Gå til innhold

Full skolekrangel etter at elev støttet Breivik i 17.mai-tale


Lutetium 71

Anbefalte innlegg

Finner ingen tråder om dette her, så da får man lage en.

Noen som har mer fullstendig info om hva talen egentlig gikk ut på? Hele manuskriptet hadde vært bankers.

Linky.

En 10.-klassing ved skolen skapte sterke reaksjoner da hun holdt en tale hvor hun blant annet ga støtte til terrortiltalte Anders Behring Breiviks politiske syn og kom med hets av muslimer.

- Jeg er utrolig lei meg for at denne talen ble en del av et flott arrangement. Jeg visste ikke at FAU hadde bedt en annen elev enn elevrådslederen om å holde en tale. I talen tok eleven opp grunnlovsendringene som kommer og Breivik, sier rektor Benedikte Grongstad til VG Nett.

(Min utheving)

Uttalelsene fra rektoren skaper også sterke reaksjoner hos nettopp FAU-leder Ronny Kiil Olsen.

- Det ble holdt en tale som jeg godkjente og som kanskje var litt kontroversiell. Hun er en reflektert jente som kom med noen politiske påstander om grunnlovsendringene og nevnte blant annet islamiseringen og Breivik. Jeg synes jo det er hyggelig at talen vekker oppsikt og at jenta skaper debatt.

Den norske skolen på Gran Canaria har de siste årene vært rammet av flere skandaler, maktkamp og dyp splittelse mellom skoleledelsen og foreldrene.

(Min utheving igjen)

Jeg lurer på om saken kan være noe overdrevet, siden det ser ut til å være ett noe giftig klima mellom rektor og foreldrene?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man ikke får se hele talen er det vanskelig å uttale seg.Men i prinsippet mener jeg at ungdommen må selv få velge hva de skal si i en 17 mai tale. Det skal ikke komme reaksjoner fra oven på det. reaksjoner på hva en mener og sier må en alltid regne med, men ikke fra noe som her kan betegnes som "øvrigheta"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes handlingene til Breivik var motbydelige, men han har allikevel mange gode poenger, og han er slettes ikke dum. Man må ha litt intelligens for å kunne koke ihop og gjennomføre en slik ondskapsfull plan.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes handlingene til Breivik var motbydelige, men han har allikevel mange gode poenger, og han er slettes ikke dum. Man må ha litt intelligens for å kunne koke ihop og gjennomføre en slik ondskapsfull plan.

Vi bryr oss ikke med hva Breivik skal ha sagt og ikke sagt. Han trenger ikke være noen premissleverandør til innvandringsdebatten.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bryr oss ikke med hva Breivik skal ha sagt og ikke sagt. Han trenger ikke være noen premissleverandør til innvandringsdebatten.

Nei, han er ingen talsmann for noens meninger fordi om han har utnevnt seg selv til ridder og gjort unevnelig handlinger i sin selvforherligende vrangforestilling.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er tilhenger av at ungdommen engasjerer seg i innvandringsdebatten, men there is a time and place for everything. Du skal ikke ta opp slike spørsmål i en 17. mai tale, akkurat som du tar ikke opp den gangen du ble sur på tante Siri når du blir bedt om å holde minneordet i begravelsen hennes, det kalles etikkette. Noe av det mange liker med 17. mai er at vi står stolte sammen som nordmenn, å skape splid på denne dagen på en slik måte syntes jeg er unødvendig. Henger lærerne noenlunde med i svingene burde dette være et tema i samfunnsfag og åpne for debatt i disse timene.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne visst hva hun sa i talen......

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ingen som vet hva som ble sagt i talen? For å lage en nyhetssak så bør de jo fortelle om grunnen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Hvorfor er det ingen som vet hva som ble sagt i talen? For å lage en nyhetssak så bør de jo fortelle om grunnen.

Helt enig. Det er jo helt merkelig hvordan man kan lage en sak i så mange aviser, uten at noen av de siterer noe av det graverende innholdet som visstnok var i talen.

På bakgrunn av det som har kommet fram synes jeg forøvrig at det ser ut som et barnslig maktspill mellom FAU og ledelsen på skolen, som har resultert i en tale som ikke er godkjent av 17. mai komiteen i motsetning til de andre talene.

Men det blir spennende å se om vi noensinne får se manuset til talen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke er at det er litt selvmotsigende og holde 17 mai tale, på en Norsk skole, i Spania, og snakke om problemene med muslimer som ikke vil la seg integrere i Norge

Hvorfor det? Mener du at nordmenn har problemer med å interegrere seg i Spania?

Det er faktisk stikk motsatt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det stemmer slik det står i saken; at det eneste jenta sa i talen var POLITISKE SYN som muligens er like de breivik har, og at det ikke er snakk om at hun har stått og sagt at hun støtte breiviks handlinger:

"Jeg er helt sikker på at dette ikke er den generelle holdningen til foreldrene ved skolen. Jeg tror de kommer til å reagere sterkt på dette. Vi har masse flotte foreldre på denne skolen, sier Grongstad."

Dette uttaler altså rektoren. Og DA reagerer jeg på rektor skal ha rett til å heve seg over noens meninger og si at de som mener dette er ikke flotte, slike holdninger er ikke lov, slike meninger er ikke lov.

Og det er da virkelig ikke demokratisk? Folk skal da få mene hva de vil, OG si det OG få respekt for det. (Som sagt hvis det stemmer at det kun er politisk syns jenta har hatt med i talen og ikke noe støtte av handlingene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ungdomspartiet til nasjonalistpartiet FRP

Nei, Fau er Foreldrenes Arbeidsutvalg. Altså foreldrerepresentantene ved skolen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig slapt (men forsåvidt forventet) av VG og ikke legge ved manuskriptet. Det er jo klin umulig for oss lesere å ta noen avgjørelse uten å faktisk få lese teksten. Er jo ikke stort annet å gjøre enn å trekke på skuldrene, enn så lenge. Synes artikler som denne nesten er litt destruktive, da debatten (eller krangelen) gjerne starter med basis i at motpartene gjetter på hva som har blitt sagt, og så diskuterer med basis i en personlig antagelse som ikke deles. Går jo ikke an å få noe fornuftig ut av noe sånt.

Forøvrig, TS, du er ikke noe bedre enn VG hvis du heller ikke legger ved kilden. :gjeiper:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Wolfmoon

Hva er Fau? :sjenert:

Ungdomspartiet til nasjonalistpartiet FRP

Eventuelt foreldrenes arbeidsutvalg kanskje ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Helt utrolig slapt (men forsåvidt forventet) av VG og ikke legge ved manuskriptet. Det er jo klin umulig for oss lesere å ta noen avgjørelse uten å faktisk få lese teksten. Er jo ikke stort annet å gjøre enn å trekke på skuldrene, enn så lenge. Synes artikler som denne nesten er litt destruktive, da debatten (eller krangelen) gjerne starter med basis i at motpartene gjetter på hva som har blitt sagt, og så diskuterer med basis i en personlig antagelse som ikke deles. Går jo ikke an å få noe fornuftig ut av noe sånt.

Forøvrig, TS, du er ikke noe bedre enn VG hvis du heller ikke legger ved kilden. :gjeiper:

Det er jo ikke bare Vg som har slått opp dette som en sak, men ikke en eneste en av de har lagt ved manuskript eller utdrag fra talen. Så som du sier, kun gjetting som grunnlag for debatt.

(Bare sånn for å påpeke at VG faktisk gjør det samme som alle de andre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare innrømme at jeg fikk noen litt fordomsfulle bilder i hodet av denne FAU-lederen ved navn Ronny som godkjenner denne talen og i ettertid uttaler til mediene at han driter i hva rektor mener. For en velartikulert kar! :fnise:

Endret av juliane
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare innrømme at jeg fikk noen litt fordomsfulle bilder i hodet av denne FAU-lederen ved navn Ronny godkjenner denne talen og i ettertid uttaler til mediene at han driter i hva rektor mener. For en velartikulert kar! :fnise:

Synes ikke det er noe galt i være litt direkte iblant. Artikkelen gir et inntrykk av at rektoren er som forholds mange andre slike, dvs. litt touchy-feely og redd for debatt som faktisk kan bli litt opphetet. Taler skal være pep-pieces og ikke så mye annet, skoledemokrati bør helst handle om resirkulering og avgifter, og så videre. Hvis det er tilfellet synes jeg det er helt greit å si klart og tydelig at man driter i hva vedkommende mener. I tillegg går han strengt tatt litt utover sitt embete dersom han blander seg inn her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...