslimer som ikke vil la seg integrere i Norge

TOUCHE!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er noe galt i være litt direkte iblant. Artikkelen gir et inntrykk av at rektoren er som forholds mange andre slike, dvs. litt touchy-feely og redd for debatt som faktisk kan bli litt opphetet. Taler skal være pep-pieces og ikke så mye annet, skoledemokrati bør helst handle om resirkulering og avgifter, og så videre. Hvis det er tilfellet synes jeg det er helt greit å si klart og tydelig at man driter i hva vedkommende mener. I tillegg går han strengt tatt litt utover sitt embete dersom han blander seg inn her.

Det er ingenting galt med å være direkte, men det er heller ingenting galt med å utvise skjønn. Hva om Mazyar Keshvari som ledet 17. mai komiteen i Oslo benyttet Norges nasjonaldag til å holde en flammende tale mot utvisning av asylbarn? Det hadde vært totalt uakseptabelt! Hvorfor er da dette greit? ( ja, jeg er helt enig at det er ikke ideellt å diskutere en tale man ikke har lest)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting galt med å være direkte, men det er heller ingenting galt med å utvise skjønn. Hva om Mazyar Keshvari som ledet 17. mai komiteen i Oslo benyttet Norges nasjonaldag til å holde en flammende tale mot utvisning av asylbarn? Det hadde vært totalt uakseptabelt! Hvorfor er da dette greit? ( ja, jeg er helt enig at det er ikke ideellt å diskutere en tale man ikke har lest)

Det handler ikke om det. Problemet her er at rektor blander seg inn på et område der hennes mening ikke er spesielt relevant, og jeg forstår godt om elever og foreldre reagerer på det. Hadde kritikken kommet fra andre elever hadde jeg vært enig i at kommentaren var upassende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om det. Problemet her er at rektor blander seg inn på et område der hennes mening ikke er spesielt relevant, og jeg forstår godt om elever og foreldre reagerer på det. Hadde kritikken kommet fra andre elever hadde jeg vært enig i at kommentaren var upassende.

Beklager, jeg er fortsatt uenig.

Først stiller jeg store spørsmål til FAU lederen: Han er vel nærmest et kroneksempel på hvordan man ikke tar opp kontroverser. Å gå ut i media å si at du "driter" i et menneske du er i en konflikt med sier vel egentlig mer enn nok om han. Det at han blander inn sensur av ungom og ytringsfrihet sier også sitt. Er det ikke en skoles oppgave også å forbrede ungdom til å møte et samfunn der man skal tenke før man snakker?

Igjen så er det vanskelig å diskutere en tale man ikke har lest, men man kan jo si at selv om ingen andre ungdom eller voksne reagerer betyr ikke det at den eventuelle kommentaren var ok. La oss si at jeg som nynazist (ja, dette er et ekstremt eksempel, men regner med at du ser poenget mitt) og holder en tale for mine nynazistiske venner i forbindelse med et arrangement. De reagerer ikke- gjør det da det jeg sier passende?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har eleven sagt at hun er enig i hva han gjorde? tviler på det... men det er generelt synd at folk ikke skal kunne mene noe som helst "negativt" eller noe utenfor Ap sitt program, uten å bli stemplet som Breivik sympatisør... men Ap gliser nok hele veien til valglokalene!

hilsen en tidligere AP velger og medlem som har fått nok av partiet, etter hvordan de melker 22 juli til det usmaklige!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferie? Er du seriøs nå?

Den som holdt talen var elev på en NORSK skole som holdt på å feire en NASJONALDAG for ET ANNET LAND, en tradisjon som overhode ikke hører hjemme i det landet der de har bosatt seg, og så har vedkommende nerver til holde en sånn tale??

Syns du elever fra Pakistan , på en pakistansk skole i Oslo skulle feire Pakistans Nasjonaldag,heise Pakistans flagg, gå i tog til musikk, pynte seg i paktistanske drakter og hodeplagg, spise pakistansk mat og ha en elev til å holde en tale som støtter at Bin Laden gjemte seg i Pakistan?

Signerer dette :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen

Interessant å se hvordan folk kjapt gikk over til å snakke om HELT andre ting enn den brune eleven på den norske skolen i Spania som uten å skjønne det selv, men med god hjelp av en Breivik-støttende FAU leder stiller nordmenn i Spania, og Norge som nasjon, i et SVÆRT dårlig lys i utlandet...

Edit: Og da mener jeg politisk brun, for de som har ekstremt tungt for det...

Endret av notetur nomen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å se hvordan folk kjapt gikk over til å snakke om HELT andre ting enn den brune eleven på den norske skolen i Spania som uten å skjønne det selv, men med god hjelp av en Breivik-støttende FAU leder stiller nordmenn i Spania, og Norge som nasjon, i et SVÆRT dårlig lys i utlandet...

Edit: Og da mener jeg politisk brun, for de som har ekstremt tungt for det...

Er gammel nok til å forstå "brun". (Og de er det forøvrig flere av her inne).

Men jeg tror årsaken til avsporingen(e) er at ingen har fått vite hva denne jenta sa. At FAU-Ronny "driter i" hva rektor måtte mene, har vi fått med oss. Men hva som virkelig ble sagt på 17. mai i Spania, er det jo ingen som vet.

Endret av Dolce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NNs IP

Jeg antar at de som var til stede og hørte talen reagerte av en grunn.

Jeg har ikke lest talen selv, men jeg har lest Fau-lederens respons.

Min reaksjon på den er at det selvsagt er sant at man ikke skal ta fra elevene deres ytringsfrihet, men da må elevene faktisk også lære å kjenne besøkelsestiden for politiske ytringer, og forstå at man ikke kupper 17maifeiringen med dem.

Spesielt ikke som representant for en norsk skole i utlandet på den norske grunnlovsdagen.

Det er også tillatt å lære elevene å utvikle empatiske evner og ta hensyn til at publikummet kan bli svært støtt av den typen budskap de uforberedt fikk presentert. Det er en grunn til at den typen taler skal forevises skolens ledelse før man holder dem.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at de som var til stede og hørte talen reagerte av en grunn.

Jeg har ikke lest talen selv, men jeg har lest Fau-lederens respons.

Min reaksjon på den er at det selvsagt er sant at man ikke skal ta fra elevene deres ytringsfrihet, men da må elevene faktisk også lære å kjenne besøkelsestiden for politiske ytringer, og forstå at man ikke kupper 17maifeiringen med dem.

Spesielt ikke som representant for en norsk skole i utlandet på den norske grunnlovsdagen.

Det er også tillatt å lære elevene å utvikle empatiske evner og ta hensyn til at publikummet kan bli svært støtt av den typen budskap de uforberedt fikk presentert. Det er en grunn til at den typen taler skal forevises skolens ledelse før man holder dem.

Kunne ikke vært mer enig i det du sier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest notetur nomen

Du signerer dette? Det betyr at du ikke har fått med deg at mennesker av andre nasjonaliteter feirer sin nasjonaldag i Norge?

Så du anser det som sannsynlig at ingen i hverken Norge eller Pakistan ville løftet på et øyenbryn dersom det kom fram at et pakistansk barn på en paksitansk skole i Norge hadde en tale på en pakistansk nasjonal markering der han berømmet at Bin Laden hadde gjemt seg i Abottabad og samtidig kom med kritikk av kristne?

Yeah, right... :filer:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ms_kwang

Prøvde å finne noen andre artikler om det der jeg. Har bare lest VG sin versjon, men alle andre aviser sier :"Ifølge VG"

så var ikke mye å finne egentlig xD

Men uansett jeg synes det er helteit av det norske folk, de flytter til spania, oppfører seg som nordmenn, blir dritforbanna på at muslimer ikke integrerer seg,lærer seg norsk osv, hva faen?

dere gjør det jo ikke selv. Dere følger norske lover og regler.

Men husk dere står på spansk jord.

Var jo en liten stund siden hvor det ble litt bråk pga 17mai togene i spania.

Det eneste som skjedde var at nordmennene ikke kunne fatte og forstå hvorfor de ikke kunne feire 17mai i spania *halloooo vi er jo norsk!!det er vårs dag, norges dag!!*

*poke*-det betyr ikke at dere skal få lov til å feire norges bursdag i ett annet land /facepalm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian

Dette har sklidd ut fullstendig, muligens på grunn av lite info om selve saken. På facebooksiden til den norske skolen refererer en elev til innholdet, som vedkommende var sjokkert over. Taler skal ha sagt (noe sånt som) at det Breivik gjorde feil, var å bruke vold. Hva er i veien med utsagnet? Hadde Breivik IKKE brukt vold, hadde han vært en av to ting; en ingen som satt alene på internett med hatet sitt, eller muligens politisk agitator. Er ikke begge lovlige? Det Breivik gjorde feil, det han ikke burde ha gjort, var nettopp å bruke vold. Vi har hørt det mange ganger fra forskjellige kanter; det er greit å bruke ord, men ikke vold. Så langt jeg kan se, sammenfaller det angivelige utdraget fra talen med nettopp det budskapet.

Hvorvidt AUF-lederen er helt klar i huet er en annen sak. Mye tyder på at han har holdninger som idet de uttrykkes gjør ham uegnet til vervet, men da får resterende foreldre sørge for å få ham vekk.

Så til det som ser ut til å ha blitt stridens kjerne. Er det greit å oppholde seg i utlandet og samtidig uttale seg negativt om utlendinger? Etter min mening; så lenge det ikke strider mot vedkommende lands lov, absolutt. Det samme gjelder for utlendinger bosatt her, så lenge de ikke oppfordrer til lovbrudd eller farer med trusler, kan de si hva de vil. Og bør det ikke være slik?

Forøvrig, taleren i denne saken har tydeligvis fokusert på muslimer. Blir da debatten rundt talen riktig når man velger å tolke 'muslimer' som 'innvandrere'? Nei, muslimer er ingen homogen masse, men det er da enda mindre tilfelle for innvandrere?

Taler er åpenbart skeptisk til den islamiseringen folk krangler om finner sted, er det da noe poeng i å dra inn hvor hun befinner seg når uttalelsene kommer? Spania er i all vesentlighet kristent, det er ikke som om hun sto oppe på Kaba og talte. Eksempelet som gjaldt den pakistanske ungdommen som forsvarte Bin Laden i et vestlig land...har ikke det etter all sansynlighet forekommet i ALLE vestlige land? Og har det ført til protester i Pakistan? 'Sånn må dere ikke snakke når dere er i Vesten, skam dere!' Tja..

Nordmenn er ikke for Spania det muslimer er for Norge. Nordmenn i Spania kan muligens være mislikt, men ikke fryktet. Nordmenn i Spania kan nok bryte spansk lov, men utgjør ingen stor prosent av innsatte i fengslene der. Nordmenn i Spania snakker muligens ikke spansk, men spanjoler frykter heller ikke at de skal bli så mange at de kupper makta. Nordmenn i Spania er kanskje trygdesnyltende latsabber som totalt utgjør et nettotap, men de har stort sett med seg sine egne penger eller får dem sendt.

Sammenligningen er meningsløs.

Taler vil få merke konsekvensene av dette, og den voksne som har stått bak bør skamme seg. That being said, dette er ingen stor sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For meg så er det ikke feil at nordmenn bosetter seg i spania, går på norske skoler, feirer 17 mai. Det som blir komisk er når hun snakker om meningene til ABB i den setningen. Samtidig så vet vi at Frp står meget sterkt blandt de fastboende i Spania og vi alle vet hva de mener om Bla. Koranskoler og integrering...Men det er mulig det er min logikk som er rar...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så er det ikke feil at nordmenn bosetter seg i spania, går på norske skoler, feirer 17 mai. Det som blir komisk er når hun snakker om meningene til ABB i den setningen. Samtidig så vet vi at Frp står meget sterkt blandt de fastboende i Spania og vi alle vet hva de mener om Bla. Koranskoler og integrering...Men det er mulig det er min logikk som er rar...

mange av de som går på disse skolene i spania er der fordi de ellers ikke kan gå på skole pga. helseplager. Leddgikt,astma osv. Mange av dem kan og fungere når de blir voksne, i norge. Noen er salvsagt og flyttet permanent, da skjønner jeg ikke vitsen ved norsk skole. Men jeg vet om flere som er der et år f.eks for å få bedre helse.

Koranskoler: jeg er for frislipp av skolene, med kontroll,og krav om pensum.

Men da ikke kun religiøse eller sære ideologiske skoler. Men alle.

Integrering: FrP er da for integrering? Eller mener du at det er det at vi er for det som er galt? Ønsker du ikke integrering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med saken mener jeg uansett er at en elev kan oppleve sanksjoner pga sine meninger. Fra myndighetenes representanter. Det er et angrep på ytringsfriheten. Sanksjoner vil hun nok oppleve, fra andre elever f.eks som er uenige med henne. det er greit og naturlig.Alle får reaksjoner på sine uttalelser eller gjøremål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NNs IP

Poenget med saken mener jeg uansett er at en elev kan oppleve sanksjoner pga sine meninger. Fra myndighetenes representanter. Det er et angrep på ytringsfriheten. Sanksjoner vil hun nok oppleve, fra andre elever f.eks som er uenige med henne. det er greit og naturlig.Alle får reaksjoner på sine uttalelser eller gjøremål.

Angrep på ytringsfriheten my ass. Eleven kan fritt ytre seg.Men det er en teit ide å bruke 17 maitalen som talerstol for sin politiske agenda. Hva vet eleven om det sitter pårørende til noen som døde og hører på?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...