Gå til innhold

Full skolekrangel etter at elev støttet Breivik i 17.mai-tale


Lutetium 71

Anbefalte innlegg

Angrep på ytringsfriheten my ass. Eleven kan fritt ytre seg.Men det er en teit ide å bruke 17 maitalen som talerstol for sin politiske agenda. Hva vet eleven om det sitter pårørende til noen som døde og hører på?

Jeg kan bare forholde meg til det som står i vg, der rektoren sier at jenta risikerer etterspill. Det vil jo da være myndigheter som utøver sin makt over enkeltmennesket. Eller ...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest notetur nomen

Jeg kan bare forholde meg til det som står i vg, der rektoren sier at jenta risikerer etterspill.

Ja, jeg håper de utviser henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med saken mener jeg uansett er at en elev kan oppleve sanksjoner pga sine meninger. Fra myndighetenes representanter. Det er et angrep på ytringsfriheten. Sanksjoner vil hun nok oppleve, fra andre elever f.eks som er uenige med henne. det er greit og naturlig.Alle får reaksjoner på sine uttalelser eller gjøremål.

Om en elev hadde i en debatt på skolen eller i samtaler med medelevene fått oppleve sanksjoner pga. meningene sine hadde det vært et angrep på ytringsfriheten. At de samme meningene kommer frem i en 17. mai tale og at eleven som holder talen opplever sanksjoner er ikke å kneble eller sensurere. En 17. mai talestol er ikke en plass der man skal utrykke sine egne personlige politiske meninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du anser det som sannsynlig at ingen i hverken Norge eller Pakistan ville løftet på et øyenbryn dersom det kom fram at et pakistansk barn på en paksitansk skole i Norge hadde en tale på en pakistansk nasjonal markering der han berømmet at Bin Laden hadde gjemt seg i Abottabad og samtidig kom med kritikk av kristne?

Yeah, right... :filer:

Det jeg svarte på var følgende:

"Syns du elever fra Pakistan , på en pakistansk skole i Oslo skulle feire Pakistans Nasjonaldag,heise Pakistans flagg, gå i tog til musikk, pynte seg i paktistanske drakter og hodeplagg, spise pakistansk mat og ha en elev til å holde en tale som støtter at Bin Laden gjemte seg i Pakistan?"

Hvorfor forholder du deg ikke til det jeg faktisk skriver? Jeg skrev ikke et eneste ord om talen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du elever fra Pakistan , på en pakistansk skole i Oslo skulle feire Pakistans Nasjonaldag,heise Pakistans flagg, gå i tog til musikk, pynte seg i paktistanske drakter og hodeplagg, spise pakistansk mat og ha en elev til å holde en tale som støtter at Bin Laden gjemte seg i Pakistan?

Dette er bare en utrolig dårlig sammenligning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen

Det jeg svarte på var følgende:

"Syns du elever fra Pakistan , på en pakistansk skole i Oslo skulle feire Pakistans Nasjonaldag,heise Pakistans flagg, gå i tog til musikk, pynte seg i paktistanske drakter og hodeplagg, spise pakistansk mat og ha en elev til å holde en tale som støtter at Bin Laden gjemte seg i Pakistan?"

Hvorfor forholder du deg ikke til det jeg faktisk skriver? Jeg skrev ikke et eneste ord om talen.

Nei, det var jo det som var hele poenget...At du faktisk ikke forholdt deg til det jeg la fram men snakket forbi det om noe mye mer behagelig som ikke utfordret deg på noen som helst måte. Fordi du VET at dersom et pakistansk barn hadde holdt den typen tale jeg beskriver i den settingen jeg beskrev, så hadde hele nasjonen Norge vært i harnisk etterpå, og muslimfiendtlighetene hadde regnet ned over hodet på vedkommendes rektor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om en elev hadde i en debatt på skolen eller i samtaler med medelevene fått oppleve sanksjoner pga. meningene sine hadde det vært et angrep på ytringsfriheten. At de samme meningene kommer frem i en 17. mai tale og at eleven som holder talen opplever sanksjoner er ikke å kneble eller sensurere. En 17. mai talestol er ikke en plass der man skal utrykke sine egne personlige politiske meninger.

Jeg er ikke enig i at ikke 17. mai taler brukes politisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jeg er ikke enig i at ikke 17. mai taler brukes politisk.

Men du synes det er greit å lure seg fram til å få framlegge et kontroversielt politisk budskap på 17. mai? :klo:

For det er jo slik det må tolkes av det som står i VG. FAU lederen har kommet bort og sagt at en ekstra tale skal settes opp, som ikke er godkjent på lik linje med de to andre talene, og som han i tillegg selv sier er kontroversiell.

Jeg synes faktisk ikke det er greit jeg da, uavhengig av ytringsfriheten.

(Sånn for å spore debatten vekk fra innvandring og tilbake til 17. mai taler og bruk av dem)

Endret av Wolfmoon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du synes det er greit å lure seg fram til å få framlegge et kontroversielt politisk budskap på 17. mai? :klo:

For det er jo slik det må tolkes av det som står i VG. FAU lederen har kommet bort og sagt at en ekstra tale skal settes opp, som ikke er godkjent på lik linje med de to andre talene, og som han i tillegg selv sier er kontroversiell.

Jeg synes faktisk ikke det er greit jeg da, uavhengig av ytringsfriheten.

(Sånn for å spore debatten vekk fra innvandring og tilbake til 17. mai taler og bruk av dem)

når en elev har fått i oppdrag å holde en 17.mai tale kan jeg ikke forstå hvorfor den må godkjennes først. Har man ikke gitt dette tilittsvervet til en person?

Om det ligger mer bak i denne saken vet jeg jo ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

når en elev har fått i oppdrag å holde en 17.mai tale kan jeg ikke forstå hvorfor den må godkjennes først. Har man ikke gitt dette tilittsvervet til en person?

Om det ligger mer bak i denne saken vet jeg jo ikke.

I følge rektor hadde jo ikke denne eleven fått oppdraget i det hele tatt.

Og om de ønsker å godkjenne taler, så blir det uansett en helt annen diskusjon. Her gjorde man i utgangspunktet det, men en "snek" seg unna. Eller ble sneket inn av noen andre!?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen

når en elev har fått i oppdrag å holde en 17.mai tale kan jeg ikke forstå hvorfor den må godkjennes først. Har man ikke gitt dette tilittsvervet til en person?

Om det ligger mer bak i denne saken vet jeg jo ikke.

Altså,eleven vi snakker om hadde ikke fått i oppdrag å holde noen tale.Det var noen andre som hadde fått den oppgaven.

Og hvorfor det skal godkjennes først er jo så skolens ledelse og elevens lærer vet hva som kommer til å bli sagt, samt at det ligger faktisk ikke rent lite pedagogikk i det at elever skal holde en tale.. Så om det skal være noe potensial for læring i bildet, så må jo noen gå gjennom talen sammen med eleven.

Jeg tror dessuten at de som reagerte hadde grunner for det, og at den eleven som fikk hjelp av FAU-lederen til å snike inn sin politiske agitasjon, har godt av å lære at når man står på podiet på en norsk skole i utlandet på 17 mai og holder en tale, da representerer man faktisk Norge, og bør tenke over at det man sier vil bli tolket slik av det aktuelle landets innbyggere.

Så da er det et poeng at skoleledelsen er kjent med hva eleven faktisk tenker å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen

Du spurte ikke bare om talen, men kom med konkrete uttalelser om feiring av andre lands nasjonaldag. Disse konfronterte jeg deg med, og da prøvde du desperat å ro deg unna. Men hvis du ikke vil bli konfrontert med egne uttalelser får du la være å komme med dem.

Det var altså en så lang setning at du ikke fattet pointet. Ok, men jeg tror jeg selv vet hva jeg skulle fram til bedre enn deg som ikke forstod det og fortsatt ikke vil svare på det.

Når jeg går inn i en tråd der man snakker om at en elev holdt en tale, og jeg legger fram et eksempel som jeg mener blir nøyaktig den samme situasjonen i Norge, og spør hvordan folk ville reagert på en sånn tale- og du påstår jeg ikke snakker om taler er det bare så talentløst å påstå at jeg tar feil av hva jeg spurte de andre om, at det ikke fins ord for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen

Hva du tror du mente i hodet ditt er ikke relevant for meg. Jeg svarte på konkrete uttalelser du kom med, og du begynte å angripe. Hvis du ikke ønsket å ta opp emnet med andre nasjonaliteters feiring av sin nasjonaldag så burde du latt være å nevne det.

Problemet er at eksemplet ditt er ugyldig fordi andre nasjonaliteter faktisk feirer sin nasjonaldag i Norge den dag i dag. Det er poenget.

Nei, jeg skulle fram til et helt annet poeng.Nemlig at folk i en slik situasjon som den jeg nevnte ville ha reagert negativt på den type tale som jeg nevnte.

At du ikke forstod det var jo synd, men jeg ser akkurat det som utdebattert fra min side.

Til mitt andre poeng: Når du nå ganske riktig påpeker at det er uærlig å stappe alle i en sekk og hevde at de har samme hensikter, hvorfor er det da ok at en elev på en skole holder en 17mai tale der hun applauderer en mann som er uærlig og putter andre grupper inn i to ganske avgrensede kategorier og lyver både om historie, politikk og om deres hensikter/ påstår at alle de han omtaler har samme hensikt? (Noe de ikke har.)

Hvorfor er det ok at eleven sier det er greit å være så uærlig som det denne mannen er, så lenge man bare lar være å skyte og bombe?

Hvorfor påstår hun det er et forbilde?

Spesielt når eleven selv har reist til et annet land for selv å få det bedre, noe hun implisitt vil nekte andre å gjøre, med sin logikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men du synes det er greit å lure seg fram til å få framlegge et kontroversielt politisk budskap på 17. mai? :klo:

For det er jo slik det må tolkes av det som står i VG. FAU lederen har kommet bort og sagt at en ekstra tale skal settes opp, som ikke er godkjent på lik linje med de to andre talene, og som han i tillegg selv sier er kontroversiell.

Jeg synes faktisk ikke det er greit jeg da, uavhengig av ytringsfriheten.

(Sånn for å spore debatten vekk fra innvandring og tilbake til 17. mai taler og bruk av dem)

Det var faktisk et godt poeng. Her hjemme klager høyresiden med Frp i spissen at AP har kuppet hele mai med Barn av regnbuen og rosetog. Mens en 17 mai tale til fordel for ABB i Spania da er det plutselig viktig med ytringsfrihet.

Men det hadde vært artig å sett talen for å skjønne hva en egentlig diskuterer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er langt mer betenkelig at en foreldrer, som appåtil er leder i det lokale FAU-utvalget, står bak og støtter en slik kontroversiell tale, og ter seg som en slags menneskelig utgave av bavian etterpå.

Hadde jeg støttet Breiviks meninger, noe jeg absolutt ikke gjør, ville jeg hatt litt bedre vett enn å godkjenne at en mindreårig til å stå frem og holde tale med en slik kontroversiell innhold, nettopp fordi slike handlinger kan føre til konsekvenser en ikke aner rekkevidden av, og da særlig i forhold til denne mindreårige taleren.

Synes det er noe usselt over denne/ de av foreldrene som har gitt sin tilslutning til en en slik tale skal holdes.

Her har jeg på følelsen av at det kanskje ligger noe mer bak enn at en tilkjennega støtte til Breiviks meninger, men det gjør saken verre ved at de bruker jenta for å få frem et eller annet "poeng".

Denne pappaen burde virkelig gå i skammekroken, og bli der lenge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen

Jeg synes det er langt mer betenkelig at en foreldrer, som appåtil er leder i det lokale FAU-utvalget, står bak og støtter en slik kontroversiell tale, og ter seg som en slags menneskelig utgave av bavian etterpå.

Hadde jeg støttet Breiviks meninger, noe jeg absolutt ikke gjør, ville jeg hatt litt bedre vett enn å godkjenne at en mindreårig til å stå frem og holde tale med en slik kontroversiell innhold, nettopp fordi slike handlinger kan føre til konsekvenser en ikke aner rekkevidden av, og da særlig i forhold til denne mindreårige taleren.

Synes det er noe usselt over denne/ de av foreldrene som har gitt sin tilslutning til en en slik tale skal holdes.

Her har jeg på følelsen av at det kanskje ligger noe mer bak enn at en tilkjennega støtte til Breiviks meninger, men det gjør saken verre ved at de bruker jenta for å få frem et eller annet "poeng".

Denne pappaen burde virkelig gå i skammekroken, og bli der lenge.

Plusser og signerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

En 17. mai talestol er ikke en plass der man skal utrykke sine egne personlige politiske meninger.

Så hvorfor brukes 17. mai til nettopp politiske formål av multikulturalister, kulturmarxister og øvrige anti-norske? I hvert fall de siste tretti år har det ikke gått en eneste 17. mai uten at disse har hatt en eller annen form for politisk markering for multikulti-ideologien sin.

Dessuten har du en ytterst naiv forestilling om at 17. mai per definisjon er en politisk fredsdag hvor vi alle står samlet. Det fungerer bare dersom de politiske motsetningene er få og svake, og alle parter føler at man både gir og tar i et rimelig bytteforhold. Etter 22. juli er det åpenbart at det ikke er slik i Norge lenger, og det er multikulturalistene, kulturmarxistene og de øvrige anti-norske som har dratt motsetningene opp til et nivå hvor de oppleves som utålelige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen

Så hvorfor brukes 17. mai til nettopp politiske formål av multikulturalister, kulturmarxister og øvrige anti-norske? I hvert fall de siste tretti år har det ikke gått en eneste 17. mai uten at disse har hatt en eller annen form for politisk markering for multikulti-ideologien sin.

Dessuten har du en ytterst naiv forestilling om at 17. mai per definisjon er en politisk fredsdag hvor vi alle står samlet. Det fungerer bare dersom de politiske motsetningene er få og svake, og alle parter føler at man både gir og tar i et rimelig bytteforhold. Etter 22. juli er det åpenbart at det ikke er slik i Norge lenger, og det er multikulturalistene, kulturmarxistene og de øvrige anti-norske som har dratt motsetningene opp til et nivå hvor de oppleves som utålelige.

Kan du vise til noen konkrete eksempler på slike politiske markeringer på 17 mai som "kulturmarxistene" har avholdt de siste 30 år?

Det hadde vært ok med feks en link eller noe lignende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor brukes 17. mai til nettopp politiske formål av multikulturalister, kulturmarxister og øvrige anti-norske? I hvert fall de siste tretti år har det ikke gått en eneste 17. mai uten at disse har hatt en eller annen form for politisk markering for multikulti-ideologien sin.

Dessuten har du en ytterst naiv forestilling om at 17. mai per definisjon er en politisk fredsdag hvor vi alle står samlet. Det fungerer bare dersom de politiske motsetningene er få og svake, og alle parter føler at man både gir og tar i et rimelig bytteforhold. Etter 22. juli er det åpenbart at det ikke er slik i Norge lenger, og det er multikulturalistene, kulturmarxistene og de øvrige anti-norske som har dratt motsetningene opp til et nivå hvor de oppleves som utålelige.

Så om man er for multikulturalisme er man imot norsk kultur....? Ok.

Selvsagt vil det alltid være slik at mennesker har ulikt syn på samfunnet, også på 17. mai, men det burde ikke være et hinder til at vi kan være såpass sosialt oppegående at vi legger til side politiske uenigheter og forenes om å ha en fin feiring av nasjonaldagen sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Blomsten_

Nei, jeg viser kritikk av Breiviks logikk og logikken til de som støtter ham. Jeg har ikke gått inn for å diskutere penger i denne tråden, men prinsipper.

Du kan kanskje lese hva Sebastianen sier om bærekraftig samfunnsutvikling. Det er et fornuftig argument i innvandringsdebatten, men det er altså ikke det jeg snakket om her. Det er den skrikende inkonsekvensen i ressonementene til denne eleven jeg er opptatt av.

Jeg synes også at støtte til Breivik er helt upassende i en 17. Mai-tale, men i motsetning til deg synes jeg dette er helt uavhengig av hvilket land man velger å bo i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...